Paddock Paradise voor De Paardenkamp in Soest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paddock Paradise voor De Paardenkamp in Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 12:19

Algemeen Dagblad
Welzijn
Ingezonden door Needje

Afbeelding
Foto door Nikki de Kerf

Het moet de hemel op aarde worden voor oude paarden. De Paardenkamp in Soest krijgt een Paddock Paradise. Drieënhalve hectare grond is ervoor aangekocht.

Met een weids gebaar wijst Michel Groenewegen over het weiland. Daar, achter de Birkstraat tot aan de bosrand komt Paddock Paradise. En ja, dat stuk maisland hoort er ook nog bij. Een aaneengesloten stuk grond van vijf hectare moet komend jaar veranderen in een natuurlijke leefomgeving voor de hoogbejaarde paarden van het nationale paardenrusthuis. "Een weiland lijkt misschien de ideale verblijfplaats voor een paard, maar is dat niet", vertelt bestuurder Groenewegen van De Paardenkamp.

Samen met de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht onderzocht het paardenrusthuis wat de beste leefomstandigheden zijn voor oude paarden. Ze kwamen uit op Paradise Paddock: een concept van een Amerikaanse dierenarts. De paddock is in feite een grote lap grond die nog het meest doet denken aan een prairie. Zandpaden slingeren over de vlakte, her en der staan struikgewassen en bomen om onder te schuilen. Ook is er een heuvel en een waterpoel. "In een weiland staan paarden vooral stil. Om te eten hoeven ze enkel hun hoofd naar beneden te buigen en ze kunnen grazen. Veel prikkels om te bewegen zijn er niet", vertelt Groenewegen.

En juist de beweging is voor oude paarden extra belangrijk. De paden van Paddock Paradise moeten de paarden en pony's van de Paardenkamp stimuleren om in beweging te blijven. "We verwachten dat ze natuurlijk gedrag gaan vertonen. Dan weer in een klein rijtje lopen op zoek naar voedsel en verderop, op een brede plek tegen elkaar aanstaan", aldus Groenewegen. De poel moet een echte ontmoetingsplaats worden voor de kudde, waar zomers bovendien de oude paardenbenen verkoeling kunnen vinden.

De Paardenkamp kon niet zomaar aan de slag met haar plannen voor het paardenparadijs. Behalve aankoop van drieëneenhalve hectare privégrond van een buurman, moesten de gemeente Soest en de provincie Utrecht instemmen. "De provincie wil graag dat we historische houtwallen terugbrengen in het landschap. Houtwallen die we aantroffen op oude tekeningen van het gebied. Uiteraard doen we dat graag."

De bedoeling is zomer 2018 zestig paarden voor het eerst los te laten.

Isabel_k

Re: Paddock Paradise voor De Paardenkamp in Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:26

Wauw! Dat is pas goed nieuws! Heel tof dat ze dat zo aan gaan pakken. :j

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:28

Wauw fantastisch!!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:29

Klinkt wel heeeeel erg gaaf zeg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:31

Wauw wat goed! Hadden ze überhaupt een beetje ruimte daar? Het beeld dat ik er bij heb is dat het allemaal een beetje verharding, stalletjes en gesol met die beestjes was door penny-meisjes... maar dat komt omdat dat het enige is dat ik er ooit van heb gezien een keer op TV jaren geleden...geen idee wat ze verder hebben daar qua vrijheid en huisvesting :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:46

pmarena schreef:
Wauw wat goed! Hadden ze überhaupt een beetje ruimte daar? Het beeld dat ik er bij heb is dat het allemaal een beetje verharding, stalletjes en gesol met die beestjes was door penny-meisjes... maar dat komt omdat dat het enige is dat ik er ooit van heb gezien een keer op TV jaren geleden...geen idee wat ze verder hebben daar qua vrijheid en huisvesting :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een keer ben geweest (2/3 jaar terug) en dat ik het echt niks vond. Een heleboel paarden in een best wel kleine paddock en dan hadden ze onderling nogal wat gedoe terwijl de paddock niet groot genoeg was dat paarden zich echt af konden zonderen. Wellicht dat het nu veranderd is hoor, maar dit klinkt wel als een enorme verbetering.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:00

Vergis je niet, heel veel land om de Paardenkamp heen hoort er ook allemaal bij. Zo zijn er voordat je Soest in rijd al zeker 3 grote weilanden die allemaal bij de Paardenkamp horen.

De paarden in die paddock zijn waarschijnlijk degene die dan ook nog op stal staan, ik weet niet hoe ze dat onderverdelen. Maar de meeste staan gewoon op het land :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:09

Er zijn ook paarden die gemiddeld meer verzorging nodig hebben dan andere en misschien is voor die paarden de PP niet ideaal, maar voor het overgrote deel van de paarden is het natuurlijk ideaal.
Ik lees alleen niet of ze in de winter dan de nacht op stal gaan of dat er meerdere inloopstallen zijn met een lekker strobed.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:41

Heb gisteren wat spulletjes gebracht en we kregen een hele rondleiding. Erg interessant om alles te zien en horen.
Ze mogen gebruik maken van landen van andere boerderijen, daar staan alle paarden met ongeveer dezelfde problematiek. De paarden met een slecht gebit staan het dichtst bij het terrein zodat die tussendoor steeds terug binnengehaald kunnen worden voor eten.

Op dit moment zijn er 120 paarden, verdeeld over meerdere groepen.
De paarden met een slecht gebit stonden op het moment dat wij er waren op stal (en een aantal anderen voor de hoefsmid) voor hun eten en ja het zijn allemaal oudere paarden, maar stuk voor stuk zagen ze er prima uit. Erg nieuwsgierig en degene die ons een rondleiding gaf wist ons ook allemaal persoonlijke info te vertellen, wie welk vriendje had en dat die dus samen staan en waar sommige paarden vandaan kwamen (Duitsland, Engeland en België)
De oudste bewoner en een machtig mooi paard is 40 jaar.

De paarden die in de PP staan zijn voornamelijk ijslanders en shetlanders. Ze kijken ook echt welke behoeften een paard nodig heeft en aan de hand daarvan gaan ze naar een groep.

Ik heb teveel informatie gekregen om alles hier neer te zetten, maar eind oktober is er een open dag of ga eens langs en vraag om een rondleiding, daar zullen ze echt niet afwijzend op reageren.

Had een paar jaar geleden al eens wat spullen gedoneerd en toen had ik ook zoiets van, hmmm. Maar nu kregen we dus ongevraagd maar zeer welkom een rondleiding.

Over het algemeen staat het gros van de paarden het hele jaar buiten, nogmaals ga langs en vraag ernaar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:48

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:52

Klinkt goed Onali +:)+

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:20

Marjoow schreef:
Vergis je niet, heel veel land om de Paardenkamp heen hoort er ook allemaal bij. Zo zijn er voordat je Soest in rijd al zeker 3 grote weilanden die allemaal bij de Paardenkamp horen.

De paarden in die paddock zijn waarschijnlijk degene die dan ook nog op stal staan, ik weet niet hoe ze dat onderverdelen. Maar de meeste staan gewoon op het land :)

Paarden die op het terrein zelf (dus bij de stallen) staan hebben allemaal gebitsproblemen (op een shetlander die snel overgewicht krijgt) na.

De andere paarden staan inderdaad in die omliggende weilanden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:23

-O- Ik had toch echt tig jaar geleden mijn paard op de wachtlijst moeten zetten.

Misschien ga ik de 28ste wel even heen. Staat al lang op de verlanglijst en ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de mooie plannen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:24

Gaaf <3 Kom er al een aantal jaar en ben ook een aantal jaar donateur geweest!

KarinT82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:57

Onze Amber hebben we eind juni naar de Paardenkamp gebracht. Na 22 jaar was het best een moeilijke beslissing om afstand te doen van ons eerste paardje. Maar als ik nu zie hoe goed ze het heeft op boerderij het Gagelgat, ben ik zo dankbaar dat ze er mag wonen! Ik kan iedereen aanraden om naar de Open Dag op 28 oktober te komen. Amber wordt die dag ook voorgesteld aan het publiek, spannend! Kan ik haar ook eindelijk weer eens even een knuffel geven. Ze vertikt het namelijk om naar me toe te komen als ik bij haar op bezoek kom.. Gelukkig weet ik dat dat een goed teken is

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:06

Wat een leuk bericht. Ook leerzaam voor mij. Nooit over nagedacht dat een volle weide minder top voor een (oud) paard kan zijn omdat dat niet dwingt tot bewegen.

Geluk bij een ongeluk dan dat mijn land zo schraal is dat de oudjes veel moeten lopen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:08

pmarena schreef:

Mijn oude paard heeft er ruim 16 jaar gestaan ( hij is begin februari overleden op 37-jarige leeftijd) . Er is heeeeeeeeel veel ruimte, de boerderij is de plek waar de paarden staan die meer verzorging nodig hebben maar ook daar is een enorm weiland en een grote paddock bij. De betere paarden staan verderop in loopstallen en/ of weiland.

Misschien zelf eens gaan kijken? De paarden hebben het er enorm goed, veel ruimte, voer wat op hun behoefte is afgestemd, regelmatige borstelbeurten en bezoek van bekapper, etc. etc.
Er is de laatste jaren veel land en gebouwen bijgekocht en gebouwd maar ook voor die tijd was er niks op aan te merken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:37

Afbeelding
De plattegrond die op de site staat :)

Ziet er fantastisch uit. Jammer dat het zo ver uit mn buurt is!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:47

Mijne staat ingeschreven en is al opgeroepen ook. Ze is echter nog fief en gezond dus blijft nog even hier. Die PP is een goed vooruitzicht!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:24

Mooi ontwerp hoor, erg leuk voor die ouwe bokken :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:01

Wauw, ziet er gaaf uit zeg!
Ze zijn goed aan de weg aan het timmeren! :j

28 oktober maar eens kijken of ik tijd heb om even langs te gaan!

carla24494

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:15

Wat een goed nieuws denk dat er veel oudjes blij van gaan worden en qua gezondheid op vooruit gaan!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:30

Nieuwsredactie schreef:
De bedoeling is zomer 2018 zestig paarden voor het eerst los te laten.

is 60 paarden alleen niet een beetje veel voor de 3,5 hectare waar ze het over hebben?

Sunsetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:19

Wauw!! *\o/*
Wat een mooie verrijking voor deze oudjes straks!!