Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14061
Geregistreerd: 20-04-16

Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:21

*HorseConnect
Voeding

Afbeelding
Grote weegbree. Foto via Wikipedia

Het is heel duidelijk herfst op dit moment. Regen, wind, kou en soms een welkom zonnetje. Ondanks dat het weer guurder wordt en alle bomen hun bladeren verliezen kun je toch nog nuttige kruiden en takken halen uit de natuur die goed zijn voor de gezondheid van je paard. De kruiden kunnen zowel vers als gedroogd gevoerd worden. Als je een gedroogd kruid geeft of een kruidenmix, gebruik dan maximaal 10 tot 25 gram per dag (totaal afhankelijk van de schofthoogte van je pony of paard).

Paarden zijn verzamelaars. Dit betekent dat zij al lopende weg hun eigen rantsoen samenstellen. Het Nederlandse ruwvoer is tegenwoordig erg eenzijdig, maar dit kun je zelf aanvullen met diverse kruiden behorend bij het seizoen. Mocht het paard een kruid niet eten, dan heeft hij er blijkbaar geen behoefte aan of lust hij het niet. Bij het geven van kruiden, hoe gezond dan ook, is voorzichtigheid geboden, kruiden zijn namelijk niet per definitie onschadelijk! Pas op met het plukken, het kan zijn dat bijvoorbeeld duizendblad een huidreactie bij jou veroorzaakt. Ook is het raadzaam dit kruid korter dan een maand in te zetten en in kleine hoeveelheden (5 tot 20 gram). Een aantal kruiden kun je ook niet gebruiken bij drachtige merries. Deze kruiden kunnen complicaties veroorzaken en duizendblad is er daar bijvoorbeeld een van. En sommige kruiden staan vermeld op de dopinglijst. Kijk deze dus goed na, wanneer je wedstrijden rijdt en je een van deze kruiden aan je paard wil voeren.

Let op! Raadpleeg bij problemen altijd eerst een dierenarts. Kruiden kunnen helpen ter ondersteuning, na diagnose.

1. Braamblad
Bramen staan te pas en te onpas in ons Nederlands landschap. Het is een hele sterke plant die niet zomaar uit te roeien is en die eigenschappen komen terug in de werkzaamheid van braamblad. Het helpt het paard bij het volgende:
  • weerstand verhogen (vanwege de vitamine C)
  • verbeteren van de darmflora
  • diarree of onregelmatige mest
  • ontstoken luchtwegen
  • reinigend en ontgiftend van het bloed

Pluk een handje braambladeren gedurende een paar dagen tot weken of laat je paard er zelf van eten.
Wist je dat braamblad ook kan helpen bij voedingsgerelateerde ziekten, zoals insulineresistentie, hoefbevangenheid, spierbevangenheid en maandagziekte? Je moet dan natuurlijk wel eerst het voermanagement van het paard aanpassen, anders werkt het niet.

2. Brandnetelblad
Iedereen weet dat je voorzichtig brandnetels moet plukken met handschoenen aan, want anders word je geprikt door de netels. Heus niet fijn, maar eenmaal geoogst heb je ook wat. Mocht je paard de verse brandnetels niet willen eten, vanwege het prikken van de plant, dan is gedroogd een betere optie. Veel paarden eten het liever gedroogd dan vers.

Brandnetel helpt onder andere bij:
  • het behoud van goede weerstand en werkt versterkend
  • het behoud van gezonde spijsvertering en darmflora
  • het behoud van goede bloedsomloop en afvoer van afvalstoffen
  • een goede werking van nieren en lever
  • artrose (gewrichtsproblemen) vergroeiing en ontkalking
  • ontgiften, reinigen en zuiveren
  • spierkrampen, spierbevangenheid / maandagziekte
  • hoefbevangenheid
  • insuline resistentie (EMS)

Het aantal werkzame bestanddelen in brandnetel zijn talloos, zoals vitamine A, C, D en K. Het is rijk aan mineralen en bevat calcium, kalium, magnesium, koper, silicium en ijzer. In brandnetel zit histamine dat helpt bij paarden met pollenallergie, maar ook mierenzuur waardoor je het niet langer dan 6 weken achterelkaar moet gebruiken en maximaal een hand vol (bosje) per dag.

3. Duizendblad
Duizendblad heeft eigenschappen die sterk lijken op die van kamille en is een winterharde plant. Mocht het paard last hebben van de spijsvertering, zoals diarree of krampen of aan de luchtwegen, zoals hoesten of een griep, dan kan duizendblad helpen.

4. Paardenbloemblad
De gele bloemen die transformeren in zaadbollen zijn verdwenen, maar het blad van de paardenbloem is nu nog rijkelijk aanwezig. Paardenbloem kun je werkelijk overal vinden. In weilanden, bermen, tuinen, tussen stoeptegels, op het platteland en in de stad. Kijk uit met het plukken van kruiden in de berm. Deze kunnen verontreinigd zijn.

Paardenbloemblad is een ware mineralenbom, maar bevat ook vitamine B, C en E. Het kruid helpt bij het volgende:
  • ontzurend (denk aan te zuur paardenkuil)
  • de vacht glanzen
  • de werking van de nieren en lever
  • het lichaam te ontgiften
  • vochtafdrijvend
  • tegen maag- en darmklachten
  • bij vitamine tekort
  • insuline resistentie (EMS)
  • parasympaticus stimulerend

Dit zijn lang niet alle ondersteunde werkingen die dit kruid heeft, maar ook hier geldt dat het gebruik ervan niet altijd goed is. Als een paard maagzweren heeft is het raadzaam geen paardenbloembladeren te geven in verband met bepaalde stoffen die erin zitten. Ook kan het bij het gebruik van bepaalde antibiotica tegenwerken.

Een aantal dagen of weken een handje geven is voldoende. Door het ontgiftende vermogen van paardenbloem kan het kruid ook “teveel” zijn voor een paard. Merk je veranderingen in negatieve zin, dan gelijk stoppen en een milder kruid gebruiken.

5. Rozenbottels
De rozenbottelstruiken hebben zich ontdaan van hun bladeren en de rood/oranje rozenbottels hangen nu klaar om geplukt te worden. Komt dat even goed uit, want rozenbottels zijn kleine vitaminebommetjes voor onze paarden! Ze bevatten veel vitamine C en ook A, B1, B2, E en K.

Rozenbottels ondersteunen onder andere bij:
  • het herstel van een verkoudheid
  • het immuunsysteem te versterken
  • het afdrijven van urine
  • bot aangroei
  • gewrichtsklachten

Rozenbottels zijn uitermate geschikt als gezonde paardensnoepjes en je kunt er zo 10 per dag geven gedurende een lange tijd. Houdt je paard van bitter dan vindt hij ze heerlijk, zoetekauwen lusten ze niet zo graag.

6. Smalle en grote weegbree
Je hebt de smalle en de grote weegbree (foto) en qua werking lijken ze erg op elkaar, alleen heeft de grote weegbree een bijna rond blad en de smalle een langwerpig blad. Vooral de smalle weegbree zie je nu nog overal staan en is een zeer nuttig kruid.

Weegbree ondersteunt bij luchtweginfecties en het herstellen van de longen. In tegenstelling tot de paardenbloem helpt weegbree wel bij ontstekingen en zweren in de maag(wand) en darmen en de spijsvertering in het algemeen. Ook heeft het een goede invloed op de nieren en urinewegen. Een gezond paard heeft een betere weerstand en zal daardoor minder bevattelijk zijn voor ziekten.

Weegbree bevat veel soorten mineralen, vooral kalium en zink, maar ook vitamine C en K en is een van de veiligste kruiden die je kunt geven. Maar bij alle kruiden geldt dat overdaad schaadt!

7. Wilgenwilgenbast-paardbast
Een wilg is natuurlijk helemaal geen kruid (plant), maar een boom (en soms een struik). Toch heeft deze boom goede kwaliteiten. De wilg is namelijk het aspirientje van de natuur doordat het salicylzuur bevat en is eigenlijk een wonderboom door alle eigenschappen die het heeft om te helpen bij het volgende:
  • weerstandverhogend en versterkend
  • kalmerend bij stress en spanning
  • bij kolieken
  • reinigend en ontgiftend van het bloed
  • het ondersteunen van de nieren
  • bij ontstekingen en het werkt pijnstillend
  • bij verzuring, stramheid en verkramping

Net als de braam en brandnetel geeft de wilg ondersteuning bij insulineresistentie, hoefbevangenheid, spierbevangenheid (EMS) en maandagziekte. Dit zijn allemaal ziekten die voor het grootste deel hun oorsprong hebben vanuit het geven van verkeerde voeding. Door onze paarden (aan)gepaste voeding te geven, kun je veel van deze ziekten voorkomen.

Paarden vinden de bast van 1 tot 3 jaar oude middelmatig grote takken van de wilg het lekkerst om op te knabbelen. Een wilg kan gesnoeid worden in de periode van november tot maart, dus als je nu wat takken netjes vanaf de stam afknipt met een snoeischaar dan belast je de boom daar niet mee.

Bron: HorseComplete en Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst

HorseConnect is een platform dat paardeneigenaren en professionals met elkaar verbindt. De professionals van HorseConnect delen kennis met elkaar, ondersteunen eigenaren bij de keus voor de juiste zorg en geven advies en informatie rondom het welzijn van het paard. Het professionalsaanbod bestaat uit een kwalitatief en onafhankelijk netwerk waarbij welzijn en samenwerking voorop staan.

pien_2010

Berichten: 43337
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:26

Leuk artikel dit. Mijn paarden eten regelmatig van de bramenstruik een beetje, brandnetels, paardenbloemen en blad (met name in het voorjaar) . Leuk om te lezen waar dit allemaal goed voor is.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:48

Wat een leuk artikel!
En met de 'saaie', eentonige weides in Nederland, een erg leuke afwisseling voor je paard!

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:51

Leuk!
Wilg heb ik bijna niet helaas, maar geef e wel met regelmaat berk. Zijn ze lekker bezig en zitten ook goede stoffen in.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:51

Leuk, een interessant artikel! Weer een beetje niveau op bokt ;)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:01

Fijn artikel :) onze wei staat (bewust) vol met alles van bovenstaande en meer. Daarnaast is het hooi van de dijk, met ook een fikse hoeveelheid verschillende planten. Leuk om dit belang ook hier op bokt terug te zien, want het is stiekem best simpel :)

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:27

Super leuk dit! ik zag nog een leuke tip voor dierendag:

Paard verwennen met dierendag? Pluk een paardensalade!
In deze salade zit:
hazelaar
moerbei
aardbeiblad
venkel
marjolein
framboos
braam
biet
wortel
paardenbloemblad
malva

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:27

Hier staat ook alles in het land, behalve de wilg :D
Alles wordt door de paarden vakkundig bijgesnoeid, evenals de meidoorn. Schijnt ook heel gezond te zijn :j

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:27

Leuk topic! Inderdaad een mooie aanvulling voor Bokt zulke artikelen.
Mijne hebben de bramenstruik al geplunderd (getuige alle bramentakjes in de manen :D).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:37

Interessant! Ga me maar niet wagen aan het plukken van verschillende dingen, ben echt een leek op dat gebied. Brandnetels echter hebben we wel :+ Dus daar ga ik toch eens werk van maken ... Moeten ze om te drogen trouwens echt droog liggen? Of kan je ze gewoon uittrekken en buiten laten liggen en tijdje wachten?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:41

Brandnetels uittrekken en in het land gooien. Gaan ze er vanzelf aan smikkelen als de tijd ( of beter, de netel :D ) er rijp voor is :+

Hier altijd bramentakken in de staart... vraagt wat geduld om eruit te plukken :')

Anoniem

Re: Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:46

Als ik dat doe zijn ze de volgende dag netjes met de mest en het stro weer opgeruimd :P
Haha, sta op een pensionstal ;) Maar kan het misschien wel in de hooibak gooien :j Dan kunnen ze nog kijken wanneer ze er van eten. Hoe zit het dan met de hoeveelheid? Omdat er gesproken wordt over een handje per keer en niet langer dan 6 weken. Regelen paarden dit zelf?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:53

[***] schreef:
Interessant! Ga me maar niet wagen aan het plukken van verschillende dingen, ben echt een leek op dat gebied. Brandnetels echter hebben we wel :+ Dus daar ga ik toch eens werk van maken ... Moeten ze om te drogen trouwens echt droog liggen? Of kan je ze gewoon uittrekken en buiten laten liggen en tijdje wachten?

Hier eten ze het na zon 10 minuten, dan is blijkbaar de ergste prik eraf :j

Lukasje
Berichten: 11264
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:02

Leuk artikel!

Er wordt hier gesproken over de wilg ... Dat gaat dan niet over de treurwilg neem ik aan want indien ik me niet vergis, is die wèl schadelijk?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:14

[***] schreef:
Als ik dat doe zijn ze de volgende dag netjes met de mest en het stro weer opgeruimd :P
Haha, sta op een pensionstal ;) Maar kan het misschien wel in de hooibak gooien :j Dan kunnen ze nog kijken wanneer ze er van eten. Hoe zit het dan met de hoeveelheid? Omdat er gesproken wordt over een handje per keer en niet langer dan 6 weken. Regelen paarden dit zelf?


Ha ja, op een pension zien ze je al komen met je netels her en der :D
Hier eten ze ervan zoveel ze willen... staat genoeg in het land om een olifant van te voederen :Y)
Tegen november is alles netjes opgesmuld.

Treurwilg is idd giftig. Gaat over de knotwilg.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:57

Wilg moet je mee oppassen als je wedstrijden rijdt! Er zit een rustgevend stofje in dat bij bloedtesten voor doping wordt aangezien.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:09

Ik heb nog nooit gehoord dat treurwilg en kronkel-/krulwilg bvb schadelijk zouden zijn en gewone knotwilg en boswilg niet. Ook op internet vind ik niets dat specifiek zegt dat het niet gegeten mag worden.
Hier eten ze wel liever knotwilg en boswilg, maar af en toe gaat er ook wat van die andere door en nooit problemen mee (ze eten daar wel minder van, maar de mijne hebben nogal een goed idee van hoeveel ze van dingen mogen hebben dus denk dat dat er misschien mee te maken heeft). Dat gaat net als met bamboe, vinden ze ook lekker in kleine hoeveelheden (want moeilijk verteerbaar).

Ik ken ook een pensionstal waar de paarden regelmatig van de treurwilg staan te snoepen.

Ik zal bij Paard&Plant (waar die paardensalade-tip van komt overigens) eens horen hoe dat precies zit, of kan iemand hier me er meer uitleg over geven?

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:49

Leuk artikel, altijd interessant die planten.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:00

Leuk artikel, brandnetel krijgen ze hier regelmatig.
Merk vooral aan mijn paard wanneer ze dit weer wil, ze begint dan van de verse brandnetel te eten ( en trekt daarna de meest raarste bekken omdat het zo prikt).
Wilgentakken krijgen ze hier regelmatig, in de winter voor de verveling en de rest van het jaar zo af en toe om op wat ruws te knabbelen naast het gras.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:01

Brandnetel uurtje in goed koud water weken, dan zou de prik er ook af zijn. Uittrekken en laten liggen kan ook, maar met de nattigheid nu kan het gaan rotten voordat het eetbaar is. In de zomer duurt het zo 2 dagen voordat het opgaat hier. Nu willen ze wel af en toe van de echt uitgegroeide exemplaren eten, maar daar zit dan nog weinig blad aan.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:45

Mooi lijstje. Sinds ik weet dat de brandnetels goed zijn voor een paard maai ik ze met plezier af en voer ik ze, daarvoor ergerde ik me eraan en spoot ik ze met gif. Kan me nu niet meer voorstellen dat ik dat deed... Gelukkig leert een mens bij! En mijn wilgen ben ik nu al rustig aan aan het snoeien, 2x per week wat takken eraf en opvoeren aan paard en konijnen. Elk jaar zelf snoeien dan houd ik het zelf bij en hoef ik het niet te laten doen na een aantal jaar. Scheelt weer geld :-) en nu in het najaar nu het gras minder wordt vind ik het fijn bijvoeren.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Zeven gezonde kruiden die je kunt plukken in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:56

Leuk artikel. Maar absoluut geen voorpagina nieuws. Dit riekt naar verkapte reclame van bokt.

Geloof dat de reclame code commissie hier heel duidelijk over is.
Reclame mag niet als nieuws worden gepresenteerd.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:00

tine10 schreef:
Wilg moet je mee oppassen als je wedstrijden rijdt! Er zit een rustgevend stofje in dat bij bloedtesten voor doping wordt aangezien.

De bast bevat acetylsalicylzuur.

Zie hier een interessant stukje https://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylzuur

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:09

Sjimmy schreef:
tine10 schreef:
Wilg moet je mee oppassen als je wedstrijden rijdt! Er zit een rustgevend stofje in dat bij bloedtesten voor doping wordt aangezien.

De bast bevat acetylsalicylzuur.

Zie hier een interessant stukje https://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylzuur


Wordt dat serieus als doping gezien?
Mogen sporters ook geen asprientje meer. :p

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:03

wbt de brandnetel; ik pluk ze met blote handen (bij de steel dan) en indd als je ze bij de steel afbreekt is na een minuut of 10 de brand van het blad er wel af. Het ligt wel aan de soort, de kleine (max 50 cm 1-jarige plant) prikt harder en langer dan de grotere soort die meer vertakkingen krijgt en hoger groeit.