Blindengeleidepaard naar Europa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14048
Geregistreerd: 20-04-16

Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 19:33

ad.nl
Overige


In Amerika zijn ze al jaren populair: miniatuurpaarden die worden ingezet als 'geleidehond'. Nu lijken de geleidepaarden eindelijk de oceaan over te komen. In Engeland helpt Digby over een tijdje zijn baas met uiteenlopende huishoudelijke taken.

Lees het gehele artikel op ad.nl.

Hey_Mara

Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:43

Ik zou dit best wel zielig vinden voor de paardjes denk ik...
Een paard hoort in de wei te staan vind ik, niet in huis om (bv.)de broodzak open te doen of de was uit de machine te halen.
(Mijn mening hoor)

amke1305
Berichten: 62
Geregistreerd: 27-06-14

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:42

6 weken oud?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:09

6 weken lijkt me vrij jong voor een blindegeleidenpaard :=
Ik ben er niet zo'n fan van, paarden/pony's horen niet in huis...

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:20

Pff jeetje voordat ie daadwerkelijk ingezet word is dat dier echt wel een heel stuk ouder. Een opleiding van een geleidehond duurt ruim een jaar. De opleiding van een pony duurt nog langer. Kalm aan zeg.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:27

Ineke2 schreef:
Pff jeetje voordat ie daadwerkelijk ingezet word is dat dier echt wel een heel stuk ouder. Een opleiding van een geleidehond duurt ruim een jaar. De opleiding van een pony duurt nog langer. Kalm aan zeg.

Desalniettemin is 6 weken wel heel jong om al te beginnen met opleiden.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:36

Fia_Mara schreef:
Ik zou dit best wel zielig vinden voor de paardjes denk ik...
Een paard hoort in de wei te staan vind ik, niet in huis om (bv.)de broodzak open te doen of de was uit de machine te halen.
(Mijn mening hoor)

Ik heb het al eens eerder in een vergelijkbaar topic gezegd, maar dit is een van die keren waarbij je het welzijn van een mens boven die van een paard mag stellen.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:09

Destination schreef:
Ineke2 schreef:
Pff jeetje voordat ie daadwerkelijk ingezet word is dat dier echt wel een heel stuk ouder. Een opleiding van een geleidehond duurt ruim een jaar. De opleiding van een pony duurt nog langer. Kalm aan zeg.

Desalniettemin is 6 weken wel heel jong om al te beginnen met opleiden.

Waarom? Elk veulen moet leren een halster om te krijgen, meelopen, later vast staan en voetjes leren geven. Kan je prima allemaal een beginnetje mee maken met 6 weken oud. Je bent er toch niet precies wat ze er nu mee doen en hoeveel?
Mensen hebben hier wel altijd heel snel een oordeel klaar zonder dat ze de feiten precies kennen. Geef zo'n bericht als dit dan het voordeel van de twijfel. Het beestje word opgeleid met een heel goed doel, onze blinde of hulpbehoevende medemens te helpen en dat vind ik bewonderenswaardig dat die diertjes zo slim zijn dat ze dat kunnen doen!

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:15

Die beestjes hebben het heus niet slecht omdat ze opgeleid worden en werk paardjes zijn !

Vindt t wel leuk dat naast honden ook paardjes opgeleid kunnen worden
Voordeel is dat ze gemiddeld wat ouder worden als een hond

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:15

Maar hoe krijg je zo'n paardje dan zindelijk. Das is toch wel het voordeel van een hond.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:18

Ineke2 schreef:
Waarom? Elk veulen moet leren een halster om te krijgen, meelopen, later vast staan en voetjes leren geven. Kan je prima allemaal een beginnetje mee maken met 6 weken oud. Je bent er toch niet precies wat ze er nu mee doen en hoeveel?
Mensen hebben hier wel altijd heel snel een oordeel klaar zonder dat ze de feiten precies kennen. Geef zo'n bericht als dit dan het voordeel van de twijfel. Het beestje word opgeleid met een heel goed doel, onze blinde of hulpbehoevende medemens te helpen en dat vind ik bewonderenswaardig dat die diertjes zo slim zijn dat ze dat kunnen doen!

Dat is net als dat jij ook niet weet hoe de opleiding precies in elkaar steekt, dus dan is het ook makkelijk zeggen dat het vast alleen nog maar om een halster e.d. gaat ;) Als er nu wordt gesproken over 'wordt opgeleid om huishoudelijke taken uit te voeren', dan ga ik ervan uit dat het onderdeel halster er al in zit. Dat valt imo niet onder de 'opleiding' tot blindegeleidepony.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:24

Waarom zou een hond wel opgeleid mogen worden als blindengeleidehond en een minipaardje niet? Zo'n paardje kan ook best een goed leven hebben en voordeel voor mensen is natuurlijk dat een paardje meestal ouder wordt dan een hond en langer meegaat. En stellen we als rijdende paardenliefhebbers niet allemaal onze eigen belangen boven dat van een paard? Geen paard die uit zichzelf dressuur gaat rijden als het niet hoeft hoor.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:25

En een hond hoort in een roedel in het bos..

Ik vind het prachtig dat kleine pony's daar ook voor ingezet kunnen worden. Ze vinden het werken vaak ook leuk, eens wat anders dan een gezelschaps pony /grasmaaier.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:31

Ik vraag me vooral af waar een pony blijft in de tijd dat hij niet hoeft te werken. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat alleen mensen met een lap grond een blindegeleidepaard zouden kunnen krijgen? :Y) En een paard hoort niet alleen te staan dus dan moet er al een tweede pony bij. Wie betaald weide onderhoud, een stal, ruwvoer? Dat loopt allemaal aardig op in de kosten.

And last but not least als een pony de hele dag de hort op is met baas, hebben ze dan een rugzak met hooi bij? Want je kan een pony niet de hele dag aan het werk zetten zonder ruwvoer.

Mooi concept maar al bij al volgens mij niet heel realistisch als je iets om de behoeften van het dier geeft.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:38

Wispeltuur schreef:
Ik vraag me vooral af waar een pony blijft in de tijd dat hij niet hoeft te werken. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat alleen mensen met een lap grond een blindegeleidepaard zouden kunnen krijgen? :Y) En een paard hoort niet alleen te staan dus dan moet er al een tweede pony bij. Wie betaald weide onderhoud, een stal, ruwvoer? Dat loopt allemaal aardig op in de kosten.

And last but not least als een pony de hele dag de hort op is met baas, hebben ze dan een rugzak met hooi bij? Want je kan een pony niet de hele dag aan het werk zetten zonder ruwvoer.

Mooi concept maar al bij al volgens mij niet heel realistisch als je iets om de behoeften van het dier geeft.


Een hond hoort toch ook in een roedel. Heb daar nooit zo over na gedacht tot nu, waarom vinden we het wel oké dat een hond alleen is?

Met dat voer heb je een goed punt vraag mij af hoe ze dat doen als je een hele dag op pad gaat! :)*

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:06

Citaat:
deze kleine Amerikaanse paarden zijn in tegenstelling tot shetlanders namelijk heel lief en aanhankelijk


Huh?! :D

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:55

Hoop dat ie wel een maatje krijgt. Het zijn kuddedieren die kwijnen weg in hun eentje.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:59

Qimm schreef:
Citaat:
deze kleine Amerikaanse paarden zijn in tegenstelling tot shetlanders namelijk heel lief en aanhankelijk


Huh?! :D


Het zijn AMHA paardjes, shetjes zijn vaak koppig en eigenwijs. (uitzonderingen daargelaten)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:10

Ik vind het echt weer onzin, waarom een paardje (kuddedier) in deze situatie brengen terwijl het 1. Vluchtdieren zijn 2. Duurder zijn in aanschaf en onderhoud 3. Honden gewoon veel meer te leren is...

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:31

Tessa_93 schreef:
Het zijn AMHA paardjes, shetjes zijn vaak koppig en eigenwijs. (uitzonderingen daargelaten)


Ik snap het verschil. Het wordt zo een beetje gebracht alsof alle shetlanders nare beesten zijn terwijl daar ook echte schatjes tussen zitten

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:11

Eight schreef:
Ik vind het echt weer onzin, waarom een paardje (kuddedier) in deze situatie brengen terwijl het 1. Vluchtdieren zijn 2. Duurder zijn in aanschaf en onderhoud 3. Honden gewoon veel meer te leren is...


Paarden hebben een stuk hogere levensverwachting... dus de aantal werkzame jaren die een getrainde hulppony heeft is een stuk meer dan een hulphond heeft.
En duurder in onderhoud... een beetje hooi en een mineralenbrokje en ja alle DA's maar die zullen voor hulphonden ook best kunnen aantikken denk dat een mini-paardje niet meteen veel duurder is dan een labrador.
Daarnaast nummer 3.... ik denk dat je verbaasd zal zijn hoe inventief die pony's zijn. Ja er zullen best dingen zijn die een hond anders of beter zou kunnen maar dat geldt andersom vast ook.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:14

Evelijn dat is het enige voordeel waar ik je gelijk in geef :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:47

Eight schreef:
Ik vind het echt weer onzin, waarom een paardje (kuddedier) in deze situatie brengen terwijl het 1. Vluchtdieren zijn 2. Duurder zijn in aanschaf en onderhoud 3. Honden gewoon veel meer te leren is...


Mensen die allergisch zijn voor honden, moslims (en sommige anderen) die geen hond mogen aanraken van hun geloof, levensduur etc. er zijn meerdere redenen voor mensen om een paardje te verkiezen boven een hond.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:50

maar een paardje in huis vind ik wel wat apart := In hoeverre krijg je die ECHT zindelijk?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:52

Was jaren geleden dit filmpje in het nieuws: