Meerderheid van grooms verdient minder dan minimumloon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Meerderheid van grooms verdient minder dan minimumloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 08:18

Bokt.nl / Horse & Hound
Overige

De hele dag bezig zijn met paarden. Voeren, stallen mesten, poetsen en mee naar wedstrijden. Een droom van veel paardenmeisjes. Maar is het wel zo'n droombaan? Je hebt veel verantwoordelijkheden, werkt onregelmatige uren en de verdiensten zijn over het algemeen laag. Brits onderzoek wijst uit dat maar liefst 57% van de grooms onderbetaald krijgt, terwijl 89% wél op de hoogte is van hun wettelijke eisen en rechten. Naast dat werkgevers hun loonplicht niet altijd nakomen, was er ook veel te doen over de contractuele uren.

In Groot-Brittannië is daarom een nieuwe organisatie, Equestrian Employers Association (EEA), gelanceerd om werkgevers in de hippische branche te ondersteunen, nadat uit het onderzoek bleek dat meer dan de helft van de grooms minder betaald krijgen dan het minimumloon. "Een illegale en verschrikkelijke conclusie voor de branche", aldus Lucy Katan, directeur van de BGA en de EEA. "Als organisatie informeren we werkgevers over hun verplichtingen en werknemers over hun wettelijke rechten. De EEA is gelanceerd om goed arbeidsadvies en ondersteunings- en HR-middelen te kunnen bieden aan de ruiters. Dit kan alleen maar goed zijn voor de hippische bedrijven, de personeelswerving en het behoud van met name de grooms."

De EEA wil werknemers informeren over hun wettelijke rechten en tegelijkertijd werkgevers wijzen op hun plicht. Ze bieden steun aan alle medewerkers in de hippische branch, zoals informatie over pensioen, salarissen, juridisch advies en gegevens over contracten. Jo Sholl-Evans, eigenaar van een hippisch bedrijf, zegt dat de EEA een belangrijke kloof in de branch overbrugt. "Vanuit het werkgeversperspectief was dit een ding wat echt ontbrak. Ons bedrijf is bijvoorbeeld snel gegroeid en we hebben nu 80 paarden staan. Dit vereist een behoorlijk team om dit goed te runnen. We willen het goede doen en de wet naleven. We willen geen slechte werkgever zijn, maar het was moeilijk om de juiste informatie te vinden. Wij hebben de hulp van de EEA als zeer waardevol ervaren."

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:29

Ik mis de toevoeging 'Britse' in de titel.

tengeltje11

Re: Meerderheid van grooms verdient minder dan minimumloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:32

Ik denk niet dat dit enkel een uk probleem is hoor....

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:39

Twee van mijn vriendinnen hebben vroeger jaren eind '90 in een volbloedenstoeterij gewerkt als groom, ze kregen toen een bediendencontract en een loon van € 1000 per maand netto. Zogezegd voor 40 u p/w, ik denk dat ze in het veulenseizoen makkelijk aan het dubbele aantal uren zaten, zondagen, feestdagen allemaal voor hetzelfde. Er werd een enorme flexibiliteit van hun geeist. En de eigenaars maakten het mooie weer…natuurlijk hebben mijn vriendinnen er zelf voor gekozen…maar toch.

Het verloop van het personeel was ook hoog te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:42

Hier ook nog stalhulp geweest. Begonnen aan 20 per week aan €500, uiteindelijk zat ik aan 50/60 uur maar wel nog altijd aan die €500. Uiteindelijk ben ik er maar vertrokken. Was te gek voor woorden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:55

Dat is toch ook heel oud nieuws!

Toen ik in '82 van de mavo af kwam kon ik naar Deurne of de landbouwschool en ik heb dus voor het laatste gekozen zodat ik tenminste op den duur gewoon geld had om mijn eigen paard te kopen en onderhouden.

Zolang mensen gaan werken terwijl ze niet juist betaalt krijgen , blijf je dit houden.
En dan heb je nog alle jonge penny meiden die maar wat graag gratis of voor een ritje, de hele dag mee helpen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:08

Volgens mij is dit al een hele lange tijd zo.
Ik verdiende met 40,- per week in de paarden 900,- en 20 uur werken 450,-
Maar wel alle feestdagen, hele weekenden, en extra voerdiensten draaien. '

Uiteindelijk ander bijbaantje gezocht omdat het wanbetalers werden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:10

Je moet niet in de paardenwereld werken hè. Je wilt het omdat het leuk is en het minimumloon neem je dan op de koop toe.
Als meer mensen daarvoor zouden passen, dan gaat dat loon vanzelf omhoog.
Net zoals het loon van een hele goede werknemer vanzelf omhoog gaat, omdat elke stal die wil hebben.
Gelukkig houden we bij ons op stal mijn collega's lang genoeg. Ook hier beginnen ze met het minimum, maar bij blijk van onmisbaarheid stijgt dat salaris vanzelf.
Mijn concoursgroom, die een kwart van mijn prijzengeld krijgt bovenop haar salaris, heeft daarmee zelfs een zeer dik loon.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:11

Ook ik heb als 18 jarige twee jaar als stalruiter gewerkt.
500 euro in de maand en lange dagen en de weekenden.
Het was niet veel maar het was een leuke tijd en veel geleerd :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:14

Ik dacht dat groom zijn vrijwillig was. Nu blijkt het een betaalde baan te zijn! OK, het brengt niet veel geld op, maar volgens mij wel veel mooie ervaringen en kom je op plekken waar je anders wellicht niet zo snelkomt. Het is zoals elk beroep een keuze en als je vind dat je te weinig geld krijgt kun je twee dingen doen: vragen om loonsverhoging of een andere baan zoeken. Sommige beroepen doe je niet voor het geld, maar omdat je het leuk vindt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:20

Juist omdat er zoveel, vaak meiden, zijn die denken dat dit echt hun droombaan is kunnen ze mensen uitbuiten. Over de hele wereld , niet alleen in Engeland. En er zijn genoeg jonge meiden die maar wat graag dit werk doen en kappen ze er mee dan staat er alweer een nieuwe lichting klaar. Natuurlijk zijn er ook bedrijven die wel normaal een minimumloon betalen maar over het algemeen moet je voor het geld niet in de paarden gaan werken. En dat is niet nu maar was vijftig jaar geleden ook al zo.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:26

bigone schreef:
Juist omdat er zoveel, vaak meiden, zijn die denken dat dit echt hun droombaan is kunnen ze mensen uitbuiten. Over de hele wereld , niet alleen in Engeland. En er zijn genoeg jonge meiden die maar wat graag dit werk doen en kappen ze er mee dan staat er alweer een nieuwe lichting klaar. Natuurlijk zijn er ook bedrijven die wel normaal een minimumloon betalen maar over het algemeen moet je voor het geld niet in de paarden gaan werken. En dat is niet nu maar was vijftig jaar geleden ook al zo.

Wij hadden op het werk veel meiden van 16 jaar die graag met paarden wilden werken.
Helaas kwamen zij er achter dat het keihard werken is en dat je (bij mijn oude werk) weinig in aanraking komt met de paarden.
Rijden, longeren, wassen werd allemaal door de grooms gedaan, dus je mocht alleen mesten, paarden buiten/binnen zetten en schoomaken

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:27

Gelukkig wist ik dat als tiener al en ben ik braaf gaan studeren. Hoewel, na mijn studie toch ingetuind :+ Een jaartje de hort op geweest als stalruiter en groom. Tegen kost, inwoning en zakgeld. Mooie ervaringen als je nog jong bent. Maar om je beroep van te maken is amper te doen.

Het houdt zichzelf in stand, jonge liefhebbers willen maar al te graag, en de stallen/ruiters krijgen ook respons op hun 'vacatures'. En het verloop is enorm, want 80% heeft het na een jaar of twee/drie wel gezien.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:08

Tja zelf heb ik het ook gedaan.
Bewust ook nog.
Wetende dat als ik niet akkoord ga, dat er wel honderden andere meiden en wat jongens zijn die het wel voor dat schamele geld doen.
Dus heb gewerkt tegen kost en inwoning(algemeen medewerker), kost en inwoning en 100 pond per week(internationaal groom), en nog een keer tegen kost en inwoning(stal medewerker en stalruiter)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:18

Zie het probleem eigenlijk niet zo. Volgens mij gaat het niet vaak om mensen die echt geen andere keus hebben en daarom noodgedwongen bij een stal werken.

bigone schreef:

Die naïviteit is verwijtbaar als het gewoon om gezonde volwassen meiden gaat. Dan heb je dus ook echt geen enkele keer gegoogled, want in elk Bokttopic dat hierover gaat word je gewoon met je neus op de feiten gedrukt en zou je prima moeten weten waar je aan begint.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:19

Schoentje schreef:
Je moet niet in de paardenwereld werken hè. Je wilt het omdat het leuk is en het minimumloon neem je dan op de koop toe.
Als meer mensen daarvoor zouden passen, dan gaat dat loon vanzelf omhoog.
Net zoals het loon van een hele goede werknemer vanzelf omhoog gaat, omdat elke stal die wil hebben.
Gelukkig houden we bij ons op stal mijn collega's lang genoeg. Ook hier beginnen ze met het minimum, maar bij blijk van onmisbaarheid stijgt dat salaris vanzelf.
Mijn concoursgroom, die een kwart van mijn prijzengeld krijgt bovenop haar salaris, heeft daarmee zelfs een zeer dik loon.

Maar hier heb je het over het minimumloon ;)
Het gaat er juist om dat ze onder het minimumloon betaald krijgen.
Buiten dat het belachelijk is mag het simpelweg niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:26

Ik herken mijzelf totaal niet in dit verhaal

19 jaar. 32 uren, 600 per maand. Geen weekenden.
Ik heb niks te klagen hoor

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:27

die werkgevers zijn in overtreding, dit is werk voor de inspectie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:27

Oh wauw dat is weinig. Heeft dit te maken met de Nederlandse wet over dat loon gebaseerd is op leeftijd?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:30

Kabayo schreef:

Als dat netto is heb je inderdaad niets te klagen en zit je zelfs een fractie boven het minimum. Is het echter bruto, dan betalen ze je fors onder (zo'n 20%).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:36

Ailill schreef:
Kabayo schreef:

Als dat netto is heb je inderdaad niets te klagen en zit je zelfs een fractie boven het minimum. Is het echter bruto, dan betalen ze je fors onder (zo'n 20%).

Nee netto

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:38

Da's inderdaad netjes.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:04

Ik vind het nogal een verschil of het met kost en inwoning is, of zonder, als het zo weinig is. En verder of je wit of zwart betaald wordt. Geheel of gedeeltelijk zwart betalen is nog steeds vrij gebruikelijk in de paardenwereld (correct me if I'm wrong).
Zelf wilde ik ook ooit als naïeve 19- jarige met weinig ervaring (afgezien van eigen pony) groom worden, drie weken op proef geweest bij een Duitse dressuurstal maar heb er van afgezien - totaal mijn wereld niet. Met het loon had dat niets te maken. Als het een leukere stal was geweest, paardvriendelijker ook (niet 24-7 op stal, geen trucs als zenuw doorsnijden bij ouder kreupel voormalig int. springpaard), dan had ik het waarschijnlijk wel gedaan.
Groom ben je op een enkele uitzondering na niet voor hele lange tijd, laat staan voor de rest van je leven. Je doet het een paar jaar, op een leeftijd waarop je nog alle kanten op kunt. Om te leren, om wat van de wereld te zien, om te kijken of je zelf professioneel verder wilt in de paarden.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:57

wat een verrassend nieuws :(

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:05

Ik vind het wel goed dat het onder de aandacht wordt gebracht. Ik ben er bijna zeker van dat de meeste grooms keihard werken, dus dat mag ook degelijk vergoed worden.