Brons voor Jasmien de Koeyer verstoort Duits podium EK YR

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Brons voor Jasmien de Koeyer verstoort Duits podium EK YR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:50

Bokt.nl / KNHS
Dressuur

Afbeelding
Hanna Erbe, foto door Amanda

"Ik heb vandaag met het mes tussen mijn tanden gereden. Ik wilde zo graag nog een bronzen medaille." Dat lukte Jasmien de Koeyer bij de Young Riders op het EK in Roosendaal met een moeilijke, zeer sterk gereden Kür op Muziek. Haar merrie Esperanza gaf alles, maar moest twee imponerende Duitse paarden voor zich dulden. Carlos won voor Hanna Erbe de derde gouden medaille van het toernooi met een score van 80.325%. First Lady bezorgde Anna-Christina Abbelen het tweede zilver met een score van 77.400%. De Koeyer verstoort hiermee een Duits feestje op het podium. Met de score van 77.225% bleef ze Semmieke Rothenberger 1 % voor. Rothenberger reed met Geisha een score van 76.275% en eindigde als vierde in het klassement.

"Ik had zelfs zilver in mijn hoofd. Ik wilde vandaag extra pieken", vertelt de gedreven De Koeyer. "Mijn Kür is super om te rijden. Het viel vandaag gewoon allemaal in elkaar. Dit was de tweede keer dat ik deze Kür reed. Esperanza pakt de muziek ook zo goed op. Ik denk dat dit echt het hoogst haalbare was. Ik ben heel blij."
Voor De Koeyer was dit het laatste Young Riders-kampioenschap. "Ik ga me nu voorbereiden op de U25. Ik denk dat Esperanza daar nog beter tot haar recht komt. Ze heeft van nature zoveel talent. Het is echt een heel goed paard", looft Jasmien de dochter van de hengst Desperados.

Esmee Donkers deed in de Kür op Muziek wat ze de hele week al deed met haar merrie Chaina: ijzersterk en foutloos rijden. Ze eindigde op een mooie vijfde plaats. Lisanne Zoutendijk eindigde met Kostendrukker’s Ringo Star in de top 10 op de negende plaats.

Met teamgoud bij de Children, teamzilver voor de Junioren en Young Riders, individueel goud van Sanne Buijs, goud en zilver van Daphne van Peperstraten en twee bronzen medailles van Jasmien de Koeyer was het een bijzonder succesvol EK voor de Nederland. Bondscoach Alex van Silfhout is dan ook een tevreden man. "Ik ben gewoon hartstikke blij. Van het begin af aan ben ik hier in Roosendaal heel tevreden. Ze hebben allemaal maximaal gereden. Ik zie heel veel toekomst bij de jeugd als ik zie hoe professioneel ze met hun sport bezig zijn. Het was mijn eerste jaar in deze functie. We gaan komende tijd evalueren, want ik denk dat we nog veel beter kunnen dan wat we hier in Roosendaal gepresteerd hebben."

Uitslag Kür op Muziek Young Riders, EK Dressuur Roosendaal
Goud Hanna Erbe (Ger),Carlos, 80.325%
Zilver Anna-Christina Abbelen (Ger), Frist Lady 212, 77.400%%
Brons Jasmien de Koeyer (Ned), Esperanza, 77.125%%
5. Esmee Donkers (Venhorst), Chaina, 74.550%
9. Lisanne Zoutendijk (St Willebrord), Kostendrukker’s Ringo Star, 71.750%

Klik hier voor de uitslagen.

Jasmien de Koeyer, foto door Amanda
Afbeelding