Bokt community

In juli opende bokker emilyslaluna een topic met haar vermoedens dat haar oud-pony niet was ingeslapen zoals de eigenaresse verteld had, maar dat Lotje nog in leven zou zijn. Ze heeft een flinke zoektocht uitgevoerd, welke je hier teruglezen kunt. Uiteindelijk is Lotje terecht gekomen en terug in het bezit van deze bokker. Ze maakte vervolgens een mooi fototopic om Lotje te showen. Wij hebben nog wat vragen gesteld aan haar over deze situatie.
Allereerst voor de bokkers die je nog niet kennen, stel jezelf eens voor.
Mijn naam is Emily en ik ben 19 jaar. Ik studeer Diergeneeskunde aan de Universiteit Antwerpen en woon dus doordeweeks in België. Ik ben nu 6 jaar lid van Bokt. Nadat Lotje bij haar nieuwe eigenaar was en mijn merrie Bantilla verkocht was, kwam ik niet meer op Bokt. Maar daar is sinds deze zomer een verandering in gekomen! Voor de rest heb ik geen idee wat interessant is over mij. Buiten mijn studie doe ik aan fitness, voor de rest maak je mij blij door series te kijken

Juli dit jaar opende je een topic over je pony Lotje. Hoe kwam het dat je vermoedens had dat ze nog leefde?
In eerste instantie dacht ik paranoia te zijn. Toen mijn lievelingspony Laluna (vandaar mijn boktnaam) was overleden zonder dat iemand mij dat vooraf liet weten, kreeg ik echt een gevoel dat ze bij mij was in tijden dat ik steun zocht. Ik kan mij voorstellen dat veel mensen dat heel gek en cliché vinden. Maar toen Lotje zogenaamd was ingeslapen, had ik dat gevoel niet.
De trigger voor mij om verder te blijven zoeken, was toch wel het slechte contact dat opeens optrad tussen mij en Lotjes nieuwe eigenaresse. Elke keer als ik de situatie terug speelde in mijn hoofd, vond ik steeds meer onderdelen die niet bij de puzzel pasten. Nooit had ik echt gedacht dat ze nog leefde, ik wilde alleen antwoorden en daarom heb ik de hulp van bokt ingeschakeld.
Ondanks dat ze niet meer in je bezit was, hoe voelde jij je over deze situatie?
Ik vond het besluit ernaartoe erg moeilijk. Maar doordat wij grondig vooronderzoek verricht hebben en de plek gezien hebben waar Lotje zou komen te staan, hadden wij toch wel een goed gevoel met ons besluit. Lotje zou op deze manier veel aandacht krijgen en daarbij ook meteen kinderen met angsten of andere 'problemen' gaan helpen. Ze zou immers gaan dienen als therapiepony.
De keren dat ik op bezoek ging kreeg ik steeds weer twijfels of ik de juiste beslissing had gemaakt. Maar er werd mij verteld dat Lotje de reden was dat een meisje uit haar depressie kwam. Ik geloof erg sterk in de zin "Alles gebeurt met een reden". Mijn troost was dat Lotje nu veel goeds deed voor anderen.
Je had een tijdje niets meer laten horen op Bokt, op advies van andere bokkers. Heb je in die tussentijd nog wat ondernomen?
Ik kreeg als tip van een paar bokkers om even tijd voor mijzelf te nemen. Even uit de sterke emotie te komen van de teleurstellingen die in die weken zijn opgekomen. Offline van Bokt ben ik toch verder gaan zoeken naar oplossingen; in dit geval moest er een vervangende pony voor Lotje komen bij de manege. Deze heb ik kunnen vinden, maar uiteindelijk hebben we het toch zonder vervangende pony kunnen afhandelen.
Wat was je reactie toen ze weer terecht was?
De term 'terecht' kan ik twee keer uitleggen. De dag dat ik erachter kwam dat ze leefde & de dag dat ze weer bij mij kwam.
Ik hoop dat jullie je kunnen voorstellen dat ik binnen 2 dagen;
- erachter kwam dat alles wat ons verteld is de afgelopen 3,5 jaar gelogen was,
- Lotje van ingeslapen naar geslacht naar levend is gegaan.
Vrijwel gelijktijdig met de mail van het NRPS met het bericht dat Lotje in het systeem nog als levend staat, kwam het nieuws van een medebokker dat Lotje inderdaad dezelfde Lotje was op de manege waar haar dochter lest. Ik heb zo vaak gewenst dat mijn ouders opeens met Lotje in een trailer bij ons op de oprit zouden komen. Ik heb nooit gedacht dat mijn pony echt leefde en ook ooit terug zou komen! Toen ik Lotje voor het eerst zag, moest ik mijzelf toch wel even knijpen.
Velen vroegen of Lotje mij herkende, die dag op de manege toen ik haar voor het eerst in al die jaren heb gezien. Voor mijn gevoel herkende ze mij niet heel goed. Maar hoe langer ik bij haar was hoe meer ze zich mij herinnerde, denk ik.
Toen ik Lotje over het erf liet lopen, van waar ze vroeger en nu ook weer staat, zag ik in een keer deze prachtige pony opbloeien alsof ze wist dat ze weer haar oude leven terug had en dat het hier goed was. Als ik voor ons beiden mag spreken: het is alsof we nooit uit elkaar zijn geweest.

Hoe gaat het nu met Lotje?
Lotje doet het heel erg goed. Zij en haar oude paardenvriendjes konden het meteen goed met elkaar vinden. Binnen de eerste week zijn zowel de smid als de dierenarts langsgeweest om alles weer in orde te maken. Haar hoeven waren erg aan bekapping toe en Lotje is in al die jaren dat ze weg was nooit geënt geweest. Bovendien heeft ze in 8 jaar geen tandarts gezien dus haar tanden zijn ook meteen in orde gemaakt.
Velen zeggen tegen mij, je zou deze pony geen leeftijd van 26 geven!
Wat ga je met haar doen in haar mooie pensioen jaren?
Mijn doel is om Lotje zo comfortabel mogelijk te houden. Op advies van de dierenarts maken wij voor zo lang het kan nog stapritjes in het bos. Dit is goed voor haar lichaam en bovendien vindt Lotje het heerlijk. Ook al is ze oud en met pensioen, ze wil zo graag blijven lopen. Dit is denk ik ook een grote reden waarom ze het na al die tijd nog zo goed doet. Ik moet haar buiten toch wel vaak terughouden, want de andere paarden kunnen nooit snel genoeg volgens Lotje!
Verder mag Lotje lekker veel in de wei staan met de rest van de kudde. Ik hoop haar nog lang een fijn pensioen te kunnen geven. Dit heeft ze echt verdiend.

Wil je verder nog wat kwijt?
Ik wil graag alle bokkers die mij in het eerste topic hebben geholpen heel erg bedanken. Van tips, tot steun bij slecht nieuws, tot het geven van goed nieuws, tot meer tips. Zonder jullie zou Lotje nooit gevonden zijn en zou ze nooit haar welverdiende pensioen hebben gekregen.
En voor alle bokkers die mij nog steeds volgen in Lotjes nieuwe topic: ik ga jullie zeker op de hoogte houden!