Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:19

Supervixen schreef:
Dat laatste stukje over dat ICE klinkt natuurlijk mooi en aardig, maar ik denk dat iedereen zijn telefoon beveiligd heeft met vingerafdruk of zo'n patroon of iets dergelijks. Hulpdiensten kunnen dan helemaal niet in je telefoon komen.
Ik las wel een andere tip laatst.
Maak een foto van je gegevens en stel deze in als achtergrond, zodat men dit al ziet als je de telefoon aanraakt.

Als je een iPhone hebt kun je gewoon je medisch dosier invullen, inclusief meerdere telefoonnummers van familie, en kunnen hulpdiensten zonder in te loggen klikken op ‘noodoproep’ en daar je gegevens inzien en iemand bellen.

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:32

Ik heb mijn telefoon altijd mee voor het geval dat.... ik begeleid bosritten waardoor ik niet alleen verantwoordelijk ben voor mezelf maar ook voor de mensen en paarden die ik mee heb, moet er niet aan denken dat ik hem niet mee zou nemen en er dan iets zou gebeuren :x

Neetje68

Berichten: 21
Geregistreerd: 18-01-17
Woonplaats: Middelburg

Re: Smartphone en paardrijden: Noodzakelijk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:27

Als wij op buitenrit gaan dan bewaar ik mijn gsm in mijn broekzak (past net maar handig is anders) of in de binnenzak van mijn jas. Een BH is voor mij geen optie... :)
Verder gebruik ik hem in de bak of buiten alleen om een fotootje of een kort filmpje te maken. Maar dit laatste nooit op de openbare weg. Endomondo start en stop ik op stal.

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:53

Toevallig ben ik een kleine 4 weken geleden gevallen op buitenrit waarbij ik mijn bovenbeen behoorlijk lelijk heb gebroken. Ik was alleen, op een stuk waar verder geen verkeer of überhaupt mensen komen. De dichtsbijzijnde weg was 500 meter verderop en had hier met geen mogelijkheid zelf heen kunnen komen, al zou ik kruipend gaan, mn been stond te scheef :+

Wat was ik blij dat ik dan onder de categorie 'verslaafde jongeren' val die áltijd haar telefoon bij zich heeft, zo 'verslaafd' dat ik terug naar huis ga als ik hem vergeten ben. Althans, dat gebeurd vrijwel niet aangezien hij aan mijn hand geplakt zit :j

Maar zonder gekkegeit, het blijkt maar weer dat er ook zeker voordelen aan zitten. Ik heb direct mijn moeder kunnen bellen, en zij op haar beurt 112 waardoor de ambulance er binnen een kwartier was. Anders had ik daar waarschijnlijk nog zeker een paar uur gelegen. Niemand wist waar ik naar toe was, dus ze zouden geen idee gehad hebben waar ze moesten gaan zoeken. Er was ook niemand anders op stal toen ik vertrok. Dus hoelang zou het geduurd hebben voordat iemand de link zou leggen? Of hoelang het zou duren dat iemand door had dat er iets niet klopte? En dán nog moeten beginnen met zoeken.. Mijn moeder zou ook niks door gehad hebben, ik blijf soms hele dagen op stal hangen en kom pas na etenstijd weer thuis, terwijl ik op andere dagen na een uurtje rijden weer vertrek.

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:03

8nnemiek schreef:
Supervixen schreef:
Dat laatste stukje over dat ICE klinkt natuurlijk mooi en aardig, maar ik denk dat iedereen zijn telefoon beveiligd heeft met vingerafdruk of zo'n patroon of iets dergelijks. Hulpdiensten kunnen dan helemaal niet in je telefoon komen.
Ik las wel een andere tip laatst.
Maak een foto van je gegevens en stel deze in als achtergrond, zodat men dit al ziet als je de telefoon aanraakt.

Als je een iPhone hebt kun je gewoon je medisch dosier invullen, inclusief meerdere telefoonnummers van familie, en kunnen hulpdiensten zonder in te loggen klikken op ‘noodoproep’ en daar je gegevens inzien en iemand bellen.


Helaas zijn de telefoonnummers en info in mijn medisch dossier op m’n iPhone laatst erg nodig geweest omdat ik gevallen was en zelf niet meer kon vertellen wie ik was :') Gelukkig zijn de hulpdiensten ook op de hoogte hoe dat werkt en hebben zij mijn familie op de hoogte gesteld dat ik naar het ziekenhuis was :=

Was in ieder geval erg blij dat ik het ingesteld had!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 01:29

Ibbel schreef:
]

In het geval van Kuggur zou het wel eens zo kunnen zijn dat-ie sowieso geen signaal heeft, daar in the middle of nowhere :+

Zelfs hier op de Veluwe zijn delen in de bossen waar je met je phone het kunt schudden...

Grappig genoeg schat je dat volledig verkeerd in. Weinig volken zó technologie geil als de ijslanders.
Zelfs tijdens het schapendrijven op het hoogland, kilometers van de bewoonde wereld heb je bij ons op de meeste plekken gsm ontvangst ( je moet soms even de dichtstbijzijnde heuvel oprijden).
High speed internet in je woning wordt beschouwd als mensenrecht en eerste levensbehoefte. Het was hier op het platteland lang knudde, maar we krijgen dit jaar tot onze verbijstering glasvezelkabel aangelegd op onze boerderij...

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:21

Heb mijn iPhone altijd bij me, in mijn binnenzak van mijn jas/bodywarmer/vest. In ieder geval op mijn lijf en niet in mijn zadeltas. Ben wel eens gevallen en paard ging er in een spurtje vandoor, en die belt echt niet....

Voorheen had ik 1 dopje in mijn oor zodat ik handsfree bereikbaar was voor collega's e.d.. Nu rijdt ik met mijn Apple watch en kan ik helemaal makkelijk een telefoontje beantwoorden als het nodig is, of bellen in geval van nood. Sms-en of appen doe ik nooit te paard, paard waar ik op rij maakt graag onverwachte bewegingen en moet dus altijd erg alert zijn met hem... Foto's maken we wel eens onderweg.

Mijn paardrijbuddy (14) heeft meestal haar telefoon ook bij zich, puur voor foto's. Ze weet in geval van nood (ik val en ben bewusteloos in het het ergste geval) ook de pincode van mijn iPhone, mocht ze de hare niet bij zich hebben, dan kan er in ieder geval iemand gebeld worden.

Vroeger, voor het 06 tijdperk, wisten mensen altijd wel waar ik ging rijden en hoelang en 9 van de 10 keer waren we dan ook met een groepje. Nu rijd ik vaker alleen en ben ik blij dat ik mijn telefoon bij me heb. Mijn partner weet wel in welk gebied ik rij, dus 'spoorloos' ben ik niet.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:28

Een telefoon is gewoon verdomde handig in geval van calamiteiten. Zo zag ik een stel meiden van hun pony's vallen en ik kon de stal bellen dat de pony's onderweg waren.
Ik heb hem altijd in mijn vest o.i.d en soms als ik met BP rijd in de broekzak. En ik kan je vertellen een iphone is hard als je daar op valt := . En hij heeft het ook nog overleefd.

kimmie261

Berichten: 19222
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:46

lovecappie schreef:
Maar zonder gekkegeit, het blijkt maar weer dat er ook zeker voordelen aan zitten. Ik heb direct mijn moeder kunnen bellen, en zij op haar beurt 112 waardoor de ambulance er binnen een kwartier was. Anders had ik daar waarschijnlijk nog zeker een paar uur gelegen.



nou heb ik helemaal geen verstand van die nieuwe telefoons ( nog nooit 1 vast gehad zelfs) maar kan je zelf geen 112 bellen dan met zo'n ding?Of moet je dan eerst iemand gaan vinden die een telefoon heeft die wel 112 kan bellen in nood situaties? :o? ,wat gruwelijk onhandig dan....


nine1987 schreef:
Deze week een midweek op de cantharel geweest.. Heerlijk paardrijden oo de veluwe.. Alleen zonder mn mobiel zou ik er nu nog ronddolen denk ik.. :')

Heb m toch veel gebruikt voor zowel foto's/filmpjes als navigatie..

Ik vind dit natuurlijk wel een heel andere situatie als dat je bijv met je paard over de openbare weg rijdt.. Dan vind ik t not done om uitgebreid met je mobiel bezig te zijn..



geloof het of niet,maar in het nog mobiele telefoonloze tijdprek ging ik regelmatig op vakantie met paard naar de Veluwe en nog nooit verdwaald,heel handig hebben ze nl overal wel wegbewijzering staan in die bossen :j