Hoge scores op selectiewedstrijden WK IJslandse Paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Hoge scores op selectiewedstrijden WK IJslandse Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 06:49

*Persbericht
Sport, IJslandse paarden

Afbeelding
Marion Duintjer en Tappi frá Lálendi, foto door Marius MacKenzie

Op vrijdag 2 juni tot en met zondag 4 juni barst tijdens de IJRN Internationaal de strijd los tussen de (top) ruiters en hun temperamentvolle IJslandse paarden in Nederland, onder andere om zich te selecteren voor de Wereldkampioenschappen. Dit jaar vinden de Wereldkampioenschappen IJslandse Paarden van 9 t/m 13 augustus in Noord Brabant (Oirschot) plaats. De IJRN Internationaal is de tweede selectiewedstrijd in Nederland voor de WK in Oirschot.

Niet alleen is de IJRN Internationaal één van de vier selectiewedstrijden om een van de felbegeerde tickets voor de WK te winnen. Ook biedt het evenement de ruiters de kans zich te kwalificeren voor de A-sportstatus en worden de prestaties vermeld op de World Ranking List.

Vorig weekend vond in Oirschot de eerste selectiewedstrijd plaats voor de top van de Nederlandse sportruiters. En niet zonder succes. Vier combinaties haalden gelijk in de 1ste selectiewedstrijd de vereiste WK norm. Nienke Schaafsma uit Wageningen reed een geweldige race met haar paard Nátt frá Hefill: zij behaalde een monsterscore met 7.42 punten. Gezien de WK norm van 6.427 een super resultaat. In Exloo zal zij uiteraard proberen de 2de WK norm te rijden waarmee WK deelname wel heel dichtbij komt. De 2de combinatie die de WK norm heeft behaald is oud wereldkampioen, de 52-jarige Sigurður Marinusson uit Camperduin met Frabín frá Fornusöndum. Zijn score was 6.67, ruim tweetiende punt hoger dan de WK norm. Ook de Young Riders lieten een pracht resultaat zien. De 21-jarige Friese Charlotte White uit Rijs behaalde in de P2 (speedpass over 100 meter met vliegende start) met haar merrie Elja vom Waldhof de felbegeerde WK norm: 6.88 punt tegenover de WK norm 5.910. En de 20 jarige Leonie van Eijken uit Datteln (Duitsland) was met haar merrie Snerpa in de vijfgangenproef F1 de beste jeugdruiter met een score van 6.1. Dat is drietiende punt hoger dan de WK norm. Beide Young Riders wisten zich ook in 2015 te plaatsen voor de WK.

Voor de 32-jarige Marion Duintjer is dit seizoen veelbelovend gestart. Met haar paard Tappi frá Lálendi reed zij in Oirschot de sterren van de hemel en maakte zij grote indruk. Niet alleen won zij in de selectie in de A sportklasse de Viergangenproef V1, ook liet zij op indrukwekkende wijze haar visitekaartje achter bij de Töltproef T1 die bij de finales beloond werd met een 7.0. Net niet de WK norm daarmee gehaald, maar zij zal zeker tijdens de Internationaal laten zien wat zij waard is samen met haar Tappi. Marion rijdt Tappi sinds vijf jaar en geniet van de ontwikkeling die ze doormaakt met deze combinatie. "Het samen trainen en genieten van de wedstrijden en het fit houden van Tappi en steeds samen beter worden, -stapje voor stapje- dat is zo mooi", vertelt een enthousiaste Marion. "Natuurlijk is het de kers op de taart als wij Nederland mogen vertegenwoordigen dit jaar op de WK, maar de weg ernaar toe is voor mij misschien nog wel veel belangrijker. We gaan tijdens de Internationaal proberen nog foutlozer te rijden en zo meer uit de selecties (die tellen voor WK norm) te halen." Zij zal de T1 en V1 rijden aankomend weekend.

De Nederlandse equipe neemt deel met maximaal twaalf ruiters (7 volwassenen en 5 jeugdruiters) in Oirschot. Daarvoor zullen de beste 12 combinaties naar aanleiding van de prestaties op de 4 selectiewedstrijden door de NSIJP geselecteerd worden. De IJRN Internationaal is het tweede (selectie)evenement in Nederland waar de sportruiters hun uiterste best gaan doen om de vereiste drempels voor het WK te halen. De andere twee selectiewedstrijden voor de WK zijn: Wortel (Belgie) van 30 juni t/m 2 juli en de laatste mogelijkheid de Nederlandse Kampioenschappen in Exloo van 14 t/m 17 juli.

pien_2010

Re: Hoge scores op selectiewedstrijden WK IJslandse Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:29

Wat een mooi uitgebreid artikel. Geeft echt een beeld vind ik van dit soort wedstrijden waar ik weinig vanaf weet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:57

Go Marion en Tappi! Goed bezig *\o/* Op naar WK kwalificatie :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:59

Overigens was deze kwalificatiewedstrijd niet afgelopen weekend maar het weekend daarvoor.
Gelukkig maar, gezien de hitte ...

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:21

Heel veel hoge scores heb ik (buiten de telgangonderdelen en de jeugdruiters) nog niet voorbij zien komen. Het is te hopen dat de normen nog gereden gaan worden anders wordt de deelname van de Nederlanders wel erg karig op het komende WK in eigen land!

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:56

Mooi verslag! En fijn dat de ijslander wereld meer in beeld word gebracht op bokt :)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 06:36

Precies wat ik ook dacht, maar 4 mensen die de norm hebben gereden. Dat is niet echt heel goed. Ik hoop ook dat het dit weekend wat beter gaat! Nu hebben we dit jaar natuurlijk ook wel pech met Bjartur die niet goed is, en ik denk dat Christa ook nog wel wat hogere punten gaat rijden als ze weer wat beter hersteld is. Nu de anderen nog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:04

Askja schreef:
Overigens was deze kwalificatiewedstrijd niet afgelopen weekend maar het weekend daarvoor.
Gelukkig maar, gezien de hitte ...

Klopt, afgelopen weekend was er kamp in Oirschot. Geen kwalificaties.

Ik vind het echt superknap van Nienke. Zij en Nátt zijn zo'n goede combinatie! Zou erg gaaf zijn als ze 'm weer naar een WK wist te rijden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:08

Koper schreef:
Klopt, afgelopen weekend was er kamp in Oirschot. Geen kwalificaties.

:j *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:15

Hmm, het persbericht was van dit weekend. Maar ik pas het even aan, bedankt voor de info! :)