Kevin Thornton schuldig bevonden aan mishandeling paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kevin Thornton schuldig bevonden aan mishandeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 07:42

*Bokt.nl / FEI
Juridisch, Springen, Welzijn
Ingezonden door Ketaki

Op het GPA Jump Festival, dat in afgelopen oktober in het Franse Cagnes-sur-Mer werd verreden, is het paard Flogas Sunset Cruise overleden toen het op de galopbaan in elkaar stortte. De Ierse ruiter Kevin Thornton werd ervan beschuldigd dat hij zijn paard gedurende lange tijd liet galopperen en tegelijkertijd met de zweep sloeg. Volgens ooggetuigen zou ook zijn groom het paard geslagen hebben met een longeerzweep. De schimmel was uiteindelijk zo uitgeput dat hij neerviel en ter plaatse overleed. Omstanders probeerden nog in te grijpen, maar zonder succes.

Thornton gaf toen de volgende verklaring: "Ik werk al mijn hele leven met paarden. Ik zou nooit een paard met de zweep dood kunnen slaan. Ik heb dat niet gedaan en zal dat ook niet doen. Zo'n persoon ben ik niet. Ik heb hem niet drie uur gereden zoals op de social media gezegd wordt. Ik heb hem hooguit 15-20 minuten gereden voor hij omviel. Ik heb meerdere schimmels, waardoor mensen de paarden met elkaar verward hebben omdat ik deze eerder reed. Hij deed het goed op de show. In overleg met Vinnie nam ik hem mee naar de renbaan om goed vooruit te kunnen galopperen. Hij was in normale doen, maar ging iets in verzet bij de ingang. Ik gaf hem 1 of 2 tikken met de zweep om vooruit te gaan. Het was de eerste keer dat ik hem sloeg, ik rijd normaal alleen thuis met een zweep. Hij ging er vandoor in galop en ik probeerde hem te stoppen en te kalmeren. Hij ademde niet zwaar of snel, maar voelde raar aan. Ik ben afgestapt en op dat moment viel hij om. Ik heb het zadel er af gehaald en meteen om een dierenarts geroepen. Ik heb later online gelezen dat ik van de show verwijderd werd, maar dit klopt niet. Ze vertelden me dat ik kon blijven, maar dit wilde ik zelf niet."

Na de eerste onderzoeken leek Thornton onschuldig verklaard te worden. De eerste resultaten van de autopsie op het paard Flogas Sunset Cruise wezen uit dat er geen letsel op de huid te zien was en dat er geen sporen waren van overmatig zweep- en spoorgebruik. Dit gebrek aan bewijs op het lichaam suggereerde dat er enkel een medische oorzaak is voor het neerstorten en overlijden van het paard en niet de manier van rijden.

De FEI heeft een zaak geopend tegen Thornton op beschuldiging van mishandeling van het paard Flogas Sunset Cruise. De zaak werd in behandeling genomen volgens de artikelen 142 en 163 van het Algemeen Reglement van de FEI. Thornton is door de FEI in de gelegenheid gesteld om schriftelijk te reageren op alle aantijgingen. Ook diende hij alle documenten, getuigenverklaringen en alle andere bewijzen bij te voegen die kunnen worden gebruikt in de gerechtelijke procedure die voortvloeit uit deze zaak. Na ontvangst van alle documenten en opmaken van het dossier heeft de FEI de zaak voorgelegd aan het FEI Tribunaal op grond van artikel 142.2 van het Algemeen Reglement. Artikel 142 gaat over mishandeling van paarden, artikel 163 gaat over het indien van protesten.

Het FEI Tribunaal heeft inmiddels besloten dat Thornton schuldig is aan het mishandelen van zijn paard en heeft hem voor vier maanden geschorst vanaf de datum van de beslissing (6 juni 2017). Daarnaast heeft hij een boete gekregen van 5.000 Zwiterse francs. In de bevindingen van het Tribunaal staat vermeld dat de ruiter veel verder ging dan acceptabel gedrag tegenover het paard. Aangezien uit de autopsie niet bleek dat de mishandeling de doodsoorzaak was, heeft het Tribunaal het besluit puur genomen op basis van de mishandeling.

De FEI verklaarde dat zelfs als het paard het had overleefd er nog steeds sprake zou zijn van paardenmishandeling en er een zaak geopend zou worden. "De FEI heeft vanwege het paardenwelzijn de zaak naar het Tribunaal gebracht. Gezien de ernst van het incident had ik een zwaardere sanctie verwacht", aldus FEI-secretaris-generaal Sabrina Ibáñez. "Voor de FEI was het belangrijk dat het bewijs van de mishandeling werd bevestigd door het Tribunaal. We hadden om een schorsing van twee jaar gevraagd, maar het Tribunaal bepaalt de hoogte van de straf naar eigen goeddunken en we respecteren de onafhankelijkheid hiervan.

De volledige tekst van het definitieve besluit van de FEI Tribunal over deze zaak kan hier worden bekeken.

Gerelateerde berichten:
[VN] Iers paard overlijdt op CSI Cagnes-sur-Mer *UPDATE*
[VN] Thornton onschuldig op basis van eerste onderzoeken
[VN] FEI opent zaak tegen Kevin Thornton
[VN] Kevin Thornton met de dood bedreigd

petraaken

Re: Kevin Thornton schuldig bevonden aan mishandeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:56

Hmm, vind het toch maar een aparte uitspraak.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:01

petraaken schreef:
Hmm, vind het toch maar een aparte uitspraak.

Ik blijf het uberhaupt een apart verhaal vinden..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:00

Zulke ruiters maken onze sport kapot. Een hogere straf was echt wel op zijn plaats geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:54

Schoentje schreef:
Zulke ruiters maken onze sport kapot. Een hogere straf was echt wel op zijn plaats geweest!

Eens. Dressuurruiters worden langer geschorst voor veel minder.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:06

Inderdaad een vaag verhaal.

Waren er nu meerdere schimmels die door hem daar gereden werden?
Waaraan is het paard nu wel overleden ?
En wordt de uitspraak nu puur beoordeelt op getuigen verklaringen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:16

Resistance schreef:
Schoentje schreef:

Eens. Dressuurruiters worden langer geschorst voor veel minder.

FEI is FEI, dit geval was hetzelfde behandeld als het een dressuurruiter was geweest, heeft niks met de tak van sport te maken.
Want wie is er harder gestraft voor minder dan?

Het probleem is bewijs. Ze kunnen alleen de mishandeling straffen en niet het overlijden van het paard, omdat niet bewezen is dat het door de mishandeling komt.

Maar de straf is gewoon te laag. Ze hadden dit ook als voorbeeld kunnen stellen.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:07

Ik denk dat het meer een ongelukkige samenloop van omstandigheden gaat...
Hij denkt dat zijn paard zich aanstelt en ondertussen heeft hij blijkbaar iets onder de leden...

Hij mishandeld zijn paard niet grof maar het verdient ook niet de schoonheidsprijs.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:11

Hoe kun je nu iemand straffen voor mishandeling als dit niet bewezen is? Getuigen zeggen ook niet alles aangezien die veel dingen verkeerd kunnen interpreteren.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:16

Het is niet bewezen dat het paard gestorven is aan de mishandeling.
Getuigen worden afzonderlijk gehoord en daar zal echt wel duidelijk over zijn gekomen. Ze doen niet voor niets zo lang over een onderzoek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:49

larrylurex schreef:
Hij denkt dat zijn paard zich aanstelt en ondertussen heeft hij blijkbaar iets onder de leden...

Hij mishandeld zijn paard niet grof maar het verdient ook niet de schoonheidsprijs.

Iemand die denkt dat een paard zich kan aanstellen hoort niet in het zadel.

_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:42

Vreselijk vreselijk.. Het ergste vind ik nog wel dat zijn straf waarschijnlijk zijn denkwijze mbt paarden trainen toch niet veranderd.. Wat wordt er dan mee gewonnen?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 06:30

bigone schreef:
larrylurex schreef:

Dan kan je 95% van de mensen uit het zadel gooien ..

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:07

larrylurex schreef:

Dit dacht ik ook..

_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:35

miezelke schreef:
bigone schreef:

Dan kan je 95% van de mensen uit het zadel gooien ..

Klopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:20

Erg vaag verhaal. In mijn ogen kun je dierenmishandeling niet hard genoeg bestraffen, maar dit is een wel erg vreemde zaak. Als je een geschoren paard flink slaat met de zweep dan zie je daar echt wel de striemen van, dus dat dat daar na de dood niets van terug te vinden is is gek. Als je dus geen bewijs hebt, maar een ruiter met meerdere witte paarden en alleen maar kijkers die het het gezien zouden hebben, dan voelt dat als een beetje weinig.
Tegelijkertijd, als de ruiter eerst op intenet schrijft dat hij van het terrein verwijderd is en later beweert dat hij vrijwillig vertrokken is dan is dat ook wel erg gek. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand per ongeluk schreef dat hij van een wedstrijd verwijderd was als ze bijvoorbeeld in werkelijkheid bedoelen dat ze een proefje rijden, hun prijsje ophalen en weer naar huis gaan. Dat maakt het verhaal van de ruiter zelf ook weer wat minder geloofwaardig...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:36

Er waren omstanders die hem te lijf wilde gaan. Ook dat gebeurt niet zomaar.