De in Berlijn geboren springruiter Dirk Hafemeister is op 31 augustus 2017 onverwachts overleden.
Hafemeister beschreef zijn levensloop als volgt: "Ik leefde in de meest gunstige omstandigheden. Mijn vader, Dieter Hafemeister, civieltechnisch aannemer, bouwde in Berlijn overwegend gebouwen met een hippisch doeleinde. Zijn stal “Berliner Bär” telde 125 stallen. Ik moest eigenlijk in het bedrijf stappen, maar wilde dat niet. En dus werkte ik 16 uur per dag op stal en reed tot 12 paarden per dag."
Als het dan toch rijden moest worden, dan moest hij ook topruiter worden, zo waren zijn vader en moeder het samen eens. Daarna vertrok Dirk voor een periode van 7 jaar naar Mühlen om daar te trainen. "Met een goed paard en een goede trainer kreeg ik de kans om de topsport te bereiken. Onder de juiste omstandigheden ging mijn sportieve carrière vlot vooruit. Eén van mijn beste prestaties was de gouden medaille bij het teamspringen bij de Olympische zomerspelen in 1988 in Seoul en de wereldtitel met de Equipe in 1994."
De laatste jaren woonde Hafemeister in Hessen, waar hij de springsport vaarwel had gezegd en verder ging als trainer, coach en wedstrijdbegeleider. Door heel Duitsland was hij populair. Iedereen die interesse had, kon deelnemen aan zijn clinics. Het maakte Hafemeister niet uit op welk niveau zijn leerlingen reden.
Hij was één van de allergrootsten uit de Duitse springsportgeschiedenis en laat een grote leegte achter bij vele leerlingen en bekenden.