Fries festival serveert ponyvlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18484
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:53

Ach ja wij hebben hier een winkel die de runderen en konikpaarden uit het naastgelegen natuurgebied verkopen. (de winkel zit pal naast het natuurgebied waar het restaurant op uit kijkt.
Dus technisch gezien kijk je ook uit op je eten :')
Heerlijk stukje vlees.

https://www.utrechtslandschap.nl/wildernisvlees

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:01

Palmera schreef:
dieseltje schreef:
Eens, door er 3 hengsten, shetlanders, voor te gaan slachten krijg je een duidelijk beeld van de dieren en dat maakt het lastiger. Gebruik dan gewoon aangekocht paardenvlees van een slager die dat aanbiedt, evengoed paardenvlees maar dan heb je geen beeld erbij van 3 shetlanderhengstjes die net nog rondliepen in het natuurgebied.

1. Jij kunt je niet voorstellen hoe een koe of varkentje eruit zien?


Waar haal je die onzin nou weer vandaan?
Ik eet überhaupt geen vlees....heb zelf paarden lopen en woon tussen de boerderijen. Ik weet verdomt goed waar vlees vandaan komt en zo ook mijn kinderen. Maken nergens een geheim van, maar ben van mening dat een statement ook anders gemaakt kan worden, prima toch, ieder zijn mening. Ik heb ook niet gezegd dat het initiatief an sich verkeerd is, maar ik hoef geen foto of beeld van het dier op mijn bord (ookal heb ik dat al niet op mijn bord...)
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 12-07-17 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:02

Ik vind het toch wel een naar idee eigenlijk. Heel hypocriet misschien, maar zodra je een dier niet kent, vind ik het toch minder erg. Maar nu weet je al dat het om drie shetlanderhengsten gaan, inclusief foto, die voor zover ik lees niets mankeren, die leuk voor een festival worden geslacht.

Ik vind het prima als mensen paard eten :) Maar ik vind het toch zonde om die drie uit het natuurgebied te halen om ze te laten slachten voor een festival.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:11

Danielleeee_ schreef:
Ik vind het toch wel een naar idee eigenlijk. Heel hypocriet misschien, maar zodra je een dier niet kent, vind ik het toch minder erg. Maar nu weet je al dat het om drie shetlanderhengsten gaan, inclusief foto.


Dat vind ik ook. Als je mij een foto laat zien van de koe dan nog levend die op dat moment op mijn bord ligt heb ik denk ik ook spontaan geen trek meer :=

En paardenvlees, ik lust het niet... Maar inderdaad, vlees is vlees als je het mij vraagt.

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:15

Danielleeee_ schreef:
Ik vind het toch wel een naar idee eigenlijk. Heel hypocriet misschien, maar zodra je een dier niet kent, vind ik het toch minder erg. Maar nu weet je al dat het om drie shetlanderhengsten gaan, inclusief foto, die voor zover ik lees niets mankeren, die leuk voor een festival worden geslacht.

Ik vind het prima als mensen paard eten :) Maar ik vind het toch zonde om die drie uit het natuurgebied te halen om ze te laten slachten voor een festival.

Dus je hebt liever dat ze opgeladen worden op transport naar Italie en als salami weer op je pizza komen. Maar ik kan je gevoel wel begrijpen en het is inderdaad hypocriet. Troost is dat je echt niet de enigste bent. Lees in supermarkten maar eens de ingredienten van kroketten, frikadellen enz. IN heel veel produkten zit paardenvlees verwerkt, wil ik het dan toch eten dan liever van dieren die zeker weten een goed leven hebben gehad dan van dieren met onbekende herkomst.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 12-07-17 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:15

dieseltje schreef:
Waar haal je die onzin nou weer vandaan?
Ik eet überhaupt geen vlees....heb zelf paarden lopen en woon tussen de boerderijen. Ik weet verdomt goed waar vlees vandaan komt en zo ook mijn kinderen. Maken nergens een geheim van, maar ben van mening dat een statement ook anders gemaakt kan worden, prima toch, ieder zijn mening. Ik heb ook niet gezegd dat het initiatief an sich verkeerd is, maar ik hoef geen foto of beeld van het dier op mijn bord (ookal heb ik dat al niet op mijn bord...)

Relax.... Het kwam gewoon zo over. :)

En natuurlijk mag jij een andere mening hebben. :)


Danielleeee_ schreef:
Ik vind het toch wel een naar idee eigenlijk. Heel hypocriet misschien, maar zodra je een dier niet kent, vind ik het toch minder erg. Maar nu weet je al dat het om drie shetlanderhengsten gaan, inclusief foto, die voor zover ik lees niets mankeren, die leuk voor een festival worden geslacht.

Ik vind het prima als mensen paard eten :) Maar ik vind het toch zonde om die drie uit het natuurgebied te halen om ze te laten slachten voor een festival.

M.b.t je eerste alinea zou je eerlijker zijn als je vegetariër zou worden. :)

Bedenk je dat de Nederlandse natuurgebieden niet groot genoeg zijn om alles maar te laten lopen. Ook het gebrek aan natuurlijke vijanden maakt dat een populatie snel groeit. Er wordt regelmatig ingegrepen in dergelijke gebieden. Inderdaad: manlijke dieren het eerst. Ze doen dit dus toch wel, alleen zonder dat jij het weet.

Al die koeien, varkens en kippen zijn trouwens ook gezond. Mankeren niets. ;)

MarjanB

Berichten: 16506
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:16

Vorig jaar op manana manana stond ook een karretje met vlees van ongewenste dieren. In dit geval een dartmore hengst die ook niet in de kudde kon blijven. Ik vind het zonde als ze het vlees weggooien ipv gebruiken of dat ze van de honger sterven zoals in de Oostvaardersplassen :(

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:16

Vind er niks mis mee. Vind het behoorlijk hypocriet om geen paard te eten maar wel ander vlees.

Mijn vriend is koeienboer, dus ik eet vaak vlees terwijl ik het beestje gekend en geknuffeld heb. Ik weet dat ze een goed leven hebben gehad, goed voer hebben gekregen en dat het een eerlijk stukje vlees is. Stukken beter dan het vlees uit de supermarkt, waarvan je niet weet hoe de beestjes behandeld zijn.

Onali

Berichten: 18484
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:17

Mijn pony's staan nu bij een koeienboer op het erf. Ondanks dat het gros van de kalfjes al weg zijn heb ik toch lekker staan knuffelen met die diertjes.
Oke ik noemde ze allemaal biefstukje :') maar ze waren zo schattig en lief dan zet ik het stukje eten uit mn hoofd.

Zaten ook hele knappe exemplaren bij, maar helaas waren het voornamelijk stierkalfjes.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37283
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:17

Stond er dit jaar ook weer. Ik heb rundvlees van henkie 3 in de vriezer liggen heerlijk lakenvelder stier vlees. Dit was een loeder maar ook al eens een lieve limousine koe gegeten die ik zelfs gevoerd heb eerder. Tsja niks mis mee beestjes hebben het goeg gehad.

Anoniem

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:18

My little pony burger _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:19

Ik geef alle koetjes inderdaad ook gewoon aardappeltjes uit de hand en de kalfjes geef ik melk, etc., terwijl ik goed weet dat ze na zoveel tijd opgeladen worden en naar de slager worden gebracht. Vlees smaakt overigens erg goed, komt vast door de extra liefde die erin gestoken wordt :P

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:20

Zomaar een vraag wat in me naar boven komt.
Stel je doet niks met zo'n paard als de mensen het niet willen. Gaat het vlees dan bijvoorbeeld niet naar een dierentuin? Het zal toch niet 'zomaar' weggooit worden, hoop ik?
Ik het er ook een moeite mee. Ik eet liever een stukje shetlander vlees dat lekker in de weide heeft gehobbeld dan een beest dat het daglicht nooit gezien heeft.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:21

Ik zou het zelf niet eten, maar ik ben dan ook gewoon een lastige vleeseter, lust weinig en ben te penny om dan bewust paard te eten.

En waarom niet noemen dat het drie shetlandhengstjes zijn? Daarmee maak je mensen toch bewust van wat ze eten. Die hengsten zijn heus niet alleen voor het festival geslacht, maar zouden anders ook wel geslacht zijn. Alleen vertellen ze dat er nu bij, in plaats van een naamloos stuk vlees te serveren die nog steeds van dezelfde pony afkomstig is.

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:22

Palmera schreef:
dieseltje schreef:
Waar haal je die onzin nou weer vandaan?
Ik eet überhaupt geen vlees....heb zelf paarden lopen en woon tussen de boerderijen. Ik weet verdomt goed waar vlees vandaan komt en zo ook mijn kinderen. Maken nergens een geheim van, maar ben van mening dat een statement ook anders gemaakt kan worden, prima toch, ieder zijn mening. Ik heb ook niet gezegd dat het initiatief an sich verkeerd is, maar ik hoef geen foto of beeld van het dier op mijn bord (ookal heb ik dat al niet op mijn bord...)

Relax.... Het kwam gewoon zo over. :)

En natuurlijk mag jij een andere mening hebben. :)


Danielleeee_ schreef:
Ik vind het toch wel een naar idee eigenlijk. Heel hypocriet misschien, maar zodra je een dier niet kent, vind ik het toch minder erg. Maar nu weet je al dat het om drie shetlanderhengsten gaan, inclusief foto, die voor zover ik lees niets mankeren, die leuk voor een festival worden geslacht.

Ik vind het prima als mensen paard eten :) Maar ik vind het toch zonde om die drie uit het natuurgebied te halen om ze te laten slachten voor een festival.

M.b.t je eerste alinea zou je eerlijker zijn als je vegetariër zou worden. :)

Bedenk je dat de Nederlandse natuurgebieden niet groot genoeg zijn om alles maar te laten lopen. Ook het gebrek aan natuurlijke vijanden maakt dat een populatie snel groeit. Er wordt regelmatig ingegrepen in dergelijke gebieden. Inderdaad: manlijke dieren het eerst. Ze doen dit dus toch wel, alleen zonder dat jij het weet.

Al die koeien, varkens en kippen zijn trouwens ook gezond. Mankeren niets. ;)

Ik ben ook vegetariër :D al een jaar of 8,5

Edit: maar je hebt wel een punt inderdaad. Er is te weinig ruimte in Nederland om alles maar te laten lopen.

Edit 2: een vriendin van me woont op een boerderij met koeien, die ook regelmatig voor de slacht zijn. En dan loop je door die stal en zie je al die koeien zo lief naar je kijken, en dan weet je, over een poosje lig je op iemands bord :+ Maarja, zo gaat het nou eenmaal. Die koeien hebben een prima leven op de boerderij bij haar :)
Laatst bijgewerkt door Danielleeee_ op 12-07-17 11:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:22

Ik vind dit een goed initiatief. Juist door "eigen" pony's te gebruiken weet je zeker dat de paardjes een goed leven hadden en op de juiste wijze zijn geslacht. Dit maakt het natuurlijk moeilijker voor sommige mensen omdat het dan "te dichtbij" komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:23

Marrie_L schreef:
En waarom niet noemen dat het drie shetlandhengstjes zijn? Daarmee maak je mensen toch bewust van wat ze eten. Die hengsten zijn heus niet alleen voor het festival geslacht, maar zouden anders ook wel geslacht zijn. Alleen vertellen ze dat er nu bij, in plaats van een naamloos stuk vlees te serveren die nog steeds van dezelfde pony afkomstig is.


Omdat dat, voor mij in ieder geval, gevoelsmatig heel anders is.
Ik hoef geen foto's te zien van het levende beest wat op dat moment op mijn bord ligt.
Niet van een koe, niet van een kip en ook niet van een pony :)

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:28

Anoniem schreef:
Marrie_L schreef:
En waarom niet noemen dat het drie shetlandhengstjes zijn? Daarmee maak je mensen toch bewust van wat ze eten. Die hengsten zijn heus niet alleen voor het festival geslacht, maar zouden anders ook wel geslacht zijn. Alleen vertellen ze dat er nu bij, in plaats van een naamloos stuk vlees te serveren die nog steeds van dezelfde pony afkomstig is.


Omdat dat, voor mij in ieder geval, gevoelsmatig heel anders is.
Ik hoef geen foto's te zien van het levende beest wat op dat moment op mijn bord ligt.
Niet van een koe, niet van een kip en ook niet van een pony :)

Bewustwording schijnt mode te zijn. En met recht: als mensen wat meer geconfronteerd worden gaan ze misschien minder en bewuster vlees eten.

Het blijft namelijk een dood dier, hè. Niet iets roodbruins en bloederigs wat van de fabrieksband gerold komt. Soms heb ik het idee dat mensen er nauwelijks bij stilstaan dat vlees = dier. Juist daarom juich ik dit soort acties zo toe. :)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:35

Danielleeee_ schreef:
Ik vind het toch wel een naar idee eigenlijk. Heel hypocriet misschien, maar zodra je een dier niet kent, vind ik het toch minder erg. Maar nu weet je al dat het om drie shetlanderhengsten gaan, inclusief foto, die voor zover ik lees niets mankeren, die leuk voor een festival worden geslacht.

Ik vind het prima als mensen paard eten :) Maar ik vind het toch zonde om die drie uit het natuurgebied te halen om ze te laten slachten voor een festival.


Wie zegt dat ze speciaal voor het festival geslacht zijn? Dikke kans dat ze daar toch weg moesten. Beter hier geslacht dan op een dagenlang transport naar Italië zoals het meestal gaat.

Bewustwording wordt een beetje een hype. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook een stuk minder zou smaken als ik weet hoe het beest eruit zag. Super hypocriet, want ik eet wel graag vlees. Maar ik zou er toch moeite mee hebben. Ik hoop dat ze niet de helft van het vlees weg moeten gooien :+

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:43

Prima initiatief. Zoieso vlees van dieren die in natuurgebieden lopen is eerlijker en lekkerder. De dieren hebben een goed leven gehad hebben minimale stress en geen medicatie etc. En dan maakt het me idd niet uit welk dier het is. Het maakt me wel uit hoe ze leven en geslacht worden.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:50

We exporteren ons goede vlees naar het buitenland, en importeren vlees met relatief onbekende herkomst.

Of we denken rundvlees te importeren, maar dat bleken Roemeense paarden te zijn die mogelijk buut in het lijf hadden :x

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:02

My little pony burger? Alsof het grappig is om geslachte pony's te eten? Sorry maar ik vind dit echt te belachelijk voor woorden. Ik heb er geen problemen mee dat andere mensen wel vlees eten, maar ga er dan geen domme grapjes bij maken. Het is al erg genoeg dat zo'n dieren geslacht moeten worden terwijl ze gewoon in natuurgebied lopen en er niks aan het handje is. En hebben een goed leven gehad? Sorry, maar wat doet dat er toe? Dan is het plots niet meer hypocriet om wel paard te eten? Menige koeien, varkens, etc hebben echt een kutleven en worden dan in grote hopen vervoerd om afgeslacht te worden en op je bord te belanden. Echt een fijn idee is dat niet. Maar goed, ik ga hier niet de irritante anti-slachtvlees hippie uithangen. Dat kiest ieder maar voor zich.

Anoniem

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:05

Super initiatief, snap de ophef niet. Volgens mij linkt half NL de biefstuk in de supermarkt niet meer aan een levend wezen. Goed als je bewust bent waar je eten vandaan komt. Zonder festival waren deze dieren evengoed geslacht.

Onali

Berichten: 18484
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:05

Heleennn schreef:
Het is al erg genoeg dat zo'n dieren geslacht moeten worden terwijl ze gewoon in natuurgebied lopen en er niks aan het handje is.



Wat dacht je van overpopulatie? Teveel hengsten op dezelfde 5 m2? Te weinig voedsel voor al die grote grazers.
Nee dat is eerlijk naar de dieren toe.

Feit blijft gewoon dat wij in Nederland niet kunnen bieden wat de runderen, paarden en herten nodig hebben -> roofdieren.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:07

Zon spannend nieuws is het niet. Volgens mij eten we allemaal wel een een kroketje