KNHS verbindt geen sancties aan overtreden gedragscode jury

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KNHS verbindt geen sancties aan overtreden gedragscode jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:01

Bokt.nl / Horses
Sport, Officials

Afbeelding
Foto door Amanda

Begin vorig jaar stuurde de KNHS een gedragscode naar al hun officials toe met het verzoek deze te ondertekenen. Deze gedragscode omschrijft welk gedrag de KNHS wenselijk acht om een prettige, veilige en sportieve sfeer te creëren. Met de ondertekening van dit document geven de officials onder andere aan dat ze zich niet negatief mogen uitlaten over de KNHS, over collega-juryleden, over organiserende verenigingen of instanties. Wanneer een official besluit de code niet te ondertekenen, wordt de licentie ingetrokken. Deze gedragscode leverde nogal wat onrust en weerstand op onder de juryleden. Wie eind vorig jaar de gedragscode niet tekende, zou de licentie verliezen. Dat houdt in dat de official nog altijd 24 uur per dag official is en dus nooit een mening of persoonlijke visie in de openbaarheid mag brengen.

Nu blijkt dat de bond geen harde sancties verbindt indien de regels van de gedragscode worden overtreden. Deze week liet een jurylid, die naast haar activiteiten als official ook zelf actief is in de wedstrijdsport, zich in een artikel op de website van De Hoefslag negatief uit over het jurylid dat haar beoordeelde. Die gedraging druist in tegen de gedragscode en draagt niet bij aan het positieve imago van de paardensport. Ondanks de in de gedragscode vastgelegde regels, verbindt de KNHS geen sancties aan overtreding hiervan.

Lees verder op Horses.

Gerelateerde berichten:
[VN] Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op
[VN] KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’

horsiegek

Re: KNHS verbindt geen sancties aan overtreden gedragscode jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:32

Wat zijn dit voor Noord-Koreaanse praktijken van de KNHS? Wat een idiote actie zeg. Het desbetreffende jurylid heeft ook nog een recht op vrijheid van meningsuiting. Zij heeft onderbouwd kritiek geuit op een collega jurylid. Dat zou toch alleen maar bij kunnen dragen aan het "positieve imago van de paardensport"? Als we allemaal ons mond houden over wat er gebeurd heb je nooit een reflectie op je werk.
Als KNHS zijnde zou ik juist dit soort meningen omarmen, dit jurylid weet namelijk wel waar ze het over heeft. Ze is namelijk zelf ook jurylid.
Kijk, je gal spuwen op een onbeschofte manier is een heel ander verhaal. Maar dit? Kom op zeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:43

Ik zou , met de ervaring die Grieteke heeft, tijdens de proef stil gaan staan voor het jurylid. En gewoon vragen wanneer ze wel tijd heeft om te kijken. Natuurlijk komt dat niet bij je op wanneer je je proef rijd maar dit gebeurd en gebeurde op elk niveau en zowel bij de paarden als de pony's. En je kunt er totaal niets mee, alleen hopen dat het jurylid zich kapot schrikt en in vervolg beter oplet of helemaal niet meer jureert.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:15

Zoals ik al tegen de Knhs gezegd heb, het is alleen een papieren tijger die code.
Laat de Knhs de energie steken in het verbeteren vd kwaliteit van de juryleden.
Hier in de regio kan ik er ook een paar opnoemen die echt de helft vd proef de andere kant op zitten te kijken.
Hier is ook een jury die zelf schrijft. Protocol was niet eens zo slecht maar toch gaf dat geen goed gevoel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:17

Dit soort juryleden gewoon filmen, misschien gemeen maar dat is de enige manier om ze op het matje te roepen bij de knhs.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:17

horsiegek schreef:
Wat zijn dit voor Noord-Koreaanse praktijken van de KNHS?

Idd, maar er zijn meerdere bedrijven die dit van hun werknemers eisen (ook bij de dierenbescherming). Ik zeg: zorg ervoor dat je je bedrijf op orde hebt zodat er geen negatieve verhalen in de wereld komen, als je die niet wil. Ipv iedereen het zwijgen op te leggen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:18

Misschien moet er een sanctie volgens voor het jurylid wat kijken tijdens het jureren niet nodig vond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:29

Hebben ze nu ook de licentie afgenomen van iedereen die niet getekend heeft?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:47

Tja en de KNHS doet dan weer niks met het betreffende jurylid die niet op zat te letten. Rotte appels moet je eruit halen. Testen en als je het niet zien, schorsen. Klaar.
Maar nee, de knhs geeft meer om kwantiteit dan kwaliteit. Ze moeten veel juryleden want ze willen veel wedstrijden uitschrijven door het hele land. Dat het nivo daarmee omlaag gaat boeit ze blijkbaar niet.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:54

bigone schreef:
Ik zou , met de ervaring die Grieteke heeft, tijdens de proef stil gaan staan voor het jurylid. En gewoon vragen wanneer ze wel tijd heeft om te kijken. Natuurlijk komt dat niet bij je op wanneer je je proef rijd maar dit gebeurd en gebeurde op elk niveau en zowel bij de paarden als de pony's. En je kunt er totaal niets mee, alleen hopen dat het jurylid zich kapot schrikt en in vervolg beter oplet of helemaal niet meer jureert.

Dit!

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:55

Bijzondere ontwikkeling... Ik heb heel lang getwijfeld of ik mij de mond wilde laten snoeren door de KNHS (want zo voelde het voor mij) en dus ook het tekenen van de gedragscode zo lang mogelijk uitgesteld. In een gesprek met Anton Binnenmars (directeur breedtesport KNHS) heeft hij mij persoonlijk toegezegd dat de gedragscode alleen van toepassing was op het moment dat je daadwerkelijk in functie bent (en dan kan ik me er nog wel in vinden, al blijft het bizar dat zoiets kennelijk nodig is) en niet binnen de privésfeer. Op die toezegging heb ik in zijn bijzijn alsnog de gedragscode getekend.

Maar zoals nu blijkt, moet ik dus privé wel uitkijken wat ik zeg? Alleen wordt er vervolgens dan weer niet gehandhaafd? :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:20

MiniMeLona schreef:
Ja, ik ben begin februari geschorst.
[sarcasme aan] Met een bericht wat werkelijk de schoonheidsprijs verdient [sarcasme uit]. Ik kreeg een mail die begon met mij een veer in de kont geven over inzet en behaalde licentiepunten *\o/* om te eindigen met dat ik per direct geschorst was omdat ik niet had getekend.
Top bericht KNHS +:)+ 8)7

Wel met een opt-in als ik de code teken. Wat ik met de tekst zoals die huidig opgesteld is niet voornemens ben.

En dat is echt een principiële kwestie. Vrijheid van meningsuiting is een (zwaar) bevochten recht. Ik zie het als een voorrecht in een land te wonen waar je zonder gevolgen die mening kan uiten. Want je hoeft niet eens zo heel ver van huis om in een land te komen waar de vrijheid van meningsuiting beperkt is. Ik ben niet van zins om vrijwillig dat recht op te geven.

Valena schreef:
Bijzondere ontwikkeling... Ik heb heel lang getwijfeld of ik mij de mond wilde laten snoeren door de KNHS (want zo voelde het voor mij) en dus ook het tekenen van de gedragscode zo lang mogelijk uitgesteld. In een gesprek met Anton Binnenmars (directeur breedtesport KNHS) heeft hij mij persoonlijk toegezegd dat de gedragscode alleen van toepassing was op het moment dat je daadwerkelijk in functie bent (en dan kan ik me er nog wel in vinden, al blijft het bizar dat zoiets kennelijk nodig is) en niet binnen de privésfeer. Op die toezegging heb ik in zijn bijzijn alsnog de gedragscode getekend.

Maar zoals nu blijkt, moet ik dus privé wel uitkijken wat ik zeg? Alleen wordt er vervolgens dan weer niet gehandhaafd? :+

Als de KNHS dat vetgedrukte nu even in de code opneemt....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:36

Roodvos , ik had toen zo gehoopt dat juryleden één front zouden vormen en weigerden om te tekenen, blijkbaar hebben ze dat bijna allemaal wel gedaan, zonde, gemiste kans om een bond eens heel goed op zijn plek te zetten. Het is een hooghartige arrogante club waarbij de basis alleen maar word gebruikt om centen voor de top in het laatje te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:40

Dank je wel voor je antwoord Roodvos en ik vind het een super actie van je, maar er hebben er dus niet veel gevolgd zo te lezen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:45

bigone schreef:
Roodvos , ik had toen zo gehoopt dat juryleden één front zouden vormen en weigerden om te tekenen, blijkbaar hebben ze dat bijna allemaal wel gedaan, zonde, gemiste kans om een bond eens heel goed op zijn plek te zetten. Het is een hooghartige arrogante club waarbij de basis alleen maar word gebruikt om centen voor de top in het laatje te brengen.

Had ik ook gehoopt. Als niemand getekend had dan had het echt een goed signaal geweest. Maar dit zie je wel vaker in de wereld gebeuren. Zelfs hier in Nederland. Als mensen echt massaal in protest zouden komen is er geen houden aan. Maar we laten het allemaal maar gedwee over ons heenkomen. En de kleine opstandelingen worden terug geslagen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:45

bigone schreef:
Roodvos , ik had toen zo gehoopt dat juryleden één front zouden vormen en weigerden om te tekenen, [...]
Tja, dat had ik ook gehoopt. Maar goed, ik kan alleen maar staan voor mijn eigen principes.

Het "grappige" is dat juist dit geval met Grieteke in het eerdere topic hierover al naar voren kwam:
[VN] KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’
pg. 5
Roodvos schreef:
En zoals Fitzroy eerder al aangaf, veel officials zijn ook nog ruiter (ik ook). Een ruiter die geen jurylid is mag zich dus wel negatief uitlaten op het internet. Maar een ruiter die ook jurylid is mag zich in zijn/haar hoedanigheid als ruiter dus niet op dezelfde wijze uitlaten op het internet. Dat is op zijn zachtst gezegd vreemd.

Kijk, dat je qua kritiek/opmerkingen niet op de man mag/moet spelen, is voor mij duidelijk. Daar zal je mij ook niet over horen. Maar zoals het er nu staat mag je ook niet op de zaak spelen, en dan wordt het wel heel lastig. Want soms is iets gewoon niet in orde. En dat mag je dan toch gewoon (op nette wijze) aan de orde stellen? Want waar eindig je als dat niet meer mag?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:12

MiniMeLona schreef:

ja dat hebben ze gedaan
Ik heb ook niet getekend en mag niet meer jureren.
Ook met een super aso mail. De tranen sprongen bijna in mijn ogen. Ik heb dan ook direct een mail teruggestuurd dat ik dit een bijzonder onpersoonlijke mail vond om afscheid te nemen van iemand die zich jaren bijna wekelijks voor de organisatie heeft ingezet.
Deze mail heb ik cc naar de directeur gestuurd.
Daar heb ik uiteindelijk een handgeschreven complimentskaartje gekregen met excuses en een chocolade reep.

De toezegging dat het alleen gold voor als je in functie was konden/wilden ze mij overigens niet geven. Niet dat dat voldoende was geweest om mij alsnog te laten ondertekenen. Er stonden meer vreselijk kromme dingen in en de sancties en het beoordelen of men in overtreding was, was volledig niet uitgewerkt.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:26

Ach ja de KNHS is weer lekker bezig. Hebben ze niet iets nuttigers te doen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:39

Maar nu een vraagje. Ik heb ooit ook wel eens een proef gereden waar de jury niet keek toen ik groette. Had ik toen willen weten of deze persoon de hele proef niet keek dan had ik toch andersom op mijn paard moeten zitten de helft van de tijd. Je kunt al ruiter wel een idee hebben of een jury wel kijkt maar je hebt geen idee hoe lang een jury wel of niet kijkt. Als je dat dan moet horen van iemand die aan de kant staat en je het dus al uit de 2e hand weet dan zou ik me toch nog eens achter de oren krabben voordat ik met kritiek kwam. En zeker eerst de desbetreffende collega of jury benaderen voordat ik het open en bloot op het internet zou smijten. Er zijn zelfs mensen die over hun bril kijken. Het lijkt dus of ze naar beneden kijken maar ze kijken over hun bril. Er zijn mensen die een beetje wegkijken omdat ze wat last hebben van de zon. Ik vind de aantijging erg kort door de bocht en eerlijk gezegd op deze manier ook niet kunnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:47

Wij hadden laatst in het Z1/Z2 een oudere jury (70+), die continu naar beneden keek. Ik gaf hem in 1e instantie het voordeel van de twijfel: misschien multifocaal/leesbril en kijkt hij er over heen. Wij hebben jury-hokjes met de zon schuin daarachter, dus dat kon geen excuus zijn.
Maar iedereen had het erover. Het was ook een typische 6-jes jury. Was helaas ook direct na de wedstrijd verdwenen, bleef niet voor de prijsuitreiking.
Deze man wordt in ieder geval door onze vereniging niet meer uitgenodigd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:51

Wow wat een aannames, Rizette.
In mijn geval is er sprake van meerdere malen door ruiter en kijkers gezien.
Ik spreek de betreffende juryleden er ook meestal op aan..
En ik heb het niet over bril kijken maar van een groot deel met de schrijver/ster zitten praten en in de richting van hem/haar kijken tot zelfs even omgedraaid zitten.

Dus het zijn feiten en worden dus ook niet zo maar op internet gesmeten.
Het ergste vind ik eigenlijk nog dat dat de grootste niet kijker nog veel te vaak door verenigingen wordt uitgenodigd omdat ie zo fijn punt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:01

Wat was de reactie van de jury in dit geval of in andere gevallen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:06

"het is niet waar" "hoe kom je erbij" en dan bij volgende ontmoetingen werden we regelmatig genegeerd.
Ook wel eens bij verenigingen aangekaart, maar die spelen gewoon in op de vraag. Fijn (lees hoog) puntentende juryleden leveren volle startlijsten op.......
Persoonlijk heb ik liever een correct puntende jury met fijne onderbouwing en zit echt niet te wachten op sinterklaas.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:11

Ben je mooi klaar mee juryleden die niet kijken , verenigingen die het niet serieus nemen. Ik vind over het algemeen dat men toch echt wel serieus bezig is. Ik vind ook vrijwillig is niet vrijblijvend maar goed de 1 ziet een jury die niet kijkt en zesjes geeft en de ander ziet een jury die niet kijkt en sinterklaas is. Maar blijkbaar komen er niet veel officiele klachten van anders zaten deze mensen er niet meer. Als een jury bij het aanspreken je niet serieus neemt kun je naar de federatievertegenwoordiger en als er zoveel mensen zien dat de jury niet kijkt en dat willen beamen zal er vast iets mee gedaan worden daar kan dan niemand meer omheen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:30

Gulpje schreef:
bigone schreef:

Dit!

Mijn man Heeft wel eens op 't dak van de jury auto geklopt en erbij geroepen dat opletten gewenst was, deze jury zat steeds aan d'r radio te prutsen