Limburg neemt geen extra maatregelen na paardenvirus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Limburg neemt geen extra maatregelen na paardenvirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 11:51

de limburger
Medisch

De provincie Limburg neemt geen extra maatregelen naar aanleiding van het besmettelijke paardenvirus dat vorige maand op twee plekken in Limburg uitbrak. Paarden bij maneges in Landgraaf en Venray werden getroffen door het rhinovirus. In Landgraaf verloren meerdere drachtige merries hierdoor hun veulen.

De uitbraak veroorzaakte een hoop commotie in de paardenwereld. In de sector en in de politiek gingen stemmen op voor een provinciaal meldpunt.

Risico
Maneges zijn nu niet verplicht om een uitbraak te melden. Zeer onwenselijk, vindt de Partij voor de Dieren, want het risico op verdere verspreiding van de uiterst besmettelijke ziekte is hierdoor groot. Nadat de Limburgse gevallen bekend werden, drong de partij er bij Gedeputeerde Staten op aan dat er een gedragscode zou komen. Daarin moest precies worden vastgelegd hoe maneges moeten handelen als er een besmettelijke ziekte uitbreekt.

Niet verplicht
Dat gebeurt niet, liet het provinciebestuur dinsdag weten. Het ministerie bepaalt wanneer er wel en niet verplicht moet worden gemeld. Verder gaan LLTB en dierenartsen over de voorlichting bij ziekten en hebben paardeneigenaren ook nog een eigen verantwoordelijkheid. ‘Een eigen Limburgse aanpak zou averechts werken omdat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van de sector in heel Nederland’, melden Gedeputeerde Staten.

Gerelateerd bericht:
[VN] PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Anke

Re: Limburg neemt geen extra maatregelen na paardenvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:42

Jammer. Het tijdig bekend maken, kan ervoor zorgen dat men oplet en zo wellicht de besmetting beperkt houdt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:08

Ik vind het zelfs ronduit egoistisch om geen melding te maken als op je bedrijf zoiets gaande is.
Dat zou voor mij rede zijn om er nooit meer te komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:32

Dan lijkt het mij wel zo handig als alle dieren geregistreerd staan, zodat meteen duidelijk is welke besmette dieren een gevaar voor welke dieren zijn.

En als ze dan geregistreerd zijn kan er meteen paardenbelasting geheven worden :+

Mogelijk heb ik iets teveel complottheoriefilms gekeken :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:38

Gewoon gelijk registreren welke paarden drager zijn zodat het een hel wordt om een stal te vinden voor 50% van de paardeneigenaren.
Ik zie een gat in de markt voor pension stallen voor droes en rhino dragers.
Mooi risico tax erbovenop heffen en quarantaine toeslag en je zit goed de rest van je leven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:42

T'is niet eens een zoönose, dus ik snap wel dat overheden geen vragende partij zijn om zulke dingen te gaan registreren. Kost meer moeite en geld dan het risico dat het oplevert om het niet te doen.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:29

Wat een onzin om een paard te registreren die Rhino heeft gehad oid... Het is een virus en dat wordt meegenomen door bv paarden die op concours gaan, bezoekers,hoefsmid, dierenarts enz....
Het zou alleen goed zijn dat als bij een bedrijf Rhino is geconstateerd het te melden ..... Dan kunnen anderen maatregelen nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:34

Melden is alleen nodig als er ongeplande bezoekers komen en de zieke paarden niet geisoleerd zijn. Een prive stal kan gewoon zelf maatregelen nemen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:06

als manege heb je toch te maken met ongeplande bezoekers en met mensen met weinig paardenverstand?

Ik zou t wel prettig vinden wanneer plekken met meer dan xxaantal paarden meldingsplicht krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:12

In venray is het rhinovirus niet opgetreden op de manege, maar bij een hobbyfokker die dit direct openlijk heeft toegegeven.
Ik heb ook geTemd, hiermee wordt zowel de manege van Venray alsook deze hobbyfokker onterecht beschuldigd doordat het bericht insinueert dat zij het ook geheim heeft geprobeerd te houden.
https://www.omroepvenray.nl/nieuws/2017 ... hino-virus