Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:40

Ik lees op Facebook vrij vreemde verhalen over het consult. Zijn er hier al ervaringsdeskundigen?ik heb zelf niet meegedaan ivm dat ik dan perse pavo moest voeren, maar mijn paard bewust iets anders krijgt.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:48

Ik heb nooit bericht gehad, maar wel opgegeven. Ik lees inderdaad ook hele vreemde verhalen over de intake dus uiteindelijk blij dat ik niet ben uitgekozen.
Van meerdere mensen gelezen dat ze de mensen van de intake uiteindelijk hebben weggestuurd dus erg blij naar jullie ervaringen!

HorseH
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:07

Ik las hier indd ook over op fb, waarbij o.a. er pure glucose wordt ingespoten >;)

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:37

Linkje?

Amado
Berichten: 1329
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:43


Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:02

Ben benieuwd wat pavo hierop te zeggen heeft, wat schandalig!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:03

HorseH schreef:
Ik las hier indd ook over op fb, waarbij o.a. er pure glucose wordt ingespoten >;)

Op zich is dat wel de manier om bv te testen op IR. Maar onder andere voorwaarden.

- paard moet voor de test nuchter zijn. Dat was bij pavo niet zo
- de toediening van glucose gaat oraal, weet niet of ze dat hier ook deden, maar grote hoeveelheden glucose IV kan niet.
- je neemt bloed af voor het toedienen van de glucose, een half uur daarna, een half uur daarna en dan nog een x aantal keer. Ik dacht 10-12 monsters met gezette intervallen. Ik denk niet dat pavo dat ging doen als ik het bericht zo lees
- je hoort een eigenaar voor te lichten voordat je ook maar iets in een paard gaat stoppen.

sumic

Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:18

Bij mijn pony heeft dit onderzoek reeds plaatsgevonden. Ik vond juist wel dat ze alles goed uitlegden.
Mijn pony moest wel nuchter zijn. En ze hebben eerst bloed afgenomen. Daarna 2 volle spuiten glucose (leek op appelstroop) in zijn mond. En toen een uur gewacht alvorens ze opnieuw bloed afnamen. Het enige jammer is dat dit nu 1,5 week geleden is en ik vergeten ben te vragen wanneer ik de uitslag kan verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:28

Ik zit met verbazing die reacties te lezen, ik wist helemaal niet dat dat zo gevaarlijk was/ kon zijn :oo

Gelukkig heb ik geen IR of HB paarden maar anders had ik dus serieus risico gelopen als ik dit zo lees? :?

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:51

Onze pony is ook getest...en alles werd keurig uitgelegd. Moest nuchter zijn, werd bloed afgenomen en daarna oraal glucose toegediend, daarna zijn de dames iets gaan eten en kwamen later terug voor een tweede bloedafname...moet eerlijk zeggen dat ik er weinig raars en vreemd aan vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:01

Bij ons was slechts 1 paard aan de dikke kant, en niet eens die ik verwacht had. Dus ik denk dat ik niet door ben. Die ik verwacht had was wel bijna 50 kilo zwaarder maar dat was allemaal spier :+

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:07

sumic schreef:
Bij mijn pony heeft dit onderzoek reeds plaatsgevonden. Ik vond juist wel dat ze alles goed uitlegden.
Mijn pony moest wel nuchter zijn. En ze hebben eerst bloed afgenomen. Daarna 2 volle spuiten glucose (leek op appelstroop) in zijn mond. En toen een uur gewacht alvorens ze opnieuw bloed afnamen. Het enige jammer is dat dit nu 1,5 week geleden is en ik vergeten ben te vragen wanneer ik de uitslag kan verwachten.



Hier hetzelfde,alles is uitgelegd,email van te voren gehad en een telefonische uitleg.Aardige meiden bij het onderzoek,was een echte veearts en mijn ponys leven nog. :j

Anoniem

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:03

Maar het was toch geen vereiste dat je paarden insuline resistent zouden moeten zijn? Dat zijn ze bij mij geen van allen namelijk.. Er was er slechts 1 te dik/ vet genoeg voor het onderzoek, en niet eens de gene die ik verwacht had. Ik wist overigens ook niet vooraf dat ze 3 grote spuiten stroop zouden krijgen, op het moment dat ze ze pakte heb ik gevraagd wat het was, en het antwoord was heel simpel ''stroop'', waar het voor was hebben ze me nooit uitgelegd. Ik ging er zelf dus maar vanuit dat het voor het suikergehalte in het bloed zou zijn. Dat er zulke risico's aan zaten is mij ook niet vermeld.

Overigens vind ik het ook heel dubbel allemaal, want ruwvoer is het belangrijkste en dan hebben ze in principe niks extra's nodig (een vitaminebrok is wel aan te raden), maar voor deelname moet ik wel mijn paard apart gaan zetten/ uit de kudde gaan halen omdat ik alles moet gaan afwegen wat hij binnen krijgt (hij krijgt nu onbeperkt hooi). Ze hebben overigens ook geen hooi meegenomen of getest. Ik ga er dus maar vanuit dat ik niet door ben.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:11

Ik ben donderdag voor de intake , dus ben benieuwd.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:20

Shanna schreef:
Maar het was toch geen vereiste dat je paarden insuline resistent zouden moeten zijn? Dat zijn ze bij mij geen van allen namelijk..


Nee, alleen zullen ze waarschijnlijk IR paarden uit willen zetten tegen paarden die geen IR hebben. Maar daarvoor moet je wel weten welke paarden het wel en niet hebben en in welke testgroep ze komen.

Maar er zitten erg veel haken en ogen aan het hele onderzoek. Het is ontzettend moeilijk om dit soort onderzoeken goed te doen, omdat je heel slecht kan generaliseren. Eigenlijk zouden alle testpaarden hetzelfde ruwvoer moeten krijgen. Want als jij een IR paard veel te rijk hooi geeft, dan is het effect van de brok op het gewicht veel minder dan waneer je bv arm hooi geeft.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:23

eerst baalde ik nog nooit meer iets gehoord, maar nu met die glucose verhalen.... :wave: gelukkig niet!

Pavo_voeding

Berichten: 2
Geregistreerd: 09-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:53

De grote belangstelling voor het ‘obesitas-onderzoek’ dat wij samen met de GD doen, is ons natuurlijk ook niet ontgaan, dus we willen graag het een en ander toelichten :)

Het doel van dit onderzoek is om paarden die in een te ruime conditie zijn verantwoord te laten afvallen met behulp van een specifieke voedingsaanpak in combinatie met een trainingsprogramma en tevens de insulineresistentie onder controle te krijgen. Om tot goede resultaten te komen volgen we een half jaar lang zowel dikke paarden als normale paarden (controlegroep), mét en zonder insulineresistentie.

In de afgelopen weken hebben twee dierenartsen ongeveer 90 paarden gescreend op gewicht en conditie, waaronder ook een aantal van jullie hier op Bokt.nl! In de komende weken volgen nog eens 25 paarden. Bij alle paarden wordt een zogenaamde OST-test uitgevoerd (Orale Sucrose Tolerantie test). Dit is een test waarbij er oraal een hoeveelheid suiker in de vorm van maissiroop wordt toegediend om de reactie van het insuline in het bloed te kunnen controleren. Er wordt dus twee keer bloed afgenomen: vóór de toediening van de suikerstroop bij het nuchtere paard, en 75 minuten ná toediening. De hoeveelheid suiker die toegediend wordt, is ongeveer vergelijkbaar met 0.5 kg hooi of 0.7 kg voordroog per 100 kg lichaamsgewicht, absoluut veilig dus!

Alle deelnemers zullen uiterlijk in week 46 (13-17 november) op de hoogte gebracht worden van de resultaten van hun bloedonderzoek en mogelijke deelname aan de rest van het onderzoek. Dit is ook het moment waarom geselecteerden de Equestic Saddleclip toegestuurd krijgen en de formulieren voor de ruwvoeranalyse (fase 2).

We houden iedereen die zich heeft opgegeven voor het onderzoek op de hoogte van de ontwikkelingen. Meer informatie vind je ook op www.pavo.nl/insulineresistentie. Heb je op dit moment aanvullende vragen? Neem dan alsjeblieft contact met ons op via info@pavo.nl of bel +31 (0)485 490 700.

Met vriendelijke groet,
Het Pavo-team

sumic

Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:30

Dankjewel Pavo voor de uitleg! In week 46 de uitslag.. ik ben benieuwd!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:34

Test klinkt als de glucose tolerantie test (ogtt) die ze bij mensen uitvoeren bij verdenking op suiker of tijdens de zwangerschap. Grappig dat je dit blijkbaar bij paarden ook zo kan doen :)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:15

Ik heb nooit wat terug gehoord

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:10

Ja ik heb contact gehad en vraag eerst de mening aan mijn DA, zeker met die glucose test! Maar ik moet wel zeggen dat er heel netjes op vragen werd geantwoord en dat ze ook zeker wel moeilijke vragen goed en uitgebreid antwoorden.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:58

Ook ik heb nooit meer wat gehoord na opgave..

Anoniem

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:50

Ik ben niet door en mijn paard is gelukkig ook niet insuline resistent.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:38

Shanna schreef:
Ik ben niet door en mijn paard is gelukkig ook niet insuline resistent.

Ben je ‘afgekeurd’ na het onderzoek met de bloedafname? Weet je ook wat de reden was?

Anoniem

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:52

Ja inderdaad, teveel paarden in de groep (wel te dik, niet insuline-resistent). Nu was de mijne ook maar een 7 op dikheidsschaal, dus ik gok niet dik genoeg :+