Dressuur

Foto door Amanda
Op de site van Horsemagazine.com verscheen een interview waarin scherpe uitspraken van Leif Törnblad over de Nederlandse dressuur staan genoteerd. Gisteren gaf Rien van der Schaft hier een kritische reactie op via Horses en Horses meldde tevens dat de KNHS een klacht tegen het jurylid indiende bij de FEI. Eurodressage nam contact op met Leif Törnblad voor een verklaring op het gebeuren.
"Ik vind het interessant dat ze in het artikel niet hebben gelezen dat ik Anky eigenlijk verdedig en ook duidelijk maak dat er verschillende standpunten zijn over de Nederlandse, maar ook de andere ruiters", zegt Törnblad. "Mijn boodschap is dat we een meer uniforme lijn moeten hebben over wat we in de sport accepteren en wat niet."
Törnblad vindt het ook interessant dat de KNHS de mening van juryleden probeert te beïnvloeden. "We hebben daar al genoeg van gezien, juryleden die geselecteerd worden op basis van de voorkeuren van Federaties. Dit kan en moet niet gebeuren. Ik voel me zeker niet anti-Nederland of welk land dan ook. Iedereen kan de statistieken van Stickland opzoeken om te controleren hoe ik jureer."
Gerelateerd bericht:
[VN] Jurylid Leif Törnblad kritisch over Nederlandse dressuur