Bokkers vertellen: Mariska_28 met de huifkar door Drenthe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Bokkers vertellen: Mariska_28 met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 12:47

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
(vlnr Ishara, Hope, de honden Garuda en Abby, en Katinka en Ciara voor de wagen)
Deze maand in Bokkers vertellen geeft Mariska_28 jullie een kijkje in het reizen met een huifkar. Sinds 2012 gaat zij jaarlijks met haar man, honden en span Tinkers op pad door Drenthe. Dit jaar gaan ze zelfs niet één, maar twee keer op reis! Wil jij meer weten over wat het reizen met een huifkar met zich meebrengt, lees dan vooral verder.

*Voor de Bokkers die jullie niet kennen, kun je wat vertellen over jullie zelf, de paarden en de honden?

Nou, wij zijn dus Gerard en Mariska, beide begin 40 :D en alweer 13 jaar woonachtig in het mooie Drenthe. Sinds anderhalf jaar hebben we de paarden bij huis, en we zijn hier ook al zolang aan het klussen ([HTT] Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?). We hebben geen kinderen (gelukkig :D) maar wel 4 Tinkers, wat kippen, slangen en 2 honden.

Onze oudste merrie is Katinka. We hebben haar in 1999 gekocht, ze was toen ongeveer 7 jaar oud. Ze bleek zwanger, zoals zoveel tinkers uit Ierland, en in 2000 Werd Ciara geboren. Beide hebben later nog meerdere veulens gehad, waarvan Hope en Ishara zijn gebleven.
Met Katinka en Ciara men ik al heel lang, zowel in enkel als dubbelspan, en daarnaast rijden we ze ook onder het zadel.

Onze honden zijn van een ras dat je maar weinig ziet; een Podenco Ibicenco. Dit is een ras dat van oorsprong van Ibiza komt, en daar gebruikt werd om in groepen zelfstandig konijnen op te sporen, te vangen en dan levend naar de jager te brengen. Het zijn heerlijke honden, maar erg zelfstandig en Garuda en Abby kunnen helaas niet meer los want dan zijn ze zo een uur weg....

*Hoe vaak zijn jullie al op huifkarvakantie geweest?
Jaaaaren geleden (2001) zijn we met een huifkar over de veluwe getrokken. De Drenthe "trails'" doen we nu sinds 2012. Het eerste jaar met een klein huifkarretje, en daarna met onze grote kar

*Welke routes rijden jullie dit jaar?
Pff Echt heel slecht, maar ben er nog niet helemaal uit.
Afbeelding
We willen dit jaar eens iets anders dan steeds dat saaie DF-woud en de Dwingeloose heide :D, dus dit jaar willen we omhoog richting Zuidlaren en Ballooërveld.

*Wat zit er allemaal in jullie huifkar?
Aan de voorkant zitten bankjes waar we op zitten, en waar we in de ene halsters, borstels, grondpennen+kettingen en zo in bewaren. In de andere zitten 2 accu's voor de verlichting, en zeeeer belangrijke het bijladen van de telefoons terwijl we onderweg zijn zodat ze niet meteen leeg zijn na een uurtje streamen.

In de kar hebben we een keukenblokje met 4 pits gasfornuis, en alles wat je nodig hebt qua borden/bestek/bekers etc. Alles van plastic, de kar wordt op onverharde paden flink door elkaar geschud (net als ons :D) en dingen willen nog wel eens vallen..

Achterin de kar is een tafel met 2 banken, die in een oogwenk (nu wel, na de laatste verbouwing van de kar, daarvoor was het een rotklus :D) tot mega groot bed kan worden verbouwd. Een filmpje wat je daarbij echt moet kijken.

En dan zit er nog een kist bij de keuken waar we zadels, partytent, bbq en zo in hebben.
En dan nog denk ik elk jaar dat we alles nooit in de kar krijgen :D
Oja, en niet te vergeten, we hebben een heuse fietsendrager achterop!
Afbeelding

*Wat zijn de grootste voor- en nadelen aan het reizen met een huifkar?
Voordelen: Je onthaast geweldig, snelheid ligt rond de 4-5 km per uur, en omdat je mooi hoog zit heb je mooi uitzicht. Je komt op plekken waar je met de auto niet kan komen, en omdat je alles bij je hebt kun je echt van camping naar camping trekken.

Nadelen zijn dat het overige verkeer niet veel begrip heeft voor het feit dat ik zo af en toe toch echt op de weg moet rijden, en dat sommige het dan nodig vinden te toeteren, of nog erger de paarden af te snijden als ze inhalen. Ander nadeel is dat het soms lastig is om routes te plannen zonder er echt van te voren te gaan kijken. "Even" omrijden is er niet bij, daarom plan ik altijd de routes van te voren en bij twijfel rijden we er met de auto langs om te kijken of bijv. de balk los ligt en we er in mogen/langs kunnen.

*Krijgen jullie onderweg wel eens gekke opmerkingen van voorbijgangers?
Meest gehoorde opmerking by far: "Dat ziet er heel gezellig uit!"' Mijn steevaste antwoord: "Wij zijn heel gezellig" :D

*Zijn jullie van plan om de komende jaren zo op vakantie te blijven gaan?
Oehh moeilijke vraag.. Willen zeker, maar de vraag is hoe lang mijn oude merrie Katinka het nog vol gaat houden. Ik weet niet precies hoe oud ze is, maar 24 is ze zeker.. Dus er komt een dag dat zij echt te oud is,
Ishara vind mennen helaas echt niet leuk (en Hope is nog gekker dus die probeer ik niet eens).
Wie weet kopen we in de verre toekomst wel een Ardenner of zo, dan zouden we met een enkelspan op pad kunnen..
Afbeelding

*Welke tips hebben jullie voor Bokkers die ook van plan zijn om op huifkarvakantie te gaan?
Zorg dat je paard(en) heel erg mak zijn. we zijn al een boel gekke dingen tegen gekomen de afgelopen jaren, struisvogels, smalle bruggen, spoorwegovergangen, gevaarlijke automobilisten om er een paar op te noemen.. Ik ben dan steeds weer heel blij dat ik zo`n rustig span voor de wagen heb (al vonden ze de struisvogels wel echt heeeel raar :D

Groetjes, en hopelijk zien we veel van jullie in het vakantietopic langskomen, want half augustus gaan we nog een weekje (of een paar dagen meer :D) weg:
[BRT] Voorpret is halve pret... 2 huifkarvakanties dit jaar!

Afbeelding

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:14

_/-\o_ _/-\o_ Lekker weer mee genieten van jullie onthaasten ! Veel plezier alvast !

jansje73

Re: Bokkers vertellen: Mariska_28 met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:56

Heey Hallo , daar zijn jullie weer. Dat wordt weer genieten van jullie en ik ben niet de enige Bokker die dat doet . Heel veel plezier.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:03

Leuke samenvatting, en nu aftellen tot het volgende vakantie ritje .... :))

Groet Karin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:28

Heerlijk om te lezen, het blijft genieten en je schrijft zo ontzettend leuk. Alweer bijna de volgende vakantie! En hopelijk wil Katinka nog een paar jaartjes mee, ze doet het super voor haar leeftijd!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 00:21

Echt tof om te doen lijkt het me!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 04:34

Ik ben ook trouwe volger geniet van jullie foto's en verhalen en tegenwoordig live streams. Hopelijk kunnen jullie nog een aantal jaartjes zo genieten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 06:51

Hartstikke leuk stuk Mariska.
Ik ben een trouwe volgster. :D