Bokker Mar_jolijn naar EK Horseboarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Bokker Mar_jolijn naar EK Horseboarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 16:49

*Bokt.nl
Bokt community, Sportevenement
Afbeelding
Tim boardend achter Marjolijn en Camiel. Foto: Mar_jolijn


Aankomend weekend vindt het EK Horseboarden plaats in Amersfoort, tijdens de Hooglandse feesten. Bokker Mar_jolijn doet dit jaar voor het eerst mee met het EK. Samen met haar teamgenoten, vriend Tim en KWPN'er Camiel. Alle drie beoefenen ze de sport nog maar sinds mei.

Horseboarden is een relatief nieuwe tak van sport, maar is momenteel in opkomst. In Engeland is het al jaren populair en daar worden dan ook grote wedstrijden georganiseerd. Er is zowel een water- als landvariant. De watervariant is al eens aan bod gekomen tijdens NH Bokt TV, waarbij paard en ruiter over het strand galopperen en de boarder op een wakeboard in het water vaart. Bij de landvariant rijdt de boarder op een mountainboard.

Tijdens het aankomende EK gaat het om de landvariant. De ruiters en boarders moeten een parcours afleggen met onder andere slaloms en poortjes van pionnen en vlaggen. Het paard moet hierbij in galop blijven. Net als bij de springsport wint degene met de snelste tijd in een foutloos parcours. Ook kunnen er strafpunten gegeven worden, bijvoorbeeld als er balletjes van de pionnen vallen of als het paard uit de galop valt.

Camiel, het paard van Marjolijn, was letterlijk een gegeven paard. "Ik heb Camiel van een goede vriendin gekregen. Ik ken hem vanaf baby en had de eer hem in en door te rijden", vertelt ze. "Hoewel hij mijn maatje was, wist ik niet zo goed wat ik met hem wilde gaan doen. Hij is een kruising met onder andere Hackney en zijn bouw maakt hem daarmee geen dressuurpaard bij uitstek, of springer of endurancepaard." Behalve zijn bouw, zat ook zijn karakter niet altijd mee. "Het kan een heethoofd zijn en kan wat overtrokken reageren."

Marjolijn is een tijd lang op zoek geweest om Camiel tot zijn recht te laten komen en twijfelde er zelfs over of ze hem wel wilde houden. Tim, de vriend van Marjolijn, wilde dit koste wat kost voorkomen: "Camiel en hij zijn beste vrienden."

Op een regenachtige avond zat Tim filmpjes te kijken over horseboarden en liet dit zien aan Marjolijn. "Ik vond het direct héél gaaf maar dacht dat het niks voor Camiel zou zijn. Te heet. Te schrikkerig. Te hoog op de benen. Toch bleef het idee in mijn hoofd spoken. Onder het mom van 'wat heb je te verliezen' heb ik contact gelegd met Engeland." Vanuit Engeland konden ze alle spullen aanschaffen, die in Nederland niet te krijgen zijn. "Verrassing!! En zo begon ons avontuur."

Camiel had nog nooit eerder iets getrokken. "Dat was ook wel hilarisch de eerste keer dat hij echt moest trekken: hij ging niet. Met grote ogen keek hij om: "Kan niet, baas". Na een beetje aanmoediging snapte hij het idee en was het okee!" Er ging echter wel heel wat oefening aan vooraf. "Ons geluk is dat Camiel heel gek is op mensen, en dan vooral op zijn eigen mensen dus hij vond het prima dat ik skeelerend achter hem aan ging. Zo lang ik maar zei dat ik het was." Ondertussen ging Tim veel met Camiel hardlopen en wandelen. Hierdoor wende Camiel aan de stem van Tim.

Vervolgens kwam het board tevoorschijn. "Ik benadruk het nog maar eens: louter werken met positieve bekrachtiging. Alles met het board was leuk en snoepjes. Dus meneer vond het prachtig! Ik heb gewoon op dezelfde manier gewerkt als met het inrijden van een paard: alle tijd van de wereld, positief en begripvol zijn en stoppen als het genoeg is, niet als het al teveel is. Soms tot ongenoegen van Tim want die snapte niet waarom we stopten: hij is toch braaf, kunnen we niet harder? Maar gelukkig begreep hij het na wat uitleg prima. Ik ben oprecht van mening dat ieder paard dit kan, want degenen die Camiel al kenden hadden dit nooit van hem verwacht!"

Normaal gesproken trainen Marjolijn, Tim en Camiel slechts eens per 3 à 4 weken omdat het best zwaar is voor het paard. Ze trainen dan op het strand, of op het weiland van de stalbaas, waar ze erg blij mee zijn. Met het oog op het EK trainen ze momenteel twee keer per week.

Afbeelding
Tim, Camiel en Marjolijn. Foto: Mar_jolijn

Nederland heeft nog geen bond voor het Horseboarding, dus het Engelse team heeft verschillende individuele teams in Nederland benaderd. "Nederland kent de sport nog niet dus we zijn samen met de teams Orange Thunder (Horseboarding NL) en The Flying Dutchmen een soort pioniers." Behalve de Engelsen, die op het hoogste niveau boarden, doet er ook een Deens team mee. Duitsland is helaas afgevallen wegens een geblesseerd paard. Vanwege het hoge niveau van de Engelsen, is het EK dan ook op Elite niveau - het hoogste niveau. "Niet helemaal fair tegenover de Nederlandse teams die pas enkele maanden boarden, maar we laten ons niet gek maken en gaan gewoon voor de winst!"

Marjolijn nodigt iedereen uit om dit weekend, op 16 en 17 september, een kijkje te komen nemen tijdens het EK. Uiteraard ook voor een beetje support! Haar topic over het EK lees je hier.

Ook andere varianten van horseboarding zijn wel eens langsgekomen op Bokt. Bokker YoRien vertelde recentelijk nog over hoe zij met haar paard Vinur de sport beoefent. Zij doet het echter zonder ruiter en stuurt zelf. Dit werd in 2009 ook al gedaan, maar dan op sneeuw.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:54

Succes! Maar vooral: geniet er van :)

92smartie92

Berichten: 1149
Geregistreerd: 16-06-07

Re: Bokker Mar_jolijn naar EK Horseboarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:26

Gaaf! Ik vraag mij af, waar zou je deze spullen kunnen aanschaffen?

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:07

Kijk maar even op onze facebook pagina (www.facebook.com/horseboarden) dan kun je ons een berichtje sturen, want via ons zijn de spullen inmiddels verkrijgbaar. Ook een training of demo is een mogelijkheid. We hebben veel contact met de mensen die dit op water organiseren, dus ook daarin kun je ons benaderen!