Paul Tapners bit breekt tijdens cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paul Tapners bit breekt tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 20:04

Equnews / Horse and Hound
Overige

Afbeelding
Foto door Margreet

De in Groot-Brittannië gevestigde Australische eventingruiter Paul Tapner kreeg vorige week vrijdag tijdens de cross van het Engelse Aston-Le-Walls te maken met een groot probleem tijdens een van de laatste hindernissen in de cross. Vlak voor hindernis 20 brak namelijk het bit van zijn paard Bonza King of Rouges.

De ruiter, die als doel had om te winnen na een foutloos springparcours en een hoge score in de dressuur, moest daardoor zijn rit onderbreken. “King liep echt super en net zoals altijd wist hij alles te geven tijdens de cross. Ik had mijn zinnen gezet op de winst na mijn goede score in de dressuur en het foutloze springconcours. Echter werd hij erg sterk aan het einde van de cross. Toen we een bocht moesten maken richting hindernis 20, een punt, probeerde ik hem voor de hindernis te draaien. Hij draaide niet en ik had ineens niets meer in mijn handen omdat het bit gebroken bleek te zijn. Met de snelheid waarmee we gingen was het best even angstig”, vertelt Tapner.

De ruiter kende toch een klein moment van paniek waarin hij het idee had dat het zou gaan eindigen in een ramp. “Je weet nooit hoe een paard reageert, of wat er gaat gebeuren. Sommigen raken in blinde paniek en gaan er vandoor en dat was eerlijk gezegd wat ik zelf verwacht had bij King. Gelukkig kon ik hem kalmeren. Ik hield vast aan zijn frontriem en kon hem zo laten stoppen”.

Tapner zegt dat King en hijzelf allebei in orde zijn. ‘Het bit kwam helemaal schoon zijn mond uit, er was absoluut geen verwonding’, zei hij. Hij heeft dit in 20 jaar nog nooit eerder meegemaakt. De fabrikant van het bit, Myler, heeft contact met hem opgenomen. Ze zijn bezorgd en willen het bit graag onderzoeken ondanks dat zulke incidenten vrijwel nooit voorkomen.

Star123456

Re: Paul Tapners bit breekt tijdens cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:12

Pff ze hebben geluk gehad dit had stiekem slecht kunnen aflopen

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:18

Maar hoe dan? waar breekt zoiets? lijkt me niet dat die dingen zo fragiel zijn dat ze zomaar doormidden breken -O-

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:21

Het had gekke dingen kunnen veroorzaken. Maar wie weet hoeveel druk er op dat bit heeft gestaan, deze keer en de keren daarvoor!. Dat de fabrikant reageert ...dat lijkt me logisch dan ga je toch gewoon af als er een bit met jou naam door midden gaat op zo een belangrijk evenement!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:21

Misschien zat er een foutje in het bit? Kan altijd gebeuren. Anders ben je wel heeeeeel hard in de mond van je paard geweest...dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:23

Wow dat lijkt me best angstig zo in de cross. Gelukkig is het allemaal goed gegaan. Misschien metaal moeheid in het bit of zo?

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:27

Bitten slijten ook natuurlijk na een flink lange tijd. Op een pony hof waar ik wel eens mee help gebeurt er ook wel eens dat er een bitje breekt, maar die gaan dan ook al heeel lang mee.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:27

Wow dat is eng zeg! Nog vervelender dan wanneer je teugel breekt. Gelukkig is het goed afgelopen.

Ik had ooit een pony die met een hol bitje liep, en na een wedstrijd had dat beest het bit doormidden gekauwd, dat zag er ook vreemd uit. Was wel het fijnste bit waar die pony op liep (gewone trens voor de menwagen, erg gevoelig mondje).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 06:14

Hier ook eens een bit doormidden gehad zonder totale druk. Bit was gewoon versleten en heel veel gebruikt..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 06:28

Het is gewoon materiaal, en dat kan nou eenmaal stuk gaan := alleen erg gevaarlijk ja :j

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:53

Bij mij eens gebeurd met een kneveltrens die brak aan de zijkant bij de knevel af en was nog geen 2 week oud. Maar gebeurde gelukkig niet in de mond van mijn paard maar in mijn handen. Zonder dat ik er wat bijzonders mee deed.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:58

Enkele jaren geleden brak op hoog niveau in een cross een appelbitje. Daar waren toen ook wel fotos van.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:24