EK-Gothenburg: Nederlandse team vijfde in dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

EK-Gothenburg: Nederlandse team vijfde in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 08:17

KNHS
Dressuur

Afbeelding
Edward Gal met Glock's Voice. Foto gemaakt door Lisa van Vlaanderen

De Nederlandse dressuurruiters zijn op het Europees kampioenschap Dressuur in het Zweedse Gothenburg niet verder gekomen dan de vijfde plaats. Een tegenvaller voor de titelverdediger die in 2003 voor het laatst niet op het podium stond. Gisteren was de ploeg van bondscoach Rien van der Schaft de strijd goed begonnen, maar vandaag zat het allemaal niet mee. Top favoriet Duitsland ging met het goud naar huis.

Voor vertrek was het al wel duidelijk dat Nederland niet als favoriet naar Gothenburg ging, maar er was wel reële hoop op een medaille. Voor de begin dit jaar aangestelde bondscoach Rien van der Schaft geen droomstart op een internationaal kampioenschap. "Het ging niet zoals gehoopt. We hebben twee goede resultaten van Patrick en Diederik en twee tegenvallende resultaten van Madeleine en Edward. Zo simpel is het. Ik vind wel dat het hele team zich goed voorbereid heeft. De sfeer was goed en ze hebben er alles aan gedaan, maar het zat niet mee. We gingen hier al met wat tegenslag naartoe met de uitval van paarden en een Cennin die niet helemaal fit was bij aankomst. Maar Madeleine had gewoon teveel fouten en ook Edward had teveel haakjes. Het is niet gegaan zoals ik gehoopt had, maar we gaan gewoon weer verder. Ik ben net begonnen en we hebben vooraf gezegd dat dit een tussenjaar was , maar natuurlijk is het jammer dat het net de verkeerde kant op valt. We hebben voor volgend jaar hele goede paarden en hele goede ruiters. Daar zullen we ons op richten."

Ook Edward Gal is duidelijk over zijn rit met GLOCK´S Voice. "Het ging niet zoals ik gehoopt had. Bij het losrijden ging het eigenlijk wel goed, maar voor we de baan in moesten kreeg ik al meer spanning en in de baan had ik gewoon teveel dingen. Al die piaffes begon hij eigenlijk heel mooi, maar dan drukt hij zich er net teveel op, ik had net de controle niet. Toen ook nog een fout in de eners, ik moet eerlijk zeggen dat ik die niet echt aanvoelde komen. Het waren gewoon teveel foutjes om echt een hoge score te krijgen. Je wil hier natuurlijk zo goed mogelijk rijden en dan probeer je het beste er uit te halen, maar ja dat kan ook wel eens net mis gaan. Dat is echt balen, maar we doen er nu niets meer aan."

Gisteren kwam Madeleine Witte-Vrees met haar Cennin als eerste voor Nederland in de piste. De combinatie begon ijzersterk aan de proef en haar score liep hoog op, helaas ging het in de wissels om de pas mis en was ook de pirouette daarna echt niet goed. De score bleef steken op 71.643%. Madeleine Witte vertelt over haar tegenvallende score: "Cennin kwam hier van de week niet helemaal fit aan. Ik heb gisteren eigenlijk pas weer wat kunnen werken en aan het einde van de proef merkte ik dat zijn energie gewoon op was. Het was vandaag al weer beter dan gisteren, maar de proef duurde net te lang. Hij loopt nu ruim een jaar op dit niveau en ik denk dat dit zijn laagste score tot nu toe is. Voor deze score ben ik natuurlijk niet hier gekomen. Cennin werd wel met de dag weer beter, met morgen nog een rust dag ga ik er vanuit dat we vrijdag de Grand Prix Special kunnen rijden."

Vrijdag begint om 11.45 uur de Grand Prix Special. De beste 30 combinaties uit de Grand Prix gaan hierin van start. Zaterdag begint om 14.30 de Kür voor de beste 15 combinaties (met een maximum van drie per land) uit de Grand Prix Special.

Eindstand landenwedstrijd EK Dressuur Gothenburg 2017
Goud: Duitsland, 237,072
Zilver: Denemarken, 224,643
Brons: Zweden, 221,143
5. Nederland, 216,628

Uitslag FEI Grand Prix individuele klassement
1) Isabell Werth (GER) – Weihegold Old, 83.743%
2) Sönke Rothenberger (GER) - Cosmo, 78.343%
3) Cathrin Dufour (DEN) Atterupgaards Cassidy, 78.300%
13) Diederik van Silfhout (Lunteren) – Four Seasons, 72.529%
14) Edward Gal (Oosterbeek) – GLOCK’S Voice,72.457%
18) Madeleine Witte-Vrees (Schijndel) – Cennin, 71.643%
20) Patrick van der Meer (Naaldwijk) – Zippo, 71.114%

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:21

Had ik toch goed gegokt:

Suzanne F. schreef:
Nou dat wordt een nieuw drama EK record. Best triest hoe we ervoor staan na zoveel jaren bijna vastrecht te hebben gehad op zilver. Daarna mogen snuffen aan goud toen we nog Ubertoti hadden maar daarna is het bergafwaarts gegaan. Vraag me af waar het fout gaat. We hebben toch genoeg goede paarden zou je denken. Te weinig goede ruiters dan? Scholing is in Duitsland wel veel strenger en op een hoger niveau. Hier hebben we geen systeem, iedereen rijdt op zijn eigen manier. Switchen van instructeur is aan de orde van de dag. En de allerbeste paarden verkopen we. Ik gok 5e plaats dit EK.

Kon je ook wel verwachten eigenlijk. Het wordt tijd dat Anky weer een toffe opzadelt en dat Edward met Zonik gaat knallen. En dan hebben we zeker nog een top derde nodig.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:32

Het had ook zomaar een hogere plaats kunnen zijn als Madeleine en Edward niet onder hun niveau hadden gereden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:42

Suzanne F. schreef:
Had ik toch goed gegokt:

Suzanne F. schreef:
Nou dat wordt een nieuw drama EK record. Best triest hoe we ervoor staan na zoveel jaren bijna vastrecht te hebben gehad op zilver. Daarna mogen snuffen aan goud toen we nog Ubertoti hadden maar daarna is het bergafwaarts gegaan. Vraag me af waar het fout gaat. We hebben toch genoeg goede paarden zou je denken. Te weinig goede ruiters dan? Scholing is in Duitsland wel veel strenger en op een hoger niveau. Hier hebben we geen systeem, iedereen rijdt op zijn eigen manier. Switchen van instructeur is aan de orde van de dag. En de allerbeste paarden verkopen we. Ik gok 5e plaats dit EK.

Kon je ook wel verwachten eigenlijk. Het wordt tijd dat Anky weer een toffe opzadelt en dat Edward met Zonik gaat knallen. En dan hebben we zeker nog een top derde nodig.

Precies wat ik dacht!

Getup

Re: EK-Gothenburg: Nederlandse team vijfde in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:57

We hebben gewoon geen 2 hoog scorende top combinaties, zoals -oa- Duitsland. Voice had hoger kunnen scoren en Cennin zeker. Maar dat deden ze niet...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:00

Eerlijk gezegd heeft Duitsland 4 hoog scorende combinaties terwijl daar ook nog een reservepaard (of 2?) bij zat.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:08

Volgens mij scoren zelfs degenen die als verdere reserve gemeld staan nog hoog genoeg :D

Dusssss.....gaat er "bij ons" iets niet goed.
Zonik komt er aan...maar waar zijn die GP paarden van Marieke gebleven? Zou toch denken dat een HP of Edward misschien reserve paarden zou hebben. Diederik en Patrick scoren netjes. Cennin tot nu toe hoog. Al zie ik die combi niet graag. En verder....?
Laatst bijgewerkt door Getup op 24-08-17 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Chester23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:10

vur schreef:
Eerlijk gezegd heeft Duitsland 4 hoog scorende combinaties terwijl daar ook nog een reservepaard (of 2?) bij zat.

Zelfs met hun c team kunnen ze simpel het goud winnen.

Persoonlijk denk ik dat het bij ons de anky erfenis is. Zij kon zo rijden maar de rest van Nederland niet. Daardoor is het nivo in de breedte slecht. Het roer moet om!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:22

Dat vind ik inderdaad het fascinerende van Duitsland. Zo veel goeie en prachtige paarden.. heb er diep respect voor.

Het roer moet inderdaad om.. een breder kader en dus meer goede paarden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:26

Fout, meer goede ruiters.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:31

vur schreef:
Het had ook zomaar een hogere plaats kunnen zijn als Madeleine en Edward niet onder hun niveau hadden gereden.

Niet alleen Madeleine en Edward reden onder hun niveau, bij Groot Brittannië kwam Spencer Wilton flink in de problemen en van Hester zijn we ook hogere scores gewend, bij Zweden had Nilshagen fouten in de tweeërs en Kittel een hakkeltje in de eners en bij Denemarken had Kirk Thinggaard ook wat fouten, Zibrandtsen en Dufour reden wel erg sterk.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:24

Reden zij ook 4 procent onder wat zij normaal presteren? Geen idee. Dat er foutjes in proeven zitten, dat is normaal. Als Edward en Voice in goede doen zijn, is er meestal ook wel een hakkeltje (bijvoorbeeld bij het laatste halthouden :D ). Het ging mij er om dat ze flink onder hun normale, gemiddelde percentages zaten.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:06

Is de Grand Prix special ook ergens niet betaald te volgen, of alleen betaald via het FEI kanaal? Zijn wel een paar combinaties die ik nog graag wil zien :)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:20

Ja dat vroeg ik me ook af..

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:49

Waarom geen flirt toen johnson uit viel?

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:53

vur schreef:
Reden zij ook 4 procent onder wat zij normaal presteren? Geen idee. Dat er foutjes in proeven zitten, dat is normaal. Als Edward en Voice in goede doen zijn, is er meestal ook wel een hakkeltje (bijvoorbeeld bij het laatste halthouden :D ). Het ging mij er om dat ze flink onder hun normale, gemiddelde percentages zaten.

Alleen Cennin heeft duidelijk ondergemiddeld gepresteerd, Voice is altijd maar afwachten. Ze kunnen best een mooie 75% neerzetten, maar dat is zeker niet vanzelfsprekend bij hun. Bijvoorbeeld in Den Bosch hadden ze geloof ik nog een lager percentage dan nu.

En om even een voorbeeld te noemen, Spencer Wilton heeft het zeker in zich om richting de 78 te gaan, maar scoorde nu zo'n 6% lager.

Wat me trouwens wel opviel is dat Nederland het hoogste streepresultaat had, op Duitsland na natuurlijk. Wel een positief puntje dat zelfs onze 2e reserve nog goed mee kan komen.

Flirt was geloof ik geblesseerd

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:56

Ik ben heel erg benieuwd hoe de Nederlandse ruiters het vandaag gaan doen! Ik gun het mijn favoriet ook: de vos Cassidy, wat is die prachtig <3

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:57

Jasmijn1989 schreef:
Waarom geen flirt toen johnson uit viel?

Flirt was geblesseerd, zijn ze nu weer aan het trainen.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:13

Thnx Harvey, was me even ontschoten 8)7

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:54

Zaterdag is het sowieso te volgen via nos (hopelijk de kur) maar vandaag weet ik niet..

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:57

Jasmijn1989 schreef:
Thnx Harvey, was me even ontschoten 8)7

Kan gebeuren! Moet zeggen, het ging toen om een kleine blessure zeiden ze maar hijs al mega lang out of the picture!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:57

HorseTimeXL schreef:
Zaterdag is het sowieso te volgen via nos (hopelijk de kur) maar vandaag weet ik niet..

Whut? Hoelaat?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:13

Lalala12468 schreef:
vur schreef:

Alleen Cennin heeft duidelijk ondergemiddeld gepresteerd, Voice is altijd maar afwachten. Ze kunnen best een mooie 75% neerzetten, maar dat is zeker niet vanzelfsprekend bij hun. Bijvoorbeeld in Den Bosch hadden ze geloof ik nog een lager percentage dan nu.

En om even een voorbeeld te noemen, Spencer Wilton heeft het zeker in zich om richting de 78 te gaan, maar scoorde nu zo'n 6% lager.

Wat me trouwens wel opviel is dat Nederland het hoogste streepresultaat had, op Duitsland na natuurlijk. Wel een positief puntje dat zelfs onze 2e reserve nog goed mee kan komen.

Flirt was geloof ik geblesseerd

Als je zoekt op de naam van de ruiter en paard en horse performance dan krijg je de pagina vd fei site met daarop alle resultaten van die combinatie. En daar zie je dat Voice redelijk constant scoort.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:14

Pf ik zie nu dat Edward Gal 69 % heeft gescoord met Voice dat is wel echt laag. Madeleine met Cenin een mooie 74%, die lijken hun vorm terug te hebben!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:35

HorseTimeXL schreef:
Pf ik zie nu dat Edward Gal 69 % heeft gescoord met Voice dat is wel echt laag. Madeleine met Cenin een mooie 74%, die lijken hun vorm terug te hebben!

69% Was imo nog veel voor deze proef.
De andere NL combinaties hebben stuk voor stuk mooie resultaten neergezet.