Onderzoek wijst uit dat equitherapie helpt bij MS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Onderzoek wijst uit dat equitherapie helpt bij MS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 17:59

Horsetalk
Overige

Een onderzoek wijst uit dat het gebruik van equitherapie in combinatie met de standaard behandeling een goed effect heeft tegen Multiple Sclerosis (MS). In vergelijking met de mensen die enkel de normale behandeling krijgen wordt er meer winst behaald.

Vanessa Vermöhlen, onderzoekster bij de universiteit van Keulen, en haar collega’s concludeerden dat de met onderzoek bewezen behandelingen erg beperkt waren voor MS. MS is een chronische aandoening van het zenuwstelsel waarbij het isolerende laagje rondom de zenuwbanen langzaam stuk gaat.

Het onderzoeksteam besloot om de combinatie van equitherapie en de normale behandeling tegen MS te vergelijken met enkel de normale behandeling tegen MS.

Zeventig volwassenen met MS werden ontvangen in vijf verschillende Duitse centra waar zij in twee groepen werden opgesplitst. Een groep kreeg enkel de standaard behandeling (de controlegroep), de andere groep kreeg naast de standaard behandeling ook twaalf weken lang equitherapie.

In deze twaalf weken werden alle patiënten beoordeeld door middel van de Berg Balance Scale. Daarnaast werden de pijn, vermoeidheid, kwaliteit van leven en spasticiteit aan het begin van het onderzoek vergeleken met de pijn, vermoeidheid, kwaliteit van leven en spasticiteit aan het einde van het onderzoek.

De combinatie van equitherapie en de standaard behandeling zorgde voor een aanzienlijke verbetering in balans, vermoeidheid, spasticiteit en de levenskwaliteit van de patiënten in vergelijking met de patiënten die enkel de standaard behandeling kregen volgens de onderzoekers.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 02-09-17 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cologne aangepast naar Keulen

nicolanca

Re: Onderzoek wijst uit dat equitherapie helpt bij MS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:58

Cologne of hebben we daar ook een Nederlandse naam voor?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:04

nicolanca schreef:

Keulen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:18

loveslimpie schreef:
nicolanca schreef:

Keulen

Wel grappig dat in een nederlands stuk over een duitse stad de engelse naam wordt gebruikt :P

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:07

Hmm,.. Een goede kennis van me heeft MS, maar heeft uiteindelijk haar paard moeten verkopen.....

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:10

Wel een interessant stuk, ik werk met een aantal ms-clienten en dit is zeker een leuke aanrader.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:33

De belangrijkste zin is niet vertaald....

"Hippotherapy plus standard care, while below the threshold of a minimal clinically important difference, significantly improved balance, and also fatigue, spasticity, and quality of life in patients, the authors reported."

Dit betekent dus dat de paardentherapie-groep de mensen wel vooruit gingen, maar zo weinig dat het uiteindelijk niets gaat uitmaken voor de patiënt.... Net zoals dat er een nieuw migrainemiddel was ontdekt dat ook de aanval "significant" korter maakte., maar niet klinisch relevant was.. Namelijk vijf minuten korter op een aanval van 8 uur.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 02-09-17 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:33

yarrah schreef:
Hmm,.. Een goede kennis van me heeft MS, maar heeft uiteindelijk haar paard moeten verkopen.....

Het paard op zichzelf is natuurlijk niet therapeutisch. Een equitherapeut doet met de cliënt specifieke oefeningen op het paard en weer hoe de eigenschappen en bewegingen van het paard daarbij ingezet kunnen worden. Het paard op zichzelf is geen therapeut!

Je zou anders ook kunnen zeggen bij mensen met bepaalde klachten: die heeft een fysiobal, maar het helpt niets. Een bal heeft ook pas meerwaarde als de fysiotherapeut je daar bepaalde oefeningen mee laat doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:39

Focussed schreef:

"Hippotherapy plus standard care, while below the threshold of a minimal clinically important difference, significantly improved balance, and also fatigue, spasticity, and quality of life in patients, the authors reported."

Dit betekent dus dat de paardentherapie-groep de mensen wel vooruit gingen, maar zo weinig dat het uiteindelijk niets gaat uitmaken voor de patiënt.... Net zoals dat er een nieuw migrainemiddel was ontdekt dat ook de aanval "significant" korter maakte., maar niet klinisch relevant was.. Namelijk vijf minuten korter op een aanval van 8 uur.

Dat moet er eigenlijk idd wel bij.

De patient merkt dus weinig van het voordeel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:46

troi schreef:
Focussed schreef:

Dat moet er eigenlijk idd wel bij.

De patient merkt dus weinig van het voordeel.

Exact. En het dus in deze (onderzochte) vorm toepassen als therapie is helaas zinloos en geldverspilling.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:57

Ik heb ms en ik vind dat sporten met goede begeleiding zeker positief is, maar vraag me af equitherapie zoveel meerwaarde heeft ten opzichte van andere sporten zoals sporten/oefenen bij de fysio. Waarschijnlijk is equitherapie voor sommige leuker om te doen, maar of het fysiek zoveel anders is?

Ik ben angstig bij paardrijden omdat mijn balans slechter is en ik een verstoord gevoel heb in mijn linker been. Daardoor ben ik bang dat ik val. Ik rij dus vrijwel nooit meer.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 07:42

Dan doe ik het goed met 4 paarden en MS :-)

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:27

Focussed schreef:

Heerlijk iemand die net zo in het leven staat als ik!
Wees kritisch als men verwijst naar onderzoek, LEES en geloof nooit blind slogans als evidente based en bewezen effectief.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:05

Iemand die ms progief is zal er nooit beter op worden alles wat je minder kunt is definitief weg. Mensen die nog in de relapsfase zitten kunnen zeker herstellen.