Grootste deel botbreuken ontstaan in de weide

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Grootste deel botbreuken ontstaan in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:52

Ons koppel is zo hecht dat ze op 4ha altijd samen stonden. Nu een eigen plekje met een mini paradijsje en ook hier staan ze vrijwel altijd samen. Er wordt niet gejaagd, getrapt en gedaan. Ze hebben juist de rust en stabiliteit van elkaar en altijd eten. Waar ze dus ook 80% van de tijd kiezen om samen bij 1 hooi plek te staan. We hebben er 3 en in de 2 stallen ligt hooi.
Juist omdat ze niet die explosies of frustraties hebben, kan ik ze overal samen zetten. Laatst hebben we ze 's avonds op het stuk bestraat met een stuk zand gezet aan de stallen, omdat ze met grote machines door de paddock en het weitje moesten de volgende dag. Ook met alle grote machines voor hun neus waren ze super relaxed op dat vrij kleine stuk.
Als mn ene ruin eens wat narrig doet naar de andere, kan hij er best voor weglopen, maar dat is blijkbaar niet nodig en dat weten ze zelf het beste.

Omdat ze 24/7 buiten rondlopen probeer ik wel alle risico's weg te nemen, net zoals ik op een stal zou doen. Ze dragen geen halsters, ik wil geen scherper dingen, of dat iets uitsteekt etc etc.

Heel veel rijbakken zijn slechter voor benen en lijf dan het enkele risico op een beenbreuk buiten. Wat is erger? In mijn ogen is pijn of ziek altijd naar en dat moet je voorkomen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 08:36

Ja die van mij brak zijn kaak op stal...
Probeer risico te beperken door te kijken naar je groepssamenstelling maar ondanks de risico's zou ik mijn paarden toch altijd naar buiten laten.