Bokt.nl / Equnews
Overige
De Belgische Jos Kumps is ruim veertig jaar actief als coach voor verschillende internationale topruiters. Paarden zijn voor hem meer dan zijn carrière, hij ziet paarden als de levensstijl van zijn keuze. Equnews sprak met hem over zijn werk als coach.
Op elfjarige leeftijd kwam Kumps voor het eerst in contact met de paardensport. "Ik was elf jaar oud toen het allemaal begon" zegt Kumps die opgroeide in een modaal gezin zonder affiniteit met paarden. "Ik had de passie meteen te pakken. Zodra ik oud genoeg was verhuisde ik richting Groot-Brittannië om mezelf te trainen."
Toen hij, getraind en wel, terug kwam in België besloot hij aan het werk te gaan als freelance ruiter en coach. "Ik heb op heel jonge leeftijd de kans gekregen om met topruiters samen te werken" zegt hij. "En dat was de basis van mijn succes."
"Mijn motivatie is vandaag anders als 20, 30 jaar geleden" vertelt hij met een lach. "Ik focus mij nu meer op het 'backstage' werk. Toch rijd ik zelf nog vier tot acht uur per dag. Tien paarden per dag op mijn leeftijd. Ik doe het nog steeds graag. Paardrijden is voor mij een constante zoektocht naar hoe het paard functioneert en denkt. Een heel interessante oefening. Het gaat mij niet langer om wedstrijden, maar het is enorm bevredigend om in het zadel te zitten."
Jos Kumps richt zich vooral op het coachen van aankomend talent. Samen met zijn leerlingen heeft hij zich gevestigd op Ecuries d'Ecaussinnes in Soignies België. Naast het trainen bij hem op stal reist hij ook de wereld nog rond om zijn leerlingen van tips te voorzien.
"Ik verdeel mijn tijd tussen de paarden en de leerlingen. Mijn werk varieert van het coachen van ruiters tot het klaarmaken van paarden, voornamelijk van mijn klanten." Geeft hij aan. Verder helpt Jos ook zijn twee zoons. "We werken op verschillende niveaus, toch probeer ik ze zo goed mogelijk bij te staan. Ik ben tweemaal zo oud maar ben alles wel gewend. En dat helpt."
Jos heeft een eigen visie op paarden welke hij toepast in zijn werk. "We vergeten vaak dat een paard een slim dier is. Ze onthouden alles wat er is gebeurd." begint hij met het uitleggen van zijn visie. "Het is het doel het paard die slechte ervaringen heeft vanuit een ander perspectief zaken te laten benaderen. Dit is een echt interessante oefening en ervaring hiermee is een plus. Discipline is slechts één onderdeel van het proces."
Hij geeft aan dat paardrijden een confrontatie met de waarheid is. "Je kan tegen jezelf liegen, maar een paard liegt niet" aldus Kumps. Paardrijden is het gebruiken van hulpen, geen forceringen. "Wanneer we paard met een moeilijkheid confronteren moeten we op zoek naar welke actie het paard belemmert zijn taak uit te voeren. Op dat moment hebben we vaak een verkeerde inschatting van de realiteit gemaakt. Misschien zijn we dan iets te ambitieus geweest."
Kumps geeft aan dat hij zelf een beetje bang is voor paarden. "Toegegeven, ik ben bang van paarden" is zijn verrassende uitspraak. "Niet negatief bedoelt" corrigeert hij zichzelf. "Ik weet waar paarden tot in staat zijn. Je moet tijdens het rijden met alle details rekening houden. Soms kan een paard ineens in paniek raken. De ruiter kan dat extra motiveren door per abuis zijn of haar sporen in de flank te drukken. Er zijn veel factoren die de omgeving rondom een paard gevaarlijk maken."