Paard slaat op hol met huifkar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard slaat op hol met huifkar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 21:30

Politie Zevenaar
Ongeval

Afbeelding

Wat een rustig ritje moest worden eindigde vanavond helemaal verkeerd.
Een koetsier en zijn passagier reden op een snelfietspad toen ze merkten dat het paard onrustig werd. Voordat het paard er echt vandoor ging sprongen de koetsier en zijn passagier uit de wagen, hierbij vielen zij hard op het asfalt.

Het paard sloeg vervolgens al bokkend op hol met de huifkar achter zich aan. De huifkar belandde via een lantaarnpaal, die het begaf, op een meter hoog hek. Het paard kwam hierbij los en rende verder in de richting van Duiven.

Oplettende omstanders verderop op de snelfietsroute konden het paard stoppen waarop hij bij een vriendelijke omwonende tijdelijk gestald kon worden. Het paard mankeert niets.

De koetsier en zijn passagier kwamen er minder goed vanaf, zij zijn beide met onbekend letsel afgevoerd naar het ziekenhuis.

Samen met twee omstanders heeft de politie de huifkar van het hek af kunnen tillen. Zowel het hek als de kar zijn beschadigd, de huifkar is ook tijdelijk bij een omwonende gestald.

No_No

Re: Paard slaat op hol met huifkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:33

Oooh jeetje.. veel beterschap aan de gewonden.. hopelijk vallen de verwondingen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:36

Getsie, niets aan!

Sterkte aan de koetsier en groom/passagier. Hopelijk vallen de verwondingen enigzins mee.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:48

Dat verwacht je ook niet als je even een ritje maakt.
Gelukkig geen ernstige botsingen tussen paard en fietsers/auto.

Hopelijk herstellen passagier en menner snel van de verwondingen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:20

Pfieuw! Doodeng!
Veel beterschap aan menner en groom!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:21

Jeetje wat een pech maar ook onverstandig om van de kar af te springen. Ik kan me de reactie wel voorstellen maar je laat het paard en de buitenwereld wel veel gevaar lopen. Er had zomaar een dodelijk ongeval kunnen gebeuren als het paard tegen een auto aanloopt. Zonder koetsier kunnen de gekste dingen gebeuren. Paard heeft natuurlijk niet echt in de gaten wat er allemaal achter hangt. Toch fijn dat het bij materiele schade is gebleven. En hopelijk zijn koetsier en het paard niet te erg geschrokken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:58

Het is achterafgepraat en als verdere disclaimer, ik ben geen menner, maar zou het geen betere reactie zijn geweest op het moment van gevoel dat het misgaat, het paard los te koppelen ipv afspringen...?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:59

Ik ken niet veel van mennen maar het lijkt mij inderdaad een vreemde keuze van de koetsier. Dat hij zijn passagiers/groom er af laat springen kan ik begrijpen maar zelf blijf je dan toch op de bok zitten en doe je er toch alles aan om het dier te stoppen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:00

Dat gaat niet zo genakkelijk. Paard zit niet met 1 riempje aan de kar vast, zeg maar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:03

piezze schreef:
Dat gaat niet zo genakkelijk. Paard zit niet met 1 riempje aan de kar vast, zeg maar.

Okay, ik dacht dat er een soort verbinding in zat die met één handgreep in nood het paard los kan maken.
Maakt mennen nog linker dan ik al dacht :Y)

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:08

Oke, dat is nog wel het laatste wat ik zou doen in zo een geval; van de wagen af springen. Hele rare en gevaarlijke keuze van menner en groom..!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:13

Misschien had de koetsier aldoor dat het goed fout zou gaan ( je springt er niet zomaar af), kan me voorstellen dat je dan toch voor je eigen veiligheid kiest als je weet dat er niks meer aan te houden is, daarbij krijg je paarden in paniek op de kar zelden weer onder controle en lig je met een huifkar snel om. Tuurlijk breng je andere in gevaar daarmee, maar ook als je er op blijft zitten ( je neemt niet zomaar die keuze lijkt mij)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:18

Als ik wist dat het gruwelijk mis zou gaan zou ik er ook af gaan en ik men al 17 jaar, maar ik ga niet verongelukken met een dolle knol, toedeledoki.

Maarreh wat is ik vredesnaam een snelfietspad?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:18

Je hebt wel snelsluitingen maar dan moet je eerst bij de zweng komen om die los te krijgen. Tenzij je stuntman of vrouw bent niet aan te raden. Het is idd een no go om als koetsier je kar te verlaten. Maar als het echt helemaal mis dreigt te gaan en je kan kiezen samen met je paard verongelukken of alleen paard denk ik dat ik toch kies om zelf kans te hebben te overleven.

Maar zou gezien de locatie en de huifkarsoort misschien huurmateriaal kunnen zijn.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:23

Aii, dat is hier een dorp verder gebeurd. Beterschap voor beide!

Iemand die ik ken was ook een keer aan het mennen toen de paarden aan de kletter gingen en ze is blijven zitten. Kar sloeg om en ze is meters meegesleurd, ze kon pas later loslaten. Ik zou dan toch liever eerder eraf springen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:38

Ja onverstandig of niet. Niemand kan nu zeggen hoe die in zo'n situatie zou reageren of het beter zou doen:

Hopelijk gaat het de koetsier snel beter!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:40

In paniek doet een mens niet altijd de meest doordachte dingen. Heel logisch dat wel. Je hebt alleen meer invloed op het gebeuren als je aan het roer blijft dan dat je het schip verlaat.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:46

Grootste nachtmerrie voor iedere menner geloof ik.
Beterschap voor de menners. Hopelijk vallen de verwondingen mee.
Gelukkig zaten er geen kinderen in! Brrrrrrr...

Ik heb één keer op een kar gezeten met een pony die vanuit het niets extreem op hol sloeg. Ik stond echt doodsangsten uit. (De pony waarschijnlijk ook.) Ging van kwaad tot erger. Pony in rengalop en niks meer mee te beginnen.
Op zo'moment schoot ook door mij hoofd 'spring eraf!'. Maar ben blijven zitten, omdat me bij de menles is geleerd om altijd te blijven zitten. En heb de pony God zijn dank tóch tot stilstand gekregen! Geen idee wat er was gebeurd als ik er af was gesprongen, wil ik ook niet over nadenken.
Pony heb ik direct afgetuigd. (Of hoe noem je dat, uitgespannen.) Zowel de pony als ik stonden te shaken van angst, schrik, adrenaline. Wat een nachtmerrie was dat! Uiteindelijk met een sisser afgelopen, had ook heel anders kunnen gaan. Die pony is nooit meer voor de wagen geweest.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:54

xxShetLover schreef:
Aii, dat is hier een dorp verder gebeurd. Beterschap voor beide!

Iemand die ik ken was ook een keer aan het mennen toen de paarden aan de kletter gingen en ze is blijven zitten. Kar sloeg om en ze is meters meegesleurd, ze kon pas later loslaten. Ik zou dan toch liever eerder eraf springen.

Zevenaar is geen dorp maar dat ter zijde

Dit is een heel rustig fietspad, komen dus ook geen auto's. Het zal dus een wel overwogen keus zijn geweest er af te springen, wie weet was het anders erger afgelopen.

Mijn paard is ook eens aan de kletter gegaan voor de kar, en je kan echt niet veel meer dan proberen rustig te blijven en het paard terug te krijgen, hele nare ervaring.

Beterschap voor beide

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:40

Dat is in de buurt.. ik hoorde het al van een stalgenootje. Heel naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:53

Tsja, de discussie over blijven zitten blijft bestaan. Ik denk ook dat het per situatie verschilt.
In feite blijf je als menner gewoon zitten in de hoop het paard te kalmeren of bij gevaarlijke situaties weg te sturen wanneer mogelijk. Als groom verschilt het, als de menner zegt: 'eraf', dan spring je gewoon. (Is mij erg goed in de oren geknoopt toen ik begon als groom. Op teken van de menner spring je)

Ik kan me situaties bedenken waarin de menner ook van de wagen springt, maar dat zijn er wel héél weinig ;)

Tsja, het is nu eenmaal gebeurt. Het paard is er goed vanaf gekomen, en ik hoop dat het met de menner en groom/passagier ook goed gaat/komt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:01

Misschien zijn ze eraf gevallen hoe vaak klopt zo'n nieuwsbericht wel niet voor 100%.

Als ze blind aan de kletter gaan.. Kun je er soms beter afgaan.. Zal niet de eerste zijn die frontaal op een boom klapt en verongelukt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:10

karuna schreef:
Je hebt wel snelsluitingen maar dan moet je eerst bij de zweng komen om die los te krijgen. Tenzij je stuntman of vrouw bent niet aan te raden. Het is idd een no go om als koetsier je kar te verlaten. Maar als het echt helemaal mis dreigt te gaan en je kan kiezen samen met je paard verongelukken of alleen paard denk ik dat ik toch kies om zelf kans te hebben te overleven.

Maar zou gezien de locatie en de huifkarsoort misschien huurmateriaal kunnen zijn.

Touwtje er aan en die naar de menner laten lopen. Ik heb een veiligheids zweng bij mijn weidesleep gekregen die zo werkt, zelfde principe kan hier ook. Nadeel is wel dat je leidsels niet lang genoeg zijn om paard te houden terwijl je op de bok zit dan. Advies 1 is dus die leidselgesp los, zodat bij problemen je geen 1 grote verstriklus rond/achter paard hebt.

Kuggur schreef:
piezze schreef:

Okay, ik dacht dat er een soort verbinding in zat die met één handgreep in nood het paard los kan maken.
Maakt mennen nog linker dan ik al dacht :Y)
Saddlechariot is zo gemaakt, maar gewicht is een beperkende factor in wat los kan bij nood en tegelijk wel alles vast houd als nodig. Rolweerstand chariot ligt onder de 25kg (anders breken de zekeringen in je tuig, aangezien tuig/kar ontworpen zijn om de klappen op te vangen bij problemen), maar huifkar weegt fors meer en ook de rolweerstand (dus hoeveel trekkracht is nodig om ding in beweging te zetten) is flink meer.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:08

Verstandig of niet, begrijp de reactie wel. Heb het zelf één keer meegemaakt toen ik aan het mennen was. Het ging ineens zo hard dat ik er juist niet meer af durfde te springen, maar als ik langzamerhand merkte dat het steeds erger werd of harder ging was ik er denk ik ook wel af gegaan. De kans dat een pony voor de kar doorrent tot het echt misgaat op welke manier dan ook is vrij groot. Heb met alle kracht aan de leidsels getrokken (ookal is dat normaalgesproken not done) + de rem vol ingetrapt, maar niks hielp. Snap echt wel dat je dan toch besluit eraf te springen.

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:24

Ah bah, harde bewijs dat het toch dieren blijven he..