Vijftien verwaarloosde paarden in beslag genomen in België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vijftien verwaarloosde paarden in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 10:29

Nieuwsblad
Welzijn

Het Departement Dierenwelzijn van de Vlaamse Overheid viel samen met de politie binnen in een privé-paardenopvang in Merendree. Vijftien paarden werden weggehaald. Voor twee andere is er zelfs geen redding meer mogelijk.

De opvang van een vrouw in de Dobbelstatiestraat in Merendree werd de afgelopen maanden streng in de gaten gehouden door het Departement Dierenwelzijn. Vorige week zaterdag stierven al twee paarden aan ondervoeding en haalde Dierenwelzijn een pony en een ezel weg. De resultaten van de bloedtest waren dramatisch en wezen op ernstige ondervoeding. Gisteren viel de overheidsdienst samen met de lokale politie dan ook binnen voor een grootschalige reddingsactie. Vrijwilligers van paardenasiel The Old Horses Lodge in Laarne reden de hele voormiddag af en aan met paardentrailers om de dieren die in de slechtste gezondheid verkeerden weg te halen.

“In totaal haalden we dertien paarden naar ons domein in Laarne en brachten we twee heel ernstig zieke beestjes naar het universitair dierenziekenhuis in Merelbeke”, zegt Marina Tondeleir van The Old Horses Lodge.

“Zo haalden we een boerenpaard weg dat slechts 490 kilogram woog. Dat is een goeie 300 kilogram onder het normale gewicht. Voor twee andere boerenpaarden is zelfs geen redding meer mogelijk. Zij blijven voorlopig in Merendree, maar worden binnenkort geëuthanaseerd”, zegt Tondeleir. Ook de vaste dierenarts van de vrouw werd opgeroepen door de mensen van Dierenwelzijn. Hij kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat de dieren in heel slechte gezondheid verkeerden.”

Strenge controle
Na de reddingsactie staan er nog steeds een twintigtal paarden op het domein in Merendree. Zij zullen nu regelmatig worden gecontroleerd door de mensen van Dierenwelzijn. Zij moeten binnenkort ook beslissen wat er gebeurt met de weggehaalde paarden. De kans is groot dat ze via The Old Horses Lodge een nieuw thuis krijgen.

De eigenaresse van de opvang stortte volledig in toen de dieren werden meegenomen. De lokale politie zorgde dat alles in veiligheid kon gebeuren. Buiten één kort opstootje bleef alles relatief rustig. De reddingsactie lokte ook veel bekijks in de buurt. “Ik passeer hier regelmatig en krijg telkens de kriebels als ik die beestjes zie staan. In de winter staan ze in het water en in de zomer in volle zon. Ik gaf ze soms een plukje gras uit de gracht en dan sprongen ze daar telkens als gekken naartoe. Goed dat er nu een einde komt aan hun lijden”, klinkt het bij een buurtbewoner. Er werden ook nog twee geiten meegenomen van het terrein.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:36

Pfff, werd de afgelopen maanden al in de gaten gehouden... Dat dit dan kan gebeuren. Dan had er al veel eerder ingegrepen moeten worden en dan nu ook nog een twentigtal paarden laten staan? Geen woorden voor... Walgelijk!

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:38

Heb ik dit nou verkeerd begrepen of stonden ze al maanden onder toezicht? Hoe heeft het dan ooit zo ver kunnen komen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:54

LottieLover schreef:
Heb ik dit nou verkeerd begrepen of stonden ze al maanden onder toezicht? Hoe heeft het dan ooit zo ver kunnen komen?

Precies dit. Waarom heeft het weer zo lang moeten duren.... ;(
Met " maanden in de gaten houden " kom je dus nergens in zo'n geval. Arme arme dieren.

Ayasha
Blogger

Re: Vijftien verwaarloosde paarden in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:01

ik begrijp dit niet... Maanden in de gaten gehouden en "streng toezicht" maar er kunnen wel nog twee paarden sterven van ondervoeding en de rest is er, behalve dat ze nog ademen, blijkbaar niet veel beter aan toe. Hoe streng is dat toezicht dan geweest? :\
Bende idioten.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:10

idd, als het waar is dat er al maanden toezicht werd gehouden en dit het eindresultaat is dan mogen de mensen die zogenaamde toezicht hebben gehouden ook een straf krijgen. Want wat heeft hun toezicht gewonnen? Alsnog veel te laat ingegrepen!
Maar wellicht missen we informatie :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:13

Ik stel mij dezelfde vraag. Op de fb pagina van Tohl staat dat ze voor duizenden euro's aan eten hebben gebracht maar de eigenares het probleem niet in zag.

Ik vermoed dat dit weer typisch Belgisch is en Tohl zelf heeft moeten wachten tot ze er achter mochten van dierenwelzijn. Anders valt het onder diefstal.

Afbeelding

Afbeelding

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:34

Onbegrijpelijk dat dit idd zolang heeft kunnen doorsudderen....enorm triest voor deze dieren...
De toezichthouders ook uit de functie die zijn dus ook blind en hopelijk krijgen die een gepaste straf!
Die vrouw daar heb ik ook geen woorden voor...nooit maar dan ook nooit
geen dieren meer en een stevige boete....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:00

Hier word je toch verdrietig en tegelijkertijd boos om!

Wat een situatie :(

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:15

De plek waar de paarden zijn opgevangen is niet erg ver van waar ik woon, bezoek die plek al een hele tijd ... Ik vrees dat ze nog niet zoiets hebben meegemaakt, arme beestjes. :(

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:25

Ook triest voor die vrouw. Dat je liefde voor dieren zo fout kan aflopen...er zitten altijd meer kanten aan een verhaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:32

Arme dieren.
En waar zitten de ogen van de toezichthouders? Die mogen de functie ook wel neer leggen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:06

De probleem zit hem niet bij de toezichthouders maar in de politiek.Zolang er maar enige vorm van eten is of drinken mag je niks doen.In belgie is er ook geen overkoepelend orgaan als de dierenbescherming.Het zijn individuele stichtingen.Je moet als je zoiets ziet melding maken bij de politie die dan beslissen of de zaak erg genoeg is,vinden ze dat dan kunnen ze vaak na eerst nog waarschuwingen de boel in beslag nemen en dan komt de zaak voor een rechter die dan vaak net zo hard de boel weer aan de eigenaar terug geeft.
Ik heb eens mee geholpen bij zo'n in beslagname.1 paard lag dood in de wei 2 zwaar ondervoed. is er ook naar een kliniek gegaan en de ander hebben we zelf met behulp van de da opgeknapt.na een rechtszaak moesten we ze terug geven.Helaas zijn ze dan ergens anders geplaatst en hebben we ze niet meer kunnen vinden en weten dus ook niet hoe het afgelopen is.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:43

Precies Beatje ze kunnen niet zomaar ingrijpen.Zo ben ik 15 jaar geleden ook met 4 paarden bezig geweest die het erg slecht hadden.omwonenden gooide af en toe een baal hooi uit meelij.Ik ben toen uit gaan leggen dat de instantie niet in kan grijpen omdat er zichtbaar voer en water is.Dat is echt zo moeilijk!
Het duurde almet al nog 6maanden voor de beslaglegging er door kwam.Bizar

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 06:40

"Niet alleen waren de dieren ondervoed, ook hun hoeven worden vaak niet meer verzorgd. Enkele paarden en ezels kunnen zo al lange tijd niet meer rechtstaan".

Dat ze niet zomaar kunnen ingrijpen als er voer en water aanwezig is, dat wist ik, maar dit dan? Als ze bij controle zien dat dieren niet kunnen staan doordat hun voeten zo verwaarloosd zijn, is dat dan geen reden om eerder in te kunnen grijpen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:25

Nee, volgens de wet zijn gezonde hoeven geen basis behoefte,water en eten wel.Hoe oneerlijk in onze ogen ook.Ik hoop dat er ooit nog verandering in komt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:03

Van de Facebook-pagina van ezelopvang Anegria (waar ook dieren heen gebracht zijn) begrijp ik dat de dierenarts hier ook een (negatieve) rol in heeft gespeeld door het toe te laten en niet actief in te grijpen.

Zonder het goed te willen praten (absoluut niet) lijkt me dit een geval van iemand die het niet meer kon overzien en het uit 'goede bedoelingen'deed. Volgens dit bericht vangen ze hier al 27 jaar slachtpaarden op: https://m.hln.be/regio/nevele/paarden-u ... ~a887962b/

Mijn mening is dat slachtpaarden meestal niet voor niks geslacht worden en dat je die niet niet willen 'redden'. Maar het geeft vaak wel iets aan over de persoon die zulke dieren opvangt (uit emotionele gronden) en als je al 27 jaar slechte, zieke en zwakke paarden hebt rondlopen, zie je misschien ook niet meer goed hoe het zou moeten zijn.

Nogmaals, het is geen excuus. Ik denk alleen juist in zulke gevallen de handhaving en dierenarts er bovenop zou moeten zitten.