Jurylid Leif Törnblad: "Ik verdedigde Anky juist"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Jurylid Leif Törnblad: "Ik verdedigde Anky juist"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 07:54

*Bokt.nl / Eurodressage
Dressuur

Afbeelding
Foto door Amanda

Op de site van Horsemagazine.com verscheen een interview waarin scherpe uitspraken van Leif Törnblad over de Nederlandse dressuur staan genoteerd. Gisteren gaf Rien van der Schaft hier een kritische reactie op via Horses en Horses meldde tevens dat de KNHS een klacht tegen het jurylid indiende bij de FEI. Eurodressage nam contact op met Leif Törnblad voor een verklaring op het gebeuren.

"Ik vind het interessant dat ze in het artikel niet hebben gelezen dat ik Anky eigenlijk verdedig en ook duidelijk maak dat er verschillende standpunten zijn over de Nederlandse, maar ook de andere ruiters", zegt Törnblad. "Mijn boodschap is dat we een meer uniforme lijn moeten hebben over wat we in de sport accepteren en wat niet."

Törnblad vindt het ook interessant dat de KNHS de mening van juryleden probeert te beïnvloeden. "We hebben daar al genoeg van gezien, juryleden die geselecteerd worden op basis van de voorkeuren van Federaties. Dit kan en moet niet gebeuren. Ik voel me zeker niet anti-Nederland of welk land dan ook. Iedereen kan de statistieken van Stickland opzoeken om te controleren hoe ik jureer."

Gerelateerd bericht:
[VN] Jurylid Leif Törnblad kritisch over Nederlandse dressuur

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Jurylid Leif Törnblad: "Ik verdedigde Anky juist"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:36

Ik heb het originele interview gelezen en dat kwam op mij meer over als een journalist die suggestief was en probeerde te sturen. Niet als een jurylid dat negatief was.

Misschien ook een gevalletje niet zo handig vertaald?

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:40

Er wordt inderdaad erg suggestief bevraagd.

Beste is om even het hele interview in het Engels te lezen want de vertaling vind ik heel anders klinken.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:55

Natuurlijk wil de KNHS de mening van juryleden beïnvloeden. Of juryleden selecteren die eerder in het voordeel van Nederlandse ruiters punten.
Met de uitslagen is veel geld mee gemoeid, dús loont het om daar invloed op uit te oefenen.

Als het bij de KNHS ging om GOED paardrijden, maakten ze wel andere keuzes...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:19

Törnblad is vrij diplomatiek wat Anky betreft, zijn antwoorden op de inderdaad wat tendentieus geformuleerde vragen over haar zijn zorgvuldig geformuleerd. Hij zegt duidelijk dat hij Anky op zich een goede ruiter vindt, maar dat het probleem ligt bij de trainingsmethode van Sjef Janssen, en dan met name in het kopiëren ervan door anderen. Dat lijkt mij de spijker op zijn kop. Er is door de enorme invloed van Janssen binnen de Nederlandse sportdressuur een rijcultuur ontstaan die erg gericht is op druk/controle aan de voorkant, in plaats van op lichtheid en harmonie; het is geen wijze van rijden die de biomechanica en de psyche van het paard respecteert.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:59

Zojuist de reactie van bondacoach Van der Schaft gelezen. Niet alleen is hij dubbelzinnig over zijn persoonlijke standpunt (enerzijds met zo veel woorden toegeven dat hij het technisch met Törnblad eens is, anderzijds de betreffende NL ruiters in bescherming nemen en Törnblad uitingen ongepast noemen), hij haalt ook Törnblads echtgenote Anne Grethe op een merkwaardige wijze aan middels een venijnige opmerking over hoe haar paard Marzog volgens hem door haar toenmalige echtgenoot werd getraind. Dat lijkt mij minstens zo ongepast.
Het is zo defensief allemaal, voor mij duidelijk een signaal dat de KNHS nattigheid voelt. In plaats van zich te richten op het buitenspel proberen te zetten van volgens de KNHS Nederlandse ruiters onwelgevallige juryleden zou men zich beter kunnen richten op het echte probleem en tevens de reden van het op internationaal niveau terugzakken van de NL dressuur: de rijkunst.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:18

Askja schreef:
Het is zo defensief allemaal, voor mij duidelijk een signaal dat de KNHS nattigheid voelt. In plaats van zich te richten op het buitenspel proberen te zetten van volgens de KNHS Nederlandse ruiters onwelgevallige juryleden zou men zich beter kunnen richten op het echte probleem en tevens de reden van het op internationaal niveau terugzakken van de NL dressuur: de rijkunst.

Precies dit!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:37

Askja schreef:
Törnblad is vrij diplomatiek wat Anky betreft, zijn antwoorden op de inderdaad wat tendentieus geformuleerde vragen over haar zijn zorgvuldig geformuleerd. Hij zegt duidelijk dat hij Anky op zich een goede ruiter vindt, maar dat het probleem ligt bij de trainingsmethode van Sjef Janssen, en dan met name in het kopiëren ervan door anderen. Dat lijkt mij de spijker op zijn kop. Er is door de enorme invloed van Janssen binnen de Nederlandse sportdressuur een rijcultuur ontstaan die erg gericht is op druk/controle aan de voorkant, in plaats van op lichtheid en harmonie; het is geen wijze van rijden die de biomechanica en de psyche van het paard respecteert.

Inderdaad de spijker op de kop.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:21

@Askja Dit is precies zoals ik erover denk, heel goed verwoord!!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:49

Tsja, ik ben het eigenlijk helemaal met hem eens. Of een 5 sterren jurylid zich er zo over moet uitlaten betwijfel ik. Aan de ene kant vind ik het goed, de manier waarop hij het uitlegt vind ik ook heel redelijk, echter vraag ik me af of hij nu nog als onpartijdig kan worden beschouwd als je echt alleen naar een proef kijkt.