Bokkers vertellen: Dutch Horseboarding met YoRien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Bokkers vertellen: Dutch Horseboarding met YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 12:48

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
YoRien en Vinur door Astrid van der Laak
Deze maand in Bokkers vertellen is Bokker YoRien aan het woord. Zij beoefent samen met haar paard Vinur Dutch Horseboarding, een wel heel bijzondere paardensport!

YoRien vertelt: begin april heb ik Dutch Horseboarding opgericht. Op deze Facebookpagina laat ik mijn eigen variatie op horseboarding zien en hoop ik mensen te inspireren. Deze manier van horseboarding is nét even anders dan normaal. Bij horseboarding is het normaal dat er een ruiter op het paard zit en er iemand op een board achter hangt. Maar bij Dutch Horseboarding ontbreekt de ruiter. Ik doe dit dus alleen met mijn paard, Vinur. Ik sta op mijn mountainboard en Vinur trekt mij voort over de bospaden.

Ik ben niet zelf op dit idee gekomen. Ik zag af en toe filmpjes van mensen die zich op en skateboard voort lieten trekken door een paard. Dat leek mij ook superleuk, dus ben ik dat gaan doen. Maar de korte stukjes vond ik niet genoeg en we gingen steeds langer op pad. Dat is uitgegroeid tot waar we nu staan. We maken regelmatig ritten van rond de 8 kilometer en dat zullen we vast nog verder gaan uitbreiden. Verder ben ik samen met EquiPlay een tuig aan het ontwikkelen, speciaal voor deze manier van horseboarding. En mijn Facebookpagina heeft in 3 weken al meer dan 400 likes. Noem het maar een uit de hand gelopen hobby!

Vinur vindt horseboarding ook ontzettend leuk. Hij kan dan heerlijk lange stukken over de bospaden galopperen, daar geniet hij echt van. Maar dat is niet altijd zo geweest. Twee jaar geleden leende ik een mountainboard om eens te kijken of dat wat voor ons zou zijn. Vinur vond dat ding op wieltjes doodeng. Toch heb ik het mountainboard overgenomen, met het idee dat dat nog wel goed zou komen. Na een poosje proberen heb ik het board opgeruimd, Vinur was er nog niet aan toe. Een jaar later heb ik het nog eens geprobeerd. Ook nu vond Vinur het board heel eng, maar al snel werd hij nieuwsgierig en ik kon diezelfde dag zelfs al een stukje met Vinur mee liften. Dit hebben we heel rustig opgebouwd afgelopen jaar. Door een paar blessures hebben we lange pauzes moeten nemen. Maar begin dit jaar hebben we het weer serieus opgepakt en dat gaat ontzettend goed.

Als je ook wilt beginnen met deze vorm van horseboarding kun je mijn Facebookpagina volgen. Op mijn pagina deel ik veel tips én een 5-stappenplan om veilig aan de gang te gaan. Als je wilt beginnen heb je natuurlijk wel wat spullen nodig. Ik werk met een touwhalster en één leadrope, hiermee heb je altijd een noodstop, die in het stappenplan wordt uitgelegd. Verder heb je iets nodig om je aan vast te houden. Op het begin kun je best gebruik maken van een zadel, longeersingel, barebackpad of menschoftje, zo ben ik ook begonnen. Als je langere afstanden aflegt of op een zware ondergrond rijdt, heb je een tuig nodig. Ik ben samen met EquiPlay een tuig aan het ontwikkelen wat het beste is voor deze vorm van horseboarding. En dan heb je natuurlijk een board nodig. Een mountainboard rijdt fijn voor langere afstanden en op bospaden. Heb je veel asfalt in de omgeving? Dan kun je ook beginnen met een skateboard of longboard.

Horseboarding is niet erg gevaarlijk, mits je goed nadenkt over wat je doet. Zet in ieder geval een helm op je hoofd en draag eventueel nog extra bescherming. Verder is het belangrijk om de noodstop goed te oefenen, zodat je je paard altijd kunt stoppen. En maak jezelf nóóit vast aan je paard, zorg dat je altijd snel los kunt laten, anders kunnen er heel vervelende ongelukken gebeuren. Als je rustig opbouwt merk je dat het steeds iets makkelijker gaat. Ik ben in al die tijd nog maar één keer gevallen. Dat was toen we overenthousiast de berg af draafden. Ik ging harder dan Vinur en stond niet zo heel stevig op mijn board. We gingen over een ongelijk bospad en ik verloor mijn balans, ik viel voorover, recht met mijn gezicht in het zand. Vinur stond meteen stil en ik had me geen pijn gedaan. Maar dit was voor mij wel weer een bevestiging dat het belangrijk is om een helm op te doen en dat die noodstop echt werkt.

Ik hoop komende tijd veel mensen te inspireren, het lijkt me leuk als meer mensen op deze manier met hun paard op pad kunnen. Misschien kom ik je nog een keer tegen in het bos? Voor de mensen die hulp willen geef ik ook les, kijk hiervoor op mijn Facebookpagina. En het lijkt me ontzettend leuk om ook wat demo’s te gaan doen. Al zal ik Vinur daarvoor nog wel even moeten overtuigen. Zelf ben ik op dit moment bezig om nog beter te worden. Ik oefen bijvoorbeeld het sturen door tussen pionnen door te slalommen. En tempowisselingen wil ik op zo’n klein mogelijk commando hebben. De subtiele communicatie is heel belangrijk bij horseboarding. Verder heb ik een filmpje gezien van iemand die dit zonder halster deed. Dat is een flinke uitdaging, maar het doel is om dit ook te kunnen. Natuurlijk wel veilig in de wei, want dan hebben we opeens ook geen noodstop meer. En het lijkt me ook leuk om een schansje te springen. Nog genoeg doelen voor komende tijd dus! Ben je benieuwd hoe het verder gaat? Volg ons dan op Facebook: http://www.facebook.com/dutchhorseboarding.

YoRien

Re: Bokkers vertellen: Dutch Horseboarding met YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:05

Inmiddels hebben we weer nieuwe foto's gemaakt:

Afbeelding

Volg ons op Facebook voor nog veel meer leuke updates komende tijd :-)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:36

+:)+ TOP Jorien!

Leuk dat je actie zulke grote vormen aanneemt,
ik geniet mee van je up-date's ;)

Groet Karin.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:31

leuk om te lezen,
wij zijn geinspireerd!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:56

Wat gaaf! Nog nooit zoiets gezien. Hoe stuur je, als ik vragen mag?

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 02:44

Ik heb Vinur geleerd om zelf de paden te volgen. Bij bochten hoef ik minimaal richting aan te geven met mn lichaam :-)
En bij moeilijke bochten ga ik terug naar stap of loop ik er even naast. Maar dat is haast nooit meer nodig.

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 07:44

Jorien dit is zo gaaf. Vooral jullie communicatie vind ik fantastisch om te zien. IK heb jullie afgelopen jaar samen zulke mooi stappen zien zetten. Trots mag je zijn.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:42

Super leuk!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:47

Super gaaf! Op een mul bospad is het lastiger, denk ik?

Die paden komen mij bekend voor trouwens, bij Bennekom/Ede?

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:19

Ja klopt Def, zijn vast de paden die jij bedoeld ;-)

Op mulle paden gaat het inderdaad niet. Een stevig bospad is het fijnst.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:08

Leuk!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:59

Leuk Jorien,
Jij ook hier.
Super dat je op de voorpagina staat met knappe Vinur