[BLOG] Boogschieten te paard: leren van kinderen

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

arno8

[BLOG] Boogschieten te paard: leren van kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-17 11:12 Tip de Nieuwsredactie

*Bokt.nl
Bokt community, Blog

Arno8 heeft al sinds zijn 21e paarden. Eigenlijk was hij met zijn paard Volare vooral bezig met natural horsemanship. Tot hij wel een heel bijzondere discipline ontdekte... Exclusief voor Bokt schrijft Arno een reeks blogs over boogschieten te paard!

Eerdere blog: [VN] [BLOG] Boogschieten te paard: wedstrijdstress!

Afbeelding
Een les met kinderen
Een cliché-opmerking die onze trainer tijdens de wedstrijd in Hongarije maakte heeft me de afgelopen tijd aan het denken gezet. De te winnen prijzen in de juniorcategorie deden niet onder voor de prijzen in de volwassenencategorie. Dat was een bewuste keuze geweest, vertelde hij, want ‘Children are the future for our sport’.

Enthousiasme
Het voelde voor mij een beetje als een dooddoener waar ik verder niet echt bij nadacht. Maar na een tijd begon er toch het een en ander op te vallen. Dat begon met het enthousiasme van de jongeren in Hongarije. Niet alleen de deelnemers, ook de vele helpers die nodig zijn om alles in goede banen te leiden waren dolblij erbij te horen.

Kinderen vanaf een jaar of 15 rennen de hele dag van hot naar her om paarden te zadelen, pijlen te halen en scores bij te houden. In ruil daarvoor krijgen ze later gratis les, wat voor hen dus nog meer beweging betekent. Overgewicht leek hier niet voor te komen. Belangrijk detail: alle kinderen doen dit uit vrije wil.

Ongedwongen
Ik hoor in Nederland vaak een roep om meer gymles omdat kinderen te dik worden. Maar iemand dwingen om aan een sport te doen waar hij geen zin in heeft zal hem alleen een hekel aan bewegen aanleren. Ik maakte er op de middelbare school een kunst van om te spijbelen bij de gymlessen. Maar als ik in mijn jeugd een trainingslocatie boogschieten te paard in de buurt had gehad, weet ik zeker dat ik een stuk sportiever was geweest.

En ze leren er ook nog eens van
De kinderen doen hun best om Engels te praten met al die internationale gasten. In Hongarije is het veel minder ‘normaal’ om Engels te spreken dan in Nederland maar veel kinderen komen al proberend een aardig eind. Geen slechte bijkomstigheid van deze sport lijkt mij.

Afbeelding
Reclame voor een wereld vol mensen die als kasplantjes leven
Waar word je blijer van?
Persoonlijk word ik er vrolijker van om zoiets te zien dan jongeren die hun vakantie achter de Playstation of Netflix doorbrengen. In navolging van het verbod op tabakreclame lijkt het mij soms goed als er ook iets wordt gedaan aan alle marketingcampagnes die ons moeten doen geloven dat het ‘cool’ is om onbeperkt te gamen of te bingewatchen.

Af en toe rusten en zelfs niksen is natuurlijk noodzakelijk om niet overspannen te raken, maar luiheid wordt tegenwoordig soms aangeprezen als de nieuwste best mogelijke leefstijl. Je zou er bijna zo’n oude zuurpruim van worden die dingen gaat zeggen als ‘vroeger, toen ik jong was’ en ‘de jeugd van tegenwoordig’. Het is maar goed dat ik bij de trainingen in contact kom met échte jongeren zodat ik contact houd met de realiteit.

Spreekbeurt over boogschieten te paard
Zo is er een 12-jarig meisje dat wekelijks lest volgt en zelfs haar spreekbeurt over onze sport heeft gedaan (ze kreeg een 8,5). Helaas mag ze van haar ouders niet in de achtertuin oefenen. Dan kom je in de opmerkelijke positie dat je zelf ongeveer aan de ouders gaat vragen: “Ah… toe? Valt er niet iets te regelen dat het toch kan? Jullie gingen toch een schutting bouwen? Pijlenvangnetje eraan en je kunt veilig aan de slag! Ze zal er vast verantwoordelijk mee omgaan! Alsjeblieft?”

De vooruitgang is ook leuk om te zien. Ze krijgt steeds meer vertrouwen in onze paarden en heeft als een van de eerste leerlingen in draf vanaf onze snelle draver Red geschoten. Haar schot werd gevolgd door een luid ‘Joehoe!’.

Kinderfeestje in Brave-stijl
Eerder kregen we een verzoek van een moeder die net met haar 10-jarige dochter de Disneyfilm Brave had gekeken. Nu wilde haar dochter zelf ook dolgraaf pijlen vanaf een paard schieten. Konden wij dat mogelijk maken met haar verjaardagspartijtje? Dat was voor ons een leuke uitdaging en zo kregen we een groep meiden op bezoek die het uiteindelijk allemaal aandurfden en er dolenthousiast van werden.

Dat werkt aanstekelijk. Er zijn verhalen genoeg over vertrutting van de samenleving. Kinderen die bijvoorbeeld nooit mogen boompje klimmen omdat dat ‘gevaarlijk’ is en hun kleren weleens vies zouden kunnen worden… En dan krijg je opeens tien van zulke stoere meiden op bezoek! Geweldig als je dan een steentje aan hun stoerheid kunt bijdragen!

Blij met boe-geroep
Onlangs gaven we een demonstratie op het gezinsevenement Naar Buiten in Barneveld. De demo was in een grote ovaalvormige ring van zo’n 70 bij 30 meter waar overal kinderen op de rand zaten. Omdat het voor ons ook leuker is als het publiek meedoet hadden we gezegd dat ze ‘boe!’ moesten roepen bij ieder gemist schot en mochten applaudisseren bij ieder geraakt schot. De kinderen namen hun taak heel serieus en ik kon mijn lach niet inhouden toen er massaal boeoeoeoe! (met de handen als luidsprekers aan de mond) werd geroepen toen ik het doel miste.

Creatief
Toen José mij opdroeg om in het voorbij galopperen twee keer op ieder doel te schieten en dat lukte werden de kinderen meteen creatief. “Schiet twee pijlen tegelijk!” riep een van hen. Oh ja! Dat kan ook! Ik had het onze trainers in Hongarije een paar jaar terug weleens zien doen en zij hadden mij de techniek toen uitgelegd. José had een blik van: “Daar beginnen we niet aan.” Maar ik dacht: als ik ze niet veilig geladen krijg schiet ik gewoon niet.

Dus zo konden we dankzij wat kinderlijke creativiteit nog wat show toevoegen aan onze demonstratie. En inmiddels ben ik dit druk thuis aan het oefenen om het wat sneller te kunnen bij een volgende demonstratie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij deze demo kregen we trouwens hulp van een 13-jarige jongen die ongeveer voor de sport lijkt te leven. We hebben zelf nog geen les aan hem gegeven maar gaan dat wel doen. Hij volgt tot nu toe via Skype privéles bij een Amerikaan. Intussen heeft hij zich verdiept in verschillende boogschiettechnieken en weet hij meer te vertellen over het maken van een boog dan ik.

Hoop
Al die ontwikkelingen geven hoop. We merken dat het boogschieten te paard wat kan betekenen voor kinderen. En er is een wisselwerking, zij geven op hun beurt de sport een toekomst. Ik ben pas op mijn 28e in aanraking gekomen met deze sport. Ik doe het voornamelijk omdat ik het leuk vind, maar het is ergens wel jammer dat het voor mij moeilijk (overigens niet onmogelijk) is om nog Europees kampioen te worden.

Afbeelding
De Juniordag van vorig jaar
Net zo mooi als in Hongarije
Maar gezien het enthousiasme dat we overal zien zou het nog best kunnen dat deze sport nog flink gaat groeien in Nederland en dat we net zo’n grote school als onze Hongaarse trainer krijgen. Al die energie die we zagen op de wedstrijd in Hongarije, dat kan hier ook! Een mooi evenement waar je zoiets al ziet is de Juniordag van Stal Mansour op 3 september, waar kinderen met allerlei paardensportdisciplines kennis kunnen maken (en dus ook met boogschieten te paard).

De volgende kampioen
Iemand die nu nog maar 13 is en hiermee begint zal 15 jaar ervaring hebben tegen de tijd dat hij/zij 28 is! Wie weet kunnen we er ooit aan bijdragen dat een andere Nederlander goud haalt bij een EK! Alleen al het idee dat ‘jouw land’ goud kan halen in een tak van sport kan bijdragen aan het groeien van die sport. Kijk bijvoorbeeld naar het EK Voetbal, ik denk dat dit voor flink wat aanmeldingen bij het meisjesvoetbal zal zorgen.

Lol en risico
De Nederlandse jeugd kan dus net zo stoer zijn als de Hongaarse jeugd. Het grootste obstakel is denk ik niet de jeugd zelf, maar meestal de volwassenen. Waar kinderen alleen de lol zien (schiet twee pijlen tegelijk!), zien de volwassenen alleen maar risico’s (gaat dat wel goed?). Maar als je alleen in risico’s denkt en het belang van lol niet inziet kun je eigenlijk net zo goed alvast in een kist gaan liggen. Dan weet je zeker dat er niks gebeurt en dat je ongehavend de 100 haalt… tenzij je al op je 20e sterft van verveling en verdriet. Wat dat betreft kunnen we altijd nog veel van jongeren leren.

Afbeelding

kwita

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: leren van kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:34

Het enige wat ik er aan toe te voegen heb.... mijn dochter zou zoiets graag willen.Maar het is gewoon te ver weg....

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-17 16:12

Waar zit je dan ergens?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:19

Cool!

Reite dein Pferd vorwärts, und richte es gerade.!
Celva B +11 L1 + 10 L2 + 10 M1 +10 M2 +10 Z1 + 9.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:15

Geweldige sport. Mijn bijrijder heeft tijdens een weekendje weg kennis kunnen maken met deze sport en daarna samen met haar vriendin het in een kur verwerkt.
De reacties van het publiek waren geweldig om te horen.
Ik weet dat veel hier verder kennis zouden willen maken met deze sport.
Hoop dat het steeds bekender wordt.

Afbeelding

En wat je zegt, kinderen zien de lol en de uitdaging ervan, ik als volwassene bedenk alleen maar al hoe moet ik ooit en mijn paard sturen en pijlen pakken en richten pffff

Het leven is als een kerstmuts

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:18

Mooie blog. En kinderen zijn heerlijk om mee te trainen, de ouders kost het wat werk om hun toestemming te krijgen voor spannendere dingen, maar het is goed mogelijk.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:58

Ik vind het al langer interessant maar mede door je blogs heb ik toch de stap genomen en een simpel setje bij de decatlon gekocht om vanaf de grond te oefenen :D (verenigingen reageerde niet op mijn mails)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:11

eclair98 schreef:
Ik vind het al langer interessant maar mede door je blogs heb ik toch de stap genomen en een simpel setje bij de decatlon gekocht om vanaf de grond te oefenen :D (verenigingen reageerde niet op mijn mails)

Aan de andere kant vd Ijssel zit een vereniging;
http://deprinsdernederlanden.nl/
Jammer genoeg wel zonder paarden.

SannaFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:02

lijkt me echt heel cool om te doen heb het op equiday gezien vorig jaar echt gaaf

SannaFotografie
it's not the camera that makes the picture it's the photographer
wil jij ook een mooie en betaalbare fotoshoot/videoshoot van een fotografe met een oog voor detail stuur dan een PB en wie weet heb ik je binnenkort voor mijn camera

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:15

ja hier gaan we ook eerst proeflessen nemen lokaal bij een vereniging....en mijn dochter die oefent stiekem al een paar weken eerst op de grond en nu op een grazende pony zijn ze beiden gelukkig! :+
( wij hebben stiekem de intertoys geplunderd met van die zuignap dingen!)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

HbarcherSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:31

Siem Horseback Archery

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie