Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14105
Geregistreerd: 20-04-16

Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 08:22

Horses / BN de Stem
Juridisch
Ingezonden door Ketaki


Ze waren voor zijn dochter bedoeld, de twee paarden Johnny Cash en Goya. Maar waar ze nu zijn, dat weet JanCees van der Endt niet. Terwijl hij op vakantie is worden ze door een deurwaarder meegenomen, omdat iemand die Van der Endt niet eens kende schulden zou hebben. "Ik was in Spanje toen ik opeens, nu zo'n twee weken geleden, door de manege werd gebeld", zegt Van der Endt uit Yerseke, Zeeland. "Of ik iets afwist van de deurwaarder die mijn paarden had meegenomen."

Bij de rechtbank in Breda diende vandaag het kort geding dat advocaat Luc Schelstraete namens zijn cliënt Jancees van der Endt had aangespannen. Inzet van het geschil zijn de twee paarden Johnny Cash en Goya, die eigenaar Van der Endt door Gilbert Mangnus liet trainen. Vanwege een schuld van Mangnus’ partner Moniek Valk, werden de paarden van Van der Endt door een gerechtsdeurwaarder in beslag genomen. Op de zitting hebben mr Luc Schelstraete en zijn collega mr Britt Loeffen bewijzen overgelegd waaruit zou blijken dat Johnny Cash en Goya in eigendom zijn van hun cliënt Jancees van der Endt.

Lees het verder op Horses.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:44

Ik hoop toch dat zulke fouten gevolgen heeft voor zo'n deurwaarder. -:(-
Die heeft duidelijk zijn huiswerk niet gedaan.

En dat die paarden snel boven water komen want er is nu niet eens bekend hoe ze gestald zijn en gevoerd worden.
Snap ook niet dat die flauwekul nog eens 2 weken moet duren.

lideli

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:52

Bijzonder vervelende situatie dit...
Ben benieuwd wat de uitspraak gaat worden.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:01

Nou ja zeg wat een geklungel van de deurwaarder. Omdat er een foto op Facebook staat van dat paard is het maar meteen het eigendom van degene die de foto op Facebook heeft gezet. Rare gedachtenkronkel hoor.

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:02

Dit duo is al veel vaker in het nieuws geweest. Begrijp niet helemaal waarom je daar je paarden door zadelmak laat maken.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 24-08-17 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:02

spatter schreef:
Ik hoop toch dat zulke fouten gevolgen heeft voor zo'n deurwaarder. -:(-
Die heeft duidelijk zijn huiswerk niet gedaan.

En dat die paarden snel boven water komen want er is nu niet eens bekend hoe ze gestald zijn en gevoerd worden.
Snap ook niet dat die flauwekul nog eens 2 weken moet duren.


Goeiedag wat een aannames!

Zal van alles spelen, beslag leggen gebeurd echt niet van de ene op de andere dag, daar gaat een heel proces aan vooraf.

Hopelijk wordt er snel duidelijkheid gegeven over waar de paarden zijn en gaan ze indien het fout is gegaan direct retour eigenaar.
Lijkt mij echt een enorme schok om te ontdekken dat je paarden gewoon weg zijn.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:08

Schandalige actie. Hoop dat dat dan ook eens een staartje krijgt voor de deurwaarder. Die boeven komen altijd overal mee weg.

Jojda
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-09-16

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:48

Op horses staat het volgende

Verklaring staleigenaar

De twee paarden van Van der Endt stonden gestald op Ruitersportcentrum Reigershof in Oud Gastel. Luc Broos – eigenaar van Reigershof – heeft volgens Schelstraete al eerder verklaard dat de paarden geen eigendom zijn van Valk. “Hij heeft dit al op 7 augustus schriftelijk aan deurwaarder Meijerink laten weten, maar zij heeft het beslag gewoon doorgezet.”

Het lijkt mij dat de deurwaarder na deze verklaring het eigendom had moeten nagaan.
Ik vind het een rare gang van zake

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:13

spatter schreef:
Die heeft duidelijk zijn huiswerk niet gedaan.

Ik denk dat die deurwaarder juist heel goed het huiswerk heeft gemaakt. Die heeft hier een poosje op Bokt rondgeneusd en geconcludeerd dat het aantoonbaar eigendom van paarden een schimmige wereld is. En dat biedt kansen. Zeker als er verder niet al te veel te halen valt.

Ook uit jurisprudentie blijkt dat paspoort en stamboekpapier geen eigendomsbewijs zijn. Zet je het paard in training of (pension)stalling, dan moet er dus al een aantoonbare (schriftelijke) overeenkomst zijn. Dus ik hoop voor Van der Endt dat e.e.a. correct geregeld is. En anders zou het zomaar een lastig verhaal kunnen worden.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:27

Zo te lezen heeft hij van 1 paard al een aankoopsbewijs, andere heeft hij zelf gefokt.

Maar een smerig spelletje om dieren op deze manier in te zetten terwijl je al weet dat het niet klopt.

Zou betekenen dat iedereen die een keertje op mijn paard zit maar betiteld kan worden als eigenaar.
Paard stond immers niet in training bij mevrouw Valk maar bij haar partner.
Vraag me dan af hoe het komt dat de trainer zijn zaakjes niet zo heeft geregeld dat hij niet kan opdraaien voor de schulden van zijn partner.

Anoniem

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:45

Het paspoort dient ten alle tijde bij het paard aanwezig te zijn dus Moniek en Gilbert hebben het paspoort van desbetreffende paarden in bezit gehad. Wie zal niet zeggen dat zij beiden paarden zonder meedeweten van van den Endt niet op hun eigen naam hebben gezet.
Voor mij is dit een reden dat wanneer ik een paard ergens in stalling zet voor training o.i.d. dat ik altijd per bank het stalgeld of trainingsgeld overmaak.
Als je contant betaalt kun je nooit aantonen dat je voor de diensten heb betaald.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:50

Paspoort is ook geen eigendomsbewijs dus al zouden ze dat gedaan hebben is dat nog geen bewijs dat de paarden van hun zijn.

Dat is alleen een koopovereenkomst met een handtekening van koper en verkoper.
Heb ik van al mijn paarden altijd gehad.
Geleerd van de fokker van mijn eerste welsh cob in '93.

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:10

spatter schreef:
Zo te lezen heeft hij van 1 paard al een aankoopsbewijs, andere heeft hij zelf gefokt.

Dit geval geeft wel aan hoe belangrijk het is de dekbon, stamboek afdracht, facturen dierenarts en alles wat maar te maken heeft met de dekking, geboorte en opfok van je veulen goed te bewaren.
Dat is het enige wat je hebt om het eigendom van je zelf gefokte dier aan te tonen.

Ik koop ook alleen nog maar met een aankoopovereenkomst :j .

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:21

Zo hee je zult je paarden maar kwijt raken op die manier. Vooral de laatste zin in het horses artikel. De openbare verkoop is even opgeschort. :oo je paarden zouden al verkocht zijn. Mijn hemel. Hoe heeft een deurwaarder zo kunnen falen. En nu hopen dat de dieren op een goede plek staan en een goede verzorging krijgen en er geen schade geestelijk of lichamelijk oplopen door deze grote fout,

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:32

En wat te denken van afgebroken training, of dat een ander erop gaat rijden en een hoop verpest?
Wat als ze daar kreupel worden, wie gaat dat vergoeden?
Kan me niet voorstellen dat deze paarden anoniem ergens kunnen staan, iemand hier op Bokt moet ze toch gezien hebben?

FMH
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-01-10

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:05

Toevallig las ik net dit verhaal op internet van de Hoefslag https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... enaar.html
Zit toch iets anders blijkbaar. Horses bekijkt het hier wel heel erg van 1 kant en persoonlijk zou ik niks vandoen willen hebben met die Moniek Valk want als je haar googled

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:50

MarliesV schreef:
spatter schreef:
Ik hoop toch dat zulke fouten gevolgen heeft voor zo'n deurwaarder. -:(-
Die heeft duidelijk zijn huiswerk niet gedaan.

En dat die paarden snel boven water komen want er is nu niet eens bekend hoe ze gestald zijn en gevoerd worden.
Snap ook niet dat die flauwekul nog eens 2 weken moet duren.


Goeiedag wat een aannames!

Zal van alles spelen, beslag leggen gebeurd echt niet van de ene op de andere dag, daar gaat een heel proces aan vooraf.

Hopelijk wordt er snel duidelijkheid gegeven over waar de paarden zijn en gaan ze indien het fout is gegaan direct retour eigenaar.
Lijkt mij echt een enorme schok om te ontdekken dat je paarden gewoon weg zijn.


Er speelt vast van alles maar maak dan geen gebruik van andermans paarden

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:45

Wat ontzettend naar als dit je paarden zijn. Het lijk mij een zeer complexe zaak. Gezien ook het verleden met eerdere gedupeerden. Wordt daar dan niet naar gekeken. Theoretisch zou het wel mogelijk zijn dat de deurwaarder dacht dat de paarden op facebook voor verkoop waren of van Mevr. M Maar dan zou dit lijkt mij toch wel vlot moeten uitwijzen dat dit niet geval was; de trainers / eerder ook pensionstalling houders zijn zoals eerder is aangegeven vaker in het nieuws geweest oa ook een aantal jaar terug in 2014 https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ereld.html . http://wolphaartsdijk.straatinfo.nl/mis ... t_1040993/ https://www.google.nl/amp/s/www.omroepz ... -in-beslag

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:09

Tyke, dat is toch precies waar het om draait. Zijn het andersmans paarden of niet?
Dat is juist wat er speelt.

Als het zwart-wit was dan had er geen rechter aan te pas hoeven komen.

Daarbij is het niet de eerste keer dat dit met dit stel gebeurd. De beste meneer van der Endt is wel erg goedgelovig en vertrouwend geweest als ik conclusies mag trekken uit de verstrekte administratie.

Ik praat nergens wat goed over hoe het is gegaan, maar alles op de deurwaarder schuiven is wel erg makkelijk.
Hoop dat die dieren ongeschonden zo snel mogelijk weer bij de eigenaar op stal staan. Dit is toch een nachtmerrie als je die dieren zo lang kwijt bent en niet weet hoe het er mee is. Er moet er maar 1 kreupel terug komen of koliek krijgen en het leven laten, brr.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:38

Gelukkig is de openbare verkoop opgeschort, dat heeft hij al gewonnen. Nu duimen dat de uitspraak ook zal zijn dat Jan Cees de eigenaar is en hij zijn paarden terug krijgt. Erg jammerlijke situatie zo dat de paarden in beslag genomen zijn, niet eens wetende waar ze zijn, en hij net op tijd de openbare verkoop heeft kunnen tegen houden, voor hetzelfde geld had hij ze daar terug moeten kopen.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:19


kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:41

Is er al meer nieuws in deze kwestie..?

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:20

Volgende week pas.

Is maar 1 week voorbij

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:52


koda

Berichten: 488
Geregistreerd: 09-04-08

Re: Kort geding inzake beslaglegging paarden Van der Endt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:07

En terecht.