Staatsbosbeheer krijgt Autumn Desert Trail niet rond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Staatsbosbeheer krijgt Autumn Desert Trail niet rond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 12:36

Leeuwarder Courant
Recreatief

Eens per jaar liet Staatsbosbeheer tientallen galopperende paarden toe in de Kale Duinen bij Appelscha. Maar de traditie van deze Autumn Desert Trail wordt dit jaar noodgedwongen onderbroken.

Staatsbosbeheer krijgt de organisatie niet rond, vertelt boswachter Corné Joziasse in zijn blog. ,,Ieder jaar deden er meer ruiters mee en iedereen was er enthousiast over. Maar de keerzijde is dat het evenement te groot is geworden om te organiseren met alleen het beheerteam van Staatsbosbeheer.’’

,,We hebben gezocht naar samenwerking met recreatieondernemers in de omgeving, maar dat is niet gelukt’’, zegt Joziasse. Hij hoopt dat de Desert Trail volgend jaar terug is op de kalender. ,,We blijven zoeken naar mede-organisatoren’’, schrijft de boswachter.

De Autumn Desert Trail kent niet alleen een recreatieve functie. De paarden vervullen een rol in het beheer van het gebied. Hun hoefgetrappel voorkomt dat de zandvlakte overwoekerd raakt met begroeiing.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:39

Ik las het net, zonde. Als fotograaf zijnde was dit toch een van de hoogtepunten van het jaar.

saskiaojan

Re: Staatsbosbeheer krijgt Autum Desert Trail niet rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:12

Ja echt balen! Ik heb alle jaren meegereden.... Had graag willen helpen organiseren. Niks over gehoord helaas, terwijl ik in het gebied woon en werk op een paarden/recreatief bedrijf ....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:20

Wat jammer. Is er dan geen aansluiting gezocht bijvoorbeeld bij de KNHS of andere organisaties behalve bij de lokale ondernemers? Als die ondernemers niet zo in het paardenwereldje zitten kan ik me voorstellen dat die de meerwaarde niet zo zien.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:51

De organisatie ging bijna altijd via mijn school. Dat de leerlingen een evenement moesten organiseren en dat werd altijd de trail.

Vind het wel typisch dat er élk jaar gezeurd en gezeikt werd op de organisatie dat er zóveel niet goed was, en nu piepen ze dat het niet doorgaat :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:57

Als Staatsbosbeheer alle opbrengsten in eigen zak wil steken, krijg je geen medewerking van andere ondernemers. Zo werkt dat nou eenmaal. Ik zou zeggen stel het gebied het hele jaar (buiten het broedseizoen) open voor ruiters, zoveel kunnen ze niet vernielen. En als die wilde plannen om edelherten te plaatsen doorgaan, is het toch gebeurd met alle recreatie daar.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:27

Kabayo schreef:
De organisatie ging bijna altijd via mijn school. Dat de leerlingen een evenement moesten organiseren en dat werd altijd de trail.

Vind het wel typisch dat er élk jaar gezeurd en gezeikt werd op de organisatie dat er zóveel niet goed was, en nu piepen ze dat het niet doorgaat :+

Precies dit... Er werd tegen de groep van onze school (waaronder ik) vorig jaar gezegt dat ze het graag zelf wouden doen.. Helemaal prima maar dan lees ik nu dit :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:34

kionasuppie schreef:
Kabayo schreef:

Precies dit... Er werd tegen de groep van onze school (waaronder ik) vorig jaar gezegt dat ze het graag zelf wouden doen.. Helemaal prima maar dan lees ik nu dit :+

Wel lachwekkend :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:41

Want iedereen had er iets tegen inderdaad. ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:43

magda_90 schreef:

Volgens mij zeg ik nergens iedereen ;)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:27

Jammer dat het niet doorgaat.
Misschien moeten ze eerst alle plannen herzien en denken wat ze exact willen. Zo vreselijk moeilijk kan het niet zijn lijkt me

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:43

Kabayo schreef:
magda_90 schreef:

Volgens mij zeg ik nergens iedereen ;)

Indirect is dat wel gezegd. Jaarlijks is er gemopper maar dat was zeker niet de meerderheid.

Nevermind het zat er wel aan te komen dat ze het niet meer rond kregen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:48

Waarover mopperden mensen dan?? Ik vind het echt heel jammer want ik zie al jaren fantastische foto's voorbij komen en ik wou dit jaar voor het eerst zelf mee doen -O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:51

har166 schreef:
Waarover mopperden mensen dan?? Ik vind het echt heel jammer want ik zie al jaren fantastische foto's voorbij komen en ik wou dit jaar voor het eerst zelf mee doen -O-

Over het eten en drinken, slechte routes, slecht aangegeven routes , slechte parkeerplekken enzenz

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:53

En is geen route, das juist de bedoeling van het evenement.

Vind wel een beetje knullig dat ze de school af zeggen om het zelf te doen om vervolgens het niet voor elkaar te krijgen. Zo zie je maar weer hoeveel die leerlingen eraan deden.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:59

Inderdaad! Ging toch altijd prima vanuit de school? :o
Die dames (en ongetwijfeld heren, maar ik zag altijd alleen dames hihi :+ ) staken er altijd zoveel tijd en moeite in, petje af hoor!
Het eten van vorig jaar hoorde ik op facebook wel geklaag over inderdaad, maar ik denk dat als Staatbos alle extra's gewoon achterwege zou laten (dus alleen route naar het zand doen en eventueel zo'n thee/koffieplek met een tent) dat het wel te doen moet zijn...? En ik zou lekker de Paardenhouderij-scholieren er bij betrokken houden, die hebben het toch wel echt opgezet vanaf het begin... :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:08

Mee eens.

Nú moest je betalen ook voor eten.
Prima maar als je op tijd start heb je daar geen behoefte aan.

Net als 2 jaar geleden
Tent
Koffie
thee

Bonnetje bij het inschrijven voor koffie of thee met een plakje cake
Helemaal prima toch.

Ik vond het te commercieel worden en te druk daarom heb ik vorig jaar niet mee gedaan

Jammer dat het niet doorgaat.
Was toch een hele happening...

kionasuppie

Re: Staatsbosbeheer krijgt Autumn Desert Trail niet rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:14

Oh er waren vorig jaar ook zeker positieve reacties! Maar omdat er perse een buffet moest komen meer negatieve dan positieve helaas dit jaar. Voor ons was het erg leuk om te organiseren maar jammer dat het de laaste x was!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:35

Even een kleine correctie. SBB doet weinig in de organisatie. Ik ben gevraagd mee te denken vanuit de paarden4daagse echter ben ik met een opleiding bezig en ging mij dit niet lukken. Dan kwam de hele organisatie en faciliteiten op 1 persoon. Dat is dit jaar geen doen. Volgend jaar kijken wat we kunnen betekenen hierin.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:02

kionasuppie schreef:
Oh er waren vorig jaar ook zeker positieve reacties! Maar omdat er perse een buffet moest komen meer negatieve dan positieve helaas dit jaar. Voor ons was het erg leuk om te organiseren maar jammer dat het de laaste x was!

Als je een schep capucijners een worstje en wat zuur een buffet noemt, kun je wachten op commentaar. Wel lekker, maar een buffet? nee

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:04

Doe allemaal mee met de vierdaagse Zorgvlied, dan kom je daar ook.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:24

pillow schreef:
Doe allemaal mee met de vierdaagse Zorgvlied, dan kom je daar ook.

Als de toestemming er is van Staatsbosbeheer dan is dat inderdaad zo want ik wil graag een route over de kale duinen halen maar ik wacht nog op toestemming

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:34

pillow schreef:
kionasuppie schreef:

Als je een schep capucijners een worstje en wat zuur een buffet noemt, kun je wachten op commentaar. Wel lekker, maar een buffet? nee

Daar ben ik het zeker mee eens. Wij als school wisten tot de dag zelf niet eens wat het buffet was en dit was geregeld door staatsbos.. Wij gingen voor een friettent oid als extra optie..
Heb het zelf ook gehad dus weet hoe t smaakt :D

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:19

Ik snao dat hele buffet gedeelte sowieso niet,kost alleen maar een hoop extra tijd,geregel en geld...
En dan ook nog verplicht bij inschrijving voor mij ook de reden om afgelopen keer niet mee te rijden...

Ik kom om lekker te rijden en te genieten van het prachtige gebied, niet om te eten, een broodje
gaat ook mee in de zadeltas.

Jammer dat ze het nu zo aanpakken, het was altijd zo mooi maar je kunt ook te groot worden...