Helsinki International Horse Show draait op paardenmest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Helsinki International Horse Show draait op paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:26

*Bokt.nl / Horsetalk
Overige, Duurzaamheid

Afbeelding
Foto door Malene Thyssen via Wikipedia

Het CSI5*-W Helsinki zal als eerste concours ter wereld gebruik maken van paardenmest voor de volledige stroomvoorziening van het evenement. Voor het elektriciteitsverbruik tijdens de wereldbekerwedstrijd is een hoeveelheid mest nodig dat 14 paarden gedurende een jaar produceren.

"Ik ben er trots op dat paardenmest gebruikt kan worden voor de productie van elektriciteit voor zo'n groot evenement", zegt Anssi Paalanen, vice-president van de HorsePower-afdeling van Fortum, het bedrijf dat de elektriciteit levert. "Het is geweldig dat Finland op deze manier voorloper is in duurzaamheid."

In Finland wordt al langere tijd gebruik gemaakt van de paardenmest om energie op te wekken. Ook de paardenmest dat tijdens het concours wordt geproduceerd, wordt weer verwerkt tot elektriciteit.
"Dit concept biedt enorme kansen voor de gehele paardensector in Europa. Het is ook een belangrijk onderdeel van ons eigen Horse Show Jumps Green-project", meldt Tom Gordin, organisator van de show.

De Helsinki International Horse Show vindt plaats van 18-22 oktober.

Mik_Frits

Re: Helsinki International Horse Show draait op paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:30

In de nieuwste Bit staat een artikel over het verwerken van paardenmest tot brandbare briketten voor je openhaard. Het is dan wel geen elektriciteit maar brandstof. Ik vroeg me af of iemand dit al heeft uitgeprobeerd. Ik zou graag willen weten of die briketten goed branden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:51

Mik_Frits schreef:
In de nieuwste Bit staat een artikel over het verwerken van paardenmest tot brandbare briketten voor je openhaard. Het is dan wel geen elektriciteit maar brandstof. Ik vroeg me af of iemand dit al heeft uitgeprobeerd. Ik zou graag willen weten of die briketten goed branden.

_l_amanda_l_ @ [LZP] Briketten van paardenmest

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:29

Daar ga ik toch eens serieus op zoeken want dat zou mij wel wat lijken. Wij stoken alleen houtkachels en hebben te veel mest. 1+1=2

edit hoefde niet ver te zoeken [LZP] Briketten van paardenmest