Casper Tsin en Erin Danni Wielsma maken zich op voor het WK

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Casper Tsin en Erin Danni Wielsma maken zich op voor het WK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 14:00 Tip de Nieuwsredactie

Leeuwarder Courant / Omroep Flevoland / Bokt.nl
Western

Afbeelding
Casper Tsin met Olenas Finest Chic, foto door Amanda

De reiningsport krijgt steeds meer aandacht in Nederland. Zo interviewde de Leeuwarder Courant de kersverse Nederlands Kampioene Junioren Erin Danni Wielsma en bondscoach Robert Overbeek. En ook de Nederlands Kampoen Casper Tsin werd geïnterviewd. Hij verscheen voor de camera van Omroep Flevoland.

Erin Wielsma werd in Nederlands kampioen bij de junioren en is geselecteerd voor het WK voor junioren, dat van 9 tot en 12 augustus in het Zwitserse Givrins wordt gehouden. Met trots draagt Erin Wielsma haar riem met fraaie gesp, de buckle die ze kreeg als beloning voor haar prestatie tijdens de nationale titel-strijd. "Toen ik kampioen werd moest ik alles nog wel even laten bezinken. Er kwam zoveel op mij af. Pas bij het uitstappen drong het tot me door. Het is helemaal cool!"
De jonge ruiter heeft alles over voor haar passie. Als ze moet kiezen tussen school en reining, dan zou de keus op de sport vallen. Maar gelukkig hoeft Erin Wielsma, VWO-scholiere, helemaal geen keus te maken. Haar school, het Lauwers College in Buitenpost, biedt haar alle ruimte om te doen wat ze het liefst doet. "School is wel belangrijk, maar reining is echt mijn ding. Het liefst doe ik dat de rest van mijn leven."

Robert Overbeek, sinds het voorjaar reiningbondscoach, lacht. Hij kent het gevoel dat zijn ‘pupil’ heeft. "Ik ben alleen een minder begenadigd ruiter dan zij is. Ben je eenmaal verslaafd aan reining, dan laat het je nooit meer los", zegt hij. "En Erin heeft het geluk dat haar ouders Jelle en Sonja er heel veel voor over hebben. Zij brengen haar hier vier keer in de week om te trainen. Een enkele reis van Buitenpost naar Rotstergaast is 53 kilometer." Voor vader en moeder Wielsma, zelf ook idolaat van de sport, is reining veel meer dan paardensport. Het is een manier van leven. Dat geldt eigenlijk ook voor Overbeek, die een jaar of 25 geleden in ‘het paardenvak’ rolde. "Mijn dagen waren destijds zakelijk ingericht. Ik liep volle dagen in pak. Door Joke, die uit een familie van paardenliefhebbers komt, kwam ik in aanraking met dressuur en springen. Ik vond rijden leuk, maar merkte dat ik geen zin had om in die witte broeken rond te lopen. Ik had liever een spijkerbroek, lekker losjes. Op een gegeven moment zijn we bij een westernshow wezen kijken. De ongedwongen sfeer sprak ons aan. Toen wist ik: als ik ga rijden, dan is het in westernstijl. Voor Joke was dat ook een optie."

Lees het volledige artikel in de Leeuwarder Courant.

Ook Casper Tsin maakt zich op voor het Wereldkampioenschap Reining. Dit WK, waarbij de Flevolander uitkomt in de categorie Young Riders, wordt volgende maand in Zwitserland verreden. De 18-jarige ruiter is de regerend Nederlands kampioen. Zijn uitverkiezing voor het WK heeft hij daaraan te danken. Dat Tsin zich nu al heeft geplaatst voor het WK is opmerkelijk, want hij beoefent de sport pas sinds zijn veertiende. Daarvoor deed hij fanatiek aan voetbal en judo. Als Nederlands kampioen in de categorie tussen de 16 en 21 jaar mag hij met zijn paard Olenas Finest Chic naar het WK. In het Zwitserse Givrins doet hij zowel individueel als met het team mee.

Klik hier voor de uitzending van Omroep Flevoland.

De volgende zes Young Riders komen aan start op het wereldkampioenschap:
* Fabienne Cosijnse – Shining San Tari
* Jody IJfs – Playalong Joyfully
* Tess de Jong – Navajos Lil Wimp
* Casper Tsin – Olenas Finest Chic
* Donna Valent – Hot Peppy Chic
* Yessie van der Zwan – My Diamonds Pearl

Bij de Junioren (14 t/m 18 jaar) wordt geen team afgevaardigd alleen een individueel startende combinatie:
* Erin Danni Wielsma – Gun Ho Chex

Bij de Senioren komen de volgende combinaties aan start op het FEI EK:

* Petra van Ede – Wimpy’s Wound Up
* Lia Freriks – Ready For Revolution
* Anne Grether – Wimpy’s Little Tejano
* Roy van der Hoeven – A Chic On Whiskey
* Jurgen Pouls – Paula First Gun
* Suzanne Scharroo – Walla Whiz N Tari BB

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie