Dood paard in Deurne toch niet verwaarloosd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dood paard in Deurne toch niet verwaarloosd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 11:03

weekbladvoordeurne.nl
Juridisch

Een dood paard dat eind maart bij een familie in Deurne werd aangetroffen, zou niet zijn verwaarloosd. Dat is de uitkomst van een onderzoek uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Karen Soeters van Animals Today ontving eind maart een foto van een uitgemergeld dood paard, dat in de wei van de beruchte familie zou liggen. Ze maakte daar melding van bij de dierenpolitie en de NVWA, waarna zij een onderzoek startten. Volgens Soeters heeft een inspecteur tweemaal het adres bezocht en is er ook een dierenarts bij geweest.

Het onderzoek stond onder leiding van het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie. "Er is sectie verricht op het paard en het sectierapport wees uit dat er geen aanwijzingen zijn voor verwaarlozing. Daarmee is het onderzoek gesloten", zegt een woordvoerder van het OM.

Er werden Kamervragen gesteld na de vondst van het dode paard. Kamerlid Frank Wassenberg van de PvdD vroeg de minister of hij het verantwoord vindt dat de Deurnese familie in kwestie op haar terrein weer een twintigtal paarden en meerdere honden houdt en of de gezondheid en het welzijn van de dieren door de overheid worden gemonitord. Volgens Blok is het aan de rechter om te oordelen of de familie geschikt is om dieren te houden. De minister wilde niets zeggen over het aantal controlebezoeken bij de familie.

Klik hier voor een foto van het dode paard. Let op: de beelden kunnen als schokkend ervaren worden.

Gerelateerd nieuwsbericht:
[VN] NVWA doet onderzoek naar uitgemergeld dood paard in Deurne
Laatst bijgewerkt door Chiave op 14-06-17 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Extra informatie toegevoegd

vilheide

Re: Dood paard in Deurne toch niet verwaarloosd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:14

Bizar!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:16

Apart, vind hem er toch niet heel goed uitzien zo op de foto :=

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:18

Te weinig informatie om te kunnen oordelen. Misschien was hij wel heel oud. Misschien hebben ze hem wel broodmager gekregen en waren bezig met dikker krijgen. Je weet het niet....

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:20

Ik weet waar dit is, de 'zooi' in de wei geeft ook ongeveer aan hoe alle dieren er bij staan.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:45

Al zou het om een oud paard gaan, je laat een paard zo niet liggen. Dat dek je af, en laat je ophalen. Dus vind dit niet getuigen van fijne eigenaren...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:47

Ach, die familie M. is echt niet zo berucht omdat er nooit iets aan de hand is. Paupers zijn het.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:05

HorseTopShop schreef:
Te weinig informatie om te kunnen oordelen. Misschien was hij wel heel oud. Misschien hebben ze hem wel broodmager gekregen en waren bezig met dikker krijgen. Je weet het niet....

Precies mijn mening...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:08

Ja ik laat mijn dode dieren ook altijd gewoon in de wei liggen...

:?

Verwaarloosd of niet. Hoe het dier erbij ligt is raar. Tenzij de eigenaren nog niet wisten dat ie dood was. Dan heb ik niks gezegd.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:10

Ik zie op de foto gewoon een paard met een redelijke conditie, voor zover ik dat kan inschatten :) en oudjes zijn vaak ondanks goede zorgen wat dunner.
ik denk dat het bewuste ipv beruchte familie moet zijn, nu lijken ze een groep criminelen :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:10

Iedereen die deze familie Kent weet dat het dier er echt niet staat om op te knappen. En een oude houden ze ook niet want dan moet er eten in. Dan gaat hij naar de slacht.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:14

lissisanne schreef:
Ik zie op de foto gewoon een paard met een redelijke conditie, voor zover ik dat kan inschatten :) en oudjes zijn vaak ondanks goede zorgen wat dunner.
ik denk dat het bewuste ipv beruchte familie moet zijn, nu lijken ze een groep criminelen :+

Die kleine lettertjes kloppen aardig.

Het is een beruchte familie...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:16

Precies een beruchte familie die bewust zo met dieren om gaat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:21

friesam schreef:
lissisanne schreef:

Precies. Berucht is exact wat ze zijn.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:52

friesam schreef:
lissisanne schreef:

Inderdaad :o

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:05

Ik vraag me toch af hoe ze doormiddel van een sectie kunnen uitwijzen of het dier verwaarloosd is geweest of niet. De doodsoorzaak kunnen ze (vaak) achterhalen, maar toch niet of het dier een goed leven gehad heeft? Sowieso hoeft een uitgemergeld dier niet persé verwaarloosd te worden, net als dat een dier die van ouderdom overlijdt niet meteen een geweldig leven heeft gehad...

Iemand die hier meer van weet en me kan uitleggen hoe ze tot deze conclusie gekomen zijn?

Edit: typfouten verwijderd

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 22:28

Laurora: Ze kunnen wel vaststellen of er voldoende voedsel in de maag en darmen aanwezig is. Daarnaast kunnen ze ziektes vaststellen bijvoorbeeld tumoren die aanwezig zijn. Ook bloedonderzoek kan uitsluitsel geven over tekorten/overschotten, medicijngebruik etc. Daarnaast kun je parasieten zoals wormen vinden in de maag/darmen en het gebit controleren.

Doormiddel van een sectie is dus wel het 1 en ander vast te stellen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:08

Alleen dat weiland al zegt toch genoeg :(

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:08

Om dit soort heisa en meningen van mensen, die de achtergrond niet weten, en telefoontjes/bezoekjes van de dierenbescherming te voorkomen, lopen de twee 30+'ers hier standaard het hele jaar door met een deken op.
In de zomer natuurlijk iets heel duns maar toch.
Oude paarden worden vaak dunner. Bij ons krijgen ze top te eten en staan van 08.00 tot 17.00 in de wei, maar toch zien die oudjes er echt niet mooi meer uit. Natuurlijk ook omdat ze met pensioen zijn en er geen spieren op zitten.

Je moet pas oordelen als je er daadwerkelijk iets van weet en niet alleen op basis van een foto.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:11

Totaal met je eens Tendance.
Behalve in dit geval.
Deze mensen zijn al meerdere malen veroordeeld voor verwaarlozing van koeien en paarden.
Het is ook een enorm bekende broodfokker hier in de regio.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:16

bruintje123 schreef:
Totaal met je eens Tendance.
Behalve in dit geval.
Deze mensen zijn al meerdere malen veroordeeld voor verwaarlozing van koeien en paarden.
Het is ook een enorm bekende broodfokker hier in de regio.

Dan nog zijn wij niet de rechter, die bepaald of ze schuldig zijn in dit geval.
Er wordt vast gedegen onderzoek gedaan. Helemaal als ze al eerder veroordeeld zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:18

Gedegen, mwah, dat valt natuurlijk te bezien.
Er zal net niet genoeg bewijs zijn deze keer.
Het is dat je te ver woont maar anders zou ik zeggen, rij er een keer langs en je weet al genoeg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:21

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:23

Ik zal me er dan vast een mening over kunnen vormen en waarschijnlijk ben ik het dan wel met je eens, maar we hebben het hier over een eventuele gerechtelijke straf en daarin speelt mijn subjectieve gedachte geen rol.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:26

bruintje123 schreef:
https://www.animalstoday.nl/dood-uitgem ... ie-deurne/
Ik weet niet wat een rechter wel verwaarloosd vind.
Laat ik zeggen dat ik een andere mening heb. En ik vermoed de rest van bot ook bij het zien van deze link.

Onze wei ziet er een heel stuk beter uit. Absoluut, maar er zullen ook mensen zijn, die ons wel wat pietje precies vinden.
Maar trek je bij die van 33 bij ons het dek af, dan ziet het er niet heel veel beter uit, terwijl er in de wei ernaast 2 van ons staan, die als ze te weinig werken moddervet zijn.
Nogmaals ik vind het altijd gevaarlijk om op de stoel van de wet te gaan zitten