3-jarig Duits meisje ernstig gewond na val van paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 3-jarig Duits meisje ernstig gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:33

Misschien doe jij ook wel eens iets wat een ander onverantwoord vind?

BigOne
Berichten: 38317
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 3-jarig Duits meisje ernstig gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:35

Tja, als ik het bericht in het Duits lees dan lijkt er te staan dat de kleine meid vastgebonden? zat in/aan het zadel. Indien dat zo was dan kan ik me goed voorstellen dat ze zwaargewond is geraakt.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:44

Ik word er koud van.
Dit had niet mogen gebeuren.
Iemand heeft dit op zijn geweten.

Je kunt wel alles vergoelijken, maar een 3 jarige klimt niet zelf op een pony en dient altijd onder toezicht te staan.
Helaas is het zo simpel. Met een kind hoor je geen onverantwoorde dingen uit te halen, dar is volledig van jouw afhankelijk.

tiwi1969

Berichten: 7650
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:49

Afschuwelijk!

Hoe het precies gegaan is weten we niet, als ouders geen paardenmensen zijn dan zien ze het gevaar misschien niet.
Ik zie hier zoveel gekke dingen met de ezeltjes van de verhuur dicht bij onze stal. Ouders zien echt niet hoe link dat soms is.

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:16

Wat een achterbakse reacties staan ertussen, bah, lekker aso.

Heel veel sterkte voor betrokkenen!

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:20

Achterbaks?

Mensen geven juist heel open hun mening.

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:22

Waarom moet Bokt toch overal vervelend commentaar op hebben... Kan het nou nooit een keer zonder??

Anoniem

Re: 3-jarig Duits meisje ernstig gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:24

Moderatoropmerking:
Ik snap dat de gemoederen op kunnen lopen bij nieuws zoals dit, maar hierbij het vriendelijke verzoek om het wel netjes te houden, naar elkaar maar ook naar het slachtoffer toe. Mening geven mag uiteraard, maar kijk daarbij wel even hoe het over kan komen, vooral bij gevoelige onderwerpen zoals dit.

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:27

Boras schreef:
Achterbaks?

Mensen geven juist heel open hun mening.


"Eigen schuld dikke bult" onder het bericht van een meisje van 3 dat zwaar gewond is vind ik toch wel heel achterbaks ja. Het is een domme fout van de ouders geweest, maar is het dan maar eigen schuld dat hun dit overkomt? Laat staan voor het onschuldige meisje zelf. Mening geven prima, maar een beetje rekening houden met de manier waarop je dat doet is in zo'n nieuwsbericht toch niet teveel gevraagd lijkt me.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:38

Pepperrr schreef:
Dankjewel :D

Maar sorry, wie laat het nou toe om een 3 jarige door een 10 jarige te begeleiden?


kijk eens op kermissen en braderieën en dan wordt er ook voor betaalt, dat gebeurt bij stap lessen ook!
het is niet alleen een kind dat dat overkomt ,maar een ouder met een kind ook!
een paard kan altijd schrikken of er nu een volwassenne begeleid of niet!

ze hebben verdraaid veel pech! hopelijk komt ze er nog zonder blijvend letsel van af!

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:39

SaraViavia schreef:
Boras schreef:
Achterbaks?

Mensen geven juist heel open hun mening.


"Eigen schuld dikke bult" onder het bericht van een meisje van 3 dat zwaar gewond is vind ik toch wel heel achterbaks ja. Het is een domme fout van de ouders geweest, maar is het dan maar eigen schuld dat hun dit overkomt? Laat staan voor het onschuldige meisje zelf. Mening geven prima, maar een beetje rekening houden met de manier waarop je dat doet is in zo'n nieuwsbericht toch niet teveel gevraagd lijkt me.


Oh zo bedoel je. Achterbaks heeft een andere betekenis, daarom begreep ik je niet.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 3-jarig Duits meisje ernstig gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:43

De meeste zware ongelukken gebeuren binnenshuis (van de trap vallen bijvoorbeeld).
Mijn dochter is ook een keer head-first van een stenen trap gestuiterd. Was zeker ook heel onverantwoord.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41650
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: 3-jarig Duits meisje ernstig gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:47

In Duitsland is het heel normaal met die leeftijd al op een paard te zitten/rijlesjes te krijgen. Op ons bedrijf krijgen we ook regelmatig de vraag of de kindjes van 3-4 jaar pony mogen rijden. Maar dat weigeren we altijd. Veel te jong.

Wat een naar ongeluk... Vreselijk. Ben wel benieuwd waar de ouders in dit verhaal zijn?

Liannetje86
Berichten: 786
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:03

Change3x schreef:
Pony had bij een volwassene ook kunnen losrukken dus alsjeblieft zeg....

Arm kind! Hopelijk komt ze er gauw weer bovenop.


Precies dit dus. Een meisje van 10 heeft misschien minder ervaring, is minder sterk, maar als ze gaan, dan gaan ze.

Hier heb ik wel een "ruitertje" van 3, maar dan alleen in de bak en het liefst nog 1 langs het kind, andere die de pony vasthoud. Pony is braaf, maar kan ook schrikken, struikelen of wat dan ook...

Onali

Berichten: 18470
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:45

Change3x schreef:
Pony had bij een volwassene ook kunnen losrukken dus alsjeblieft zeg....

Arm kind! Hopelijk komt ze er gauw weer bovenop.


Dat klopt, maar de volwassene had wel het intellect en de kracht om het kind wat erop zit eraf te trekken en een 10 jarige niet ;)

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:48

Onali schreef:
Change3x schreef:
Pony had bij een volwassene ook kunnen losrukken dus alsjeblieft zeg....

Arm kind! Hopelijk komt ze er gauw weer bovenop.


Dat klopt, maar de volwassene had wel het intellect en de kracht om het kind wat erop zit eraf te trekken en een 10 jarige niet ;)


Maar wie zegt dat dat lukt in een milliseconde? Iets waarop je absoluut niet bent voorbereid?

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Re: 3-jarig Duits meisje ernstig gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:10

Afschuwelijk, het zal je kindje wezen. Over schuld: het is een ongeluk, dan is er niemand schuldig. Niemand van de partijen had dit voorspeld vermoedelijk anders hadden ze het kindje er vast niet opgezet. En dit had evengoed kunnen gebeuren bij een 10, 16 of 30jarige.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:43

Zeer spijtig voorval.
Hopelijk houdt het kindje er niets van over.

Alhoewel niet in België gebeurt, zie ik hier ook dingen die niets met gezond verstand te maken hebben. Zelfs Wettelijk bepalingen worden niet nageleefd. Op straat of buiten terrein: Ruiters onder 16 jaar moeten altijd vergezeld worden door een volwassene ouder dan 18 jaar (te paard, te voet of te fiets). Ruiterjtes onder 12 jaar moeten altijd vergezeld zijn door een volwassene EN de pony aangelijnd.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 00:05

@Peterina
De leeftijden zijn iets anders:
Citaat:
Om zelfstandig een paard te besturen op de openbare weg moet u veertien jaar zijn. Met "besturen" wordt ofwel het berijden van een paard ofwel het "aan de hand" vasthouden ervan terwijl u ernaast loopt bedoeld. Met begeleiding van een ruiter die ten minste 21 jaar is, mag dit vanaf 12 jaar. Opgelet: Wandelt u met een paard of pony aan de hand over de openbare weg terwijl iemand anders op het dier zit, dan wordt u zelf als de bestuurder beschouwd en moet u dus onder andere de minimumleeftijd bereikt hebben. Ouders kunnen hun jonge kinderen bijvoorbeeld op deze manier de kans geven om wandelingen te maken.
Om op de openbare weg te mogen mennen moet u 16 jaar oud zijn. Een rijbewijs of menbrevet is niet verplicht.
We vinden dit terug in de volgende bepalingen van de wegcode:

“8.2 De vereiste minimumleeftijd is vastgesteld op :
...
4° 16 jaar voor de bestuurders van bespannen voertuigen.
5° 14 jaar voor de bestuurders van niet ingespannen trekdieren, van last- of rijdieren of van vee. Die leeftijd wordt echter teruggebracht op 12 jaar voor de bestuurders van rijdieren, op voorwaarde dat zij begeleid worden door een ruiter die ten minste 21 jaar oud is.” (Wegcode)

http://paarden.vlaanderen/nl/faq/veilig ... eringen/22

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 3-jarig Duits meisje ernstig gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 00:36

Ik verwachte wel wat van bovenstaande reacties toen ik de leeftijd las.

ten eerste vind ik het echt vreselijk. Op het moment dat zoiets gebeurt, is het gewoon het allerergste en heeft iedereen spijt.

Maar een kind van 3 rijdt niet, die zit er even op en dat gebeurt aan de lopende band. Wij lieten onze zoon vanaf 6 maanden even voorop voor de foto. Met 3jaar kreeg hij zijn shet. Als je paarden ouders bent, is dat wel anders denk ik. Neemt niet weg, dat we de pony's vasthielden voor wat het waard is.

Op die leeftijd willen kinderen van alles. In de speeltuin spelen, klimmen en klauteren ze. Ze zijn aan het ontdekken, maken kennis met fietsjes etc. Ongelukken gebeuren overal. Je moet wel rekening dat dit in het nieuws komt, maar alle keren dat het goed gaat vaak niet.

Mensen vinden hun kind wel snel al groot en verstandig. Toen mn zoon 3 was, vond ik hem ook al erg wijs. Neemt niet weg dat je wete dat het een klein kind is, maar wijs zijn ze vaak wel.
Een kind van 10 die verstandig overkomt, vinden mensen ook al snel ''groot''. Misschien heeft ze de pony al 100x vastgehouden zonder dat er ook maar iets gebeurde. Ja, je wet dat het altijd kan, maar als je daar continu aan moet denken bij elke stap, is het leven erg moeilijk.

Er gingen kinderen naar een concert. Ouders betalen een duur kaartje, omdat ze hun kind zoiets gunnen en wat gebeurt er? Het is vreselijk. Maar dat is het altijd en je kan echt niet alles voorkomen. Ja paarden kunnen schrikken. Maar op de fiets kun je aangereden worden, je kan van de trap vallen, uitglijden onder de douche etc.

7ofhearts

Berichten: 2824
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 06:40

Er is ook een meisje van 9 jaar verdronken onder het toezicht van 5 volwassenen in een zwembad......
Dus dat zegt ook niks.

Het is gewoon weer één van die ongelukken die honderden keren gewoon met een brede glimlach op het gezicht goed gaan.
Die foto's geven waar héél bokt ohhhhhh en ahhhhhhhhh over roept, bij het zien van twee kids en een pony.

Verder helemaal eens met superpony.

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:07

pff wat erg zeg :(

en nee een 10 jarige alleen met een 3 jarige is niet handig, mijn dochtertje van 3 kan echt niet fatsoenlijk zelf op een pony blijven zitten dus daar moet je naast lopen..zelfs als de pony gewoon rustig is.
Maar we waren er allemaal niet bij, dus we hebben geen idee wat de situatie precies was.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:26

_San87_ schreef:
In Duitsland is het heel normaal met die leeftijd al op een paard te zitten/rijlesjes te krijgen. Op ons bedrijf krijgen we ook regelmatig de vraag of de kindjes van 3-4 jaar pony mogen rijden. Maar dat weigeren we altijd. Veel te jong.

Wat een naar ongeluk... Vreselijk. Ben wel benieuwd waar de ouders in dit verhaal zijn?


tja mijn kind zit er ook op is nu 4 maar begon ook piep jong, ze had net zo goed kunnen vallen als een kind van 10. maar heeft dat nog nooit gedaan (afkloppen)

JudithGigi

Berichten: 4216
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:52

Sizzle schreef:
Stop toch eens met oordelen

Welke idioot fietst er met een peuter in een stoeltje aan het stuur en ook nog zonder helm........
(Ja dat is in veel andere landen gewoon verboden).

Ik zag laatst een krantenkop van een 2,5 jarig kind dat aan barrelracen deed in australie. Voor mij gekkenwerk, maar wie ben ik?


Dit. Shit happens, paarden schrikken en mensen doen wel eens niet zo'n handige dingen..
Alles zal met de beste bedoelingen gebeurd zijn en helaas is het deze keer mis gegaan, had net zo goed kunnen gebeuren als een volwassene de pony vast had.

Hoop dat het goed gaat met het meisje :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 3-jarig Duits meisje ernstig gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:00

En leeftijd zegt niks eigenlijk. Toen mn zoon 3 was kreeg hij zijn shet en is honderden keren gevallen. Hij is nu 20 en rijdt niet meer, maar het zou voor ons even erg zijn als hij valt. Hij maakt dan zelf de keus, maar dat veranderd ons gevoel niet.