Onderzoek: kinderen moeten altijd een cap op bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Onderzoek: kinderen moeten altijd een cap op bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:39

*Bokt.nl / Pferderevue
Overige, Onderzoek

Afbeelding
Foto door Amanda

Een groep Australische onderzoekers heeft onderzoek gedaan naar ongelukken met kinderen en paarden. Hierbij is een totaal van 187 ongevallen onderzocht waarbij de slachtoffers tussen de vier en zestien jaar oud waren.

Paardrijden is een prachtige sport voor jong en oud, maar naast dat het veel plezier met zich meebrengt zijn er ook risico's verbonden aan de omgang met paarden. Deze risico's zijn er zowel met rijden als op de grond. Zo is er eind maart een tienjarig meisje zwaargewond geraakt door een trap van een paard. Het meisje was niet onervaren in de omgang met paarden. Het ongeluk gebeurde toen zij haar paard door de stalgang leidde en hier een ander paard tegenkwam. Er ontstond een opstootje tussen de paarden waardoor het meisje een trap kreeg. Bij dit ongeval moest een traumaheli ter plaatse komen.

Helaas zijn zulke ongevallen geen zeldzaamheid meer. Een vergelijkbaar ongeval gebeurde onlangs bij het uitladen van een paard uit de trailer. De achttien jaar oude ruin haalde uit en raakte hierbij een driejarig jongetje, de zoon van de eigenaresse, tegen het hoofd.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat verwondingen aan het hoofd het meeste voorkomen. Hierbij is hersenletsel het meest voorkomend waarbij de ernst van het letsel afhangt van het al dan niet dragen van een cap. Bij kinderen welke een cap droegen was de schade merkbaar kleiner. Bij drie van de ongevallen kwam er een kind om het leven. En bij meer dan zeven procent van de onderzochte ongevallen is er blijvende schade ontstaan aan hersenen, ogen, gezicht en de ledematen.

Meer dan twintig procent van de onderzochte ongelukken gebeurde niet tijdens het rijden. Het grootste gedeelte van de kinderen in deze gevallen droeg geen cap tijdens de omgang met het paard. Eénderde deel van deze kinderen heeft aan het ongeval ernstig hersenletsel overgehouden. Hierdoor is hoofdonderzoeker, Jane Theodore, er van overtuigd dat een cap niet alleen met rijden, maar ook in de omgang met en in de nabijheid van paarden op de grond gedragen dient te worden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:47

Hoorde onlangs ook van een manege hier in de buurt waar het voor de kinderen inderdaad een plicht is om ook naast het paard een helm te dragen. De zin ervan lijkt me duidelijk. Anderzijds: ook volwassenen overkomt dat soort dingen. Veel ligt aan ervaring in de omgang met paarden (en dat hebben volwassenen ook niet altijd), de inrichting van de stal, de opvoeding van de paarden en de samenstelling van de kudde.

Mij lijkt het zinvoller dat men beginners (ook volwassenen) les zou geven in de omgang met paarden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:50

Een cap is een waardevol iets en met rijden draag ik hen altijd.
Op de grond niet, ondanks een schop tegen mijn hoofd van een (eigen en superlieve) paard tijdens het longeren. Gelukkig slechts een schamp, maar gek genoeg eigenlijk zal ik nooit een cap opdoen bij longeren.

Ik moest wel lachen om het 'opstootje' in de tekst. Ik zie dan op een of andere manier hooligangs voor mij. :+

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:51

Symptoom bestrijding.
Leer omgaan met paarden, wees bewust van situaties en handel ernaar.
Kinderen horen niet onbegeleid bij/met dieren om te gaan mijn inziens uit belang van beiden partijen.

mairead

Re: Onderzoek: kinderen moeten altijd een cap op bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:08

In Engeland is het idd gebruikelijk om ook naast het paard een cap te dragen. En niet alleen voor kinderen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:18

Ja, natuurlijk blijft de omgang met grote, zware dieren altijd een risico. Voor iedereen. Maar eerlijk: laten we nu gewoon eens beginnen met de omgang met het dier paard als basis voor paardrijden te gaan aanleren. Theorie, praktijk. Geen paardrijden zonder te leren hoe je met paarden grondwerkt en hoe een paard zich in kuddeverband gedraagt. Ik wed dat het aantal ongelukken zal dalen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:28

fluffyfox schreef:
Symptoom bestrijding.
Leer omgaan met paarden, wees bewust van situaties en handel ernaar.
Kinderen horen niet onbegeleid bij/met dieren om te gaan mijn inziens uit belang van beiden partijen.

Als het symptoom "ernstig hersenletsel" is dan is bestrijding daarvan een goede zaak.
Ik vind dat altijd zo'n vage dooddoener.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:40

Eens, Kuggur. "Symptoombestrijding" én omgang lijkt me de juiste oplossing. Wie eenmaal gewend is aan bepaalde rituelen (in dit geval: het opzetten van een cap), houdt die vaak ook vast. En daar een ongeluk altijd in een klein hoekje zit en ook volwassenen wel eens niet opletten (op kinderen), lijkt het me geen slecht idee om dit in elk geval op maneges ed in te voeren.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:49

mar_fay schreef:
Eens, Kuggur. "Symptoombestrijding" én omgang lijkt me de juiste oplossing. Wie eenmaal gewend is aan bepaalde rituelen (in dit geval: het opzetten van een cap), houdt die vaak ook vast. En daar een ongeluk altijd in een klein hoekje zit en ook volwassenen wel eens niet opletten (op kinderen), lijkt het me geen slecht idee om dit in elk geval op maneges ed in te voeren.

Kuggur schreef:
Als het symptoom "ernstig hersenletsel" is dan is bestrijding daarvan een goede zaak.
Ik vind dat altijd zo'n vage dooddoener.

Eens met beiden, symptoom bestrijding is goed. Maar zou niet het enige mogen zijn.
Mensen (niet alleen kinderen) mogen wat mij betreft terug naar de basis hoe omgaan met een dier. Van konijn tot paard en verder. De meeste ongelukken gebeuren omdat mensen zich niet bewust zijn van wat er precies gebeurt of sterker nog wat er kan gebeuren.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:53

Tsja, als ik soms zie hoe onnozel mensen met een paard/pony omgaan, óók nadat je gewaarschuwd, uitgelegd en verteld hebt waarom je bepaalde dingen wel of juist niet moet doen, dan is deze symptoombestrijding misschien niet eens heel raar. Maar als ik al zie hoe mensen reageren op de regel 'dichte schoenen aan in de stallen en bakken', dan vraag ik me af hoe vaak je ze dan op een cap moet wijzen.

Overigens had mijn paard een naar wondje op zijn been en daarvan vond hij de behandeling niet zo heel leuk. Daarbij liet ik dan ook mijn cap maar op, juist doordat ik had gelezen over ongelukken rond het paard.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:56

Mogen kinderen straks nog wel buitenspelen zonder helm?
Ik vind het een beetje een vals gevoel van veiligheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:59

CaPrIoLe`79 schreef:

Vind je dat je autogordels je óók een "vals gevoel van veiligheid"geven?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:02

Dit is de reden dat ik alleen prive lessen geef en mijn leerling kinderen NOOIT alleen laat met de paarden hier. Ook niet met afzadelen of poetsen.
Zelfs na jaren rijles blijf ik er altijd bij, het blijven dieren die onverwacht kunnen reageren.
Een cap op naast het paard gaat een beetje te ver, een paard kan je immers ook ergens andes raken, en er bestaat ook nog zoiets als overbescherming.
Maar duidelijke regels, respect voor paarden en goede begeleiding zorgen al voor een betere veilige omgeving.
Maar risico's blijf je altijd behouden, dat werk je niet weg met een cap op je hoofd naast een paard.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:12

CaPrIoLe`79 schreef:

Tenzij je vol de kaak van het paard op je hoofd krijgt..dit heeft bij samen met nog 2 andere hersenschuddingen geleid tot heftige gezondheidsklachten. Natuurlijk begint het bij de basis qua kennis, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Toen het mij gebeurde had ik zeker al een hoop kennis en ervaring, omdat ik al jaren eigen pony's had. Maar je blijft werken met een dier. Hier blijft tegenwoordig de cap tot het paard afgezadeld is en ik niet meer hoef te bukken naast of rondom het paard, waardoor mijn hoofd dichterbij de hoeven of hoofd hoef te werken. Met voeren ect heb ik geen cap op, maar ook daarbij heb ik ook weleens bijna de kaak op mijn achterhoofd gehad, omdat paardlief het nodig vond om met zijn hoofd over de mijne tegaan, omdat er iets interessants over de wegkwam. Er blijft altijd een gedeelte onvoorspelbaarheid en tja voorkomen is echt 10x beter dan genezen. Hersenletsel of iets dergelijks is absoluut niet tof!
Laatst bijgewerkt door Roraima op 10-05-17 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:17

Tja, je kunt kinderen ook inpakken in een gepantserd kostuum. Maar of ze dan leren omgaan met de daagse werkelijkheid,is de vraag :roll:

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:20

Ik snap wel waarom het per se bij kinderen genoemd wordt hoor : ze zijn natuurlijk een stuk kleiner en daarmee zit het hoofd natuurlijk in "trap bereik" van een paard. En daarbij zien kinderen vaak veel te laat de signalen van paarden die een gevaarlijke situatie aankondigen.

Ben het echter ook niet oneens met de mensen die pleiten voor "omgang lessen".

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:24

Ik ben heel eerlijk hoor; ondanks mijn vorige opmerking draag ik rondom de paarden over het algemeen ook geen cap. Ik heb al hersenletsel (maar paard sprong bovenop mijn wang en ik droeg geen integraalhelm ;) ), maar heb daarnaast toch ook vaker hoofdpijn opgelopen door een ongelukkige kopstoot van mijn nogal onhandige ruin of onze merrie met exceem, die ineens geprikt werd.
Natuurlijk kun je mensen niet overal voor beschermen, ook kinderen niet. Maar paardrijden, en paarden in het algemeen, is/zijn wel een risico(sport), hoe goed je ook met je paarden omgaat. En ik denk dat mensen zich daar best meer bewust van mogen worden. Daarnaast zijn kinderen gewoon niet altijd even oplettend genoeg, vergeten ze eerdere informatie, schrikken ze misschien van een onverwachte, wel uitgelegde maar nooit meegemaakte situatie, etc. Er zijn dus altijd dingen waar je geen rekening mee kúnt houden en als je ook maar een paar kinderen een volkomen andere toekomst (inclusief áltijd hoofdpijn, concentratiestoornissen, geheugenverlies, vermoeidheid en welke mogelijke symptomen van hersenletsel dan ook) kunt voorkomen, ben ik van mening dat je daar best regelingen voor mag treffen.
Velen die nu al gewend zijn aan dagelijkse omgang zónder cap, zullen zich dat niet meer eigen maken. Maar als je dat ding altijd (verplicht) draagt, dan weet je uiteindelijk niet beter en zet je dat ding gewoon op. Daar is toch niets mis mee? Een goede cap is niet eens echt vervelend :)

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:30

Nee zeker! Ik ben er ook echt mee eens, dat er weer veel beter de basis aangeleerd moet worden qua paardengedrag, veiligheid ect. Als ik zag dat sommige bijrijders hier geen eens wisten hoe de veiligheidsknoop werkt. Maar ondanks dat blijf je met een dier werken. Kinderen kunnen mogelijk gevaarlijke situaties veel moeilijker overzien en dat in combinatie met dier wat plots kan schrikken en uithalen. Vallen op je knie of arm of een hoef tegen je hoofd heeft over het algemeen een hele andere impact qua gevolgen en schade.

Wat Mar-Fay ook al zegt als je hersenletsel daarmee kan voorkomen waarom niet? Omdat het lelijk staat of niet stoer is? Ik had achteraf graag mijn cap nog opgehad toen ik die kopstoot kreeg tijdens het afzadelen. Ik heb ruim een halfjaar hersteltijd gehad,maar mede door 2 andere hersenschuddingen zit ik nu met chronische klachten thuis..
Laatst bijgewerkt door Roraima op 10-05-17 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:33

Kuggur schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Vind je dat je autogordels je óók een "vals gevoel van veiligheid"geven?

Cap/bp/autogordels (en wel meer beschermingsmiddelen) zijn er voor die onvoorziene dingen waar je van te voren niet kan voorspellen dat het kan/zal gebeuren. Ze zijn er niet voor overwegingen als : ik durf niet op/bij dat paard, maar wel met cap/bp, of door die buurt te rijden, maar wel met autogordel om. In beide gevallen inderdaad vals gevoel van veiligheid, de situatie is/voelt niet veilig zonder beschermingsmiddel? Dan is die dat met ook niet en weet je dat van te voren (ja, aangezien je er al voor kiest om het te gebruiken om die reden), dan moet je jezelf niet in die situatie plaatsen. Die dingen zijn er juist om in te zetten om die laatste 1-2% af te dekken die je met training en inzicht niet kan voorkomen. Ze zijn niet bedoeld om je te beschermen tegen een ongeluk dat je verwacht.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:38

Als je het abstract van het onderzoek leest zie je dat er geen gegevens bekend zijn over bv het toezicht van ouderen. Het enige wat er gezegd wordt is dat op basis van de uitkomst van dit onderzoek een cap wordt aanbevolen, ook als je niet op het paard zit. Er staat nergens dat erg geen andere -misschien wel betere- voorzorgsmaatregelen getroffen moeten/kunnen worden.

Voor geïnteresseerden: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28268253

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:50

MorganeR schreef:
Ik snap wel waarom het per se bij kinderen genoemd wordt hoor : ze zijn natuurlijk een stuk kleiner en daarmee zit het hoofd natuurlijk in "trap bereik" van een paard. En daarbij zien kinderen vaak veel te laat de signalen van paarden die een gevaarlijke situatie aankondigen.

Ben het echter ook niet oneens met de mensen die pleiten voor "omgang lessen".

Daarom horen kinderen ook onder toezicht te staan van mensen die wel verstand hebben en een paard kunnen lezen.

Er moet veel meer aandacht in de lessen komen over de omgang en het gedrag van een paard.
Het is nu alleen maar cap op, zweep! , sporen! , bit!ben karren maar. En het liefst met zoveel mogelijk bling bling.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:01

Bij ons op de manege is het al verplicht (voor zowel volwassenen als kinderen) om een cap te dragen als je je paard gaat halen (staan in groepsverband).

Ik doe het wel braaf, ookal vond ik het zelf nogal overdreven in het begin.

Toen ik las dat de onderzoekers uit Australië kwamen was mijn eerste gedachte: was Australië ook niet waar ze een helm op een fietser in Amsterdam gephotoshopt hadden, omdat het verplicht is daar een helm te dragenet fietsen?

Aan de ene kant vind ik het allemaal een beetje overdreven, maar aan de andere kant is het ook maar een kleine moeite om een cap op te doen...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:16

mar_fay schreef:
Velen die nu al gewend zijn aan dagelijkse omgang zónder cap, zullen zich dat niet meer eigen maken. Maar als je dat ding altijd (verplicht) draagt, dan weet je uiteindelijk niet beter en zet je dat ding gewoon op. Daar is toch niets mis mee? Een goede cap is niet eens echt vervelend :)

Ik rijd al jaren niet meer, wandel, loop hard en fiets met mn pony's. Moet ik dan ook een cap dragen??

Ik zit (jaja zit op mn gat) naast mijn fjord in de paddock als hij ligt, ik wil ook nog wel eens in het weiland op de grond of evt kruk zitten als de kudde staat te grazen.

Mag dat dan ook niet meer, of moet ik dan mn cap op?

Bij kinderen vind ik het niet zo heel erg ondoordacht, maar kom op bij volwassenen mag je er vanuit gaan dat zij weten wat ze doen.
Ja een ongelukje zit in een kleine hoek, maar je kan ook thuis van de trap vallen.

Dit betuttelen gaat mij te ver.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:32

Zo heel raar is het niet om kinderen die nog veel moeten leren een cap op te doen, ook bij opzadelen, leiden en grondwerken. Gezien hun lengte lopen ze gewoon meer risico op hoofdletsel, mocht een paard uithalen. Bij ons op stal lopen veel jonge kinderen, en iedereen, zeker de volwassenen, dragen vaak een cap en tijdens het rijden draagt iedereen een cap. Ik vind het geen betutteling, gewoon een stukje makkelijk te realiseren veiligheid (naast het feit dat kinderen moeten leren met paarden en pony's om te gaan)

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:42

Al ruim 20 jaar ga ik met meerdere paarden om. Er is nooit iets gebeurd.
Tot afgelopen oktober 2016. Bij het van de wei naar de stal brengen, schrikt mijn paard ergens van. Ik draai mij half naar haar toe om te kijken waar ze van schrikt, maar ze raakt in paniek en loopt tegen mij op. Waardoor ik achterover val alvorens ik mij de situatie kan beseffen. Tijd tot nadenken, aktie, reactie was er dus niet en met volle kracht word ik tegen de grond geslingerd.
Ik val op mijn achterhoofd. Door de kracht kletsen je hersenen heen en weer door je schedel en zijn er inwendige bloedingen ontstaan met alle gevolgen van dien. Ritje ambulance, IC, hartbewaking en neurologie afdeling. 2 ct-scans en een mri verder. NAH. Ofwel. Niet aangeboren hersenletsel.
Ik gun het niemand, al zijn de gevolgen per persoon verschillend.

Nu ik dit lees, met mijn ervaring, vind ik het een opluchting dat dit onder de aandacht wordt gebracht.

De neuroloog geeft ook aan dat je bij schaatsen, fietsen, skiën of gewoon wandelen zo lelijk kan vallen dat dergelijk letsel kan ontstaan. Moet je dan inderdaad over al een helm bij op? Het lijkt misschien nu even vreemd. We zijn het niet gewend.

Maar je hersenen zijn zo belangrijk. Registreren, aansturen, je leervermogen, je werk, je zintuigen etc.. en niet alleen voor kinderen.

Een ongeluk zit soms in een klein hoekje en inderdaad je kan niet alles voorkomen. Waar trek je de grens. Als dergelijk letsel bij bepaalde situaties toch vaak voor blijkt te komen, is het wellicht een goede preventie maatregel.