Kennis van eigenaren over dekens en scheren onderzocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kennis van eigenaren over dekens en scheren onderzocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 08:33

*The Horse / Bokt.nl
Welzijn

Afbeelding
De middenweg tussen scheren en dekens, Foto door MB-Shots

Je doet je paard een deken om, of niet. Je scheert je paard, of niet. Als paardeneigenaar is het jouw eigen keuze. Maar, weet jij de (wetenschappelijke) onderbouwing achter je keuze? Een recent onderzoek onder Scandinavische ruiters toont aan dat over het algemeen eigenaren wetenschappelijke kennis missen voor een goed deken- en/of scheerbeleid.

Dekens
In een enquête onder 4.122 Zweedse en 2.075 Noorse paardeneigenaren en ruiters, kwamen onderzoekers erachter dat de helft van de ondervraagden niet leek te begrijpen hoe het natuurlijk temperatuurregelingssysteem van het paard werkt. Dit omvatte ook de reactie van het lichaam van het paard op scheren en dekengebruik evenals het vermogen om warmte te verdrijven en te herstellen na een training.

"Een deken zal natuurlijk een paard beschermen tegen kou en tijdens ongunstig weer zoals regen, wind, en zeer lage temperaturen", zegt Cecilie M. Mejdell, PhD, van de afdeling Gezondheidswaarneming van het Noorse Veterinaire Instituut (Norwegian Veterinary Institute’s Department for Health Surveillance), in Oslo. "Het probleem is, dat het eigen vermogen van het paard om lichaamswarmte te reguleren wordt gehinderd door een deken. Het afkoelende effect van zweten en verhoogde doorbloeding in de huid neemt hierdoor af, dus zou het paard last kunnen krijgen van hittestress wanneer het weer positief verandert en de zon gaat schijnen of een hogere omgevingstemperatuur ontstaat. Dus, als er niemand is om de deken af te halen of te vervangen voor een minder warme deken wanneer het weer opklaart, kan er een welzijnsprobleem ontstaan."

In de online enquête vroegen de onderzoekers de ruiters en eigenaren 41 vragen over de huisvesting van hun paard, weidegang, en voeding in alle vier de seizoenen; de scheer en deken routines; in hoeverre zij het eens zijn met een reeks wetenschappelijke uitspraken over thermoregulering bij paarden. Daarnaast inventariseerden ze hun persoonlijke gegevens zoals ervaring met paarden, paardenrassen en disciplines.

De onderzoekers ontvingen bruikbare gegevens van voornamelijk non-professionals die gemiddeld 22 jaar ervaring hebben met paarden. Hieruit bleek dat 89% van de ondervraagden dekens gebruikt wanneer de paarden buiten zijn, in ieder geval onder sommige weersomstandigheden. Wanneer de paarden binnen staan, gebruikt 78% dekens. Dit varieerde licht per ras. Bijvoorbeeld 70% van de ondervraagden met een IJslander gebruikt een deken wanneer deze paarden naar buiten gaan. Bij warmbloeden was dit meer dan 96%. Veel ondervraagden doet een deken op wanneer de buitentemperatuur onder de 10°C valt. Bijna 20% blijkt dekens op te doen ongeacht de buitentemperatuur. Ongeveer een vijfde van de ondervraagden gaf toe dat de deken om gaat om het paard schoon te houden.

Scheren
Deelnemers van het onderzoek gaven aan dat zij in de veronderstelling zijn dat geschoren paarden sneller opdrogen, maar ook dat het paard dan beter presteert. Hoewel dit waar is, kwam uit het onderzoek naar voren dat veel ondervraagden in de war zijn over wetenschappelijke effecten van scheren en dekengebruik. Specifiek waren ondervraagden het niet eens met wetenschappelijk bewezen feiten dat 'geschoren paarden warmte beter kwijt kunnen' en dat 'dekens na een training voor een langere hersteltijd zorgt.'

"Scheren helpt met het verdrijven van warmte tijdens werk", zegt Mejdell. "Dit is waarom het zo populair is onder sportpaarden. Een paard dat niet te warm wordt tijdens het werk, zal beter presteren. Een deken op doen direct na de training, zal echter de hersteltijd verhogen. Idealiter wacht je een half uur tot een uur na de training met een deken op doen in dusdanig koud weer."
Uiteindelijk zal meer kennis onder goedbedoelde eigenaren over hoe het temperatuurregelingssysteem van het paard werkt de gezondheid en welzijn van het paard ten goede doen.

Wat kun jij doen?
"Het beste wat een eigenaar of ruiter kan doen, is om de principes van thermoregulatie te leren en begrijpen – de balans tussen hitte productie en hitte verlies en de effecten van omgevingsfactoren zoals temperatuur, wind, straling (zon), luchtvochtigheid, en neerslag", zegt Mejdell. "Geef het paard de mogelijkheid of bied hulp voor zijn eigen thermoregulering. Dit kan zijn schaduwen, bescherming tegen neerslag en wind (en insecten), en een droog onderdak waar het paard kan liggen. Paarden hebben een geweldig vermogen om hun eigen lichaamstemperatuur te reguleren onder verschillende omstandigheden. Verstoor dit vermogen niet."

Overigens betekent dit niet dat dekens onbruikbaar zijn, voegt Mejdell nog toe. "Er is geen twijfel dat een deken erg bruikbaar kan zijn in sommige omstandigheden, zoals paarden in een slechte conditie en/of in natte of winderige weersomstandigheden met lage temperaturen", zegt ze nog. "Of een paard een deken nodig heeft, hangt ook af van het rastype, vachtkwaliteit, leeftijd/ gezondheidsstatus, voeding, en acclimatisering."

Het onderzoek
Het hele onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Animal Science en kun je hier vinden: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28380504

Relevante nieuwsberichten:
[VN] Willen paarden een deken op?

Abacab

Re: Kennis van eigenaren over dekens en scheren onderzocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:44

Interessant! Ik worstel ook altijd met wel/geen dek. Nooit geweten dat je na de training beter 30 tot 60 minuten kunt wachten met het opdoen van de deken. Mij is altijd verteld dat een nat paard bij kou zsm bedekt moet worden omdat de spieren anders te snel afkoelen wat blessures kan geven.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:26

Abacab schreef:
Interessant! Ik worstel ook altijd met wel/geen dek. Nooit geweten dat je na de training beter 30 tot 60 minuten kunt wachten met het opdoen van de deken. Mij is altijd verteld dat een nat paard bij kou zsm bedekt moet worden omdat de spieren anders te snel afkoelen wat blessures kan geven.

Een nat paard zet ik nooit onder een winterdeken, maar wel een zweetdeken . Vraag me af dit ook geldt voor zweetdekens. Zweetdeken gaat na uitstappen en afzadelen op. Ik heb geen binnenbak dus rijden niet met vorst.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:43

Mijn paard regelt het zelf! Geen deken dus.
Wanneer hij een dikke vacht heeft en dus na 20 minuten al zeiknat is stap ik hem op adem.
Wanneer hij op adem is dan is hij op de huid reeds droog alleen zijn de haren aan de "buitenkant" van de vacht nog nat. Dan laat ik hem even rollen in de paddock ( mits die niet met plassen ligt) en dan gewoon op stal. Gaat al jaren prima, nooit ziek of een kuchje.
Toen ik ze nog aan huis had gingen ze gewoon bloot de rijbaan in ( konden kiezen tussen box of stal) lekker rollen en klaar.
Hier dus geen deken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:40

Apart dat Noorwegen zó verschilt van IJsland. Hier zie je nergens dekens.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:42

Ik denk dat die 30 tot 60 minuten wachten geld voor een paard wat niet geschoren is.

Heb je ooit wel eens een geschoren paard zien rillen van de kou na een training. Die gooi ik echt wel een zweetdeken op.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:07

koos2015 schreef:
Abacab schreef:

Een nat paard zet ik nooit onder een winterdeken, maar wel een zweetdeken . Vraag me af dit ook geldt voor zweetdekens. Zweetdeken gaat na uitstappen en afzadelen op. Ik heb geen binnenbak dus rijden niet met vorst.

Die duurdere dekens hebben allemaal van die ademende lagen waardoor je ze er nat onder kunt zetten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:21

Moeder natuur heeft het beste dekentje voor haar paardenkinderen gewoon meegegeven bij de geboorte!

de paarden kunnen zonder menselijk ingrijpen in de natuur tot ongv -30, hebben mensen daar al eens over nagedacht?
Nattuurlijk is er wat voor te zeggen zweet deken, regendeken, vliegendeken een oud paard. Maar ik vind het soms te triest voor woorden als je aan paardenmeiden vraagt ,waarom heeft jou pony/paard een deken op dat je het antwoord krijgt:" omdat het winter is, en ze hebben er allemaal een op, Of dat hoort bij rijpaarden"!.
Het is zo gewoon geworden dat het een mode artikel is geworden ....maar daad werkelijke kennis over de functionele reden is er bijna niet meer.En dat vind ik persoonlijk wel jammer en bladen als bit etc en manages zouden daar ook beter over moeten voorlichten vind ik!. En dit onderzoek vind ik een prima publicatie! *\o/*

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:23

Kuggur schreef:

Ik denk omdat IJsland veel meer nog een paardenland is..het vriest hier in noorwegen nog niet eens en toch hebben de luxe sportpaarden al lang en breed dekens om.
Ik snap t niet :/

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:44

kwita schreef:
Moeder natuur heeft het beste dekentje voor haar paardenkinderen gewoon meegegeven bij de geboorte!

de paarden kunnen zonder menselijk ingrijpen in de natuur tot ongv -30, hebben mensen daar al eens over nagedacht?
Nattuurlijk is er wat voor te zeggen zweet deken, regendeken, vliegendeken een oud paard. Maar ik vind het soms te triest voor woorden als je aan paardenmeiden vraagt ,waarom heeft jou pony/paard een deken op dat je het antwoord krijgt:" omdat het winter is, en ze hebben er allemaal een op, Of dat hoort bij rijpaarden"!.
Het is zo gewoon geworden dat het een mode artikel is geworden ....maar daad werkelijke kennis over de functionele reden is er bijna niet meer.En dat vind ik persoonlijk wel jammer en bladen als bit etc en manages zouden daar ook beter over moeten voorlichten vind ik!. En dit onderzoek vind ik een prima publicatie! *\o/*

Even ingaand op het dikgedrukte stukje. Dat geld idd voor de meeste koudbloed rassen. De warmbloed paarden zijn over het algemeen regelrechte watjes. Mijn gezonde fries van 14 stond laatst (ongeschoren) te rillen als een rietje omdat ze was natgeregend. Dat zelfde watje heeft het koud als het hard waait of als de temperaturen onder de 10 graden komen als ze dus ongeschoren en zonder dek staat. En dat zie ik met de meeste warmbloeden om me heen.
Terwijl idd de meeste koudbloeden lekker in regen en wind blijven staan zonder zich daar ook maar iets van aan te trekken.
Uitzonderingen uiteraard daar gelaten :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:19

Ik denk dat dat -30 toch echt enkel geldt voor paarden die ook in al koudere temperaturen geboren worden. Mensen zijn toch ook aangepast aan de streek waarin ze leven en veel andere wilde dieren ook? Bij paarden zou er dan plots een algemene regel zijn die zegt dat ze tegen -30 kunnen, of welke temperatuur je er ook op kleeft. Ik geloof daar niets van.

Mijn merrie heeft het nu ook al koud. Haar moeder kwam drachtig uit Spanje dus we kunnen stellen dat ze 100% Spaans is. Die maakt gewoon bijna geen wintervacht en zou zonder dekens maar op een trieste manier de winter door moeten. Ze heeft nu een 0 grams op omdat ze hele dagen buiten staat en zij vindt al dat regenen en waaien maar niets.

Het is prima dat zo'n onderzoeken gevoerd worden maar ik mis altijd een hoop nuances. Het is vaak geen zwart/wit-verhaal, al zou ik persoonlijk niet snel dekens opleggen bij ijslanders bv., zoals in het artikel omschreven wordt.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:13

Ik denk niet dat mijn paard het koud heeft met haar en zonder deken. Hij heeft enorm dikke vacht en zal ook prima in Ijsland overleven als ik het zo zie.
Maar 'in de natuur' zet je een paard ook niet een uur aan het werk met een wintervacht. Ik vrees dus eerder voor oververhitting door een paard met natuurlijke vacht, hij staat nu al te zweten in de wei met zijn dikke haar. Daarom scheren en een dek op. En dan wil ik zo goed mogelijk de natuurlijke werking benaderen van zijn eigen vacht.

Ik geloof niet zo in ademende winterdekens. Ze ademen ongetwijfeld wel, maar zelf vind ik het ook prettig na sporten om niet direct onder een ademend dekbed te gaan liggen als je nog warm bent ;-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:14

LoveBodin schreef:
Kuggur schreef:

Ik denk omdat IJsland veel meer nog een paardenland is..het vriest hier in noorwegen nog niet eens en toch hebben de luxe sportpaarden al lang en breed dekens om.
Ik snap t niet :/

Ik denk dat dat inderdaad een factor is, natuurlijk ook vanwege het feit dat we hier uitsluitend het ras "ijslander" hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:57

kwita schreef:

Ja, ze kunnen inderdaad tot ongeveer -30°C (sommige rassen, zoals de Yakut kouder, andere rassen zullen eerder uitstappen), maar dat betekent niet dat ze het dan niet ijskoud kunnen hebben en het hangt er ook vanaf of ze uit de wind kunnen gaan staan. Als een paard bibbert, heeft hij het koud. Overleven is iets anders dan optimaal leven.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:00

Mijn ervaring is dat ze heel lang zonder deken kunnen. We hebben 3 KWPN merries heel lang zonder deken gehad in een open groepsstal met uitloop naar buiten. De temperatuur is overal gelijk, stal is deel van half open kapschuur. Zolang ze maar te eten hebben houden ze zich prima warm. En daar zit 'm vaak de crux: niet alle paarden hebben voldoende ruwvoer ter beschikking en dan brand 'het motortje' niet. Gevolg: rillende paarden. Zelf meegemaakt op een vorige stal waar ze echt te weinig hooi kregen buiten dus ik kan het echt goed vergelijken.

Moet daarentegen wel weer bekennen dat ik sinds vorig jaar toch aan de dekens ben ... ☺️ En dit eigenlijk alleen vanwege het feit dat ze zo smerig worden, met een paddock ter beschikking. Toen ik onze half witte Appaloosa een keer van top tot teen onder de modder (echt nat zand ) uit de stal haalde vlak voordat ik een les had, was ik er klaar mee. Deken op. Ook mijn KWPN-merrie deken gekocht. Ik was zo ontzettend klaar met dat telkens weer een half uur poetsen (minimaal!) en dan nog geen echt schoon paard hebben, dat ik na 12 jaar dekenloos voor m'n eigen gemak heb gekozen. Alhoewel smerige dekens ook geen pretje zijn ben ik nu toch wel blij met een wat schonere en gladdere vacht als ik de deken er af haal. Ter relativering: ze lopen nog driekwart van het jaar zonder hoor. Moet nu nog beginnen, maar ze konden nog steeds op de wei en bleven daardoor schoner. Binnenkort gaat de wei dicht en dan gaat toch de 0-grams er weer op.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:53

Er zijn al enkele voorbeelden genoemd dat ik het kan begrijpen, maar zomaar een deken op omdat het standaard is daar had ik het over....gewoon omdat de kennis ontbreekt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:59

Ben ik toch zo gek niet dat ik nauwelijks zweetdekens gebruik :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:10

Tja, ik kan niet meer met mijn shetlander werken in de winter als ik hem niet scheer en dat dier stilzetten daar doe je echt niemand een plezier mee. Dus dan maar geschoren en overdag gewoon bloot en 's nachts een 0 grams deken op voor nu.

Mijn andere shetlander maakt overigens ook een dik pak vacht aan, die doet altijd of wordt het minstens -40 graden buiten :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:21

Ik ben niet tegen dekens, maar wel tegen het onjuist gebruik daarvan. Ik vraag mij altijd af waarom er wel zadelpassers en bitfitters zijn/wordt besteed, maar er nauwelijks aandacht is voor deskundig gebruik van dekens.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:46

Mijn paard is een echte kouwkleum. Ik had 1.5 maand geleden wedstrijd en het was die nacht rond de 12 graden, droog en windstil. Ik haalde mijn paard om 7 uur uit de wei, helemaal verkleumd. Zijn hele lichaam voelde ijskoud, hij stond te trillen en zijn spieren waren keihard. Hij heeft meer dan een half uur onder het solarium gestaan, toen begon zijn lichaam pas iets warmer aan te voelen. Mijn watje heeft inmiddels al een paar nachten met 200 gram op gestaan, onder de 100 gram voelde hij nog ijskoud en hij heeft echt zat te eten.
Het verschilt, net als bij mensen, per paard. Ik loop er zelf in de winter als een michellin-mannetje bij, heel dik aangekleed en dan loop ik nog te rillen. Ik ken een paar collega's die lopen dan nog in korte mouwtjes. Afgelopen week kreeg ik al de vraag wat ik mijn paard dan in de winter op moet doen als ik er nu al een paar keer 200 gram op heb gehad. Dat zie ik in de winter wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:49

Wij hebben op stal ook zo'n paard staan. Die begint ondanks onbeperkt hooi ook vanzelf te bibberen en zelfs als hij 's zomers 24/7 in een vette wei buiten staat voor 3 maanden komt hij altijd flink vermagerd terug. Dit jaar is hij gedurende de vakantie van de eigenaar dus maar naar een trainingsstal gegaan.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 06:24

Fennadev schreef:
Tja, ik kan niet meer met mijn shetlander werken in de winter als ik hem niet scheer en dat dier stilzetten daar doe je echt niemand een plezier mee. Dus dan maar geschoren en overdag gewoon bloot en 's nachts een 0 grams deken op voor nu.

Mijn andere shetlander maakt overigens ook een dik pak vacht aan, die doet altijd of wordt het minstens -40 graden buiten :')

Waarom die je hem er daar geen plezier mee? Met stilzetten?
Mijn fjorden gaan hooguit mee op een stapritje van een half uur/uurtje maar meer echt niet.
Staan 24/7 op een grasweide zonder deken, zitten al best aardig in hun vacht en ik heb er geen problemen mee om even niet te kunnen rijden oid. Komt van de zomer wel weer na opbouw.

Tuttelen en wat simpel grondwerk of eventueel vrijheidsdressuur is toch ook prima?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 07:00

Ik heb juist in de winter les in een binnenbak en vorig jaar met vacht stond hij daar al te zweten voordat onze les begon. Verder wordt het een ongelooflijke klier en komen alle hengstentrucjes weer naar boven als ik hem volledig stil zet hoe weinig ik hem dan ook voer. Hij loopt nu naast de les nog twee keer per week ritten van 3 uren voor de kar en natuurlijk zweet hij daarbij nog wel, maar hij raakt niet meer oververhit. Sowieso zou ik hem dan maar twee weken in augustus aan het werk kunnen zetten, omdat ze hier heel laat uit de vacht gaan en dan twee weken later de vacht alweer komt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 07:58

senna21 schreef:
Ik ben niet tegen dekens, maar wel tegen het onjuist gebruik daarvan. Ik vraag mij altijd af waarom er wel zadelpassers en bitfitters zijn/wordt besteed, maar er nauwelijks aandacht is voor deskundig gebruik van dekens.

Dat is een hele goede vraag!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:09

Ik raak eigenlijk alleen maar meer in de war van het artikel. Mijn bijrijdpaard werd 2 keer per winterseizoen geschoren en kreeg na het werk een zweetdeken op tot hij droog en afgekoeld was. Daarna afhankelijk van het weer een deken.

Ik zou dat met mijn eigen paard (als het zover is, nu is ze gewoon nog een wollie in de winter :D ) ook zo doen. Ik ben me dan zeker bewust van het temperatuurregelingssysteem van het paard. Maar niet scheren en trainen in de winter en dan na 15 minuten al kletsnat van het zweet zijn lijkt mij ook niet echt gezond.

Het is zo afhankelijk van ras, type paard en eigen wensen dat het (naar mijn idee) lastig te onderzoeken is.