GroenLinks: "Paarden water aanbieden op Zuidlaardermarkt"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

GroenLinks: "Paarden water aanbieden op Zuidlaardermarkt"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 07:57

Dagblad van het Noorden
Welzijn

Afbeelding
Foto door Bert Knot

'Laat jonge medewerkers van maneges op de Zuidlaardermarkt de paarden actief emmers met water aanbieden.' Dit voorstel deed GroenLinks dinsdag tijdens een evaluatie van de markt door de raad van Tynaarlo.

De raadsleden René Spekschate en Jan van Heukelum van de VVD konden hun afkeer nauwelijks verbergen van het plan dat Renate Zuiker van GroenLinks ter sprake bracht. "Mijn paarden krijgen geen water van vreemden en al helemaal niet op de Zuidlaardermarkt", liet Spekschate weten. "Je weet maar nooit wie er daar rondloopt."

"Je kunt het water naar het paard brengen", parafraseerde Van Heukelum een gezegde, "maar je kunt er niet voor gaan staan en zeggen: drink!"

Volgens Zuiker krijgen vooral paarden die voor de slacht worden verhandeld, op de Zuidlaardermarkt dikwijls te weinig water. Ze wees er op dat dierenbeschermers daar vaak op wijzen. "De eigenaren zijn dan wel verantwoordelijk, maar de gemeente is gastheer. Die moet zorgen dat paarden genoeg te drinken krijgen."

Dierenartsen en de Voedsel- en Warenautoriteit vinden dat er niks mis is met de catering van de paarden, verklaarde burgemeester Marcel Thijsen in een reactie. Daarom is er volgens hem geen noodzaak om de paarden van een natje en een droogje te voorzien.

De gemeenteraad toonde zich verder tevreden over alle verbeteringen op het gebied van dierenwelzijn die sinds 2015 zijn doorgevoerd. Sinds afgelopen jaar is de markt op een nieuwe locatie, die verder van de kermis af ligt. Volgend jaar blijft deze locatie, maar die wordt wel groter omdat er bij de vorige Zuidlaardermarkt onveilige situaties dreigden te ontstaan. Paarden en mensen verkeerden te dicht op elkaar.

Gerelateerde berichten:
[VN] Meer ruimte voor paarden tijdens Zuidlaardermarkt
[VN] Zuidlaarder paardenmarkt verhuist

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: GroenLinks: "Paarden water aanbieden op Zuidlaardermarkt"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:41

Ik neem aan dat eigenaren hun paarden van drinken voorzien :?.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:44

Ik moest vooral lachen om de eerste zin "jonge medewerkers van maneges" ik neem aan dat er daarmee goedwillende (penny)klanten worden bedoeld.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:46

Nieuwsredactie schreef:
"Je kunt het water naar het paard brengen", parafraseerde Van Heukelum een gezegde, "maar je kunt er niet voor gaan staan en zeggen: drink!"

:? Dat kun je best wel doen. :j

Maar of het beest dan drinkt, dat is de vraag

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:50

Maar krijgen ze nou water of niet? Of hebben slachtpaarden geen water nodig omdat ze het toch niet overleven?

Doet me denken aan de koeienmarkt in Leeuwarden. Ben daar ooit met mn zatte harses terecht gekomen omdat we terugkwamen van het stappen. Stond een koe te bibberen op 3 poten met uiers tot op de grond. Ja, die was voor de slacht dus die hoefde niet meer afgemolken te worden. :r

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:06

Sterker nog, wij staan geregeld met paarden op de markt. Ik als nieuwe generatie neem dit over van opa.

Afgelopen maandag kregen wij een nieuwe lijst met regels waaraan per 1 juli voldaan moet worden op de markten. Opzich logisch maar het is ontzettend tegenstrijdig. De oude generatie vind het vaak onzin en leggen ook uit vanuit wat voor standpunt hun zulke dingen bekijken.

2 voorbeelden van afgelopen maandag.
Paarden worden omstreeks half 6 aangevoerd op de markt komen van de wagen af waar ze nog hooi in de netten hadden. Worden daar netjes neergezet.
Hele ochtend niks aan de hand, kregen geen water en eten meer (3,5 u lang).

Ineens besloot de dierenbescherming overal hooi te delen en water, paardjes blij. Maar er lopen wel kinderen voor en achterlangs want waarom zou je alleen aan de voorkant komen?

Paard 1 merkt kindje op, maar blijft rustig eten, paard 2 komt te dicht in de buurt en paard 1 wilt uithalen en mept gericht, kind van 4,5 jaar staat er tussen. Ze kwam vrij met de schrik omdat een handelaar het optijd zag en dier een mep verkocht met de stok ( wat niet had gehoeven als er geen kind in spel was geweest). Paard schrikt en druipt gelukkig af.

Voorval 2 een peuter staat paardje te aaien met papa en mama bij de hoofd. Paardje staat rustig te knabbelen, meiske draait zich om en paard grijpt nog net even meiske in der achterhoofd zo door naar schouder en rug, gevolg kind open tot bloedens toe, 1 groot drama natuurlijk.

Je kan je voorstellen dat het eigelijk levensgevaarlijk is om te voeren en drinken te geven op markten. Niet alle dieren zijn daar braaf genoeg voor. En mensen laten overal hun kleine kroost tussendoor banjeren.

We hebben tijdje staan praten met de dierenbescherming en ook hun geven aan dat er belachelijk veel bijt en schop incidenten zijn omdat kinderen overal tussen door gaan.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:11

Snap dit bericht niet echt want er wordt wel eten en water aageboden op de Zuidlaarder markt. Eten ligt in overvloed al klaar op de grond en er staat n wagen met n water container. Overal zijn emmers te vinden en wie wil geeft de paarden water, veelal penny meisjes/tieners en soms ook handelaren. Hebben uiteraard ook vocht en eten nodig tijdens zo'n dagje.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:20

Jolene85 schreef:
Snap dit bericht niet echt want er wordt wel eten en water aageboden op de Zuidlaarder markt. Eten ligt in overvloed al klaar op de grond en er staat n wagen met n water container. Overal zijn emmers te vinden en wie wil geeft de paarden water, veelal penny meisjes/tieners en soms ook handelaren. Hebben uiteraard ook vocht en eten nodig tijdens zo'n dagje.

Per 1 juli moeten handelaren zelf hun hooi aanvoeren en emmers voor water. Indien ze dit niet doe volgt er sanctie.
Dus de gemeente hoeft niet meer aan te bieden.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:09

Jammer dat ze die paardenmarkt niet sluiten !!!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:27

anitaolja schreef:
Jammer dat ze die paardenmarkt niet sluiten !!!!!

Niks mis met zo'n markt zelf. Je ziet tenminste hoe de handelaar/verkoper met de dieren omgaat, wie er met redelijk verzorgde dieren komt (als bekapt, gepoetst en goede vacht) of duidelijk geen geld aan uit willen geven en azen op een idioot met teveel geld die iets zieligs wil redden. Goede voorlichting over wat wel en niet te kopen doet veel meer aan verbeteringen welzijn dan enkel maar regels maken. Dat geldt al helemaal voor of en hoe de ouders hun kinderen opvoeden/bij zich houden of gewoon niet meenemen als dat verstandiger blijkt.
Gewend zijn aan genoeg te eten en vriendje naast je ipv een waar je een hekel aan hebt doet veel tegen voernijd en onrust op zo'n markt, maar ook daar weer is het de handelaar die dat thuis al moet regelen (met de beperking dat niet alles lang genoeg daar is om dat te leren). Zorg dan liever voor goede paden zodat het publiek, want veelal is het een kijkuitje als ze met kinderen komen, weet wat wel en niet te doen (zoals niet binnen de rode streep komen oid). Veel van dit publiek heeft nl 0 verstand van paarden en denkt dat paard altijd een lief, levend knuffelbeest is dat nooit mensen pijn zal doen, daarbij vergetend dat als je in de weg staat je toch er flink auw van kan krijgen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:45

_San87_ schreef:

Dat zou ieder logisch denkend mensen denken, maar weet natuurlijk niet of dat voor hier geld, maar op de shetlandpony hengsten keuring niet :( Er wordt 'getrut' tot en met die dieren. Als ze dan niet door de bezichtiging komen, gaan velen aan een markthalster of halsband en wordt er totaal niet meer naar omgekeken, totdat ze eind van de dag met een handelaar mee gaan -O- Ik ga er in het ieder geval niet meer heen, want ik kan daar echt niet tegen :(

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:07

Kentaro schreef:
_San87_ schreef:

Dat zou ieder logisch denkend mensen denken, maar weet natuurlijk niet of dat voor hier geld, maar op de shetlandpony hengsten keuring niet :( Er wordt 'getrut' tot en met die dieren. Als ze dan niet door de bezichtiging komen, gaan velen aan een markthalster of halsband en wordt er totaal niet meer naar omgekeken, totdat ze eind van de dag met een handelaar mee gaan -O- Ik ga er in het ieder geval niet meer heen, want ik kan daar echt niet tegen :(

o dat hebben wij ook een keer gehad met een merriekeuring 5 jaar terug. Box gehuurd zodat merrie met veulen niet op de trailer hoefde te blijven staan. Merrie in de box gezet en na het voorbrengen kijk ik in de automatische waterbak omdat ik het vreemd vond dat de merrie niet ging drinken (was bloedheet die dag), bleek de bak kurkdroog te zijn. Dus ik druk de lepel in; kwam er gewoon helemaal geen water uit!!! Hadden ze het ding afgesloten voor die dag (ja stel je voor dat een paard van buitenaf, die je als manege dus niks oplevert, zomaar ff liters water wegslobbert; dat kan natuurlijk niet). Liepen ze nog te steunen en te zuchten ook nog toen ik om een emmer vroeg om die dan maar te vullen met water zodat de merrie water kon drinken...echt van de zotte gewoon.

ontopic; wat een belachelijk voorstel van GL; moeten dus jonge pennymeisjes met water en hooi lopen zeulen op zo'n markt??? Ze willen graag dat kinderen een trap krijgen van een paard zeker. Is toch vragen om ongelukken met zo'n voorstel.
Ik zou, als ik handelaar was, er ook niet op zitten wachten dat een stel vreemden tussen mijn paarden doorduiken om ze water te geven waarvan ik niet weet wat er misschien verder nog in die emmer zit..of stel ze drenken eerst een ziek paard (ja ik weet het; officieel mogen die het terrein niet op, maar genoeg markten waar het gewoon wel gebeurd) en komen daarna met dezelfde emmer bij jouw paard.
Echt totaal niet over nagedacht en met een compleet gebrek aan kennis wat betreft hoe sommige paarden kunnen reageren naar andere paarden toe als er ineens eten in het spel is

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:20

_San87_ schreef:

Pff dat was ook mijn gedachte..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:42

Wat een aparte vergelijking: omdat sommige paarden agressief worden tegenover mensen als ze een bak drinken voor zich hebben (?), moeten alle paarden maar gewoon een dagje droog staan?
En alleen omdat sommige kinderen niet opgevoed worden moeten paarden maar geen water of hooi krijgen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:52

uh zeg ik dat dan? Is toch zeker de verantwoordelijkheid van de handelaren om hooi te voeren en water te geven?
En voor de organisator van de markt om gedurende dag ook in de gaten te houden dat de handelaren dit ook daadwerkelijk doen? En daarnaast op te treden als geconstateerd wordt dat dit niet gebeurd?

Zijn nogal wat andere mogelijkheden dan of helemaal niks of een groep (veelal onkundige, al denken ze zelf van niet) penny's in gevaar brengen omdat die tussen wildvreemde paarden doorduiken om die te voeren en te drenken.
Dus hoe je er nu bij komt dat ik daarmee wil zeggen dat die dieren dan maar de hele dag niks moeten hebben met mijn voorbeeld....vreemde conclusie van je

Is gewoon de omgekeerde wereld wat GL nu voorstelt....1 die ook nog eens voor flinke ongelukken kan zorgen.
Maar ja; de oplossing die de meest logische zou zijn, is natuurlijk weer te duur voor de heren politici, dus dan maar eerst proberen wat penny's voor het karretje te spannen; die doen het met een beetje mazzel nog voor niks ook. Kost het alleen maar water en hooi en geen kosten voor het inzetten van bevoegde controleurs en handhavers.
Dus mijn mening blijft; dit voorstel is gewoonweg belachelijk en brengt alleen maar onnodig andere mensen in gevaar; is gewoonweg niet over nagedacht wat betreft de uitvoering zoals zij het voorstellen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:56

Ik denk dat ze daarmee doelt op de reactie van spaansepony!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:59

xxCYNNxx schreef:
uh zeg ik dat dan? Is toch zeker de verantwoordelijkheid van de handelaren om hooi te voeren en water te geven?
En voor de organisator van de markt om gedurende dag ook in de gaten te houden dat de handelaren dit ook daadwerkelijk doen? En daarnaast op te treden als geconstateerd wordt dat dit niet gebeurd?

Zijn nogal wat andere mogelijkheden dan of helemaal niks of een groep (veelal onkundige, al denken ze zelf van niet) penny's in gevaar brengen omdat die tussen wildvreemde paarden doorduiken om die te voeren en te drenken.
Dus hoe je er nu bij komt dat ik daarmee wil zeggen dat die dieren dan maar de hele dag niks moeten hebben met mijn voorbeeld....vreemde conclusie van je

Is gewoon de omgekeerde wereld wat GL nu voorstelt....1 die ook nog eens voor flinke ongelukken kan zorgen.
Maar ja; de oplossing die de meest logische zou zijn, is natuurlijk weer te duur voor de heren politici, dus dan maar eerst proberen wat penny's voor het karretje te spannen; die doen het met een beetje mazzel nog voor niks ook. Kost het alleen maar water en hooi en geen kosten voor het inzetten van bevoegde controleurs en handhavers.
Dus mijn mening blijft; dit voorstel is gewoonweg belachelijk en brengt alleen maar onnodig andere mensen in gevaar; is gewoonweg niet over nagedacht wat betreft de uitvoering zoals zij het voorstellen.

Dit. Het is goedbedoeld maar gespeend van alle realiteitszin.

Ik zat ook al te denken: betaal gewoon een groepje weldenkende volwassenen om er op toe te zien dat alle paarden hooi hebben, dat ze regelmatig water krijgen en vooral ook om de koters en onkundige/voor gevaarlijke situaties zorgende volwassenen in toom te houden.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:00

_San87_ schreef:

Ja leek mij ook, maar blijkbaar is dat teveel moeite(?!)

Vind het maar een raar bericht.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:00

Wij staan regelmatig zelf op markten. Als we paardjes bij ons hebben, dan zorg ik er zelf voor dat onze paardjes tijdig water kunnen drinken. Afgelopen maandag was het markt in Oudenschoot. Deze markt wordt op het gras gehouden en ik heb de hele tijd onze paardjes aan de hand gehouden zodat ze lekker konde grazen. Ik zie ook heeeeel veel ouders met kleine kindjes op markten . Echt onverantwoord!!! Met kinderwagens achter de paarden door, kindjes welke even een paardje aaien etc. Ik ben zelf moeder van een bijna 3 jarige dochter. Zij groeit op met paarden, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar mee te nemen naar een paardenmarkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:02

Inderdaad :) Spaansepony schrijft dat haar paarden geen eten en drinken krijgen op de markt omdat:
a) sommige kinderen niet opgevoed worden en overal lopen waar ze niet mogen lopen
b) sommige paarden elkaar niet kunnen luchten of zien en agressief worden als ze verplicht een hele dag naast elkaar moeten staan
c) sommige paarden agressief worden naar mensen als ze de vrije beschikking hebben over water.

Van al die redenen heeft er überhaupt maar 1 ook maar iets te maken met water geven, en bij die laatste reden kun je ook erg grote vraagtekens plaatsen.
Natuurlijk hebben sommige paarden voernijd, maar er zijn ook genoeg paarden die niet goed opgevoed zijn of niet sociaal zijn naar andere paarden, en toch worden die twee groepen ook gewoon meegesleept naar de markt en zorgen daar voor problemen (zie b), dus waarom is voernijd dan opeens wel een groot probleem?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:12

Spaansepony schreef:
Sterker nog, wij staan geregeld met paarden op de markt. Ik als nieuwe generatie neem dit over van opa.

Afgelopen maandag kregen wij een nieuwe lijst met regels waaraan per 1 juli voldaan moet worden op de markten. Opzich logisch maar het is ontzettend tegenstrijdig. De oude generatie vind het vaak onzin en leggen ook uit vanuit wat voor standpunt hun zulke dingen bekijken.

2 voorbeelden van afgelopen maandag.
Paarden worden omstreeks half 6 aangevoerd op de markt komen van de wagen af waar ze nog hooi in de netten hadden. Worden daar netjes neergezet.
Hele ochtend niks aan de hand, kregen geen water en eten meer (3,5 u lang).

Ineens besloot de dierenbescherming overal hooi te delen en water, paardjes blij. Maar er lopen wel kinderen voor en achterlangs want waarom zou je alleen aan de voorkant komen?

Paard 1 merkt kindje op, maar blijft rustig eten, paard 2 komt te dicht in de buurt en paard 1 wilt uithalen en mept gericht, kind van 4,5 jaar staat er tussen. Ze kwam vrij met de schrik omdat een handelaar het optijd zag en dier een mep verkocht met de stok ( wat niet had gehoeven als er geen kind in spel was geweest). Paard schrikt en druipt gelukkig af.

Voorval 2 een peuter staat paardje te aaien met papa en mama bij de hoofd. Paardje staat rustig te knabbelen, meiske draait zich om en paard grijpt nog net even meiske in der achterhoofd zo door naar schouder en rug, gevolg kind open tot bloedens toe, 1 groot drama natuurlijk.

Je kan je voorstellen dat het eigelijk levensgevaarlijk is om te voeren en drinken te geven op markten. Niet alle dieren zijn daar braaf genoeg voor. En mensen laten overal hun kleine kroost tussendoor banjeren.

We hebben tijdje staan praten met de dierenbescherming en ook hun geven aan dat er belachelijk veel bijt en schop incidenten zijn omdat kinderen overal tussen door gaan.

Dan is het probleem dus de kinderen, niet het al dan niet drenken van de paarden.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:06

Op iedere markt moet er water voorziening zijn vindt ik persoonlijk.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:27

De meeste paarden gaan natuurlijk dood als ze een halve dag geen water hebben gehad..... :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:41

regtur schreef:
De meeste paarden gaan natuurlijk dood als ze een halve dag geen water hebben gehad..... :=

Wát een achterlijke opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:08

Poeh, als mijn stalhouder zo tegen het verzorgen van paarden aan zou kijken dan was ik allang weg, nieuwe website of niet... :=