Springen

Harrie Smolders en Emerald N.O.P. Foto: Jim Hollander/FEI
De iconische stad Cannes aan de Franse Riviera rolde zaterdagavond de rode loper uit voor de Grand Prix van de Longines Global Champions Tour. De Spaanse Sergio Alvarez Moya en zijn twaalfjarige ruin Arrayan wonnen op spectaculaire wijze hun eerste LGCT Grand Prix terwijl de Nederlandse Harrie Smolders naar de top van het LGCT klassement schoot.
Op slechts een steenworp afstand van de beroemde boulevard La Croisette ging de zesde wedstrijd van de tour van 2017 van start. Uliano Vezzani (ITA) had een parcours ontworpen dat zowel inzicht als snelheid vroeg. In het parcours ondermeer een tricky driesprong. Hij voorspelde tien ruiters in de barrage en daarmee zat hij precies goed. Na de eerste ronde werd de tijd verruimd naar 86 seconden.
Eric van der Vleuten reed een degelijk parcours met Wunschkind 19 en bleef foutloos in 43,84 seconden, hopend op de druk die de volgende combinaties zouden voelen waardoor ze fouten zouden maken. Uiteindelijk leverde zijn tijd hem de vijfde plaats op. Harrie Smolders ging sterk van start met Emerald tot aan de Longines combinatie. Een weigering haalde hem uit de strijd voor de winst van de Grand Prix, maar Harrie bewaarde rust en beëindigde het parcours met in zijn hoofd de strijd om het algemeen kampioenschap.
Harrie Smolders presteert heel constant in deze tour en werd tiende. Daarmee heeft hij de leiding overgenomen van Lorenzo de Luca (ITA) nadat de Italiaan er niet in slaagde zich te kwalificeren voor de Grand Prix. Smolders staat nu op een totaalscore van 150 punten met Lorenzo op 17 punten achter hem. Ook de Nederlander Maikel van der Vleuten rijdt een zeer sterke tour. Hij staat op dit moment op de derde plaats in de strijd om het kampioenschap met een score van 124 punten.
Jan Tops, President en oprichter van de Longines Global Champions Tour:
“Het kampioenschap komt dichterbij. Harrie klimt naar de top. Het is moeilijk om op dit moment te zeggen welke van de zeven á acht ruiters aan de top van het klassement zou kunnen winnen. Harrie, Lorenzo en Maikel hebben een geweldige start gehad. Het zal zeer spannend worden.”
Harrie Smolders, LGCT leider van het klassement: “Mijn sterkste punt zijn mijn paarden. Met Emerald en Don heb ik twee bijzonder goede paarden die steeds foutloos rond gaan. Dankzij de eigenaren Copernicus en Eurohorse stables zit ik nu in deze comfortabele positie. Maar we hebben nog een lange weg te gaan. Het sleutelwoord zal consistentie zijn en makkelijk is het zeker niet.”
Klik op onderstaande afbeelding voor een video: