Documentaire over Nederlandse ‘wilde’ paarden in Bulgarije

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Documentaire over Nederlandse ‘wilde’ paarden in Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 00:14

*avans.nl / ark
Overige

Afbeelding

Mede dankzij het werk van twee Avansstudenten kunnen Nederlandse Konikpaarden in Bulgarije de officiële wildstatus krijgen. Jamie-Lee Bal en Joanne Landman maakten een 15 minuten durende documentaire om het bijzondere project vast te leggen.

De film illustreert het belang van een wildstatus voor de konikpaarden in de Oostelijke Rhodopen in Bulgarije. ARK Natuurontwikkeling is samen met Rewilding Rhodopes al enige tijd aan het werk om voor de paarden de status van wild dier te verkrijgen. Hoewel deze paarden al wel als wilde dieren leven in de natuurgebieden waar ze worden ingezet, geldt dat ze momenteel toch onder de landbouwregelgeving vallen en voor de wet niet als wilde dieren worden aangemerkt. Als ze de status wild krijgen betekent het dat de paarden dan weer gezien worden als echte wilde dieren, net als herten, zwijnen, beren en wisenten. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze geen registratiechips meer hoeven te krijgen ter identificatie, dat hun bloed niet langer jaarlijks bemonsterd hoeft te worden en dat ze kunnen blijven liggen als ze doodgaan, net als andere wilde dieren. Ook geldt dat de draad waar ze nu achter leven dan kan verdwijnen. Het zijn dan de eerste wild levende paarden in Europa die wettelijk worden erkend als echt in het wild leven dieren.

Overheid overtuigen
Jamie: ‘ARK Natuurontwikkeling kan onze documentaire goed gebruiken om de Bulgaarse overheid in te laten zien hoe belangrijk deze wilde paarden zijn voor de natuur in de Rhodopen. Om "Status Wild" te verkrijgen is een handtekening nodig van de Bulgaarse overheid. Hierdoor zou Bulgarije als eerste Europese land officieel wilde paarden hebben. Daarnaast zal de film gebruikt worden als voorbeeld voor andere landen om ook een Status Wild aan te vragen. En onze documentaire wordt ingezet voor toerisme in de regio, educatie op scholen, bij speciale feestdagen en het verspreiden van de "Rewilding" boodschap om Europa een stukje wilder te maken.’

Nederlandse paarden
De Konikpaarden die naar Bulgarije zijn gebracht komen oorspronkelijk uit Nederland. Ze hebben gekozen voor deze paarden omdat de Konik heel dichtbij het ras komt dat vroeger in de Bulgaarse natuur leefde. ‘Tijdens het maken van de documentaire begonnen we ook zelf steeds meer in te zien hoe belangrijk de paarden zijn voor de natuur in Bulgarije. Alles en iedereen staat met elkaar in verbinding. Echte wilde natuur bestaat nog in Europa en staat niet voor ruigheid maar voor vrijheid. Wij mensen hoeven ons niet altijd te bemoeien met de natuur, de dieren en de planten. Zoals de eindquote in onze documentaire luidt: Nature existed billions of years without people and can exist without us.’

Ervaring in het buitenland
‘Voor ons afstudeerproject wilden we erg graag naar het buitenland, om daar onze passie voor film te combineren met mooie natuur en mensen die zich inzetten voor deze natuur’, laten Jamie en Joanne weten. ‘Toen we hoorden over wilde paarden in de bergen, waren we meteen verkocht. We zagen de dronebeelden al voor ons.’ Gewapend met enorme cameratassen vertrokken de meiden in maart naar Bulgarije. Na een week in de hoofdstad Sofia begon het avontuur in het Rhodopengebergte. Via vlogs op hun kanaal Jamie & Joanne Films hielden ze vrienden en familie op de hoogte over het proces van het maken van hun internationale film.


AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Documentaire over Nederlandse ‘wilde’ paarden in Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:38

Wauw super
Mooi filmpje ook :D

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Documentaire over Nederlandse ‘wilde’ paarden in Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:53

Wauw! Wat een prachtig gebied. <3 Het filmpje is ook mooi gemaakt!

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Documentaire over Nederlandse ‘wilde’ paarden in Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:49

Heel erg mooi! <3

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:14

Complimenten nieuwsredactie, dit is een heel mooi item voor op Bokt. Ik heb hier echt van genoten <3 .
Jamie en Joanne, als jullie dit al kunnen maken als afstudeerproject, dan zie ik jullie verdere natuurfilms graag tegemoet. Ik vind het echt heel erg goed gemaakt en de natuur hebben jullie prachtig gefilmd, de interviews mooi door de beelden geweven.
Inhoudelijk, wouw wat kunnen die paarden meppen zeg :)) , en prachtig dat de paardjes zich staande weten te houden tijdens aanvallen van wolven. Dat had ik toch ook niet verwacht.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Documentaire over Nederlandse ‘wilde’ paarden in Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:08

Ik zou erg verdrietig zijn zonder mijn paarden; maar dit gun ik ze het meest.
Ik zou er goed mee kunnen leven dat paarden alleen nog zo leven en niet meer in particulier bezit zijn. Weet niet wat ik dan moet met mijn leven, hahaha!
Maar wat zouden veel dieren gelukkig zijn, dieren die nu alleen maar achter tralies staan.

Het is duidelijk dat de vegetatie daar veel beter is voor ze. Ze zien er beter uit dan veel koniks hier.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Documentaire over Nederlandse ‘wilde’ paarden in Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:20

Prachtig project...!

Ruim tien jaar geleden zijn er ook koniks uit Nederland naar Estland gegaan. Bokt kan zich bij tijd en wijle schor debatteren over de Oostvaardersplassen, maar het gebied heeft een functie...!

Jante
Berichten: 159
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:38

Jamie en Joanne wat hebben jullie de beelden en de intervieuws goed gemaakt!
En wat treffend dat jullie film bijdraagt in het buitenland.

Sannewerkman

Berichten: 1
Geregistreerd: 22-08-15
Woonplaats: Joure

Re: Documentaire over Nederlandse ‘wilde’ paarden in Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:45

De paarden zien er idd super goed uit! Mooie docu :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:55

Prachtig ! <3 Heel mooi in elkaar gezet ook !
Die laatste zin is idd een voltreffer. Meer mensen moesten dit beseffen :j

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:36

Super mooi gebied! Ik ben er in mei geweest en heb ook nog gieren en beren in het wild gezien en inderdaad paarden en koeien en nou ja het is een mooi land en een super mooi gebied :j