[BLOG] Vlieg op met die spray...

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

San

[BLOG] Vlieg op met die spray...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 18:02 Tip de Nieuwsredactie

*Bokt.nl
Bokt community, Blog

Bokker San is door de Nieuwsredactie uitgenodigd om te bloggen voor Bokt. Sandra werkt parttime als communicatieadviseur bij een gemeente en geniet in haar vrije tijd van haar grote paardenvriend Piet. Daarnaast is Sandra gedragsdeskundige voor paard en mens en volgde hiervoor de opleiding bij 2Moons. Exclusief voor Bokt zal Sandra ons meenemen in haar dagelijkse praktijk van paardengedrag en -problemen en geeft ons aan de hand van praktijkverhalen tips, deelt haar inzichten en leert van een probleem een kans te maken.

Vorige blog: [VN] [BLOG]Mensen zijn net paarden... of is het andersom?

Wat mij betreft zitten we weer in de goede tijd van het jaar. Lange dagen, een lekker zonnetje en aangename temperaturen. Er kleeft wel een nadeel aan deze tijd en dat zijn de vliegende insecten die onze paarden weer komen plagen. We proberen op allerlei manieren de overlast van deze plaaggeesten te minimaliseren. De paarden krijgen soms vliegendekens op of een kap zodat de ogen niet ontstoken raken. Ook vliegenspray wordt veel gebruikt voor het rijden of voordat je het paard op de wei zet. Maar dan moet je paard dat wel toelaten!

Veel paarden lopen weg als je de vliegenspray op wilt spuiten of raken zelfs in paniek en willen vluchten. Angst voor vliegenspray komt vrij veel voor en is eigenlijk relatief makkelijk te verhelpen. Je kunt je paard leren dat hij echt niet dood gaat door de vliegenspray en aanleren om gewoon rustig stil te staan op het moment dat jij hem inspuit. Je paard krijgt nogal wat prikkels bij het inspuiten met vliegenspray. Het sissende geluid is duidelijk hoorbaar en kan een reden zijn waardoor je paard kan schrikken. Je paard ziet ineens een fles in jouw hand bewegen waar ook nog nevel uitkomt. Vervolgens voelt hij de vloeistof op zijn huid terecht komen en ruikt dan ook nog eens een vreemde geur. Redenen genoeg dus voor het paard om te besluiten dat dit wel eens niet veilig zou kunnen zijn. Je kunt je paard leren om met deze prikkels om te gaan. Het gebruik van vliegenspray moet de gewoonste zaak van de wereld worden. Je paard moet ervaren dat de vliegenspray niet levensbedreigend is. Maar hoe doe je dat dan?

Voordat je aan de slag gaat
Gebruik in eerste instantie een lege fles vliegenspray en vul deze met water. Je gaat echt veel sprayen en dat is ontzettend zonde van je dure vliegenspray. Heb je geen oude fles vliegenspray bij de hand? Giet dan je vliegenspray even over in een lege fles (van bijvoorbeeld water of frisdrank). Zorg voor een goed halster en werk met een leadrope. Leadropes zijn net wat langer dan halstertouwen en meer geschikt voor grondwerk en trainingen aan de hand. Doe zelf handschoentjes aan. Als je paard dan eens schrikt en het touw schiet door je handen dan zijn je handen beschermd en krijg je geen brandblaren. Werk in een veilige afgesloten ruimte zoals een rijbak of een paddock. Zet je paard niet vast tijdens de training.

Stap 1: Grondwerk
Begin altijd met grondwerk. Er zijn meerdere methodes en je volgt de methode die jou het beste past. Door te starten met grondwerken zorg je ervoor dat jouw paard weet dat jij de leiding hebt en hij jou dus kan vertrouwen. Werk vanuit rust en laat je paard voelen dat jij hem alleen dingen vraagt die hij kan en dat je ontspant zodra hij het juiste antwoord op jouw vraagt geeft. Dit zorgt voor de juiste mindset bij jouw paard. Heb je geen idee waar je moet beginnen met grondwerken? Maak dan een afspraak met een instructeur. Er is vast iemand die je kan helpen. In een volgende blog vertel ik meer over grondwerk volgens de 2Moons methode waarmee ik werk.

Stap 2: De fles vliegenspray
Voor sommige paarden is het al voldoende om de fles vliegenspray te zien. Ze weten wat er komen gaat en dan is er al paniek. Zorg dus dat het eerst normaal is dat je de fles in je hand hebt. Laat het paard de fles onderzoeken als hij dat prettig vindt. Breng de fles in de richting van je paard. Loopt je paard hier al op weg, loop dan rustig mee en probeer niet de fles verder richting je paard te brengen. Houd dezelfde afstand aan. Zodra je paard stopt met lopen haal je de fles bij hem vandaan en beloon je het paard uitgebreid. Belonen doe je met je stem, door de druk (de spray in dit geval) weg te nemen en je kunt je paard ook een brokje geven als je met voerbeloningen werkt. Ik doe dat zelf wel, maar er zijn ook trainers die het liever niet doen. Ik vind het belangrijk dat je doet wat voor jou goed voelt en werkt. Timing en beloning zijn cruciaal bij een goede training. Blijf zelf rustig en geef je paard voldoende tijd om na te denken.

Afbeelding
Zorg dat het paard niet meer bang is van de spuitbus zelf

Herhaal dit een aantal keer tot je paard hier niet meer op reageert. Raak vervolgens met de fles je paard aan. Ga op dezelfde manier te werk. Leg de fles stil tegen de schouder en loopt het paard weg dan loop je weer rustig mee tot hij stil gaat staan. Staat hij stil dan haal je de fles weer weg en beloon je uitgebreid. Zo ga je door tot je de fles overal rond en tegen het paard aan kunt bewegen.

Stap 3: Het sissende geluid
Ga zelf tussen het paard en de vliegenspray in staan. Spray van het paard af, zodat het niet bedreigend is voor je paard. Hanteer wederom dezelfde werkwijze. Loopt je paard weg dan loop je rustig mee en je blijft van je paard af sprayen. Gaat je paard stilstaan dan stop je met sprayen en beloon je het paard. Dit herhaal je tot je paard niet meer reageert en rustig blijft staan. Ga hierna verder met sprayen vlak langs het paard en doe weer precies hetzelfde. Zo maak je de afstand tussen de spray en het paard steeds kleiner. Uiteindelijk spuit je wel richting het paard, maar meer naar de grond. Blijf steeds aan dezelfde kant van je paard werken! Als je iets echt goed aan een kant doortraint dan gaat de andere kant straks veel sneller. Wissel je veel van kant dan duurt je training langer.

Afbeelding
Spray in eerste instantie van het paard af. Gaat het paard lopen, dan loop je rustig mee

Afbeelding
Spray dan in de richting van het paard, maar richting de grond

Stap 4: Het gevoel op de huid

Spray de vliegenspray richting je paard, maar houd je hand er nog tussen. Je paard voelt dus niet direct de hele straal vliegenspray. Er landen alleen wat kleine neveldruppeltjes op de huid. Aan de methode verander je verder niets. Blijf rustig sprayen tegen je hand als je paard gaat lopen en stop zodra hij stil gaat staan. Haal dan de spray weg en beloon het paard! Als je paard hier niet meer op reageert, spreid je je vingers. Zo raakt meer vliegenspray direct je paard. Houd wel je hand steeds ongeveer op dezelfde plek als je sprayt. Zo ga je door tot je kunt sprayen zonder je hand tussen jou en het paard in te houden. Kun je het paard op deze plek direct en gemakkelijke inspuiten met vliegenspray dan ga je door naar andere plekken op het lijf.

Afbeelding
Houd de eerste keren dat je de vliegenspray echt op je paard wilt spuiten je hand ertussen

Afbeelding
Spuit de spray de eerste paar keer steeds op dezelfde plek en ga van daaruit steeds wat verder over het lichaam

Afbeelding
Zorg dat je eerst een kant helemaal in kunt spuiten; van bovenaan de hals tot aan de achterhand

Stap 5: De andere kant en doortrainen
Ga naar de andere kant er herhaal de stappen. Je zult merken dat dit veel sneller gaat en de eerste reactie al minder groot is. Merk je tijdens de training dat je paard even een hapering in de stijgende lijn laat zien? Ga dan even een stapje terug in de training en ga weer verder. Waarschijnlijk hoef je na een succesvolle training niet meer alle stapjes door en door te herhalen. Afhankelijk van hoe angstig je paard was, is het gelijk helemaal over of moet je misschien nog een aantal keer rustig trainen. Je zult merken dat de duur van deze trainingen steeds korter wordt en je paard steeds beter om kan gaan met de vliegenspray.

Afbeelding
Vergeet niet tussendoor even te pauzeren af en toe om de spanning af te laten vloeien

Afbeelding
Op de andere kant zul je eerst weer iets spanning zien, maar dit verdwijnt veel sneller

Maak er een leuke training van! Een angst overwinnen kan jullie band heel mooi versterken. Is jouw paard te heftig of doe je het liever niet alleen? Maak dan een afspraak met een gedragstrainer bij jou in de buurt.

Kimmie25501

Re: [BLOG] Vlieg op met die spray...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:15

Leuke blog! Ik heb hier echt wat aan en ga er mee aan de slag, bedankt!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

sariba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:27

Heel handig, aangezien die van mij vliegenspray nog steeds niet leuk vindt :)

En bekend paard en bekende locatie :D

Lancelot en Sariba, voor altijd in mijn hart!

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:48

Leuke blog Sandra,
Bij de eerste keer vliegenspray, vloog Reggae ongeveer achterwaarts in galop, net als bij de eerste keer vliegenmasker omdoen.
Hij heeft blijkbaar toch dóór, dat het iets positiefs doet, want tegenwoordig gaat hij ervoor klaarstaan.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:42

Leuk blog! Ik heb het toegepast bij mijn elf maanden oude merrieveulen en nu is de eerste ervaring meteen een positieve ervaring. Dankjewel!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:15

Hé wat leuk! Weer bekende foto's! :D

Leuk dat mijn foto's weer gebruikt zijn voor een blog.

<3 FEMKE

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:09

Mijn paarden maken echt helemaal niets van antiklit spray enzo maar vliegenspray is een ander verhaal :x *dan staan ze echt te stuiteren alsof ik ze ter plekke aan het vermoorden ben.....heel raar maar het is volgens mij echt de geur ofzo?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:41

Ik heb een pony die niet bang is voor het sprayen zelf,maar voor de geur van de vliegenspray.
Wát doe je daar aan?

FB Groep Second Chance.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 16:33

Angst voor de geur komt minder voor, maar kan natuurlijk ook gebeuren. Als je zeker weet dat het niet aan de het geluid of gevoel van de spray (of een net wat anders klinkende spuitbus) ligt dan kun je natuurlijk ook met de geur aan de slag. Ook dan ga je weer voor een geleidelijke opbouw. Je paard hoeft alleen maar te leren en ervaren dat hij ook ondanks het geurtje niet dood gaat van de spray. Begin dan eens met een sterke verdunning en voeg dan steeds minder water toe aan de spray. Of kies ervoor je paard eerst te laten wennen aan een object waar jij de geur op hebt gesprayt zoals een spons. Dan heeft hij minder andere prikkels en kun je de geur, waar de angst dan zit, meer isoleren en trainen. Zodra dat dan goed gaat, stap je weer door naar spray.
Laatst bijgewerkt door San op 06-06-17 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PAARDENMENSEN | Trainingen en instructie | Trailerladen | Gedragsproblemen oplossen | Beleren jonge paarden | Workshops en trainingsweekeinden

Trainingsweekeind 'dromen, durven, doen!' Overwin je angsten en sluit het weekeind af met een droomrit over het strand

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:42

De mijne hebben ook beide iets (heel erg) tegen de geur. Ik heb er eentje met nogal veel haar qua manen en staart en ben nogal een poetser, dus ik (glans) spray er lustig op los :j de vliegenspray doe ik tegenwoordig op mijn wollen poetshandschoen spuiten maar die is dan ook direct the glove of death volgens mijn engeltjes :(

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie