NVWA constateert overtredingen koeriersdienst paardensperma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NVWA constateert overtredingen koeriersdienst paardensperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 18:58

nvwa
Overige

Afbeelding
Foto door Heavy Horses Design

Inspecteurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hebben dinsdag 6 juni tientallen doosjes paardensperma in beslag genomen. Dat gebeurde tijdens een controle bij een vestiging van een Belgische koeriersdienst in de provincie Gelderland. Het sperma was afkomstig van hengstenhouderijen uit Nederland, België en Duitsland en voldeed niet aan de regelgeving. De NVWA maakt proces-verbaal op tegen de hengstenhouderijen en de koeriersdienst.

Voor het verhandelen van paardensperma gelden strenge Europese regels. Een Nederlandse hengstenhouderij die alleen binnen Nederland handelt, moet geregistreerd zijn. Wanneer een hengstenhouderij paardensperma wil exporteren, moet deze een EU-erkenning hebben. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat de houderij veel onderzoeken uitvoert met betrekking tot de gezondheid van haar dieren. Verder moet elke exportzending gecertificeerd zijn door de NVWA. De regels moeten voorkomen dat besmettelijke dierziekten worden doorgegeven. In alle gevallen geldt dat bij een zending documenten aanwezig moeten zijn waaruit blijkt van welke hengst het sperma afkomstig is en waar het heen gaat.

Veel mis
Bij de controle heeft de NVWA geconstateerd dat er met 39 doosjes paardensperma afkomstig van 16 hengstenhouderijen iets mis was. Sommige zendingen waren afkomstig van een bedrijf zonder registratie, een aantal exportzendingen was afkomstig van bedrijven zonder EU-erkenning en in een groot aantal gevallen ontbraken de juiste documenten. Omdat er ook hengstenhouderijen uit België en Duitsland betrokken waren, stuurt de NVWA een klacht naar de autoriteiten in die landen, zodat zij actie kunnen ondernemen tegen de hengstenhouderijen.

tiwi1969

Re: NVWA constateert overtredingen koeriersdienst paardensperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:08

Toevallig heb ik gisteren via deze koerier sperma binnen gekregen en het eerste dat mij opviel is dat de begeleidende documenten niet compleet waren ingevuld. Op de buisjes stond wel de afkorting van de naam van de hengst dus we hebben het wel gebruikt, maar we hebben nog zitten grappen over het toekomstige veulen van een ponyhengst of zo. En nu lees ik dit...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:01

Wat een geneuzel! Als je alles via die eeuwige regeltjes doet kost het bakken vol met ( extra) geld terwijl het uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomt. Vergelijkbaar met het over de grens gaan met je paard/ pony; kost een pak geld maar geeft geen enkele garantie. De controles die wij gezien hebben stelden echt helemaal niets voor.
Ik geef ze geen ongelijk dat ze het zou doen, zijn op deze manier al heel wat merries geïnsemineerd..........en allemaal met de juiste hengst ;)

Je zal als merrie eigenaar maar het dekgeld betaald hebben..........en niks ontvangen omdat er weer een NVWA tussen zit.......

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:16

Als je gewoon iedereen verplicht om de hengsten te testen kun je al die regelgeving in 1 keer overboord gooien. Niet meer nodig.

De NVWA kan hun aandacht beter focussen op dingen die er echt toe doen maar daar hebben ze dan geen mankracht voor.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:52

tiwi1969 schreef:
Toevallig heb ik gisteren via deze koerier sperma binnen gekregen en het eerste dat mij opviel is dat de begeleidende documenten niet compleet waren ingevuld. Op de buisjes stond wel de afkorting van de naam van de hengst dus we hebben het wel gebruikt, maar we hebben nog zitten grappen over het toekomstige veulen van een ponyhengst of zo. En nu lees ik dit...

Je kunt er van uitgaan dat het sperma zelf wel goed is. Ze gaan je echt niet zomaar iets sturen.
De formulieren worden in drie kwart van de gevallen niet ingevuld omdat er toch niemand naar kijkt. (Nu dus nét wel :Y) )
Dat zijn ook de dingen die gecontroleerd zijn, met het sperma zelf is niks mis.
Mocht je volgend jaar tóch een ponyveulen krijgen, is deze post uiteraard incorrect...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:50

KI dekken is voor mij nieuw en ik ben een pietjeprecies dus kijk alles na.... met een natuurlijke dekking sta je erbij en kijk je ernaar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:55

tiwi1969 schreef:
KI dekken is voor mij nieuw en ik ben een pietjeprecies dus kijk alles na.... met een natuurlijke dekking sta je erbij en kijk je ernaar.....

.....hoe een merrie een hengst in elkaar trapt of hoe een hengst een merrie besmet met CEM en/of EVA....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:57

Goede kennis van mij heeft door dit gedoe niet zending in Duitsland niet ontvangen.....kans gemist.
1e ronde niet opgenomen, 2e ronde geen sperma ontvangen en inmiddels is cyclus geweest.
Fokker is de dupe.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:08

Ik ben zo'n stomkop die niet begrijpt wat de nederlandse voedsel en waren autoriteiten daarmee te maken hebben.
We eten dat sperma toch niet op? :')

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 03:22

Palmera schreef:
Ik ben zo'n stomkop die niet begrijpt wat de nederlandse voedsel en waren autoriteiten daarmee te maken hebben.
We eten dat sperma toch niet op? :')

De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en handhaaft de natuurwetgeving.

Met andere woorden het gaat niet alleen om voedsel wat we eten :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 05:00

irritant wat een gedoe met dat sperma. zie er zoveel ellende mee. verkeerd bezorgd (koerier laat het bij een ander achter of legt het gewoon buiten voor de deur of mengt diepvries in dat door buisjes die er al in zitten of weet ik wat. slecht of gewoon dood sperma en nu dan dit er ook nog bij. hoe moet je in godsnaam je merrie knap drachtig krijgen zo? gelukkig bij mij dit jaar alles tot nu toe goed gegaan naar om me heen zie en hoor ik toch rare dingen en de ervaringen van mezelf vorig jaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:28

Wij hebben nog nooit problemen gehad met sperma leveringen, binnen of buiten Nederland. Ik snap het probleem ook niet; binnen Nederland zou het dus geen probleem zijn om met niet-gekeurd ( en mogelijk besmet) sperma te werken maar buiten Nederland wel..............???? Zijn die merries anders?
Vrijwel alle dekstations zullen altijd vragen om minimaal een gezondheidsverklaring van de hengst voor CEM, omdat anders al hun apparatuur besmet raakt en hengstenhouders die met KI werken hebben hun hengsten gezond omdat anders alle rompslomp en kosten zinloos zijn.
Natuurlijk dekken, zoals hierboven ergens gesuggereerd wordt, is inderdaad gevaarlijk voor hengst en merrie ( slaan van de merrie, bijten van hengsten maar ook doordat daar dus geen enkele controle op gezondheid of seksueel overdraagbare ziektes aan de orde is). Veel "goedkopere" hengsten dekken om die reden natuurlijk; is een stuk makkelijker en brengt geen extra kosten met zich mee.
De wassen neus van de NVWA keuringen ( ook voor transport) gaat hier nog een stukje verder in; er wordt niet gecontroleerd op erfelijke ziektes bij de dekhengsten en de controle of het sperma daadwerkelijk van de juiste hengst afkomstig is...........komen ze er dan iedere keer bij staan als een hengst springt? en checken ze dan of de juiste naam wel wordt ingevuld? ..............Niet dus, als iemand dus wil rommelen doen ze het toch wel en als er inderdaad opeens een "ponyveulen" loopt ( of een zwarte uit 2 vossen _O- ) loop je als sperma verzenddienst ( of hengstenhouder) wel heel hard tegen de lamp en zal dat flink klanten kosten.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:38

Het gaat puur om de papieren winkel. NVWA ook al enkele malen bij ons geweest om te controleren of de papieren allemaal in orde zijn, laatste keer eind april. Dat is het enige wat ze willen zien, dat certificaat wat bij de zending moet zitten. Papieren waren allemaal in orde, dus niets aan de hand. Maar het gaat eigenlijk helemaal nergens om...

Overigens hier eigenlijk nooit problemen gehad met sperma leveringen en bij ons komt het voornamelijk uit Duitsland, papieren zitten er altijd netjes bij.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:29

Ik geloof dat mijn bericht over natuurlijke dekking niet begrepen is. Dat sloeg meer op mijn verwarring over de juiste hengst ivm niet volledig ingevulde documenten dan dat het een pleidooi is om weer terug te gaan in de tijd.

De visie over risico's voor de hengst/merrie en dat het goedkope hengsten betreft deel ik niet.
Wel betreft het meestal hengsten die in kleine aantallen dekken, voor een Groninger hengst is 10 merries per jaar een groot aantal.
Schade kan je voorkomen door goed en voldoende lang te schouwen en alleen dekken als de merrie zich goed hengstig en gewillig toont. Merrie met spantouw spannen, staart bandageren, merrie wassen en ontsmetten.
Hengst aan het begin van het seizoen cem onderzoek en merries een check door de DA voor het dekken.
In 20 jaar natuurlijk nooit met ellende of ziekte te maken gehad.

Natuurlijk dekken als in: gooi maar bij elkaar in het land en zie maar... nee dank je!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:19

tiwi1969 schreef:
Ik geloof dat mijn bericht over natuurlijke dekking niet begrepen is. Dat sloeg meer op mijn verwarring over de juiste hengst ivm niet volledig ingevulde documenten dan dat het een pleidooi is om weer terug te gaan in de tijd.

De visie over risico's voor de hengst/merrie en dat het goedkope hengsten betreft deel ik niet.
Wel betreft het meestal hengsten die in kleine aantallen dekken, voor een Groninger hengst is 10 merries per jaar een groot aantal.
Schade kan je voorkomen door goed en voldoende lang te schouwen en alleen dekken als de merrie zich goed hengstig en gewillig toont. Merrie met spantouw spannen, staart bandageren, merrie wassen en ontsmetten.
Hengst aan het begin van het seizoen cem onderzoek en merries een check door de DA voor het dekken.
In 20 jaar natuurlijk nooit met ellende of ziekte te maken gehad.

Natuurlijk dekken als in: gooi maar bij elkaar in het land en zie maar... nee dank je!

Met een spantouw dekken is gewoon verkrachting. Dat kun je geen natuurlijke dekking noemen.
Maar ik begrijp dat het niet realiseerbaar is om KI te dekken met een hengst die weinig dekt. Aan de andere kant moet jij om dezelfde reden dus ook begrijpen waarom heel veel hengsten dat simpelweg niet kunnen omdat er teveel vraag is. En dat je met een natuurlijke dekkende hengst de juiste hengst hebt gaat ook niet altijd op. Kijk maar naar Lucky Boy XX en wat later ook Ico Sun.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:19

Jan dat begrijp ik heel goed, maar dan moeten wel de regels worden nageleefd en de documenten in orde zijn.

Verder zou het fijn zijn als je mijn hele bericht leest en niet een ding eruit pikt. Voordat het spantouw inbeeld komt is er al heel wat vooraf gegaan. Lang en goed schouwen bij de dekkende hengst tot de merrie er klaar voor is.

Die zaken waar je het nu over hebt is fraude geweest, waar ik het over heb is vergissing door onvolledige documentatie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:00

Onze hengsten dekken ook maar een beperkt aantal merries maar dat doen we toch echt alleen via KI. Speciaal voor de veiligheid van merrie en hengst, groot voordeel is ook nog dat we dus nauwelijks met de hengst op stap moeten ( alleen even naar het dekstation om de hoek) en dat de merrie ook gewoon thuis kan blijven; ik zie alleen maar voordelen omdat we ook geen merries op ons terrein willen hebben.