Ouder paard uit kanaal gered bij Sint Maartensvlotbrug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ouder paard uit kanaal gered bij Sint Maartensvlotbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 07:58

Noord Hollands Dagblad
Ongeval

Een uitgeput paard werd vrijdagavond uit het Noordhollandsch Kanaal langs de N9 bij Sint Maartensvlotbrug gered nadat het zo’n drie kilometer in het water had afgelegd.

Het dier was ontsnapt uit een weiland langs de Ruigeweg en raakte in het kanaal. Een automobilist die op de N9 reed, ontdekte het paard rond 16.30 uur en schakelde hulp in.

De brandweer kwam ter plaatse met een tankspuitauto en auto met kraan. Uiteindelijk kon het voertuig niet worden ingezet, omdat de berm te zacht was. Een boer uit de buurt schoot te hulp met zijn graafmachine, waarmee het dier uit het water getakeld kon worden.

De Reddingsbrigade van Schoorl assisteerde vanuit het water en wist het hoofd van het paard boven water te houden. Door het gewicht van het paard liep het bootje echter al snel onder water. Wel wisten zij hem uiteindelijk naar de kant te begeleiden.

Het waren voor de eigenaar van het paard emotionele uren. Hij vertelde dat het om een ouder paard ging. Een veearts hield de toestand van het dier in de gaten.
Na de twee uur durende reddingsactie, stond het sterk vermoeide paard weer op het droge. Het mankeerde verder niets.

De hele reddingsactie trok behoorlijk wat bekijks, waardoor enige vertraging op de N9 ontstond.
Vorige week vrijdag werd op nagenoeg dezelfde plek ook al een paard uit het kanaal gehaald.

vibabu

Re: Ouder paard uit kanaal gered bij Sint Maartensvlotbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:29

Ik reed er langs vrijdagavond. Vind het toch best bijzonder dat dit al het 2e paard is die in het kanaal gaat zwemmen. Volgens mij staan die paarden achte een draad en net meteen aan het kanaal. Dan zouden ze eerst door het draad moeten en daarna nog in niet water vallen.

Ik hoop dat ze nu allemaal met hun voetjes op het droge blijven. Het blijft een akelig gezicht!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:57

vibabu schreef:
Ik reed er langs vrijdagavond. Vind het toch best bijzonder dat dit al het 2e paard is die in het kanaal gaat zwemmen. Volgens mij staan die paarden achte een draad en net meteen aan het kanaal. Dan zouden ze eerst door het draad moeten en daarna nog in niet water vallen.

Ik hoop dat ze nu allemaal met hun voetjes op het droge blijven. Het blijft een akelig gezicht!

Ik geloof dat ze uit dat water moeten drinken

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:05

Inderdaad de tweede in zeer korte tijd. Doodeng om je paard langs zo'n kanaal te zetten, ze kunnen daar nooit meer zelf uitkomen en het is erg diep. Hopelijk worden er maatregelen getroffen, want het geluk houdt een keer op.

M'n vriend heeft trouwens die eerste gered met zijn collega's. Bij de tweede was hij er niet bij.