Springen

Danielle Goldstein – Foto: LGCT/Stefano Grasso
Na een supersnelle barrage schreef de Israelische Danielle Goldstein met haar fantastische merrie Lizziemary haar eerste Longines Global Champions Tour Grand Prix op haar naam in Cascais.
Danielle verzekerde zich van de winst door een galopsprong minder te maken voor de voortreffelijk genomen dubbelsprong en een grote wending terug te maken naar de waterbak. Na afloop zei Danielle dat ze wist dat ze alles op alles moest zetten in de vijf combinaties tellende barrage.
Maikel van der Vleuten en VDL Groep Arera werden terugverwezen naar de tweede plaats met een rit die een volle seconde langzamer was dan die van Danielle. Het werd een avond waarin jong talent schitterde aan de Atlantische kust van Portugal. De jonge Martin Fuchs (SUI) finishte als derde op Clooney, Bertam Allen (IRE) en Molly Malone werden vierde en de Belg Jos Verlooy eindigde op de vijfde plek. De jonge ruiters, sommigen echte snelheidsduivels, trokken alles uit de kast maar konden Danielle niet verslaan. De jonge Amerikaanse Jennifer Gates eindigde op een knappe zevende plaats op de indrukwekkende schimmel Luftikus S.
Winst dus voor Danielle en Harrie Smolders blijft de leider van het algemeen klassement. De Nederlander heeft nu 207 punten in totaal, landgenoot Maikel van der Vleuten komt dichterbij met 185 punten. De Duitser Christian Ahlmann is teruggeschoven naar de derde plaats met 180 punten. Alle drie de ruiters zullen in actie komen in het Franse Chantilly waar de tiende ronde van deze editie zal plaatsvinden.
Jan Tops, Oprichter en President Longines Global Champions Tour: “Je kan zien dat vastberadenheid wordt uitbetaald. Ik ken Dani nu een aantal jaren en het is zo mooi om te zien hoe zij de laatste paar wedstrijden rijdt. Om haar deze belangrijke Grand Prix te zien winnen is mooi. Goed gedaan. Harrie heeft nog steeds een goede uitgangspositie, Maikel is tweede maar ik weet hoe de Nederlanders zijn. Je krijgt de prijs pas na de finish en we hebben nog zes belangrijke edities te gaan. Net als in de League is alles nog open.”
Danielle Goldstein, LGCT Cascais winnares: “Het voelt fantastisch. Elke dag werken we hard en om hier te winnen, dat is een droom. Ik ben heel blij. Vanaf het begin hebben Lizziemary en ik een klik en wist ik dat zij een paard is dat echt bij mij past. We zijn een aantal keren dicht bij winst geweest en dat het nu allemaal lukte was fantastisch. Ik was blij dat ik mijn plan hier kon uitvoeren en dat dat goed heeft uitgepakt. Ik denk dat iedereen een LGCT Grand Prix wil winnen. Voor mij staat dat in ieder geval bovenaan mijn lijstje op dit moment dus ik ben heel erg blij.”
Maikel van der Vleuten, LGCT Cascais tweede prijswinnaar: “Ik sta dit seizoen voor de vierde keer op het podium. Tot nu mag ik niet klagen. Ik heb een paar weken achter de rug met wat minder geluk. Mijn paard gaf me vandaag het gevoel dat ze alles gaf. Er zijn nog zes edities te gaan, we zullen zien hoe het gaat.”
Martin Fuchs, LGCT Cascais derde prijswinnaar: Het seizoen is voor mij goed van start gegaan in Mexico met mijn eerste gewonnen LGCT Grand Prix. Ik heb een aantal goede resultaten gehad daarna en om vandaag hier te zijn en gisteren een wedstrijd te hebben gewonnen is geweldig. Clooney voelde vandaag heel goed. Ik had een plan waarmee ik had kunnen winnen maar helaas viel er een balk. Het was mijn fout. Clooney deed zijn best en zou het verdiend hebben weer bovenaan te staan.”
Harrie Smolders, LGCT leider in het algemeen klassement: “Ik ben me bewust dat mijn prestaties beter moeten worden om bovenaan te blijven staan. Dit weekend was ik hier eigenlijk voor het team als vervanger voor John Whitaker. Capital deed zijn werk fantastisch, hij sprong erg goed. Volgende week ben ik in Chantilly met Emerald.”