Springen

Christian Ahlmann. Foto: Stefano Grasso /LGCT
Christian Ahlmann won voor zijn thuispubliek in de Longines Global Champions Tour van Berlijn. Het publiek in de Duitse hoofdstad kwam van de banken voor hun plaatselijke held. En tot hun grote genoegen zagen zij hoe de 28-jarige Duitse amazone Simone Blum liet zien over stalen zenuwen te beschikken en naar de tweede podiumplaats galoppeerde. Daarbij liet zij een aantal van de beste ruiters van de wereld achter zich. ‘Ongelooflijk’, zo beschreef zij dit moment van haar carrière.
Slechts drie combinaties wisten in de eerste omloop foutloos te blijven en plaatste zich voor de barrage. Leopold van Asten had met VDL Groep Beauty helaas twee springfouten in de barrage, maar pakte daarmee wel de derde prijs.
De overwinning van Christian Ahlmann met Codex One maakt de strijd om de kampioenstitel een hele spannende. Na deze overwinning staat hij op de derde plaats in het algemeen kampioenschap met 220 punten, slechts één punt achter Alberto Zorzi (ITA). Harrie Smolders blijft aan de leiding met 252 punten maar zijn voorsprong wordt kleiner.
Christian Ahlmann (DLD) winnaar van de LGCT Grand Prix: “Ik ben heel, heel gelukkig. Ik stijg in de ranking en ik ben als Duitser echt blij met dit concours met fantastische supporters. Het was echt plezierig om hier te rijden. Codex is een groot talent, ik ben echt trots op hem. In iedere ring voelt hij zich thuis en in de barrage wist hij wat hem te doen stond. Simone heeft ook briljant gereden. Haar paard is echt snel. Ik wist dat ik risico’s moest nemen. Codex was een beetje moe maar hij sprong net als anders. Het is een vechter en dat maakt hem heel speciaal.”
Simone Blum (DLD) tweede prijswinnaar: “Dit is tot nu toe een fantastisch jaar. Ik won het Duitse Kampioenschap, ik was in de gelegenheid om hier te rijden en dat ik als tweede ben geëindigd is ongelooflijk. Ik denk dat iedereen Alice mee naar huis wil nemen. Ze is een geweldig paard. Zo vol power, ze is een echte vechter. Ik ben zo trots op haar. Ze is echt snel, zelf was ik wat nerveus in de barrage en daarom was ik niet op mijn best. Maar ik ben heel blij.”
Leopold van Asten (NED) derde prijswinnaar: “Mijn paard sprong heel goed vandaag, vooral in de eerste omloop. Als je als eerste moet starten in de barrage weet je dat er nog twee goede ruiters na je komen. Ik heb wat geprobeerd, maar mijn paard voelde wat leeg aan het begin van de barrage. Ik had direct een fout en de concentratie was meteen weg. Maar ik ben erg tevreden over mijn paard vandaag.”
Harrie Smolders (NED), leider in het algemeen klassement van de LGCT: “Ik ben blij met hoe het vandaag is gegaan. Het was pas mijn tweede wedstrijd met Capital Colnardo, we moeten elkaar nog wat beter leren kennen. Ik heb mijn positie in het algemeen klassement wat verbeterd, maar Zorzi en Ahlmann komen dichterbij en het zal echt spannend zijn tot aan het eind.”
Klik hier voor de volledige uitslag.