Fries festival serveert ponyvlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:38

safina schreef:
Heleennn schreef:
Lees je wel? Het gaat mij om de verspilling/zinloze slacht. Ik denk dat je zelf ook wel antwoord kan geven op jouw vraag.


Wat is er verspilling aan? Ze worden toch geconsumeerd?

Ik zat trouwens even naar de programmering te kijken: lijkt me best een leuk festival!

Verspilling van het ongebruikte paardenvlees, wat volgens het artikel in overvloed is aangezien zeer weinig mensen het nog willen eten.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:39

Verspilling gaat gewoon het diervoeder (hond/kat/nerts) in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:41

Heleennn schreef:
Hoezo moet ik daar een oplossing voor zoeken dan? Is niet mijn probleem. Ik beweer hier nergens dat paarden die teveel zijn niet geslacht mogen worden. Ik heb het enkel en alleen over de drie hengsten die geslacht worden speciaal voor een festival terwijl er kilos aan paardenvlees wegrot. Wat is er dan mis met die ponys nog wat langer laten lopen en vlees inkopen voor het festival. Met drie ponys voed je immers toch geen heel festival.


Waar rotten dan kilo's aan paardenvlees weg?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:41

Nou, prima. Dan hoor je me niet Mizora. Bon appetito :Y)

Anoniem

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:43

Kilos paardenvlees uit oa Argentinie? Doel je daar op? Want dan heb ik idd liever die shetjes op mn bord op dat festival. Shetjes die zonder dat festival ook geslacht hadden moeten worden gok ik zo..

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:51

safina schreef:
Heleennn schreef:
Lees je wel? Het gaat mij om de verspilling/zinloze slacht. Ik denk dat je zelf ook wel antwoord kan geven op jouw vraag.


Wat is er verspilling aan? Ze worden toch geconsumeerd?

Ik zat trouwens even naar de programmering te kijken: lijkt me best een leuk festival!

Ja, lezen kan ik prima. Dank je voor de belangstlling.

Nee, er wordt niet verspild, ze werden geslacht voor een festival. En ook een stuk bewustwording gok ik zo. Missie geslaagd.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:55

Nou jullie snappen hem echt niet he. Als je nou thuis een moestuintje hebt, ga je toch ook niet verse aardbeien plukken als je nog een doosje van eergisteren in de ijskast hebt staan?

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:57

idinn schreef:
Kilos paardenvlees uit oa Argentinie? Doel je daar op? Want dan heb ik idd liever die shetjes op mn bord op dat festival. Shetjes die zonder dat festival ook geslacht hadden moeten worden gok ik zo..


Zeker weten!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:59

idinn schreef:
Kilos paardenvlees uit oa Argentinie? Doel je daar op? Want dan heb ik idd liever die shetjes op mn bord op dat festival. Shetjes die zonder dat festival ook geslacht hadden moeten worden gok ik zo..

Ja gokken. Dat wil ik dan wel eens zeker weten. Als dat zo is hoor je mij ook niet klagen hoor, dan maakt het geen moer uit.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:59

Riddershow schreef:
Die smaken een beetje bitter.


Ik dacht dat die zuurder waren? :Y)[/quote]
Aha
Daar word het zuurvlees uit Limburg van gemaakt. :)

rien10
Berichten: 14677
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:00

Ohhh. Fijn, dan weet ik dat ook weer.

Vind ik trouwens errug lekker :j

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:17

Danielleeee_ schreef:
lieveli schreef:
Ik zou het wel eten. Ik vind pony's toch stom en ik eet sowieso graag paardenvlees.

_O- Ik kan echt genieten van jouw reacties.


Fijn om te lezen, maakt de haatpb's die ik ontvang dragelijk <3

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:19

Hypocriet gel*l om je druk te maken over ponyvlees maar wel een hamburger of een kipfiletje te eten 's avonds.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:21

Ik vind het als vegetariër (al 18 jaar) eigenlijk best een goede manier om hypocrieten eens aan te wakkeren. Want een pony is niet anders dan een koe imo. Sneu voor de pony's maar die hebben in een natuurgebied gelopen dus beter dan vele dieren die hun leven lang opgehokt ergens zitten tot ze een kogel krijgen. Zelf blijf ik bij mijn eigen overtuiging dat zonder vlees ook prima kan :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:21

Marjoow schreef:
Hypocriet gel*l om je druk te maken over ponyvlees maar wel een hamburger of een kipfiletje te eten 's avonds.

Ik weet niet of je het over mij hebt, maar ik ben gewoon vegetariër hoor.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:27

Heleennn schreef:
Marjoow schreef:
Hypocriet gel*l om je druk te maken over ponyvlees maar wel een hamburger of een kipfiletje te eten 's avonds.

Ik weet niet of je het over mij hebt, maar ik ben gewoon vegetariër hoor.

Ik heb het over het algemeen. Staat geen naam in mijn post of een quote toch? ;)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:44

Even de tenen intrekken Heleen, no worries!

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:51

Maakt mij in principe vrij weinig uit dát de pony's gegeten worden. Krijg alleen een beetje de kriebels van "we willen niet provoceren, maar discussiëren."
Doet mij weer denken aan het Facebook bericht van vorig jaar, waar de drie 'slachtoffers' ook op een bijzondere manier werden voorgesteld.
"Even voorstellen: op de foto zie je Sjoerd, Johannes en Klaas Sietse. We hebben de drie pasgeboren bijproducten uit de melkindustrie gekocht van Boer Brunia. Tijdens Welcome to The Village eten we ze op. Klik de link en lees alles over de bijzondere samenwerking tussen een boer, een kok en een festival die samen werken aan een logische voedselketen."

Geld overigens ook voor "melkkoe Janneke" van het jaar daarvoor, waar ook nog regelmatig foto's van voorbij komen in de trant van "koe Janneke, voordat wij haar besloten haar op te eten".

Formuleringen die zij aanhouden komen in mijn ogen toch meer in de buurt van provoceren dan discussiëren, erg oneerbiedig.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:06

Het is mooi vlees en ze hebben een goed leven gehad.

Ik snap het probleem niet zo, want het is veel erger om zwaarmishandelde paardenvlees vol met rotzooi uit het buitenland ingevoerd te krijgen in NL en dat op te gaan eten.

Ze moeten alleen de dieren niet bij naam gaan noemen en het gaan voorstellen. Daar hebben de mensen wel moeite mee wat ik ook best begrijpelijk vind.

Dat zijn de mensen niet meer gewend dat ze zien van hoe ze eruitzien bij het leven en hoe ze heten etc.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 12-07-17 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:07

Maaik schreef:
Maakt mij in principe vrij weinig uit dát de pony's gegeten worden. Krijg alleen een beetje de kriebels van "we willen niet provoceren, maar discussiëren."
Doet mij weer denken aan het Facebook bericht van vorig jaar, waar de drie 'slachtoffers' ook op een bijzondere manier werden voorgesteld.
"Even voorstellen: op de foto zie je Sjoerd, Johannes en Klaas Sietse. We hebben de drie pasgeboren bijproducten uit de melkindustrie gekocht van Boer Brunia. Tijdens Welcome to The Village eten we ze op. Klik de link en lees alles over de bijzondere samenwerking tussen een boer, een kok en een festival die samen werken aan een logische voedselketen."

Geld overigens ook voor "melkkoe Janneke" van het jaar daarvoor, waar ook nog regelmatig foto's van voorbij komen in de trant van "koe Janneke, voordat wij haar besloten haar op te eten".

Formuleringen die zij aanhouden komen in mijn ogen toch meer in de buurt van provoceren dan discussiëren, erg oneerbiedig.


Ik moet zeggen dat ik Boer Brunia al een hele tijd volg (vriendinnetje van me is zn schoonzusje) en ik vind het echt super dat hij aan dergelijke initiatieven mee wil werken. Hij heeft ook een niet alledaags bedrijf (koeien altijd buiten en een buitenstal in de vorm van een laag stro op een verharding, dan nog weidevogelbeheer enz) Ik denk dat er zat mensen zijn die niet eens weten hoe het er aan toe gaat in de veehouderij. Die denken dat melk uit de fabriek komt...

Anoniem

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:13

Stelling: iedereen die vlees eet of wil eten, zou zelf eens een dier moeten doden/slachten.

Wat vinden jullie van deze stelling?
(Ik eet zelf overigens gewoon vlees).

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:14

[***] schreef:
Stelling: iedereen die vlees eet of wil eten, zou zelf eens een dier moeten doden/slachten.

Wat vinden jullie van deze stelling?
(Ik eet zelf overigens gewoon vlees).

Ik denk dat het handiger is hier een ander topic voor te maken, desnoods met poll :)

Anoniem

Re: Fries festival serveert ponyvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:22

Werk dan bij een slager (maak vaak alleen de gehakt producten ) , raak geregeld stukken vlees aan om vacuüm te trekken . Gewoon vlees dat net binnen is van het slachthuis en hooguit wat huid of vet of bot vanaf gehaald is .

Ik zou geen probleem hebben om even naar slachthuis te gaan om het proces te zien , de koe die binnenkomt en in stjkjes in rode bakken weer naar de slagerij gaat. Collega haalt weleens de dieren er weg en beent ze ter plekke uit om ze dan mee te nemen naar de zaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:33

Palmera schreef:
[***] schreef:
Stelling: iedereen die vlees eet of wil eten, zou zelf eens een dier moeten doden/slachten.

Wat vinden jullie van deze stelling?
(Ik eet zelf overigens gewoon vlees).

Ik denk dat het handiger is hier een ander topic voor te maken, desnoods met poll :)

Heb je gelijk in, maar ik ben wel benieuwd wat de mensen die hier vrij stellig reageren, vinden van deze stelling.

Daarbij gaat het mij niet om het proces te zien, maar zelf te doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-17 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:34

[***] schreef:
Stelling: iedereen die vlees eet of wil eten, zou zelf eens een dier moeten doden/slachten.

Wat vinden jullie van deze stelling?
(Ik eet zelf overigens gewoon vlees).


[***] schreef:
Stelling: iedereen die vlees eet of wil eten, zou zelf eens een dier moeten doden/slachten.

Wat vinden jullie van deze stelling?
(Ik eet zelf overigens gewoon vlees).


Had ik toevallig met mijn moeder over vorige week.
Dat ik graag kippen wilde houden en dan niet alleen voor de eieren maar ook om ze te eten.
"Ja en wie slacht ze dan? Dat moet je ook maar kunnen". Was haar antwoord.
Ik denk dat de eerste wel moeilijk is ja. Zeker als je de kippen al een tijdje hebt en gewoon als hobbie. En ik me toch altijd wel aan beesten ga hechten. Ookal is het 'maar een kip'.
Maar toch bevalt het eten uit eigen tuin heel goed. We hebben een vrij grote moestuin. Waar we van alles uit halen. Compleet biologisch. Maar eigen vlees hebben we dus niet. En daarvoor moet ik naar de winkel of slager.
Dus waarom zouden we niet ons eigen 'vlees' houden en slachten.
Ik weet niet hoe dat moet, ik zou het moeten leren. Maar ik zit daar serieus wel eens over na te denken om ook vlees uit 'eigen tuin' te kunnen halen. :j

Dan zal ik diegene zijn die het moet doen. Ik ben niet snel ergens vies van. Zo heb ik onze overleden kat uit elkaar gehaald om de schedel te kunnen bewaren. Ontzettend goor, ranzig karwei. En dat van je geliefde kattenbeest. Ja, leuk is het niet. Maar ben super blij dat ik dat gedaan heb. De schedel staat in de kast als aandenken. (Ja ik spoor niet, ik weet het :') )
Dan zal een kip slachten me denk ik ook wel lukken. Eerst klein beginnen.