Duindigt telt hardop af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Duindigt telt hardop af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 14:40

ad
Draf- en Rensport

Schrijft de 3-jarige ruin Hugo Lobell zondag geschiedenis door de laatste Derby in de geschiedenis van Duindigt te winnen? Eigenaar en fokker Arie van Bellen kan het zich nauwelijks voorstellen.

De komende drie maanden zijn cruciaal voor het voortbestaan van Renbaan Duindigt. Als zich voor 1 december geen koper heeft gemeld, zullen de financiers hun lening van zes miljoen euro aan de sector opeisen. Duindigt wacht dan de trieste gang naar de veiling en komt er een einde aan 111 jaar draven en rennen op het Wassenaarse hippodroom.

Geen koersen meer op Duindigt betekent ook dat de jaarlijkse hoofdnummers als een Grote Prijs der Lage Landen, Gouden Zweep en Dravers Derby vanaf volgend jaar op Wolvega/Victoriapark zullen worden verreden.

Arie van Bellen, fokker en eigenaar van Hugo Lobell, een van de favorieten voor de Dravers Derby zondagmiddag, kan het zich ook nauwelijks voorstellen dat zijn paard misschien wel als de laatste Derby-winnaar op Duindigt de geschiedenisboeken ingaat. ,,Het is een uniek stukje erfgoed, waar ik als knul van zeventien jaar bij toeval kwam. Het wedden op de paarden, de entourage, de paarden en niet in de laatste plaats de kleurrijke figuren. Dat is Duindigt ten voeten uit waarvan ik vind, en velen met mij, dat het nóóit mag verdwijnen. Ik kom hier een paar keer per week. Bij John Smith heb ik de volbloed Captain Gerald staan.''

Verkoop
De in het Haagse Mariahoeve opgegroeide jurist Van Bellen was tot ruim een jaar geleden nauw betrokken bij de onderhandelingen van de verkoop van de renbaan. ,,Het nam enorm veel tijd in beslag en kon dat zakelijk gezien niet meer combineren. Dat de verkoopdeal met mevrouw De Ruiter is afgeketst, dat betreur ik. De sport zou in één klap van zijn schuld af zijn en er kon weer in de toekomst worden geïnvesteerd. Als Duindigt straks noodgedwongen moet worden geveild, rest alleen nog de herinnering. Veel eigenaars en fokkers zullen dan stoppen met hun hobby. Dat geldt ook voor mij.''

Voor de meeste trainers, pikeurs, fokkers en eigenaars blijft het winnen van een Derby een droom. Dat geldt zeker niet voor Arie van Bellen. Zoran Lobell, zijn eerste de beste fokproduct, won de klassieker in 2009. Vijf jaar later flikte Erwin Lobell hetzelfde kunstje. Zondag kan Van Bellen dus historie schrijven met Hugo Lobell. ,,Een Derby is en blijft iets speciaals.''