Fries festival serveert ponyvlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:39

Heleennn schreef:
lieveli schreef:
Even de tenen intrekken Heleen, no worries!

Pardon? Je vindt je eigen one-liners best grappig zo te zien maar mij hoef je echt niet belachelijk te maken.

Dat doet ze ook niet. Je moet zelf alleen niet zo snel iets persoonlijk aantrekken ;)

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:40

MarjanB schreef:
Maaik schreef:
Maakt mij in principe vrij weinig uit dát de pony's gegeten worden. Krijg alleen een beetje de kriebels van "we willen niet provoceren, maar discussiëren."
Doet mij weer denken aan het Facebook bericht van vorig jaar, waar de drie 'slachtoffers' ook op een bijzondere manier werden voorgesteld.
"Even voorstellen: op de foto zie je Sjoerd, Johannes en Klaas Sietse. We hebben de drie pasgeboren bijproducten uit de melkindustrie gekocht van Boer Brunia. Tijdens Welcome to The Village eten we ze op. Klik de link en lees alles over de bijzondere samenwerking tussen een boer, een kok en een festival die samen werken aan een logische voedselketen."

Geld overigens ook voor "melkkoe Janneke" van het jaar daarvoor, waar ook nog regelmatig foto's van voorbij komen in de trant van "koe Janneke, voordat wij haar besloten haar op te eten".

Formuleringen die zij aanhouden komen in mijn ogen toch meer in de buurt van provoceren dan discussiëren, erg oneerbiedig.


Ik moet zeggen dat ik Boer Brunia al een hele tijd volg (vriendinnetje van me is zn schoonzusje) en ik vind het echt super dat hij aan dergelijke initiatieven mee wil werken. Hij heeft ook een niet alledaags bedrijf (koeien altijd buiten en een buitenstal in de vorm van een laag stro op een verharding, dan nog weidevogelbeheer enz) Ik denk dat er zat mensen zijn die niet eens weten hoe het er aan toe gaat in de veehouderij. Die denken dat melk uit de fabriek komt...


Ik heb het in dit verhaal over de organisatie van het festival, niet van de boer in kwestie.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:41

Heleennn schreef:
lieveli schreef:
Even de tenen intrekken Heleen, no worries!

Pardon? Je vindt je eigen one-liners best grappig zo te zien maar mij hoef je echt niet belachelijk te maken.


Wauw, jij neemt echt alles heel zwaar en persoonlijk op.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:45

Heleennn schreef:
My little pony burger? Alsof het grappig is om geslachte pony's te eten? Sorry maar ik vind dit echt te belachelijk voor woorden.


Je mag ze ook ongeslacht eten hoor. Beetje flossen met de manen, maar denk je niet dat dat nog veel belachelijker Is?

Goed initiatief om het publiek bewust te maken van wat ze eten.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:47

jasz schreef:
En ik ben het ook eens dat iedereen een dier moet kunnen slachten, ook dat levert een veel realistischer beeld op en maakt mensen meer bewust van het leed en leven van alle vee-dieren.


Lijden alle vee-dieren dan?
Menig kleinschalige boer heeft dieren in blakende gezondheid rondlopen. Het is niet voor niets dat ik vlees direct bij de boer haal.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:48

palousa_boy schreef:
Ik heb er echt geen moeite mee.
Onze paarden komen, mits het nog veilig te eten is, ook gewoon in de vriezer te liggen als ze geslacht worden. Misschien is de drempel van wanneer de genoeg is geweest voor een paard daardoor ook wel lager hier. Als je alles probeert te rekken dmv een hoop chemische bende dan is het vlees vervolgens onbruikbaar en dat is zonden.


Hier krijg ik dan toch een beetje rechtopstaande haartjes van in mijn nek...hiermee zeg je dus eigenlijk dat je paarden eerder laat slachten dan eigenlijk noodzakelijk. Want je hebt rekken en rekken natuurlijk, rekken terwijl er lijden is en het dier dood beter af is, maar je heb ook het rekken om door medisch ingrijpen misschien nog maanden/jaren toch een dier bij je te kunnen houden in relatief goede gezondheid.
Dat je je eigen dieren op eet, oke, maar dat het kunnen opeten de keuze voor medische zorg beïnvloed vind ik niet oke. (zo van geen bute geven hor, want dan mag ik het de aankomende 65 dagen niet laten slachten...) Of begrijp ik het verkeerd?

off-topic...sorry
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 12-07-17 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:48

Echt serieus, wat een sarcasme en botte reacties hier. En lekker met z'n allen tegen mij. Laat maar zitten hoor, ik hou lekker m'n bek hier. Fijn voor ons allemaal.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:49

nou het is stom maar met de kippen heb ik geen probleem ook met schapen ,haas en vis.
maar eigen dieren daar je van weet jij wordt ons vlees bind je je onbewust niet zo aan, mocht het wel gebeuren : de kip Lala ging dus de pan niet in en overleed een natuurlijke dood. tja dat besluit moet je dan maar nemen en wat er bij hoort!

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:50

Heleennn schreef:
Echt serieus, wat een sarcasme en botte reacties hier. En lekker met z'n allen tegen mij. Laat maar zitten hoor, ik hou lekker m'n bek hier. Fijn voor ons allemaal.


Wauw. Je bent volwassen joh. Mensen proberen het wat luchtiger te maken maar je hebt je al voorgenomen dat iedereen per definitie tegen je is. Echt heel kinderlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:52

lieveli schreef:
Heleennn schreef:
Echt serieus, wat een sarcasme en botte reacties hier. En lekker met z'n allen tegen mij. Laat maar zitten hoor, ik hou lekker m'n bek hier. Fijn voor ons allemaal.


Wauw. Je bent volwassen joh. Mensen proberen het wat luchtiger te maken maar je hebt je al voorgenomen dat iedereen per definitie tegen je is. Echt heel kinderlijk.


Ssssst dames, lief zijn voor elkaar!

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:53

Niet mee bemoeien, dan gaat 't vlot voorbij.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:57

Interessante discussie. Dit initiatief doet me een beetje denken aan koopeenkoe.nl . Via die website kun je een (stuk) koe kopen en het dier wordt pas geslacht als de hele koe verkocht is. Van die koe weet je het ras en het oornummer, dus in theorie kun je het dier ook achterhalen. Mij spreekt zoiets juist enorm aan, dat je meer weet over de achtergrond van een dier en je weet dat het een prima leven gehad heeft. Idem voor de shetlanders.

Er zijn steeds meer initiatieven van vlees van de boer en ik kan het alleen maar aanmoedigen. Dan kun je ook bewuster vlees eten.

Ik heb ook wel het idee dat het 'persoonlijker' maken van vlees ook goed is voor de bewustwording en mensen er juist sneller voor kiezen om minder vlees te eten of er zuiniger mee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:02

beert schreef:
Interessante discussie. Dit initiatief doet me een beetje denken aan koopeenkoe.nl . Via die website kun je een (stuk) koe kopen en het dier wordt pas geslacht als de hele koe verkocht is. Van die koe weet je het ras en het oornummer, dus in theorie kun je het dier ook achterhalen. Mij spreekt zoiets juist enorm aan, dat je meer weet over de achtergrond van een dier en je weet dat het een prima leven gehad heeft. Idem voor de shetlanders.

Er zijn steeds meer initiatieven van vlees van de boer en ik kan het alleen maar aanmoedigen. Dan kun je ook bewuster vlees eten.

Ik heb ook wel het idee dat het 'persoonlijker' maken van vlees ook goed is voor de bewustwording en mensen er juist sneller voor kiezen om minder vlees te eten of er zuiniger mee om te gaan.

Helemaal mee eens.

Koop mijn rundvlees, bij mijn buurman, die op biologische wijze Lakenvelder koeien houdt. Dit betekent dat er niet altijd op elk moment vlees is. Soms duurt het 6 weken voordat er een koe klaar is voor de slacht.
En ja, dan koop ik soms nog wel een stukje vlees in de supermarkt.

koopeenkip.nl is ook een mooi initiatief.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:04

Kan zoiets dan ook niet met een paard? :)

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:06

lieveli schreef:
Heleennn schreef:
Echt serieus, wat een sarcasme en botte reacties hier. En lekker met z'n allen tegen mij. Laat maar zitten hoor, ik hou lekker m'n bek hier. Fijn voor ons allemaal.


Wauw. Je bent volwassen joh. Mensen proberen het wat luchtiger te maken maar je hebt je al voorgenomen dat iedereen per definitie tegen je is. Echt heel kinderlijk.

Ach hou toch op. Laat het los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:08

Chasey schreef:
Kan zoiets dan ook niet met een paard? :)

Ja zou ook een mooi initiatief zijn.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:23

dieseltje schreef:
palousa_boy schreef:
Ik heb er echt geen moeite mee.
Onze paarden komen, mits het nog veilig te eten is, ook gewoon in de vriezer te liggen als ze geslacht worden. Misschien is de drempel van wanneer de genoeg is geweest voor een paard daardoor ook wel lager hier. Als je alles probeert te rekken dmv een hoop chemische bende dan is het vlees vervolgens onbruikbaar en dat is zonden.


Hier krijg ik dan toch een beetje rechtopstaande haartjes van in mijn nek...hiermee zeg je dus eigenlijk dat je paarden eerder laat slachten dan eigenlijk noodzakelijk. Want je hebt rekken en rekken natuurlijk, rekken terwijl er lijden is en het dier dood beter af is, maar je heb ook het rekken om door medisch ingrijpen misschien nog maanden/jaren toch een dier bij je te kunnen houden in relatief goede gezondheid.
Dat je je eigen dieren op eet, oke, maar dat het kunnen opeten de keuze voor medische zorg beïnvloed vind ik niet oke. (zo van geen bute geven hor, want dan mag ik het de aankomende 65 dagen niet laten slachten...) Of begrijp ik het verkeerd?

off-topic...sorry


Waarom zou ik een paard willen dat half leeft met "redelijke gezondheid"? Het moet gewoon gezond zijn, pijnvrij kunnen leven uit zichzelf en nog waardig kunnen leven. Kan dit niet dan is het jammer.
Zeg ook niet dat ik er niets aan doe om ze te helpen, ik laat ze ook gewoon opereren als dat nodig is maar dan moet er wel uitzicht zijn op een normaal leven en geen half kasplantje dat met behulp van medicijnen misschien nog een paar jaar blijft leven, dat is in mijn ogen geen leven voor een paard.
Maar dat is net zo met de honden of katten of wat dan ook, als het niet meer waardig is om te leven ga ik geen levens rekken voor m'n eigen plezier, hoe moeilijk die keuze ook is.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:27

palousa_boy schreef:
Waarom zou ik een paard willen dat half leeft met "redelijke gezondheid"? Het moet gewoon gezond zijn, pijnvrij kunnen leven uit zichzelf en nog waardig kunnen leven. Kan dit niet dan is het jammer.
Zeg ook niet dat ik er niets aan doe om ze te helpen, ik laat ze ook gewoon opereren als dat nodig is maar dan moet er wel uitzicht zijn op een normaal leven en geen half kasplantje dat met behulp van medicijnen misschien nog een paar jaar blijft leven, dat is in mijn ogen geen leven voor een paard.
Maar dat is net zo met de honden of katten of wat dan ook, als het niet meer waardig is om te leven ga ik geen levens rekken voor m'n eigen plezier, hoe moeilijk die keuze ook is.


Dank voor de verheldering, was even bang dat bij het minste of geringste er dieren naar de slacht vertrokken omdat de vriezer liever vol is ipv de wei/stal.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:33

Stel mijn Z paard breekt vandaag haar been. Waarom is dat dan geen goed vlees? Dat is pas biologisch. 7*24 uur buiten, alleen beetje lopen 4-5 keer in de week met een ruiter, verder een prachtleven.
Dan mag er best iemand genieten van een paardenbiefstukje van mijn paard. Zelf lust ik geen paardenvlees (ik heb het wel eens geprobeerd, maar paardenworst is het gewoon echt niet), maar wel konijn, haas, kip, eend, geit, schaap, rund of varken. Ik heb dus in het paspoort niet opgenomen dat mijn paard niet voor consumptie is. Dat is ze evt. wel. NA EEN GOED LEVEN.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:43

Dat is geen lekker vlees, veel te gespierd. Jouw paard zal straks hondenvoer worden waarschijnlijk.

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:45

Mooi initiatief. Ik koop mijn vlees al een tijdje bij weiderund.nl, waar de koeien dus ook gewoon in de wei lopen. Heerlijk en eerlijk vlees. Naast rund verkopen ze ook varken en kip en paard zou prima in het assortiment passen.
Mijn eigen pony slachten zou ik niet kunnen, vanwege de emotionele lading. Ik vind het idee erachter mooi. Maar ik denk dat ik geen hap door mijn keel zou krijgen als mijn maatje op mijn bord ligt.

Maar een pony (of welk ander dier dan ook) die vrij heeft geleefd, zit voor mij geen emotionele waarde aan. Dat zou ik zeker kunnen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:52

@Germie Ik denk er ook zo over. Maar als ie een poot breekt gaat ie hier en doe ik hem geen transport richting slachthuis aan hoor.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:00

lieveli schreef:
Dat is geen lekker vlees, veel te gespierd. Jouw paard zal straks hondenvoer worden waarschijnlijk.


Spieren is toch vlees? Lijkt mij juist mooi doorbloed vlees

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:03

rien10 schreef:
lieveli schreef:
Dat is geen lekker vlees, veel te gespierd. Jouw paard zal straks hondenvoer worden waarschijnlijk.


Spieren is toch vlees? Lijkt mij juist mooi doorbloed vlees


Hoe meer een spier gebruikt wordt, hoe taaier.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:06

rien10 schreef:
lieveli schreef:
Dat is geen lekker vlees, veel te gespierd. Jouw paard zal straks hondenvoer worden waarschijnlijk.


Spieren is toch vlees? Lijkt mij juist mooi doorbloed vlees


Nee inderdaad heel taai. Liever een graspaard dan een getraind paard.