Bokt community

Deze maand in Bokkers vertellen; Bokker Bokker Libera. Bijna 13 jaar geleden verhuisde zij naar Amerika, na 12 jaar California woont ze nu sinds kort in Washington. Ze vertelt jullie alles over het wonen in Amerika en deze flinke verhuizing van maar liefst 20 uur rijden, welke ze samen met haar paarden heeft gemaakt.
* Waarom ben je naar Amerika verhuisd?
Ik moest stage lopen voor school, en dat mochten we in het buitenland doen! Amerika leek mij wel leuk, dus een mailtje gestuurd naar een dressuurstal hier, waarvan de eigenaren ook Nederlands waren, en ik mocht een paar maanden komen werken. Die paar maanden waren zo leuk, dat ik nog een paar keer terug ben gegaan en uiteindelijk daar mijn man heb ontmoet. Beetje blijven plakken dus...
* Hoe lang woon je al in Amerika?
Ik woon hier nu zo'n 12 jaar, bijna 13. Eerst hebben we bijna 12 jaar in Tulare, California gewoond, en nu zijn we verhuisd naar Port Orchard, Washington.

Uhm, tsja... Er zijn ongelooflijk veel overeenkomsten met Nederland, maar nog veel meer verschillen! Wat ik altijd wel grappig vind, is dat de rest van de wereld soms een heel ander beeld van Amerika en Amerikanen heeft

Dat snap ik ergens wel, maar het overgrote deel van de Amerikanen schaamt zich dood voor het beeld dat door een kleine minderheid in de media word geschetst. Zijn de dingen hier groter en soms zelfs belachelijk groot? JA! Maar de afstanden zijn ook veel groter. Ik koop bijvoorbeeld veel dingen bij Costco (groothandel), waarvan je echt denkt, jeeeeetje, wat moet je met een halve liter pindakaas?! Maarja, ik doe er langer mee en dan hoef ik veel minder vaak naar de winkel

Al met al is het een hele andere cultuur, maar Amerika heeft natuurlijk ook een hele andere achtergrond en geschiedenis dan Nederland. Het verschilt zelfs per staat. Om echt te ervaren hoe Amerika is zou je eigenlijk een jaar hier moeten wonen en werken, op vakantie lijkt alles altijd heel anders, plus dat je dan meestal vooral toeristische plaatsjes ziet. Logisch natuurlijk, want je gaat op vakantie om leuke dingen te doen

De natuur vind ik hier wel veel mooier dan in Nederland! In California zaten we natuurlijk vlakbij de Sequoias en Yosemite, maar ook niet al te ver van het strand, Cambria en Moro Bay zijn prachtig. Hier in Washington zijn we nog niet veel weggeweest, maar iets ten noorden van ons is La Push en Olympic Forest, we wonen aan de Puget Sound, Seattle is vlakbij en iets ten oosten van Seattle is een ski gebied. En Canada is natuurlijk ook niet heel ver weg.
* Wij zagen dat je van California naar Washington bent verhuisd, vanwaar deze keuze en is er veel verschil tussen deze staten?

Mijn schoonouders zijn een jaar of 10 geleden vertrokken naar Washington voor werk. We zijn toen een keer op visite geweest, en ik vond het zo prachtig dat ik toen eigenlijk al wilde verhuizen. Maar helaas, manlief wilde niet weg uit z'n geboorte streek, hij werkte voor zijn grootouders en vond dat hij die ook niet in de steek kon laten.
Ook wilden we al heel lang de paarden bij huis, maar toen we klaar waren om de stap te wagen, stortte de huizen markt in en konden we ons huis niet meer kwijt. Dus een paar jaar gewacht, en toen we weer op zoek gingen naar een huisje met grond, konden we weinig geschikts vinden in onze prijsklasse. Plus, er is grote droogte in CA dus eigenlijk geen gras voor de paarden, alles is bruin en dor... Ik mistte de regen! Het is zo'n 35-45 graden daar in de zomer, en de zomer duurt van Marrt tot November

Dus aan de hand van inkomens tabellen en cost of living grafiekjes uitgezocht wat nou voor ons het meest geschikt zou zijn. Mijn eisen waren vooral dat ik niet in de middle of nowhere wilde wonen, het moets groen ijn, niet al te koud, en er moest wel iets van dressuur wedstrijden en instructie zijn. Nouja, dan vallen heel veel plaatsen al af!
Omdat mijn schoonouders dus al in Washington woonden, hebben we gevraagd of we eerst bij hun in konden trekken, om dan van daaruit een plekje te zoeken. Nou, dat vonden ze wel goed, dus ik heb een nieuwe baan gezocht, en ben in April van 2016 naar Gig Harbor, Washington vertrokken! Mijn man is eerst in California gebleven en heeft ons huis daar eerst verkocht. In Juli is hij ook gekomen en zijn we op zoek gegaan naar ons nieuwe plekje, waar we in Januari 2017 zijn gaan wonen.

Omdat het met een gewone auto al snel 16 uur rijden is van California naar Washington, hebben we er voor gekozen om voor vertrek een nieuwe trailer aan te schaffen. Een rib uit mn lijf, maar de paarden stonden in ieder geval comfortabel!

Nou zijn mijn paarden natuurlijk wel wat gewend kwa reizen, voor les waren we 45 minuten onderweg en een wedstrijd vaak wel 4 of 5 uur, maar dit was toch wel ietsjes langer. Ik wilde dus perse een trailer waarin ze los konden staan, en eventueel zelfs gaan liggen. Uitendelijk is het een 2+1 trailer geworden, waar ik de binnenkant kan verbouwen van een tweepaards met een 1 paards box voorin, of gewoon 2 boxen.
Ze hebben de reis goed doorstaan, ik had er 4 pakken zaagsel in gegooid, en een hele baal hooi. We hadden een grote watertank mee om water te geven onderweg. We zijn iedere 4 uur gestopt om te tanken en de paardjes te checken, uiteindelijk hebben we er iets meer dan 20 uur over gedaan.
* Welke tak(ken) beoefen je nu in de paardensport?
Ik rijd voornamelijk dressuur. Ik reed 3rd level (Z) met Jake, helaas is duidelijk geworden dat hij een Wobbler is, en wist de DA niet of hij nog verder de sport in zou kunnen. Hij is dus een soort van met wedstrijd pensioen, ik train hem thuis nog wel omdat dat goed voor hem is, maar ik breng hem niet meer uit op wedstrijd.
Mijn andere paard Idaza is net zadelmak dus die loopt ook nog geen wedstrijden. Ik ben nu eerst van plan om met mijn man zijn paard, Samson te gaan starten hier. Ik ben erg benieuwd wat het niveau hier in Washington is!
Jake - Idaza - Samson:

* Wat is het grootste verschil met Amerika en Nederland binnen de paardensport?

Dat het heel geconcentreerd is in bepaalde gebieden. In bijvoorbeeld Florida en California ligt het niveau erg hoog en rijd je tegen leden van het Olympische team, en in Montana of Idaho moet je goed je best doen om überhaupt een dressuurwedstrijd te kunnen vinden... En als je er een vind is het niveau echt bedroevend laag. Prijzengeld doen ze hier bijna niet aan, dus daar hoef je het ook niet voor te doen. Inschrijvings geld is zo $500 per wedstrijd, of meer. Wel duren de wedstrijden vaak 2 of 3 dagen, dat vind ik wel fijn zelf.
Ze hebben hier ook veel "Breed shows", bijvoorbeeld Arabieren wedstrijden. Dan rijd je in een arena met 15 andere paarden en doe je een rondje stap draf galop, en dan roept de jury een winnaar uit, en die is dan "Kampioen". Vandaar dat je zoveel Quarters ziet die "Wereld Kampioen" zijn, dat doen ze gewoon in 1 wedstrijd, hoef je niet voor te kwalificeren of niks

Goede paarden zijn hier verschrikkelijk duur, je telt rustig $10.000,- neer voor een doodgewoon veulen. Alle spullen zijn ook duur, een goede rijbroek is zo 2-300 dollar

* Wat mis je aan Nederland en wat echt niet?
Wat ik het meeste mis, is het Nederlandse eten!! Kroketten, frikandellen, maar ook de koekjes en snoep, frietsaus van de Mac, gewoon hele random dingen. Heel veel dingen kan ik ondertussen zelf maken, maar het is nooit hetzelfde natuurlijk. Dus als ik in Nederland ben vreet ik een week lang alleen maar junkfood

Wat ik niet mis, zijn de prijzen voor benzine... Mijn ouders hebben een ieniemienie auto, en doen alles op de fiets om maar vooral zo zuinig mogelijk te doen met benzine

* Zou je nog terug willen naar Nederland?
Nee, ik denk het niet. Ik heb hier nu een leven opgebouwd. Ik vind Nederland wel leuk voor een paar weken hier en daar, maar wat ik hier heb zou voor mij in Nederland niet mogelijk zijn op een verpleegkundig inkomen

Plus dat mijn man de taal natuurlijk niet spreekt, en graag jaagt en gaat fourwheelen (lees: Door de blubber raggen in een Jeep). En daar zijn in NL weinig mogelijkheden voor...