Afspraken vrij vervoer paarden naar buitenland aangepast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:01

ElCid schreef:
Privé transport binnen de Benelux was altijd al vrij van papieren maar bij transport door een commercieel transportbedrijf waren wel papieren noodzakelijk ( ik kan hier niet uit opmaken of dat veranderd is omdat er staat "voor bepaalde vormen van verkeer") Fijn dat Frankrijk er nu bij zit maar binnen de Benelux veranderd er dus vrijwel niks.

Commercieel transport hoeft miv 1 juni ook niet meer voorzien te worden van gezondheidscertificaat.

Er zijn nog wel aanvullende regels mbt transport langer dan 8 uur, voor commerciële vervoerders.

Tyrcanol schreef:
Goh... ik ben overlaatst met de pony vanuit NL naar de kliniek in België geweest. Geen erg in gehad dat ik ergens rekening mee moest houden .. :=

Tussen België, Luxemburg en Nederland was dit transport al vrij. Nieuw is nu dat dit ook voor Frankrijk geldt en dat het voor commercieel vervoer ook is afgeschaft.
suffie schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Om van deze maatregel gebruik te kunnen maken moeten de paardachtigen geïdentificeerd kunnen worden overeenkomstig de wetgeving. Ze moeten met andere woorden een paspoort hebben dat in overeenstemming is met de Europese wetgeving en identificeerbaar zijn middels een microchip. De dieren moeten ook geregistreerd zijn in de centrale databank van het land waar ze gewoonlijk worden gehouden.


Chip en paspoort lijkt mij vrij logisch, maar ingeschreven staan in het land waar ze gewoonlijk worden gehouden wordt in mijn geval (en velen met mij) erg lastig. De paarden zijn geboren in Nederland, maar staan ingeschreven in Duitsland bij het stamboek. In Nederland is immers geen centrale databank.
Jammer dat Duitsland nog niet meedoet, maar ik vraag sowieso geen gezondheidheidsverklaring aan, want dat is niet te doen met 2x lessen per week, wedstrijden, keuringen, dekken en buitenritten. Regelmatig aangehouden aan de grens de afgelopen 17 jaar, maar nog nooit gecontroleerd op de inhoud van mijn trailer :+

Die database is er wel :j
Kun je je via elk willekeurig stamboek in laten inschrijven, zelfs via de KNHS.
is sinds medio 2016 aanwezig.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:08

Danjel schreef:
Riddershow schreef:
Nu Duitsland nog... de controles hier zijn juist verscherpt (2 kanten uit)

Sinds wanneer zijn de controles verscherpt? We zijn 30 maart j.l. nog met ons paard naar de kliniek in Heede (Dl) geweest...geen controles gezien ;)

Sinds ergens dit jaar hebben meerdere Duitse ruiters boetes gekregen voor het in NL rijden (ze zijn dus te paard de grens over gegaan) Idem hebben meerdere NL-ers boetes gekregen voor het over de grens rijden zonder gezondheidsverklaring. Ook op grensovergang schijnen ze strenger te controleren op paardentransport.

Maar dit geld vooral voor mijn regio (Niederrhein) en ben zelf nog nooit gecontroleerd (gelukkig).

In dit topic is het ééa te lezen:
http://www.forum-pferdefreunde-niederrh ... ic=11830.0

hrosendal
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:51

Citaat:
..Een gelijkaardig memorandum van overeenstemming was al van toepassing in de Benelux. Het nieuwe memorandum breidt het toepassingsveld ervan uit naar Frankrijk...

Toegelicht: ruim 10 jaar bestaat al zo'n memorandum voor verkeer van paardachtigen in de BENELUX, nl. sinds 6 april 2007, welke op 1 juli 2009 in verder verbeterde vorm is voortgezet tot heden. Per 1 juli 2009 is de keuring en certificering in het herkomstland van geregistreerde paardachtigen en fok-of gebruikspaardachtigen die met een economisch oogmerk vervoerd worden weer van kracht geworden. Dat betekende en betekent dat paarden, die vervoerd worden uit een commercieel oogmerk, zoals verkoop, slachthuis, markt, veiling,enz. wel NVWA-gekeurd en -gecertificeerd moesten/moeten worden! Zie volledige tekst en mn. Bijlage V op blz.11 wanneer er sprake is van commercieel-grensoverschrijdend- paardentransport de volgende link: http://edepot.wur.nl/8340

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:02

Slacht is geen tijdelijke export, verkoop ook niet, en verhuizing ook niet.
Bij dergelijke definitieve exporten is het idd nog steeds noodzakelijk om een gezondheidscertificaat aan te vragen. Er vinden bv nog steeds wekelijks exportkeuringen plaats op de paardenmarkt in Barneveld, omdat dat om verkoop en dus definitieve export gaat.

De tekst van het nieuwe memorandum laat tijdelijke export middels commercieel transport ook vrij van een gezondheidscertificaat, er staan wel nog aanvullende eisen in voor commercieel transport langer dan 8 uur, waarvan ik nu de exacte tekst niet bij de hand heb en dus ook dat stukje niet helemaal kan reproduceren.
Het memorandum is dus meer aangepast dan uitsluitend de toevoeging van Frankrijk.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Afspraken vrij vervoer paarden naar buitenland aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:13

Wat fijn! Op stal gaan we ieder jaar met 6 paarden op concours in Frankrijk.
Vond die keuring altijd maar vaag, dierenarts zag de paarden vaak niet eens of keek even snel in de stallen. Die keuringen zijn ook niet bepaald goedkoop....