Duitsland: Opnieuw geval van EIA in de regio Pinneberg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Duitsland: Opnieuw geval van EIA in de regio Pinneberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 15:32

Bokt.nl / St-Georg.de
Welzijn

In Schleswig-Holstein (Duitsland) moet opnieuw een polopaard worden ingeslapen, omdat het besmet is geraakt met EIA (Equine Infectieuze Anemie).

Het gaat, zoals de NDR meldt, om een polopaard van Gut Aspern, een grote polostal uit de regio Pinneberg. Het paard viel op nadat in Hamburg drie gevallen van EIA bekend werden. Ook de paarden die in contact zijn geweest met de besmette paarden werden onderzocht, zoals gebruikelijk bij deze virusbesmetting, ook wel besmettelijke bloedarmoede van éénhoevigen genaamd. Hierbij viel het paard op Gut Aspern op. Het dier moest worden ingeslapen. Een tweede paard wordt ervan verdacht besmet te zijn met het virus. Dit zou dan geval nummer 17 zijn.

Het bedrijf is, zoals in alle gevallen waarin een besmetting is geconstateerd, hermetisch afgesloten voor een periode van drie maanden, waarna de aanwezige paarden nogmaals onderzocht zullen worden. Pas wanneer na deze controle geen nieuwe besmettingen worden vastgesteld zal de zone worden opgeheven.

Het eerste geval werd bekend op 8 juni. Het ging om een polopaard uit de regio Verden, Duitsland. Sindsdien wordt de ziekte regelmatig gemeld. In Düsseldorf, Grafschaft Bentheim, Hamburg, Tagmersheim, Nederland en Zwitserland moesten paarden worden ingeslapen. Er lopen nog verdere onderzoeken.

Meer informatie over de ziekte EIA vind je hier: [VN] Wat je moet weten over Equine Infectieuze Anemie

anjali

Re: Duitsland: Opnieuw geval van EIA in de regio Pinneberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:44

Ik vind dit zeer zorgwekkend omdat de paarden afgemaakt worden.Zo kun je dus je paard zomaar kwijtraken!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:49

wat is er toch op die polo wedstrijd gebeurd dat er zoveel paarden besmet geraakt zijn? Ik kan me haast niet voorstellen dat het komt van een hyperactieve mug.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:03

Ik denk dat die paarden sowieso al vatbaarder zijn voor welke infectieziekte dan ook, omdat ze door stress een verminderde weerstand hebben. Als er eentje is die EIA heeft en dat is nog niet bekend, dan kunnen vele muggen natuurlijk andere paarden die er vlakbij staan besmetten. De incubatietijd kan best lang zijn en zodoende kan het als een olievlek over andere paarden verspreiden...
En ik weet niet hoe lang die wedstrijden in Bad Bentheim geduurd hebben en hoeveel paarden daar aanwezig waren? Misschien was het wel zo dat die paarden daar een paar weken gestaan hebben, dat maakt de kans ook al weer groter op meer infecties. Er waren ook stallen waar meerdere paarden besmet waren, dus ook besmette paarden zijn weer een infectiebron voor andere paarden. Dan zeggen ze wel dat het niet besmettelijk is als het virus "slaapt", het zou zelfs zo kunnen zijn dat er nu paarden gevonden zijn na deze onderzoeken die al jaren drager waren...
In Duitsland zijn ze aardig rigoureus met het inslapen van paarden bij EIA, in Nederland heb je nog een soort van keuze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:20

Jet schreef:
Ik denk dat die paarden sowieso al vatbaarder zijn voor welke infectieziekte dan ook, omdat ze door stress een verminderde weerstand hebben. Als er eentje is die EIA heeft en dat is nog niet bekend, dan kunnen vele muggen natuurlijk andere paarden die er vlakbij staan besmetten. De incubatietijd kan best lang zijn en zodoende kan het als een olievlek over andere paarden verspreiden...
En ik weet niet hoe lang die wedstrijden in Bad Bentheim geduurd hebben en hoeveel paarden daar aanwezig waren? Misschien was het wel zo dat die paarden daar een paar weken gestaan hebben, dat maakt de kans ook al weer groter op meer infecties. Er waren ook stallen waar meerdere paarden besmet waren, dus ook besmette paarden zijn weer een infectiebron voor andere paarden. Dan zeggen ze wel dat het niet besmettelijk is als het virus "slaapt", het zou zelfs zo kunnen zijn dat er nu paarden gevonden zijn na deze onderzoeken die al jaren drager waren...
In Duitsland zijn ze aardig rigoureus met het inslapen van paarden bij EIA, in Nederland heb je nog een soort van keuze.

Welke keus heb je dan in Nederland als je paard positief test?? Volgens mij alleen 24 uur op stal zonder openingen in de stal. Want dan kunnen muggen binnenkomen. Dat is imo geen keus.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:20

Volgens mij zijn veel van de polopaarden geïmporteerd uit Argentinië en al dragers van de ziekte. Tenminste dat had ik ergens gelezen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:25

bigone, je mag in Nederland je paard houden als het geen klinische verschijnselen vertoont, maar wel positief test als je het paard voor de rest van zijn leven buiten 200 meter van andere paarden houdt. Het wordt namelijk niet overgebracht door bloed dat de mug of daas gedronken heeft, maar door bloed dat aan de steeksnuit of poten zit en dat is na 200 m. niet meer besmettelijk doordat het dan gestold is. Als ze de kans hebben gekregen hun buik vol te drinken aan bloed van een besmet paard gaan ze pas later op zoek naar een nieuw slachtoffer en dan besmetten ze dat nieuwe paard ook niet meer.

Setteke, die kans acht ik ook heel groot! Maar in Duitsland waren er dus wel paarden op dezelfde stal als polopaarden die geen polopaard waren en ook besmet waren, die hebben het dus wel via muggen/dazen in Duitsland zelf opgelopen.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 06:34

Er is overigens geen bewijs dat muggen EIA verspreiden. Het zijn de grotere steekvliegen zoals dazen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:51

Hoe is de toch mogelijk steeds bij polo paarden???

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:54

Jet, dan zal een paard zonder soortgenoten altijd op hetzelfde perceel moeten blijven. En moet je er als eigenaar voor zorgen dat er ook geen paarden in de buurt kunnen komen. Dat is heel lastig in ons kleine landje en voor het paard ook, of je moet zorgen dat je twee positieve paarden hebt, dan staat hij niet alleen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:53

Popstra schreef:
Hoe is de toch mogelijk steeds bij polo paarden???

Veel paarden waren al drager en hebben de besmetting ooit in Argentinië opgelopen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:25

Bigone, helemaal met je eens hoor, ik zou daar ook niet voor kiezen, zeker niet. Ik snap ook niet waarom ze deze uitwijkmogelijkheid erin hebben zitten, je mag een paard eigenlijk niet alleen houden vindt men ( vind ik ook hoor), maar in dit geval moet het afgezonderd worden. Tenzij je inderdaad nog een geval hebt...