Springen

LGCT London. Foto door: Stefano Grasso
De Brit Scott Brash en Hello Forever wonnen voor de ogen van het eigen Britse publiek op fenomenale wijze de Longines Global Champions Tour Grand Prix van Londen. Landgenoot Ben Maher finishte als tweede. Een Brits een-tweetje dus in het Royal Hospital Chelsea waar negen van de tien beste ruiters van de wereld acte de présence gaven. De Ierse ruiter Denis Lynch werd derde, Tourleider Harrie Smolders eindigde op de vierde plaats.
Teleurstelling was er voor de nationale held en jarige John Whitaker. De 62-jarige ruiter ging goed van start op de negenjarige Cassinis Chaplin maar de hengst weigerde plotseling waarbij John over de hindernis gelanceerd werd. De toeschouwers konden opgelucht ademhalen toen de speaker liet weten dat John met de artsen sprak en naar het ziekenhuis vervoerd werd voor een check.
Scott Brash, winnaar: “Ik ben heel blij met deze dag. Natuurlijk waren we met onze gedachten bij John, maar het lijkt erop dat het goed met hem gaat. Ik denk dat het door wat er gebeurde nog belangrijker was dat we probeerden er een Britse overwinning van te maken. En het is fantastisch als dat lukt en er zelfs twee thuisrijders bovenaan staan. Hello Forever is een fantastisch paard, hij is snel en hij is atletisch. Ik moet zeggen dat Ben me nog wel even heeft laten zweten.”
Ben Maher, tweede prijswinnaar: “Madame sprong echt fantastisch vandaag. Ik weet niet wat ik nog meer had kunnen doen in de barrage. Ik zei tegen Scott dat als ik gisteravond wat minder had gegeten, ik nog iets sneller had kunnen zijn! Scott is een van de snelste ruiters van de wereld en als er iemand is door wie ik verslagen had willen worden dat is hij het.”
Jan Tops, oprichter en president van de Longines Global Champions Tour: “Dit is hoe je een perfect script zou moeten schrijven. Natuurlijk is het publiek in Engeland geweldig en dat zie je bij veel evenementen waar de nationale ruiters wonderen verrichten. We zagen hetzelfde vorige week in Duitsland waar Christian Ahlmann fantastisch was. Deze week zagen we dat het thuisteam extra aangemoedigd werd en het werkte. Dit jaar was helemaal speciaal met een eerste en een tweede plaats voor een Engelsman met slechts 0,04 seconden. Het was geweldige sport om te zien.”
Nog maar drie wedstrijden zijn er te gaan in deze Longines Global Champions Tour 2017. De volgende wedstrijd is in Valkenswaard. Harrie Smolders blijft het algemeen klassement aanvoeren met 263 punten, voor Alberto Zorzi met 245 punten en Christian Ahlmann die met 220 punten op de derde plaats staat.
Harrie Smolders, leider van het algemeen klassement: “In de eerste plaats wil ik de organisatoren complimenteren met dit evenement. Het is de eerste keer in deze setting en het is prachtig, de sport was van een enorm hoog niveau. We hadden veel foutloze combinaties in de eerste omloop. De paarden voelen zich prettig in deze ring. Ze voelen geen druk. En negen van de tien beste ruiters hier is geweldig voor de sport.”
Klik hier voor de volldige uitslag.