Oktober: wormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

QuintaenJojo

Oktober: wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 10:55

*Bokt.nl / Eigen veearts / Foto's wormen: Wikipedia en Thellwell
Medisch, Bokt community

Afbeelding

Oktober, wormen

Al onze paarden geven eigenlijk altijd onderdak aan parasieten, afhankelijk van de conditie en leeftijd van je paard kan dit problemen geven. Gezonde, volwassen paarden kunnen een prima bescherming tegen wormen hebben opgebouwd, terwijl wat zwakkere, oudere of juist hele jonge paarden goed in de gaten moeten worden gehouden. Dus het kan zo gebeuren dat je in één kudde op hetzelfde weiland enorme verschillen ziet in worminfecties.

Een wormbesmetting wordt nog vaak onderschat, maar kan de gezondheid van je paard ernstig aantasten, zelfs met dodelijke. Een wormbesmetting kunnen ze het hele jaar oplopen, maar in de lente en zeker in de herfst zijn de risico’s het grootst, de veel voorkomende worminfectie van de strongyliden b.v. Een aantal symptomen van een wormbesmetting zijn: Vermagering, bloedarmoede, diarree, koliek, doffe vacht en slechtere weerstand. Aangezien je de meeste parasieteneitjes niet met het blote oog kunt zien, is een mestonderzoek minimaal 2x per jaar wel een pré. Maar vergeet niet dat een mestonderzoek niet heilig is, er zijn parasieten (b.v. de rode bloedworm) die zich knus innestelen in de darmwand, zo’n periode geen eitjes produceert en er dus niets te zien is in de mest, maar er wel degelijk wormen aanwezig zijn. Bij mestonderzoek in de lente en begin herfst is de uitkomst het meest betrouwbaar. Hieronder een aantal van de meest voorkomende worminfecties in Nederland.

Rode bloedworm (kleine strongyliden)
Deze wormbesmetting is een echte weilandbesmetting en de meest voorkomende. De larven worden tijdens het grazen opgenomen door het paard en kunnen de opvolgende herfst/winter een probleem gaan worden. De verschijnselen lopen flink uitéén van diarree tot heftige koliek. Jonge paarden zijn hier extra gevoelig voor. De besmettingskans wordt hoger als er veel paarden op hetzelfde stuk weiland worden gehouden. Om de besmettingskans naar beneden te krijgen is het goed om de mest dagelijks van het weiland te halen. Deze larven overleven goed met koud en vochtig weer, is het een droge, warme zomer, dan zal de larf eerder afsterven. Als de larven opgenomen zijn door het paard, kan de larf maanden actief zijn in de darmwand wat tot ontstekingen kan lijden, maar de larf kan ook overgaan tot een soort van ‘rustperiode’ en worden dan ingekapseld in de darmwand. Daar overleven ze met gemak 2 tot 3 jaar, waarna ze weer actief kunnen worden en zich vlot ontwikkelen tot worm en eitjes gaan leggen.

Grote strongyliden
Deze larven gaan via de darmwand naar de bloedvaten. Kruipen dan tegen de bloedstroom in en arriveren in een grote slagader. Door de schade aan de aders verstoren ze de bloedvoorziening, met ernstige koliek als gevolg.

Afbeelding
Spoelworm
Een spoelwormbesmetting komt eigenlijk alleen voor bij veulens en jonge paarden, als de paarden wat ouder worden bouwen ze al snel weerstand op tegen deze worm. De spoelworm komt binnen als eitje tijdens het eten en gaat de darm in, daarna begint er voor de larf een trektocht door de darmwand, lever, bloedbaan en dan de longen in. Vanuit de longen gaan ze via ophoesten van het paard weer de
darmen in en ondergaan ze hun laatste verandering tot volwassen worm. Ook hier weer, als de wormen onderweg zijn naar de longen zullen er geen eitjes gevonden in de mest. In volwassen vorm zijn dit flinke, witte en lange wormen, 20 á 25 cm. Deze wormen kunnen longontsteking veroorzaken als ze zich in de longen ophouden en in de darmen kunnen ze leiden tot flinke verstoppingen.

Lintworm
De lintworm belandt in je paard via een gastheer, een mosmijt. De naam zegt het al, deze komt veel voor in weilanden waar mos aanwezig is. De mosmijt eet de afgescheiden eitjes in de mest en wordt door het paard al grazend naar binnen gehaald. Eenmaal binnen hechten de wormpjes zich vast op de scheiding van de dunne darm en de blindedarm. Afgezien van irritatie of eventueel ontstekingen op de wand door het aanhechten, is vooral de locatie waar ze zich ophopen het probleem van deze parasiet. Koliek ligt hier op de loer, uit onderzoek is vastgesteld dat 80 % van de obstructiekolieken komt door de lintworm. De eitjes die lijken op rijstkorrels, zijn met het oog zichtbaar in de mest. Aangezien deze worm heel wisselend zijn eitjes afzet is het mestonderzoek bij deze wormen ook niet altijd betrouwbaar.

De aarsmade
Afbeelding

De naam zegt het al, de eitjes van deze parasiet worden afgezet rondom de anus van het paard. De volwassen worm komt heel even naar buiten om dat te doen en leeft verder in de darm. Je begrijpt dat ook deze eitjes niet in de mest zullen belanden. Met plakband op de anus kan je testen of deze parasiet aanwezig is. Het is een redelijk, onschuldige worm, veroorzaken weinig darmschade, maar wel veel jeuk onder de staart. Het zijn lange, witte wormen.

De paardenhorzel
De paardenhorzel zet zijn gelige eitjes af in de zomermaanden op het paard, vooral op de benen. Het paard neemt ze op en als de eitjes binnen zijn begint de ontwikkeling naar larf. Ze verhuizen dan naar de maagwand en overwinteren daar. In de lente laten ze los, gaan met de mest mee naar buiten, larf wordt horzel en begint de cirkel opnieuw. De schatting is dat meer dan de helft van onze paarden deze larf huisvest, maar aangezien deze besmetting zonder veel problemen en symptomen verloopt is de kans dat er een behandeling nodig is nihil. In mestonderzoek worden deze horzellarven niet aangetoond.

Wees alert op symptomen van wormen, doe regelmatig een mestonderzoek en schrijf op wanneer en waarmee er ontwormd is.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:04

Misschien interessant om bij de foto's te zetten welke worm dit is?

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 14:51

Suzanne F. schreef:
Misschien interessant om bij de foto's te zetten welke worm dit is?

Is zo, was wat duidelijker geweest. Maar de lange, witte worm is een spoelworm en de andere een aarsmade.

Maartje1990

Re: Oktober: wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:17

Ik mis minimaal 1 keer per jaar (najaar) ontwormen.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:24

Wat ik lees is een mestonderzoek dus helemaal niet zo heel handig? Aangezien ik lees dat bij sommigen je de eitjes niet eens kunt zien in de mest. Wij deden altijd 1 a 2 keer per jaar sowieso ontwormen.

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:33

Wanneer kan je in het najaar het beste ontwormen? Ik wil ook de horzellarven mee weg krijgen en tot ongeveer een week terug vond ik nog rot venijnige eitjes op de benen van mijn pony's. Heb ze steeds zoveel mogelijk verwijderd maar de dag erop hingen de bennen weer volop bedekt. Alle voorstellen welkom!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:38

claudiadvx schreef:
Wat ik lees is een mestonderzoek dus helemaal niet zo heel handig? Aangezien ik lees dat bij sommigen je de eitjes niet eens kunt zien in de mest. Wij deden altijd 1 a 2 keer per jaar sowieso ontwormen.

Zeker wel handig! Je kunt nog steeds van veel wormen alles controleren, aarsmade is ook te checken dmv tape en 1 maal per jaar ontwormen is sowieso wel een must. Maar zo help je tenminste geen resistentie in de hand maar controleer je het wel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:49

Mestonderzoek is helemaal niet zo betrouwbaar als men nu doet voorkomen.

Ik ontworm in elk geval in November en eind Maart. Als ik geen kuren krijg van de veearts dan bestel ik ze in het buitenland.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 21:16

Nancy01 schreef:
Wanneer kan je in het najaar het beste ontwormen? Ik wil ook de horzellarven mee weg krijgen en tot ongeveer een week terug vond ik nog rot venijnige eitjes op de benen van mijn pony's. Heb ze steeds zoveel mogelijk verwijderd maar de dag erop hingen de bennen weer volop bedekt. Alle voorstellen welkom!

Specifiek voor horzellarven zeggen ze altijd na de eerste nachtvorst te ontwormen, dan zijn de horzels niet meer actief en heb je bijna geen kans op herbesmetting.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:30

Ineke2 schreef:

Ik ontworm in elk geval in November en eind Maart. Als ik geen kuren krijg van de veearts dan bestel ik ze in het buitenland.

Nouja eigenlijk is een aantal dingen belangrijk. Oa zo vers mogelijke mest, regelmatig controleren (meerdere momenten achter elkaar en na een ontworming). Eenmaal checken en that's iT heeft geen zin. En dan helemaal nooit ontwormen is ook niet verstandig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:35

Maartje1990 schreef:
Ineke2 schreef:

Nouja eigenlijk is een aantal dingen belangrijk. Oa zo vers mogelijke mest, regelmatig controleren (meerdere momenten achter elkaar en na een ontworming). Eenmaal checken en that's iT heeft geen zin. En dan helemaal nooit ontwormen is ook niet verstandig

Probleem is wel dat er meestal niet meerdere keren achter elkaar de mest word onderzocht, dus... geen zin :)

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 21:39

Ineke2 schreef:

In mestonderzoek zien ze alleen de eitjes en eitjes betekenen volwassen wormen in het paard. Maar inderdaad, larven zien ze niet. Het blijft altijd zaak de symptomen in de gaten te houden. Maar dat mestonderzoek is verplicht geworden, omdat het te vaak geven resistentie in de hand heeft gewerkt. En resistente wormen moeten we niet hebben.
Zelf ontworm ik zonder mestonderzoek in de herfst en laat ik de mest in de winter/voorjaar/zomer nakijken.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 21:48

Maartje1990 schreef:
Ik mis minimaal 1 keer per jaar (najaar) ontwormen.

Klopt, maar dat is ieder zijn eigen keus. Zelf doe ik dat wel, maar er zijn er ook veel die enkel uitgaan van mestonderzoek of symptomen. Waar en hoe je je paard houdt zal ook verschil maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:11

Ineke: dat is de reden dat ik het zelf wil gaan leren juist dat ik het vaker achter elkaar kan checken :J

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:08

Maartje1990 schreef:
Ineke: dat is de reden dat ik het zelf wil gaan leren juist dat ik het vaker achter elkaar kan checken :J

Ik ga daar niet aan beginnen. Voornamelijk omdat je niet alle besmettingen kunt terugvinden in de mest en je ook extra spullen moet gaan aanschaffen die ik weer ergens kwijt moet etc...
Ik hou het gewoon aan in de herfst en lente ontwormen. Of de veearts het daar nou mee eens is of niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 06:37

Ineke2 schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik ga daar niet aan beginnen. Voornamelijk omdat je niet alle besmettingen kunt terugvinden in de mest en je ook extra spullen moet gaan aanschaffen die ik weer ergens kwijt moet etc...
Ik hou het gewoon aan in de herfst en lente ontwormen. Of de veearts het daar nou mee eens is of niet.

Niet alles maar wel het meeste, wij doen tevens jaarlijks een bloedonderzoek waar wel weer besmettingen uit duidelijk worden die je in mest niet ziet. Maar het controleren van de mest is tevens geschikt om juist te kijken of een eventuele aanwezige besmetting na een ontworming daadwerkelijk minder is geworden.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 07:09

Ik blijf ontwormen toch wel lastig vinden. Eerst deed ik dat preventief. Dat werd zo gedaan door een aantal mensen bij ons op stal, en toen ik mijn (eerste) pony net had ging ik hier gewoon in mee, omdat ik niet beter wist. Inmiddels ontworm ik al een tijd niet meer preventief, omdat dit ook niet goed schijnt te zijn. Mijn stalgenootje heeft thuis apparatuur staan om ook de mest te testen en is zo lief om dit af en toe voor mij te doen. Probleem is alleen dat als ze wat vindt, ik nog geen kuur bij mijn DA kan krijgen, omdat ze dit dan eerst zelf willen testen. De mest laten testen bij de DA is ook niet echt een succes. Mest kwijtraken dat een week later "spontaan" weer opduikt etc. Uit het buitenland bestellen zou wel een optie zijn, maar wat is hiervoor een betrouwbare site en hoe weet ik welke wormenkuur ik dan moet hebben? Als dit hier niet besproken mag worden is een PB ook welkom.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 07:26

Ik heb twee jaar terug zelf de cursus wormeieren testen gedaan bij www.wormtest.nl
Heel veel geleerd van de cycli van de verschillende wormen en preventie en resitentie. Zelf de wormtestkit aangeschaft en nog geen dag spijt.
Maandelijks test ik alle paarden 3 dagen achter elkaar. Ik kan zo bij elk paard goed de ontwikkeling in de gaten houden van bloedwormen. En altijd verse mest
En 1 x per jaar na de eerste nachtvorst preventief pramox.

Het scheelt veel kosten, want ik heb maar 1 x moeten ontwormen tussendoor. Scheelt een hoop ontwormingspasta bij de paarden. Zij blij en ik blij.